Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Charakter socjologii i historyczne warunki jej powstania
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Historia idei komunikacji
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wykład I Co to jest socjologia?.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
badania rynku turystycznego
Zmiana społeczna - Prof. dr hab. Jerzy Chłopecki.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Socjologia jako nauka o społeczeństwie
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Podstawy metodologiczne ekonomii
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Podstawowa analiza rynku
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Rola państwa w gospodarce
Wilkin, Milczarek - Instytucje gospodarki rynkowej Pytania problemowe do wykładów Wyjaśnij tezę: Instytucje są w umieszczone w głowach ludzi a nie.
Pytania problemowe do wykładów 1-7
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Podstawowa analiza rynku
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Ekonomia a Ekonomia Polityczna
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Wykład I Co to jest socjologia?.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
Wprowadzenie do mikroekonomii
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Studium Przypadku (case study)
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Komentarz do raportu Henryk Banaszak Zakład Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej przetargów na badania sondażowe z roku 2014.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Zagadnienia wstępne. Przedmiot i zarys programu wykładu (WDS )
Podsumowanie wykładu (WDS 2016/2016 nr 15). Rozwój i „odkrycia” socjologiczne instytucjonalizacja socjologii: etapy instytucjonalizacji (epoka „samotnego.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
PODSTAWY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Źródła wiedzy o organizacji i zarządzaniu I rok SSE II, I rok SNE II.
Wstęp do nauk politycznych dla orientalistów
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Charakter socjologii i historyczne warunki jej powstania (WDS 2008/2009 nr 2)

Jeszcze raz przykład „turystyki” - ujęcie socjologiczne (cechy): Wykład nr 2 WDS 2008/2009 Jeszcze raz przykład „turystyki” - ujęcie socjologiczne (cechy): sondaż „Wyjazdy na wypoczynek w latach 1992- 2007”, CBOS, Warszawa, grudzień 2007; czy tak banalna rzecz może być przedmiotem zainteresowań naukowych?; turystyka (forma czynnego wypoczynku poza miejscem stałego zamieszkania) - problemy definicyjne; turystyka jako zjawisko społeczne (właściwości) – jest ona: sposobem spędzania czasu wolnego i ważnym przejawem „nowoczesności” (prestiż); gałęzią przemysłu, poddawaną procesom rynkowym (podaży i popytu); zróżnicowaną historycznie i społecznie (różni się w zależności od klasy społecznej, płci i pokolenia).

perspektywy badawcze turystyki: Wykład nr 2 WDS 2008/2009 perspektywy badawcze turystyki: założenia o historycznej zmianie „indywidualnego podróżnika” w „masowego turystę” oraz to, że turystyka jest dla niektórych nie tylko samą „zabawą i przyjemnością”?: turystyka jako współczesna forma poszukiwania „sacrum”; turystyka jako „wyobrażeniowy hedonizm” (przejaw nowoczesnego konsumeryzmu); globalizacja turystyki (globalizacja doświadczenia turystycznego); turystyka i wypoczynek (spojrzenie na wyniki CBOS-u); turystyka a socjologia (1840 r., I połowa XIX wieku).

Wykład nr 2 WDS 2008/2009 2. Powstanie socjologii - rola „klasyków” (i klasycznych teorii socjologicznych) w socjologii - „nauka, która się boi zapomnieć swoich twórców, jest zgubiona” (Alfred N. Whitehead, 1917 r.); wprowadzenie nazwy „socjologia” do publicznego obiegu: August Comte (1798-1857): socjologia: socius i logos - „Socjologia ... to pojęcie, które wynalazłem na określenie fizyki społecznej” (1830-1842); twierdzenie ”wiedzieć, przewidywać, kontrolować” (1838/1839); metody badawcze: obserwacja, eksperyment, porównanie i metoda historyczna (jako czwarta, dodatkowa?); statyka i dynamika społeczna (dzisiaj mówimy struktura społeczna i zmiana społeczna) socjologia a filozofia pozytywna - reguły postępowania: badać fakty, szukać związków między nimi, ustalać prawa ogólne; socjologia Comte’a: „makro”, dynamiczna, związana z praktyką.

