Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

INFORMATYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "INFORMATYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW"— Zapis prezentacji:

1 INFORMATYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW

2 Zintegrowany system informatyczny:
Najbardziej merytorycznie i technologicznie zaawansowana klasa systemów informatycznych wspomagających zarządzanie w przedsiębiorstwach i instytucjach. Optymalizuje procesy zarówno wewnętrzne, jak i zachodzące w najbliższym otoczeniu poprzez oferowanie gotowych narzędzi. Narzędzia te służą do automatyzacji wymiany danych pomiędzy działami przedsiębiorstwa oraz pomiędzy przedsiębiorstwem a innymi podmiotami biznesowymi z jego otoczenia (np. kooperantami, dostawcami, odbiorcami, bankami, urzędami skarbowymi).

3 Główne cechy: kompleksowość funkcjonalna, integracja danych i procedur, elastyczność funkcjonalna i strukturalna, zaawansowanie technologiczne oraz otwartość. Tendencje rozwojowe ZSI: szerszy zakres usług biznesowych (np. CRM, PRM, SCM) pełniejsze wykorzystanie technologii internetowych w realizacji idei e-biznesu rozwój aplikacji na platformy mobilne systemy wspomagające zarządzanie wiedzą

4 Istota Zintegrowanych Systemów Informatycznych:
Działalność produkcyjna Wiedza i informacja biznesowa Czas Przewaga konkurencyjna Przedsiębiorstwa stają się przede wszystkim przetwórcami informacji biznesowej - konkurując jednocześnie o jej źródła.

5 Ewolucja systemów do wspomagania zarządzania:
1960 1970 1980 1990 2000 Czas systemy ewidencyjno-transakcyjne systemy informacyjno-decyzyjne systemy wspomagania decyzji systemy eksperckie systemy informowania kierownictwa systemy sztucznej inteligencji zintegrowane systemy informatyczne Stopień integracji

6 Ewolucja systemów zarządzania:
MRP IC MRP II ERP ERP II 1960 1970 1980 1990 2000

7 Kontrola Zapasów Magazynowych - IC (Inventory Control)
Umożliwia: prowadzenie bieżącej ewidencji ilościowej zapasów magazynowych, nadzorowanie dostaw pomiędzy magazynami, przyjmowanie do magazynu pozycji asortymentowych, rezerwacja i wydawanie materiałów, rozliczanie zużycia, wykonywanie analizy stanów magazynowych oraz przeprowadzanie inwentaryzacji.

8 MRP I (Material Requirements Planning) - Planowanie Potrzeb Materiałowych:
- zbiór technik wykorzystujących wykaz wytwarzanych części, zapasów oraz obowiązujący plan produkcji (główny harmonogram produkcji), do wyznaczania potrzeb materiałowych. Umożliwia uruchamianie zleceń materiałowych uzupełniających stany magazynów, podejmowanie decyzji związanych z reharmonogramowaniem otwartych zleceń produkcyjnych przy rozbieżnościach między osiąganymi a planowanymi terminami (np. zakończenia produkcji).

9 MRP umożliwia określenie:
ilości wszystkich komponentów oraz materiałów niezbędnych do wytworzenia planowanych elementów, wymaganych terminów uzupełnień brakujących komponentów i materiałów. Nadążanie MRP za zmianami realizowane poprzez porównanie specyfikacji produktów (wykazu wytwarzanych elementów) z wielkością dostępnych zapasów lub złożonych na nie zamówień i przygotowania uzupełniających zapotrzebowań na niezbędne materiały.

10 Bazowa struktura systemu MRP:
Obowiązujący plan produkcji Otwarte zlecenie sprzedaży Otwarte zlecenie Specyfikacja produktów Zapasy Planowane zlecenia Sprzedaży/produkcji Rozwinięcie planowanego asortymentu na komponenty - zapotrzebowanie brutto Zapotrzebowania netto na materiały Wielkości partii produkcyjnych

11 Główne cele MRP I : redukcja zapasów - zapasy materiałowe i operacyjne, dzięki czemu zwiększa się płynność finansowa przedsiębiorstwa oraz czas rotacji kapitału; dokładne określenie czasów dostaw surowców i półproduktów; dokładne wyznaczenie kosztów produkcji; lepsze wykorzystanie posiadanej infrastruktury (magazyny, możliwości wytwórcze); szybsze reagowanie na zmiany zachodzące w otoczeniu; kontrola poszczególnych etapów produkcji.

