Architektura Systemów Informatycznych Zarządzania mgr Dawid Żochowski
Plan dzisiejszych zajęć Kwestie organizacyjne Podział tematyki prezentacji Wprowadzenie do zintegrowanych systemów informatycznych zarządzania
Kwestie organizacyjne Forma zaliczenia prezentacja 50% test (pytania raczej otwarte) 50% obecność na zajęciach -5% Prezentacje problematyka źródła czas prezentacji forma
Podział tematyki prezentacji
Wprowadzenie do Zintegrowanych Systemów Informatycznych Zarządzania
Definicja Zintegrowany System Informatyczny Zarządzania to system informatyczny obejmujące różne aspekty działalności przedsiębiorstwa służący do zarządzania tym przedsiębiorstwem i korzystający na wspólnej bazie danych (wspólne zasoby informacyjne).
Elementy (budowa) ZSIZ wejścia - formatki i interfejsy informacje - w postaci tabel w bazie danych reguły przetwarzania - zawarte w aplikacji systemu i bazie danych wyjścia - raporty i interfejsy do innych systemów
Ewolucja ZSIZ ? ERP MRP II MRP I IC 1960 1980 1990 2000 1970
Ewolucja ZSIZ - cd. Inventory Control (IC) - systemy zarządzania gospodarką magazynową Material Requirements Planning (MRP I) - metoda planowania potrzeb materiałowych służy racjonalizacji planowania poprzez wydawanie zleceń zakupu i produkcji dokładnie w takim momencie, aby żądany produkt pojawił się w potrzebnej chwili w wymaganej ilości
Ewolucja ZSIZ - cd. Manufacturing Resource Planning (MRP II) - metoda planowania zasobów produkcyjnych będąca rozwinięciem MRP I, poszerzona o bilansowanie zasobów produkcyjnych i dystrybucję Enterprise Recource Planning (ERP, MRP III) planowanie zasobów przedsiębiorstwa, rozwinięcie MRP II o procedury finansowe
Metoda MRP I Koniec lat 50tych pozwala na obliczenie dokładnej ilości materiałów i terminarz dostaw koordynacja w obrębie sieci produkcyjnej uwzględnia zamówienia od końcowych odbiorców... ... a także prognozy sprzedaży i produkcji, stany magazynów, zapisy księgowe i fakturowe
Cele MRP I Redukcja zapasów dokładne określanie czasów dostaw surowców i półproduktów dokładne wyznaczanie kosztów produkcji lepsze wykorzystanie posiadanych zasobów szybsza reakcja na zmiany w otoczeniu kontrola poszczególnych etapów produkcji
Standard MRP II Zdefiniowany w 1989r. Przez American Production and Inventory Society Rozbudowany w stosunku do MRP I o: elementy związane z procesem sprzedaży wspierające decyzje na szczeblach zarządzania produkcją Później dodano jeszcze inne obszary działalności przedsiębiorstwa
MRP II Standard System Planowanie sprzedaży i produkcji - Sales and Operation Planning (SOP) Zarządzanie popytem - Demand Management (DEM) Harmonogramowanie produkcji finalnej - Master Production Scheduling (MPS) Planowanie potrzeb materiałowych - Master Requirement Planning (MRP) Wspomaganie zarządzania strukturami materiałowymi - Bill of Material Subsystem (BOM)
MRP II Standard System - cd. Transakcjie strumienia materiałowego - Inventory Transaction Subsystem (INV) Sterowanie zleceniami - Scheduled Receipts Subsystem (SRS) Sterowanie produklcją - Shop floor Control (SFC) Planowanie zdolności produkcyjnych - Capacity Requirement Planning (CPR) Zarządzanie stanowiskiem roboczym - Input/Output Control I/OC
MRP II Standard System - cd. Zaopatrzenie - Purchasing (PUR) Planowanie dystrybucji - Distribution Resource Planning (DRP) Narzędzia i pomoce warsztatowe - Tooling Planning and Control Interfejs do planowania finansowego - Tooling Planning and Control Symulacje - Simulations Pomiar wyników - Performance Measurement
Inne komplementarne metody Metoda ścieżki krytycznej - Critical Path Method (CPM) dostawy dokładnie na czas - Just-in-Time oraz Kanban technologia optymalizacji produkcji - Opimized Production Timetable (OPT) Total Quality Management TQM Technika przekazywania informacji o pracy - Workflow Management
ERP Następca MRP II Długo nazywane też MRP III (Money Resource Planning - Planowanie zasobów finansowych) ERP = Enterprise Resource Planning - Planowanie zasobów na potrzeby przedsięwzięć Podstawowy cel: możliwie najpełniejsza integracja wszystkich szczebli zarządzania przedsiębiorstwem
Cechy ERP Obejmuje całość procesów produkcji i dystrybucji integruje różne obszary działanie przedsiębiorstwa usprawnia przepływy informacji pozwala na natychmiastową reakcję na zmiany popytu informacje są podawane w czasie rzeczywistym i dostępne w momencie podejmowania decyzji
Co nowego w ERP? Wbudowane mechanizmy optymalizujące planowanie możliwość elektronicznych połączeń w ramach łańcucha dostaw i sprzedaży mechanizmy symulacyjne: analiza skutków podjęcia różnych decyzji wraz z obliczeniami całkowitego efektu finansowego
Obszary jakie obejmuje ERP Obsługa klientów Produkcja Finanse
Przyszłość ZSIZ Ściślejsza integracja na linii dostawca-producent-klient wykorzystanie Internetu i intrantetu publikacje, raporty w HTML uzależnianie się od platformy sprzętowej JAVA