Instytut Adama Mickiewicza PRZEJRZYJ NA OCZY
Agenda Wprowadzenie Propozycje działań Harmonogram działań Background SWOT Założenia Cele Propozycje działań Faza I Faza II Faza III Harmonogram działań
Wprowadzenie 3
Background Instytut Adama Mickiewicza to jedyna instytucja wyznaczona statutowo do promocji polskiej kultury za granicą Posiada na swoim koncie udane projekty międzynarodowe Jest organizacją rządową oraz non-profit Posiada silne zaplecze w postaci artystów oraz pracowników instytutu Instytut obchodzi 10 lecie, które jest pretekstem do wypromowania go w Polsce Obecnie, mimo udanych projektów za granicą, Instytut pozostaje szerzej nie znany w kraju Instytut ma trudności z przebiciem się wśród innych interesariuszy grupy docelowej W efekcie grupa docelowa nie dostrzega wagi posiadania wizerunku Polski na arenie międzynarodowej Przekłada się to na niewystarczające budżety przyznawane Instytutowi W efekcie Polska nie posiada wyraźnego wizerunku na świecie
Analiza SWOT czyli jak wskrzesić Adasia MOCNE STRONY udane projekty międzynarodowe organizacja non-profit bogate zaplecze (artyści oraz pracownicy Instytutu) misja budząca patriotyzm SŁABE STRONY hermetyka brak wizerunku nieznany w Polsce ignorancja wśród grupy docelowej SZANSE możliwość wykorzystania infrastruktury sympatia mediów ZAGROZENIA trwałe zakwalifikowanie jako „Instytut niepotrzebny” złe odczytanie przekazu- promocja instytucji działających w kraju
Założenia strategiczne Grupy docelowe Instytut Artyści Media Instytucje Rządowe Rząd Opinia publiczna Opinia publiczna Opinia publiczna Opinia publiczna
Cele strategiczna Zwrócenie uwagi na wagę problemu – brak wizerunku Polski na świecie. Uświadomienie potrzeby istnienia prężnej instytucji promującej polską kulturę za granicą Pozyskanie środków na cele statutowe Instytutu wśród wszystkich potencjalnych mecenasów Zaznaczenie odrębności Instytutu – nie chcemy promować kultury wogóle, lecz polską kulturę za granicą
Propozycje działań 8
Propozycje działań FAZA 1. UWAGA! ATAKUJE KULTURA! FAZA 2 WSZYSTKIE OCZY NA INSTYTUT FAZA 3 BIG BANG!
Środki przekazu DIRECT Środki przekazu INDIRECT Środki dotarcia Zasoby ludzkie Materiały Środki przekazu DIRECT Środki przekazu INDIRECT Prezes Artyści Ambasadorowie sztuki Informacje prasowe Raport i case studies Gadżety Konferencja prasowa Happening WIELKA GALA Internet Biuro Prasowe Media KOL Osoby niezaangażowane przez Instytut Opinia publiczna
FAZA I UWAGA! 11
Kulturalna paczka Co? Zwrócenie uwagi na brak wizerunku Polski na świecie Jak? Przez zaszokowanie odbiorcy. Tradycyjna „miła” komunikacja nie przyniosła dotychczas rezultatów. Działanie Stworzenie kulturalnej mapy Europy. Wszystkie kraje świetnie widoczne i wyraźne. Na mapie brakuje jednak Polski. Na naszym terytorium przebiegają granice Niemiec, Rosji, Czech itd. Do mapy dołączone zostaną specjalnie okulary. Dopiero po założeniu okularów pojawia się piękna Polska. Co chcemy osiągnąć? Pokazać, że Polska zniknie z kulturalnej mapy Europy (i świata) jeśli nie dostrzeżemy problemu. Stworzenie nośnika problemu – okulary Nawiązanie relacji z grupą docelową
Kulturalna mapa Europy Zaraz, zaraz… to już graliśmy!?
Kulturalna paczka, a w środku… 1. Mapa wykonana ze specjalnego dwuwymiarowego materiału profilowane mapy z zależności od grupy docelowej 2. Okulary wykonane przez topowego polskiego projektanta mini okulary są trendy, posiadają duży potencjał viralowy 3. Gadżet Okulary do wpięcia np.. do klapy marynarki Osoby popierające akcję mogą to zademonstrować Pośrednie odniesienie do patriotycznej misji programu – znaczki mają pełnić podobną funkcję co znaczki Solidarność w latach 80-tych Profilowana informacja W zależności od odbiorcy paczka zawiera 1 stronnicowy dokument, o aktualnej sytuacji Instytutu
Dystrybucja Dystrybucja kulturalnej paczki do wybranych grup docelowych: Czołowi politycy w tym premier Ministerstwo Kultury, MSZ, MF Wybrani przedstawiciele świata biznesu Kluczowe Media Wybrani celebryci i przedstawiciele świata mody Wybrani KOL Paczka dla mediów jest jednocześnie zaproszeniem na konferencję Paczka dla pozostałych odbiorców jest pretekstem do pozyskania uwagi najważniejszego Gościa - PREMIERA lub odpowiedniego ministra
Konferencja prasowa CEL FORMAT UCZESTNICY Zakomunikowanie rozpoczęcia kampanii Nakreślenie problemu FORMAT Raport o stanie polskiej kultury za granicą Badania wpływu wizerunku kraju na sytuację ekonomiczną Przemówienie gościa honorowego UCZESTNICY Adresaci kulturalnej paczki Premier i przedstawiciele relewantnych resortów Media
Wszystkie oczy na Instytut FAZA II Wszystkie oczy na Instytut 17