12 Specyfikacja produktów (BOM):
- wykaz wszystkich części (materiałów) niezbędnych do wykonania wyrobu elementu/komponentu zamawianego przez klienta. F M2 M1 B1 B2 M3 B3 F – produkt finalny M1, M2, M3 – wytwarzanie elementów B1, B2, B3 – zakupy elementów

13 Przykład zapotrzebowania materiałowego:

14 MRP II (Manufacturing Resource Planning) - Planowanie Zasobów Produkcyjnych
Kompleksowy system planowania procesu produkcyjnego obejmujący sfery przedsiębiorstwa : planowanie przedsięwzięć planowanie produkcji planowanie potrzeb materiałowych - MRP (Material Requirements Planning) planowanie zdolności produkcyjnych - CRP (Capacity Requirements Planning). Standard zdefiniowało i opublikowało Amerykańskie Stowarzyszenie Sterowania Produkcją i Zapasami - APICS (American Production and lnventory Control Society)

15 MRP II – planowanie zasobów produkcyjnych
Planowanie produkcji Zarządzanie popytem Planowanie zasobów produkcyjnych Prognozowanie Harmonogramowanie głównego planu produkcji Sterowanie operatywne Zlecenia klienta Specyfikacja produktów Sterowanie zapasami Planowanie potrzeb materiałowych Planowanie zdolności produkcyjnych Wstępne planowanie zdolności produkcyjnych Dyspozytor Sterowanie wejściem/wyjściem Zakupy

16 Dane wejściowe i wyjściowe MRP II:

17 Szesnaście grup funkcji, które spełnia MRP II:
Planowanie sprzedaży i produkcji Zarządzanie popytem Harmonogramowanie spływu produkcji finalnej Planowanie potrzeb materiałowych Wspomaganie zarządzania strukturami materiałowymi Transakcje strumienia materiałowego Sterowanie zleceniami

18 Sterowanie warsztatem produkcyjnym
Planowanie zdolności produkcyjnych Sterowanie stanowiskiem roboczym Zakupy materiałowe i kooperacja bierna Planowanie zasobów dystrybucyjnych Narzędzia i pomoce warsztatowe Interfejsy modułów finansowych Symulacje Pomiar Wyników

19 Efekty stosowania MRP II:
Generacja głównego harmonogramu produkcji Planowanie i kontrola wykorzystania zdolności produkcyjnych Kontrola stopnia realizacji zleceń produkcyjnych Definiowanie i modyfikowanie marszrut produkcyjnych wraz z optymalizacją zarządzania przebiegiem sekwencji operacji produkcyjnych Zarządzanie zaopatrzeniem/zakupami wraz z obserwacją wywiązywania się dostawców z przyjętych przez nich zamówień Zarządzanie gospodarką magazynową

20 Inne pojęcia z zakresu MRPII:
Sales and Operation Planning SOP Demand Management DEM Master Production Scheduling MPS Material Requirement Planning MRP Bill of Material Subsystem BOM Inventory Transaction System INV Scheduled Receipts Subsystem SRS Shop Floor Control SFC Capacity Requirement Planning CRP Input/Output Control I/OC Purchasing PUR Distribution Resource Planning DRP Tooling Planning and Control TPC Financial Planning Interlace FPI Simulations SYM Performance Measurement PER - Planowanie sprzedaży i produkcji - Zarządzanie popytem - Harmonogramowanie spływu produkcji finalnej - Planowanie potrzeb materiałowych - Wspomaganie zarządzania strukturami materiał. - Transakcje strumienia materiałowego - Sterowanie zleceniami - Sterowanie warsztatem produkcyjnym - Planowanie zdolności produkcyjnych - Sterowanie stanowiskiem roboczym - Zakupy materiałowe - Planowanie zasobów dystrybucyjnych - Narzędzia i pomoce warsztatowe - Interfejsy modułów finansowych - Symulacje - Pomiar Wyników

21 Ewolucja systemów do wspomagania zarządzania - ERP:
ERP (Enterprise Resource Planning) Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa (Zaawansowane Zarządzanie Zasobami) – jest zbiorem aplikacji adresowanym głównie do firm produkcyjnych zapewniających optymalizację zasobów i procesów wewnętrznych przedsiębiorstwa.

