Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Advertisements

Patriotyzm przyszłości.
Analiza ryzyka projektu
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
SOCJOLOGIA EKONOMICZNA
Przygotował Witold Przychoda
Rola państwa w gospodarce
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Zarządzanie strategiczne
Pedagogika ogólna.
Prawa i obowiązki obywateli RP
Materializm a idealizm
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Naród i postawy wobec narodu
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Kultura organizacyjna MSP
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Zasady Współczesnej Demokracji
Naczelne zasady Kontytucji
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Demokracja.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Współczesne kierunki polityki społecznej
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
łac. socius – wspólny; societas - wspólnota, zjednoczenie
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
Kultura współczesnego świata
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Kulturowe podstawy życia społecznego (II). Wartości, zaufanie społeczne i czas w kulturze (WDS 2008/2009 nr 6)

Kulturowe podstawy życia społecznego (II) (WDS 2008/2009 nr 6) Przykład - subkultury młodzieżowe: „trójfazowy” okres rozwoju spontanicznej kultury młodzieżowej: subkultura młodzieżowa, okres kontrkultury i faza kultury alternatywnej; subkultury młodzieżowe w Polsce (wybrane przykłady): bikiniarze (lata 50., zanikanie po 1956 r.); hipisi (przełom lat 60. i 70.); git-ludzie (subkultura grypserki, zanik pod koniec lat 70.); punki (głównie lata 80., związek z muzyką młodzieżowa); skini (skinheadzi, są od lat 80.); sataniści (lata 80.); rastafarianie (lata 80.); współczesne subkultury młodzieżowe: graficiarze (sprejowcy), squatersi, metalowcy, skejci (skaterzy), technomani, dresiarze, jumacy, hakerzy, freekerzy, szalikowcy.

Kulturowe podstawy życia społecznego (II) (WDS 2008/2009 nr 6) 2. Badanie wartości (orientacji aksjologicznych) w społeczeństwie polskim: określenie wartości – pożądane stany zjawisk społecznych, które mogą wywierać wpływ na nasze sposoby postępowania (inaczej, „wartości-ideały”); wartości jako „przyczyny” i „racje” podejmowanych przez ludzi działań; Polska po 1989 r. - zmiany ustrojowa i walka o artykulację nowych wartości (wpływ „modernizacji imitacyjnej”); główne osie społecznych sporów o wartości w Polsce: jednostka czy wspólnota (liberalizm a komunitaryzm); przejście od „społeczeństwa losu” do „społeczeństwa wyboru”; przejście od „wartości materialistycznych” („wartości niedostatku”) do „wartości postmaterialistycznych” („wartości uczestnictwa i samorealizacji”).

Kulturowe podstawy życia społecznego (II) WDS 2008/2009 nr 6) 3. Czynniki wpływające na system wartości współczesnego społeczeństwa polskiego: wpływ tradycyjnej kultury polskiej: przywiązanie do wartości narodowych i religijnych, wspólnota „romantycznego patriotyzmu”; dziedzictwo „realnego socjalizmu”: stosunek do państwa, postawa „wyuczonej bezradności”, egalitaryzm, słabe poszanowanie własności, tworzenie „drugiego społeczeństwa” i dyformizm wartości; doświadczenia historii najnowszej: protesty polityczne po 1945 r., wizyty papieskie, Sierpień 1980, Solidarność, stan wojenny; współczesne uwarunkowania sytemu wartości: efekt zewnętrznej imitacji, wzrost znaczenia środków masowego przekazu – mediów i kultury popularnej, konsumpcja.

Kulturowe podstawy życia społecznego (II) (WDS 2008/2009 nr 6) 4. Przykład I: trwałość i zmiana głównych wartości ustrojowych w Polsce po 1989 r.: główne zasady aksjologiczne (wartości) kultury „starego” i „nowego” ustroju: ustrój ”realnego socjalizmu”: poczucie egalitaryzmu; oczekiwanie opiekuńczej roli państwa; roszczeniowość wobec systemu. ustrój „społeczeństwa demokratycznego i rynkowego”: rynek i konkurencja; demokracja; wolność osobista (swoboda głoszenia poglądów) oraz indywidualna odpowiedzialność. zjawisko społecznego „dysonansu kulturowego” ze względu na konflikt głównych wartości ustrojowych.