3. Narodziny socjologii (przełom XVIII – XIX wieku): Wykład nr 2 WDS 2008/2009 3. Narodziny socjologii (przełom XVIII – XIX wieku): dlaczego zrodziła się „naukowa” refleksja nad społeczeństwem? - czynniki: rewolucje polityczne (zmiana relacji między państwem i społeczeństwem – państwo, obywatel, wybory, pojawienie się „porządku społecznego”); rewolucja przemysłowa (wolny rynek, industrializacja, konieczność „pracy”) i konflikty społeczne (klasowe); socjalizm i pojawienie się kwestii socjalnych (potrzeba ich rozwiązań); urbanizacja (miasto jako „laboratorium społeczne”); wpływ Oświecenie („rozum” i badania empiryczne, potrzeba bardziej racjonalnego świata); rozwój nauki i zmiana postaw wobec religii; kwestia feminizmu.

· normatywna (jak być powinno, a nie jak jest?); Wykład nr 2 WDS 2008/2009 4. Przed-socjologiczna wiedza o społeczeństwie (stanowiła ona część refleksji filozoficznej): · normatywna (jak być powinno, a nie jak jest?); · woluntarystyczna (kto jest odpowiedzialny za życie społeczne? - władca, Opatrzność, ludzie itp.); · głównym sprawcą zdarzeń jest władza (państwo).    5. Inny obraz wiedzy społecznej – „wiedza potoczna”: ma charakter „naturalny” i spontaniczny (przysłowia); wartościująca (wiedza „gorąca”); dychotomiczne ujęcia i pochopność uogólnień; stereotypowość; znaczenie „wiedzy potocznej” dla socjologii (i socjologa).

(cdn. p. 5) socjologia wobec wiedzy potocznej różni się użyciem: Wykład nr 2 WDS 2008/2009 (cdn. p. 5) socjologia wobec wiedzy potocznej różni się użyciem: metod badawczych – nacisk na: określenie problemu badawczego; zbieranie danych według uznanych reguł (warsztat socjologiczny); odróżnianie „domysłów” od „faktów”. używanie języka pojęciowego (języka nauki); stawianie pytań badawczych i prób odpowiedzenia na nie w sposób systematyczny: jak jest „naprawdę”?; dlaczego tak jest?; co należy robić, aby zmienić daną sytuację? itp.

6. Socjologia jako „nowa nauka z długą przeszłością”: Wykład nr 2 WDS 2008/2009 6. Socjologia jako „nowa nauka z długą przeszłością”:   · dąży nie tylko do opisu, ale także do wyjaśniania; · postępowanie w ramach socjologii opiera się uznanych regułach (metodologia i warsztat); · neutralność i powstrzymanie się od wartościowania („głębszy” ogląd rzeczywistości w terminach ogólnych); · problemy wiedzy socjologicznej:   - brak kumulacji osiągnięć poznawczych; - „niedojrzałość” wiedzy socjologicznej.

· niezmienność obserwacji (brak); Wykład nr 2 WDS 2008/2009 7. „Naukowość” socjologii - czy socjologia jest rzeczywiście „gorsza” od innych dyscyplin naukowych? - kryteria porównania: ·  niezmienność obserwacji (brak);   · obiektywność obserwacji i wyjaśnień (bezstronność); · sprawdzalność hipotez (trudności w eksperymentach); · dokładność wyników; · mierzalność zjawisk („znaczenie” faktów społecznych); · stałe liczbowe (brak); · przewidywalność przyszłych wydarzeń; · dystans od potocznego doświadczenia.