22 Ewolucja systemów do wspomagania zarządzania - ERP:
ERP II - jest zbiorem specyficznych dla danej branży aplikacji, które generują wartości dla klientów i udziałowców poprzez udostępnienie i optymalizację procesów zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa jak i pomiędzy przedsiębiorstwami - partnerami. pozwalają na: zarządzanie kontaktami z klientem (tzw. CRM – Customer Relationship Management), dokonywanie zaawansowanych analiz, prowadzenia tak zwanego kontrolingu, mają funkcjonalności zaawansowanego raportowania (podsystem wspomagania podejmowania decyzji, Business Intelligence).

23 Ewolucja systemów zarządzania:
ERP II ERP Rozwinięta wersja ERP Orientacja na dostawców, klientów i łańcuchy logistyczne z pełnym wykorzystaniem technologii internetowych; hurtownie danych; handel elektroniczny Planowanie zasobów przedsiębiorstwa MRP II poszerzony o procedury finansowe (rachunek kosztów, rachunkowość zarządcza, controlling), obsługę zakupów, produkcji i sprzedaży z możliwościami ich rozliczenia finansowego; obejmuje całość procesów produkcji i dystrybucji MRP II Planowanie zasobów produkcyjnych Planowanie wszystkich czynników produkcji; harmonogramowanie produkcji na podstawie informacji o procesach technologicznych i zdolnościach produkcyjnych; obliczanie ilości materiałów, surowców i podzespołów niezbędnej do realizacji planu MRP Planowanie potrzeb materiałowych Wyliczenie zbiorczego zapotrzebowania na materiały na podstawie powiązań strukturalnych, norm zużycia oraz zamówień klientów 23

24

25 Struktura ERP:

26 Moduł-Techniczne przygotowanie produkcji:

27 Moduł-Sterowanie produkcją:

28 Moduł-Zamówienia obce:

29 Moduł-Zamówienia własne:

30 Moduł-Rejestracja produkcji:

31 Moduł-System kontroli jakości:

32 Moduł-Gospodarka narzędziowa:

33 Moduł-Gospodarka materiałowa:

34 Moduł-Zarządzanie dokumentami:

35 Moduł-Finansowo księgowy:

36 Moduł-Kadry i Płace:

37 Moduł-CRM:

38 CRM - Customer Relationship Management Wspomaganie zarządzania relacjami z klientami:
Opracowanie strategii pozyskania klienta z wybranej branży na podstawie szczegółowej informacji o klientach (stanu i struktury rozrachunków, danych o decyzyjności rozmówcy, preferencjach czy historii kontaktów). Generowanie listy klientów, do których wysyłane są oferty, materiały informacyjne. Skonfigurowanie wyrobu na życzenie dla wybranego klienta. Sprzedaż po zatwierdzeniu ostatecznej oferty i zarejestrowaniu jej w systemie. Realizacja serwisu i możliwości reklamacji.

39 B2B, - Business-to-Business, B2C - Business-to-Customer
B2B - oznacza ogół relacji pomiędzy firmami, B2C - oznacza ogół relacji pomiędzy firmą a klientem na rynku detalicznym. Technologie B2B, B2C mają ułatwić a nawet zastąpić cały łańcuch zdarzeń potrzebnych do dokonania transakcji - automatyczne wyszukiwanie i analizowanie serwisów informacyjnych, automatyczne badanie potrzeb, automatyczne wyszukiwanie najlepszych dostawców i dokonywanie transakcji.


Pobierz ppt "INFORMATYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW"

Podobne prezentacje


Reklamy Google