To NASZ Instytut! - działania wspierające Co? Podtrzymanie temperatury debaty po pierwszej fali zainteresowania Rozhermetyzowanie środowiska Instytutu – przekonanie opinii publicznej, że „to NASZ Instytut” Pozyskiwanie środków Jak? Uliczne happening z udziałem artystów Pro-aktywne biuro prasowe Wykorzystując celebrytów Coolturalne okulary trwałym nośnikiem kampanii Coolturalne okulary cegiełką przy zbieraniu funduszy na Instytut Co chcemy osiągnąć? Podnieść atrakcyjność przekazu Wejść w przestrzeń publiczną Uzyskać atrakcyjny content dla regularnych relacji z mediami. Stworzyć ogólne pozytywne zamieszanie wokół Instytutu
Działania wspierające Narzędzia obecne przez cały czas kampanii Specjalny formularz on-line Łatwy do zainstalowania na stronie program Możliwość szybkiego przekazania środków na cele statutowe Instytutu Culture.pl Inwentaryzacja eventów Biuro Prasowe Kalendarz i mapa eventów Wolontariusze Współpraca z wolontariuszami podczas trwania kampanii Zasoby ludzkie: studenci kierunków międzynarodowych, artystycznych, młodzi ludzie zainteresowani promocją kultury polskiej za granicą Symbol akcji Specjalne gadżety ułatwiające identyfikacje akcji z Instytutem Instytut a społeczności internetowe Facebook: aktualizowanie statutu, wrzucanie zdjęć i filmików z kampanii Youtube: upload najlepszych filmików z akcji w formie virali
Przekaz: Instytut jest „sexy” Faza monetyzacji kultu Celebryci Etap I Seria gadżetów odnoszących się do kampanii zaprojektowana przez najlepszych polskich designerów (okulary; Wpinki; T-shirty) Gadżety posiadają unikalne numery seryjne i są limitowane Gadżety rozdystrybuowanie wśród maksymalnej liczby celebrytów Celebryci zostaną poproszeni o „pojawianie się” z gadżetami na wszelkich imprezach, koncertach, programach Przekaz: Instytut jest „sexy” Etap II Gwiazdy zostaną poproszone o zwrot gadżetów Gadżety zostaną wystawione na licytacji w portalu aukcyjnym Zebrane środki zostaną przekazane na cele statutowe Instytutu Dokumentacja Instytutu na stronie, możliwość przekazana środków on-line Faza monetyzacji kultu
Seria Happeningów I Wejście w przestrzeń publiczną Etap I Umieszczenie w reprezentatywnych miejscach miast Polski wielkich plastycznych brył Bryła nie posiada określonego kształtu lecz pomalowana jest w motywy symbolu kampanii Można ją dowolnie formować (jak gniotek) W dniu umieszczenia bryły odbywa się happening z udziałem najznakomitszych polskich rzeźbiarzy oraz mediów Rzeźbiarze usiłują nadać kształt, określić wizerunek kraju Na happeningu obecne są media Po happeningu bryła zostaje na miejscu, każdy może spróbować nadać jej kształt Bryła jest alegorią braku określonego wizerunku Polski Etap II Podczas happeningu można przekazać środki na cele statutowe Instytutu Dokumentacja Instytutu na stronie, możliwość przekazana środków przez specjalny formularz
Seria Happeningów II Wejście w przestrzeń publiczną Etap I Seria koncertów znanych polskich muzyków (uliczne oraz w pobliżu siedzib grup docelowych) Zamiast prawdziwych instrumentów grają na piszczących, muzykopodobnych instrumentach Na przykład: stare telefony Nokia, piórniki z melodyjką Grają znane utwory, które po przetworzeniu brzmią fatalnie Muzycy są „obrandowani” symbolami kampanii Poinformowanie o happeningach mediów Mamy treść, lecz brakuje nam środków przekazu Etap II Podczas happeningu można przekazać środki na cele statutowe Instytutu Dokumentacja Instytutu na stronie i upload w formie virali na Youtube i Facebook Możliwość przekazana środków przez specjalny formularz
FAZA III Big Bang! 23
Wielka Gala Koncert z okazji X - lecia Instytutu Zaproszenie najważniejszych przedstawicieli grupy docelowej oraz mediów Finał szeroko komentowanej kampanii przyciąga ludzi najwyższego formatu! Każdy chce tam być! Charakter spotkania jest bardzo wykwintny i uroczysty Wieczór rozpoczyna koncert filharmonii pod batutą Krzysztofa Pendereckiego Po koncercie przewidziany jest poczęstunek i cocktail party Zapowiada się zwykła impreza dla wyższych sfer…
BANG BANG!!! Koncert zostaje brutalnie PRZERWANY Według programu koncert ma trwać 45 minut W połowie koncertu orkiestra sięga zenitu swych możliwości A sala osiąga szczyt napięcia i patriotycznego uniesienia Koncert zostaje brutalnie PRZERWANY Zapada grobowa cisza, szok i konsternacja zgromadzonych Nagle na scenę wkracza Prezes Fundacji Wytworzone napięcie wśród najważniejszych osób jest ukoronowaniem całej kampanii Prezes otrzymuje 5 minut maksymalnej uwagi i skupienia -Płomienna, chwytającą za serce mowa - Budzi gromadzone przez całą kampanię pokłady dumy narodowe - Kończy call to action zachęcającym do wsparcia Instytutu
Harmonogram 26
Harmonogram działań Przygotowanie Zebranie materiałów do komunikacji DZIAŁANIA Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień Przygotowanie Zebranie materiałów do komunikacji Stworzenie paczek kulturalnych i gadżetów Zebranie teamów artystów Stworzenie infrastruktury komunikacyjnej (Internet, biuro prasowe, ludzie) Faza I Dystrybucja paczek Konferencja Faza II Celebryci Happeningi I Happeningi II Zakończenie Wielka Gala