Wykład nr 2 WDS 2008/2009 8. Socjologia jako jedna z nauk społecznych:   · historia: nauki nomotetyczne i idiograficzne; socjologia historyczna/historia społeczna;   · antropologia: fizyczna i kulturowa/społeczna; obecne znaczenie refleksji antropologicznej w socjologii; · psychologia (psychologia społeczna); · ekonomia: kwestie „kosztów” i „zysków” w zachowaniach ekonomicznych, kategorie „racjonalności”, „wymiany”, „kapitału” w socjologii (socjologia ekonomiczna);   ·  nauki polityczne: władza/państwo, prawo (socjologia polityki) - inne nauki: matematyka, socjobiologia itp.

znaczenie specjalizacji w nauce; Wykład nr 2 WDS 2008/2009 · (cdn. p. 8) pytanie o swoistość socjologii? - gdzie (w jakim kraju) i jaka socjologia jest uprawiana?: żadna z dyscyplin nauk społecznych nie jest jednolita - „płynne” granice między nimi (zaleta czy wady?); znaczenie specjalizacji w nauce; wpływ instytucjonalizacji socjologii – znaczenie historii tej dyscypliny w danym kraju oraz jej tradycje „narodowe”: USA - Chicago (1892 r.); Polska: 1919/1920 (L. Petrażycki na UW); 1920 r. (F. Znaniecki w Poznaniu).

badania ankietowe (badania sondażowe); Wykład nr 2 WDS 2008/2009 9. Metodologia i narzędzia badawcze w socjologii - „w terenie, archiwum i w laboratorium”: ·  „w terenie”: badania ankietowe (badania sondażowe); wywiady socjologiczne (pogłębione); obserwacja; badania biograficzne (historia życia). „w archiwum”: dane urzędowe (statystyki, spisy ludności, oficjalne raporty); publikacje (prasa, literatura piękna, podręczniki szkolne); blogi internetowe (skrót od Weblog); dokumenty osobiste (listy, pamiętniki, autobiografie); analizy historyczne (źródła).

(cdn.9.) Metodologia i narzędzia badawcze (cdn.): Wykład nr 2 WDS 2008/2009 (cdn.9.) Metodologia i narzędzia badawcze (cdn.):     · „w laboratorium” - eksperyment; · ujęcia porównawcze (międzynarodowe); ·  ważne kwestie: podział na metody ilościowe i jakościowe; te same dane mogą być analizowane przy użyciu różnych metod: metoda „triangulacji”; teoria „ugruntowana”. pluralizm metod badawczych; ”jakość” wyników (uzyskanych danych, ich regularności itp.).

10. Nauka socjologii jako kształtowanie „wyobraźni socjologicznej”: Wykład nr 2 WDS 2008/2009 10. Nauka socjologii jako kształtowanie „wyobraźni socjologicznej”:   ·  Charles Wright Mills (1917 - 1963 ): „wyobraźnia socjologiczna” to sztuka powiązania biografii, społeczeństwa i jego historii – jej zasady: zjawiska społeczne jako efekt działań ludzi i zbiorowości społecznych (aktywizm); świadomość zróżnicowanych zasobów i barier działania wyznacza szanse ich działania; wpływ dziedzictwa przeszłości (tradycja); postrzeganie zjawisk społecznych w ich ciągłej zmienności; akceptacja dla różnorodności form życia społecznego.

11. Publiczne znaczenie socjologii - co może dać nam socjologia?: Wykład nr 2 WDS 2008/2009 11. Publiczne znaczenie socjologii - co może dać nam socjologia?: rola edukacyjna i instrumentalna (czy istnieje rynek usług socjologicznych?); badanie rynku (rynków?): pracy, reklamy, potrzeb konsumpcyjnych etc..; zwiększa wrażliwość społeczną i daje  szerszy ogląd życia społecznego; umożliwia lepsze porozumienie z innymi ludźmi; znaczenie dla życia publicznego.