Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
Advertisements

OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
Równowaga cząstkowa (Varian, rozdziały: , 14. 9;
Wykład nr 5 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Oligopol – konkurencja i współpraca
Plan wykładów z mikroekonomii
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Popyt, podaż, rynek.
Wykład nr 6 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Podstawowa analiza rynku
Rola państwa w gospodarce
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawowa analiza rynku
P O P Y T , P O D A Ż.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
ZARYS WIEDZY O GOSPODARCE
Rynki konkurencji niedoskonałej
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Ekonomia.
Konkurencja niedoskonała
Dr inż. Sebastian Saniuk
Podstawy Przedsiębiorczości
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
Giełda papierów wartościowych.
Rynek: popyt, podaż, cena
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
Rodzaje rynków i podmiotów gospodarczych
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Gospodarka rynkowa.
Prawo podaży.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
Prawo popytu.
Skąd się biorą ceny?!.
STRONA POPYTU NA RYNKU Opracowanie: mgr inż. Dorota Bargieł-Kurowska
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Kupowanie i sprzedawanie
Popyt i podaż jako regulatory rynku
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Monopol.
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
według książki H. P. Young „Sprawiedliwy podział”
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Współczesne systemy społeczno - gospodarcze
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Mechanizm rynkowy cd..
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Elastyczność popytu.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
J. Wilkin: Ekonomia Podstawowa analiza rynku Wprowadzenie do ekonomii Wykład 4 (konspekt) Jerzy Wilkin.
Obligacje.
Monopol oferenta Założenia modelu:
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
Publiczne prawo konkurencji
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Mikroekonomia Wykład 3.
Zapis prezentacji:

Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego

Są różna typy gospodarek. W wykładzie ograniczymy się do analizy gospodarki rynkowej. Rynkiem nazwiemy sytuacje, kiedy powtarzające się akty kupna i sprzedaży pozwalają na zobiektywizowanie parametrów tych transakcji – wstępne określenie. Na rynku występuje zawsze kupujący – nabywca i sprzedający – oferent. Nabywcy tworzą popyt. Popyt pokazuje ile nabywcy są skłonni kupić danego dobra po określonych cenach. Oferenci tworzą podaż. Podaż pokazuje ile danego dobra chcą sprzedać oferenci po określonych cenach.

Rynkiem będziemy określać ogół oferentów i nabywców, których wzajemnie od siebie uzależnione decyzje kształtują podaż i popyt oraz wpływają na poziom ceny.   Konkretną formę rynku możemy scharakteryzować przez trzy własności: 1) ilość podmiotów funkcjonujących na rynku w charakterze oferentów i nabywców, czyli po obu stronach rynku: stronie podaży i stronie popytu, 2) istnienie lub brak preferencji nabywców wobec oferentów i/lub oferentów wobec nabywców, 3) ilość wiedzy o danym rynku, którą dysponują podmioty rynkowe.

oferenci Ze względu na ilość oferentów i nabywców możemy wyróżnić: nabywcy Jeden Kilku Wielu Obustronny monopol Ograniczony monopol nabywcy Monopol nabywcy Ograniczony monopol oferenta Obustronny oligopol Oligopol nabywców Monopol oferenta Oligopol oferentów Polipol

Możemy mówić o preferencjach: 1. Nabywców względem oferentów. 2. Oferentów względem nabywców. Możemy mówić o preferencjach: Nabywców względem oferentów. Oferentów względem nabywców.

Ze względu na preferencje wyróżniamy: Rynek homogeniczny występuje, gdy nie występują na nim żadne preferencje, to znaczy, że nabywcom i oferentom jest obojętne z kim zawrą umowę kupna sprzedaży. Rynek heterogeniczny pojawia się wtedy, gdy nabywcy albo oferenci mają preferencje.

Ze względu na ilość wiedzy o rynku wyróżniamy: Rynek o doskonałej przejrzystości występuje, gdy wszyscy nabywcy są zorientowani, jakie są własności dobra będącego przedmiotem handlu, po jakiej cenie, w jakich ilościach, od jakiego i gdzie działającego oferenta mogą to dobro kupić. Natomiast wszyscy oferenci są doskonale zorientowani komu, gdzie, po ile, w jakich ilościach mogą sprzedać oferowane przez siebie dobro, a także gdzie, po ile, w jakich ilościach, o jakich własnościach dobro oferują wszyscy inni oferenci. Rynek o niedoskonałej przejrzystości występuje, gdy podmioty gospodarcze nie posiadają pełnej wiedzy dotyczącej m.in: cen, jakości dóbr, reakcji innych uczestników gry rynkowej na działania jednego z nich. Ilość form rynku jaką można wyodrębnić przy pomocy trzech kryteriów wynosi: 9 x 2 x 2 = 36

Założenia rynku o konkurencji doskonałej: 1. Na rynku tym działa bardzo wielu drobnych oferentów, z których każdy ma tylko bardzo niewielki udział w ogólnej podaży dobra, i bardzo wielu drobnych nabywców o bardzo niewielkich udziałach w ogólnym popycie na to dobro (atomizacja rynku). 2. Na rynku nie ma żadnych preferencji nabywców wobec oferentów ani żadnych preferencji oferentów wobec nabywców. 3. Rynek jest doskonale przejrzysty.

Z założeń modelu doskonałej konkurencji wynika, że: Na rynku pojedynczy oferent czy pojedynczy nabywca nie mają żadnego wpływu na cenę dobra. Jest ona dla nich parametrem, do wysokości którego dostosowują swoje decyzje. Na dane dobro w danym momencie obowiązywać może tylko jedna cena. Cena na rynku o doskonałej konkurencji może się zmieniać w czasie, ale jest to efekt działań dużej ilości nabywców lub oferentów