Kino gatunków termin wskazujący na ogólne ukierunkowanie wypowiedzi filmowej: sugeruje widzowi konkretny typ sensów danego filmu, przez co określa postawę.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Advertisements

Genologia filmu Rodzaje i gatunki to przedmioty genologiczne (formy organizacji strukturalnej, stylistycznej i estetycznej obecne w konkretnym materiale.
Metody badawcze w socjologii
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego
Podstawy socjologii- wykład VI
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
PRAWA CZŁOWIEKA.
realizacja VIII punktu
Proces wyborczy w Polsce
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Jak to działa??? KINO DOMOWE.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Gerontologia edukacyjna
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Festiwal filmowy DEKADY FILMU OFERTA DLA KONESERÓW KINA I MECENASÓW KULTURY + Copyright by Kultura +
Młodzież i jej autorytety
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
Samotność i osamotnienie a mitologizacja życia małżeńskiego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Aplikacje internetowe
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Norma prawna.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Świat młodzieżowych fascynacji
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Postawa asertywna.
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
{ DEBATA wprowadzenie XX Sejm Dzieci i Młodzieży.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Metody komunikowania się
Narodziny kina „Kinematograf” to tytuł filmu krótkometrażowego zrealizowanego przez Tomasza Bagińskiego. Film jest opowieścią o wynalazcy Francisie, który.
Wykład 1.  Zjawisko prawa stanowi w cywilizacji zachodniej, wywodzącej się z intelektualnego dorobku starożytnych Greków i Rzymian oraz z wartości wniesionych.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
Wnioskowania prawnicze
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Człowiek – najlepsza inwestycja
F ENOMENOLOGIA. F ENOMENOLOGIA TO …. XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl wytworzona przez ten.
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Teoria sterowania Wykład /2016
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Wnioskowania prawnicze
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Norma prawna.
Stosunki administracyjno- prawne
Zapis prezentacji:

Kino gatunków termin wskazujący na ogólne ukierunkowanie wypowiedzi filmowej: sugeruje widzowi konkretny typ sensów danego filmu, przez co określa postawę odbiorczą; z metodologicznego punktu widzenia dominują dwa stanowiska: aprioryczne – reprezentujące prace analityczne nad jednym gatunkiem, którego „czystość” gatunkowa zdaje się nie podlegać dyskusji (np. western, burleska). Fakt ukształtowania danego gatunku filmowego jest prawie równoznaczny z przynależnością pewnych zasad formalnych wyłącznie do tego i tylko tego gatunku. Zasady te należy traktować jako szczególne dyrektywy konstrukcyjne, ważne przy montowaniu i komponowaniu podobnych pod względem tematycznym i formalnym struktur gatunkowych; teoretycy tej grupy traktują gatunku jako normy lub zespoły dyrektyw. Gatunek jest po prostu nakazem, który w ostatniej instancji określa dany zespól wypowiedzi filmowej; aposterioryczne – zyskało więcej zwolenników i opiera się na przekonaniu, że zasady formalne gatunku są mobilne, ale do pewnego stopnia uniwersalne, tym samym gatunki filmowe są zjawiskami zdecydowanie dynamicznymi, a ich istotę można dostrzec i zbadać tylko w „procesie ewolucyjnym”. W tym przypadku gatunek jest utrwalonym społecznie sposobem postępowania artystycznego.

Podstawowe cechy identyfikujące kino gatunków Charles F. Altman przyjmuje, że przemysł filmowy jest formą rozrywki, która jest nieproduktywną, kontrkulturową aktywnością wyrażającą te wartości i potrzeby, które stłumiła dominująca ideologia; kino gatunków jest więc sposobem ucieczki od rzeczywistości i realizacją zasady przyjemności; Podstawowe cechy identyfikacyjne kina gatunków: Dualizm – konsekwentne podwajanie bohaterów pozostających w stosunku do siebie w relacjach opozycyjnych (np. szeryf – banda, gangster – agent FBI); Powtarzalność – „kino gatunków” powtarza stale ten sam materiał, rozwiązuje w ten sam sposób główne konflikty, każdy film zmienia jedynie szczegóły, lecz pozostawia bez zmian podstawowy wzór gatunkowy; Kumulacyjność – nagromadzenie często powtarzanych konfrontacji, tematów lub obrazów; filmy tego samego gatunku są wariacjami jednego mitu, które nie reprezentuje pojedynczy film tylko ich suma; Przewidywalność polega na łatwym odnajdywaniu możliwych rozwiązań konfliktów dramaturgicznych przez widza; kino gatunków jest afirmacją upodobań widzów, którzy chcą zobaczyć tych samych bohaterów, rozpoznać te same historie, na nowo uczestniczyć w dobrze znanych im wydarzeniach; Nostalgiczność – filmy kina gatunku w naturalny sposób zwracają się ku przeszłości, dając widzowi iluzję uczestnictwa w wydarzeniach o doniosłym znaczeniu; Symboliczność/charakterystyczna ikonografia – kino gatunków jest rozpoznawalna z uwagi na symboliczny wymiar elementów obrazowych; Funkcjonalność – spełnienie życzeń widzów, choć nie dokonuje się to w sposób jednoznaczny i bezpośredni.

Koncepcja Andrew Tudora (1974) Kino gatunków jest „empiryczną pułapką”, gdyż wprowadza nas w rodzaj „błędnego koła”, które najpierw żąda od nas, żeby wyodrębnić pewne filmy, do czego konieczne jest kryterium, a potem to samo kryterium winno wypłynąć z empirycznie stwierdzonych wspólnych cech filmów tworzących dany gatunek; Wyjście z tej sytuacji jest rezygnacja z pojęcia gatunku bądź oparcie się na powszechnej w naszej kulturze opinii na jego temat – „gatunek jest tym, za co wszyscy wspólnie go uważamy, (...) jest względnie stałym wzorem kulturowym. Określa społeczne i moralne uniwersum”. Wybitni twórcy kina mogą posługiwać się strukturami gatunkowymi w sposób niekonwencjonalny. Film, który łamie ustalone normy, wyróżnia się przez sam ten fakt; Niektóre gatunki rodzą się z kierunków filmowych uznawanych za kino artystyczne (np. film noir ma swą genezę w ekspresjonizmie niemieckim).