Kulturowe podstawy życia społecznego (II) (WDS 2008/2009 nr 6) 5. Przykład II: jakie wartości dominują w jakich sferach życia społecznego w Polsce?: politycznego: demokracja równych możliwości, czy równych warunków życiowych?, podatność na autorytaryzm, bierność i alienacja polityczna; ekonomicznego (są one najważniejsze życiowo, ale są zróżnicowane): „pragmatyzacja świadomości”, czyli dominacja orientacji materialistycznej, uzyskiwanie dochodów, ale wedle logiki wyrównawczo-opiekuńczej, czy rynkowej?; społeczno-kulturowego: ważniejsze są wartości „kulturowego porządku” niż „kulturowej wolności”, skłonność do punitywności, duża rola wartości afiliacyjnych; specyfika społeczeństwa polskiego – dominacja „wartości niedostatku” i „tradycyjnych” (czyli rodziny, religii, narodu itp.) sprawia, że jesteśmy bliscy krajom Ameryki Łacińskiej.

Kulturowe podstawy życia społecznego (II) (WDS 2008/2009 nr 6) 6. Kultura „zaufania społecznego”: „zaufanie społeczne” jest przykładem „miękkiej zmiennej” w socjologii (jest ona związana z kulturą, mentalnością zbiorową, moralnością itp.); pojęcie „ryzyka” i „zaufania”(społecznego) – zaufanie to rodzajem kapitału społecznego, który pozwala zmniejszyć niepewność i założyć, że „inni” będą się zachowywać neutralnie lub korzystnie dla nas; zaufanie jest rodzajem atmosfery społecznej - tworzy „kulturę zaufania” społecznego, której przeciwieństwem jest „kultura nieufności”; rodzaje zaufania: osobiste, pozycyjne, komercyjne, technologiczne, instytucjonalne, systemowe (kulturowe). wymiary „kultury zaufania” reguły społeczne (praktyka, „fakty społeczne”); oczekiwanie normatywne (nastawienie społeczne wobec instytucji); orientacje kulturowe („uwewnętrznione” doświadczenie historyczne, „tak było kiedyś”).  

Kulturowe podstawy życia społecznego (II) (WDS 2008/2009 nr 6) cdn. p. 6. źródła „kultury zaufania”: dziedzictwo historyczne („reputacja” zjawiska, instytucji itp.); kontekst strukturalny: co dominuje w życiu społecznym?: stabilność normatywna, czy anomia (znaczenie osobistego bezpieczeństwa egzystencjalnego - rola praktyki); przejrzystość („jawność”) i „zrozumiałość” organizacji życia społecznego; trwałość a płynność porządku społecznego (publicznego); podporządkowanie władz publicznych ogólnie przyjętym regułom prawa; realizowanie uprawnień i egzekwowanie obowiązków (bezsilność obywateli i permisywność władzy); najważniejsze jest to, czy zaufanie ma charakter: „ugruntowany” społecznie?; oraz czy stało się już ogólną orientacją kulturową?

Kulturowe podstawy życia społecznego (II) (WDS 2008/2009 nr 6) 7.  Kultura i czas: kultura a „tworzenie” czasu (kulturowe formy przejawiania się czasu), czas jako „fakt społeczny” – jako zdarzenie i proces; cechy czasu jako zjawiska społecznego: sekwencyjność, trwanie „upływu czasu”, jego nieodwracalność; odróżnianie przeszłości („pamięć”), teraźniejszości („żywe doświadczenie”) i przyszłości („wyobraźnia”);  poczucie ciągłości. typologia/rodzaje czasu (Edmund Leach) - czas: - pierwotny (cykliczny), „naturalny” („pory roku”), ekologiczny; - historyczny (czas następstw według najważniejszych zjawisk); - magiczny (religijny, sakralny, „czas bezczasowy”); - naukowy (ilościowy, mierzalny, pozwala ocenić zjawiska w czasie); - polityczny (manipulacyjny, związany z najważniejszymi wydarzeniami politycznymi porządku społecznego, „polityzacja” czasu).

Kulturowe podstawy życia społecznego (II) (WDS 2008/2009 nr 6) - cdn. p. 7 czas w kulturze: czas jako aspekt zmiany społecznej (społeczeństwa „zimne” i „gorące”); „nowoczesność” jako „chronocentryzm”, czyli społeczne przejście od „czasu naturalnego” do „czasu sztucznego”: przechodzenie od „kultury kalendarza” do „kultury terminarza”; fenomen „rozszerzonej teraźniejszości” i potrzeba zarządzania czasem; „kolonizacja nocy” i nacisk na przeżywanie nieustannego „teraz”.    orientacje czasowe obowiązujące w danej kulturze: retrospektywna, prospektywna i prezentystyczna. czas jako ważny element zróżnicowania społecznego („rynkowa wartość czasu”); „schizofrenia temporalna” - społeczeństwo polskie jako społeczeństwo różnych rytmów czasowych.