Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Artur Radziwiłł Polska pomoc techniczna dla krajów WNP
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Psychologia Zarządzania
Administracja publiczna
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Polityka handlowa i protekcjonizm
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Nierówność i uwarstwienie
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Ekonomiczna teoria biurokracji
Rola państwa w gospodarce
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Ekonomia polityczna - wsparcie niewidzialnej ręki rynku
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Skąd biorą się różnice w poziomie bezrobocia w różnych rozwiniętych krajach? Adrian Domitrz.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
KULTURA ORGANIZACYJNA
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
PROBLEMATYKA UBÓSTWA WYKŁAD.
Socjologia czasu wolnego WYKŁAD I
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
Absencja i zabezpieczenie na wypadek choroby w ujęciu porównawczym
Ruchliwość społeczna zmiana miejsca jednostek, także grup (zbiorowości) w systemie społecznego zróżnicowania rozpatrywanego najczęściej jako hierarchiczny.
Pojęcie instytucji społecznej
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Wprowadzenie teoretyczne
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
ZRÓŻNICOWANIE SPOŁECZNE PROBLEM NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNYCH
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje Leszek Baran.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Ekonomia rozwoju Wykład 1.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Ewolucja roli państwa w warunkach globalizacji 1.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Uwarunkowania oraz czynniki zmian na dolnośląskim rynku pracy WOJEWÓDZKA RADA DIALOGU SPOŁECZNEGO WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO WROCŁAW, 20 LIPCA 2016 R.
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Systemy emerytalne a koncepcja nowych ryzyk socjalnych
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Rola Państwa w gospodarce
NAUKI EKONOMICZNE DLA ZRÓWNOWAŻONEGO I SPOŁECZNIE INKLUZYWNEGO ROZWOJU
Rola Państwa w gospodarce
Solidaryzm społeczny czy efektywność rynku?
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Klasy, warstwy i zawód we współczesnej socjologii (WDS 2008/2009 nr 18)

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) 1. Przykład: omówienie publicystycznego opisu struktury klasowej we współczesnej Polsce (W. Markiewicz, Gra w klasy, „Polityka” 22.05.2004) – ze względu na styl życia, konsumpcję, pracę itp. - podział na następujące klasy: klasa najniższa; klasa niższa; klasa średnia niższa; klasa średnia właściwa; klasa średnia wyższa; klasa wyższa; klasa najwyższa.

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) 2. Klasy społeczne w klasycznej socjologii: klasy w społecznej świadomości (classis, proletarii); rodzaje klas społecznych: ekonomiczna (K. Marks i M. Weber), polityczna (G. Mosca i V. Pareto), kulturowa (M. Weber); ujęcie socjologiczne „klasy” – klasa to pozycja zajmowana w hierarchii społecznej (wielkie zbiorowości, relacje wobec innych, hierarchia, ciągłość pokoleniowa, różnice społeczne); stopniowalność podziałów klasowych i formowanie się klas społecznych (wyrazistość podziałów klasowych); dlaczego prognoza Marksa dotycząca klas społecznych zawiodła?: postępujący wzrost stopy życiowej i powstawanie klasy średniej; bieda nie wyzwala postaw rewolucyjnych; „indywidualizm” robotników.

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) 3. Czy klasy społeczne tracą na znaczeniu we współczesnym społeczeństwie? - przyczyny: zmiana charakteru pracy: pojawiają się non-standard job forms; powszechny staje się brak pewności zatrudnienia; konieczność zmian swoich kwalifikacji zawodowej („de-kwalifikacja”); wzrost znaczenia sektora usług ( i pracy w nim); wpływ programów pomocy i polityki państwa opiekuńczego. przemiany własności (własność bardzo się „różnicuje”): własność akcyjna i zmiany na rynku nieruchomości; zmiany w strukturze własności środków produkcji na poziomie firm (znaczenie kadr kierowniczych, a zarządzanie staje się ważniejsze od własności); instytucjonalizacja konfliktu klasowego.

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) (cdn. pkt. 3). cdn. czy klasy społeczne tracą na znaczeniu?:      styl życia i wzory konsumpcji: ujednolicający wpływ kultury masowej; rynek konsumpcji przejmuje rolę tradycyjnego rynku dóbr produkcyjnych;   zachowania polityczne: czy pochodzenie klasowe – społeczne wyznacza typ głosowania i poparcia odpowiednich partii politycznych?; pojawienie się „nowych” osi i lojalności społecznych, konkurujących z klasowymi – należą do nich: rasa i przynależność etniczna; płeć i wiek (pokolenie); region.

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) 4. Pojawienie się ”nowych” klas społecznych – klasa średnia: „stara” klasa średnia (kupcy, rzemieślnicy, właściciele firm); „nowa” klasa średnia szeroka kategoria - pracownicy handlu i usług, specjaliści, kadry kierownicze itp.; cechy „nowej” klasy średniej: władza ekonomiczna (własność, kontrola i szanse na rynku); pozycja zawodowa i wykształcenie; indywidualizm, prestiż, konsumpcja, strategie życiowe. społeczeństwa współczesne jako „społeczeństwa klasy średniej” ze względu na dominację liczebną i kulturową klasy średniej.

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) znaczenie społeczne i kulturowe klasy średniej: kulturowa wyższość (symbolizuje ona sukces i powodzenie życiowe); jest ona społecznym „zaworem” bezpieczeństwa; wpływa pozytywnie na efektywność systemu gospodarczego; stabilizuje gospodarkę (poprzez konsumpcję klasy średniej); stabilizuje system polityczny (rola polityczna w systemie demokracji – także stabilizuje system polityczny).

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) 5. ”Nowe” klasy w społeczeństwach nowoczesnych (postprzemysłowych): rola profesjonalnej wiedzy, zdolności organizacyjnych i kwalifikacji technicznych (stabilizacja sytemu); przykłady: „technostruktura” (J. K. Galbraith); „klasa ludzi wiedzy” (D. Bell), menedżerowie, rządowi biurokraci itp.; intelektualiści (A. Gouldner) – działania na rzecz emancypacji i samorefleksji.

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) „nowa klasa robotnicza” (A. Touraine): łączy pracowników umysłowych i robotników wykwalifikowanych; walka z „techno-strukturą” i dążenie do aktywnego uczestnictwa (samorealizacja przez władzę). underclass („podklasa”): „margines społeczny” (getto); wiąże się z marginalizacją i wykluczeniem społecznym; charakteryzuje się: niemożnością korzystania z należnych uprawnień obywatelskich; trwałością zajmowania pozycji i jej dziedziczeniem; stylem życia i konsumpcji; mechanizmami tworzenia - bieda i bezrobocie.

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) 6. Pojęcie „warstwy społecznej” w socjologii: pojęcie „warstwy”: istotne grupy w ramach danej klasy; segmenty struktury społecznej, które spełniają niektóre, lecz nie wszystkie kryteria klas społecznych; grupy ludzi, których cechy społeczne mogą być w dużym stopniu niezależne od przynależności do klas ekonomicznych; pojęcie „struktury klasowo – warstwowej”.

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) 7. Zawód i zróżnicowanie społeczno- zawodowe:  zawód to czynności: trwale wykonywane; wymagające specjalnego przygotowania umiejętności zawodowych (profesjonalizm); będące świadczeniami na rzecz innych osób (instytucji); przynoszące dochód będący podstawą utrzymania. klasyfikacja i skale zawodów; prestiż zawodu.  

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) 8.  Przykład ewolucji struktury klasowej w Polsce: dziedzictwo historyczne (Polska 1918-1939), wpływ rewolucji ustrojowych (1945 i 1989) oraz skutki integracji z UE i procesy globalizacji. zróżnicowanie społeczne 1945 - 1989: skutki II wojny światowej (demograficzne i etniczne); socjalizm: awans społeczny i egalitaryzacja oraz narzucona industrializacja (klasa robotnicza, chłopo-robotnicy, inteligencja ludowa/pracująca); właściwości struktury społecznej: realny socjalizm” a społeczeństwo przemysłowe (konwergencja?); wyższe wynagrodzenie pracy prostej niż wykwalifikowanej (branża); rozbieżność cech położenia społecznego; sfery i rodzaje ubóstwa; konsekwencje „socjalistycznej struktury”: rola władzy (nomenklatura), brak kanałów artykulacji interesów, niskie wykształcenie społeczeństwa, nierozwiązana kwestia wsi i rolnictwa.

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) 9. Zróżnicowanie społeczne (struktura klasowa) po 1989 r.: nastąpiła zmiana kontekstu instytucjonalnego (społeczeństwo rynkowe i demokratyczne); prywatyzacja i de-polityzacja gospodarki; aspekty struktury społecznej: struktura społeczna rozumiana jako „wędrówki pozycyjne jednostek”: płynna i zmienna przynależność jednostek do niektórych kategorii zawodowych w związku ze zmieniającą się sytuacją na rynku pracy i edukacji; status pracowniczy (co jest głównym zajęciem ludzi?); zmiany w wykształceniu; struktura zawodowa pracujących.

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) 10. Problemy badania współczesnej struktury klasowej w Polsce: zależność zarobków od wykształcenia i pełnionego zawodu; nowe kategorie społeczne: „klasa średnia”, „bogaci”, „właściciele”; wzrost prestiżu „właścicieli” i zawodów wysoko-wykwalifikowanych; bezrobocie i bieda (czy pojawiła się już nowa „podklasa”?). dyskusja: czy inteligencja stanowi klasę średnią?: czy inteligencja jest „wymuszoną klasą średnią” (a może jest ona tylko „artefaktem” politycznym)?; a może ze względu na ważne znaczenie w wypadku inteligencji relacji „kapitał kwalifikacji” a „własność” stanowi ona już zalążek „nowej” klasy średniej (grupy „dysponentów wiedzy”)?

Klasy, warstwy i zawód (WDS 2008/2009 nr 18) 11. Cechy zmian struktury społecznej (klasowej) w Polsce po 1989: perspektywa „długiego trwania”; spuścizna okresu komunistycznego (socjalizm jako „modernizacja dla ubogich”); ewolucyjny charakter przemian struktury: brak „rewolucji społecznej” po 1989 r. (nie powstała żadna nowa wielka grupa społeczna), choć zaszła rewolucja polityczna i gospodarcza; zasadniczo utrzymał się „stary” układ stratyfikacyjny (uprzywilejowani – upośledzeni) – czyli jest to bardziej kontynuacja niż radykalna zmiana; ale następują zmiany w „dobrym” kierunku: merytokracja (wzrost liczby specjalistów), wzrost znaczenia wykształcenia i spójności czynników statusu; wyzwania systemowe: bezrobocie i wieś.