Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Czy Polacy są zróżnicowani kulturowo?
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
4. Polski patriotyzm na przestrzeni wieków
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
Promowanie i realizacja wychowania patriotycznego w szkole
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Mniejszości Narodowe.
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Nie znać historii to być zawsze dzieckiem.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
Edukacja a różnica kulturowa.
AUTONOMIA Autonomia to wewnętrzne samozarządzanie części terytorium państw na podstawie kompetencji ustawodawczych dotyczących spraw o lokalnym znaczeniu.
Patriotyzm dawniej i dziś.
Polskie konstytucje.
Wykład III Mniejszości narodowe i etniczne (opracował dr hab
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
Migracja.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Unia personalna polsko-litewska
Naród i postawy wobec narodu
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
1. Zróżnicowanie narodowościowe
Mniejszości narodowe w Polsce
Kto żyje w Polsce i kim są Polacy?
Pamiętamy.
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Przestrzeganie praw mniejszości narodowych w Polsce
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Temat: Gospodarka i społeczeństwo II Rzeczypospolitej.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA.
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Mniejszości narodowe to grupy osób innej narodowości niż dominująca na terenie danego państwa. ich członkowie dążą do zachowania własnej kultury, języka.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Współczesne problemy wielokulturowości
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
IMINTEG – w poszukiwaniu modeli związków pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną Projekt realizowany w Ośrodku Badań nad Migracjami, finansowany.
Naród, etniczność, rasa.
mgr Dorota Liberda mgr Marta Lipska mgr Ewelina Makowska
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Naród i mniejszości narodowe w Polsce (WDS 2008/2009 nr 14)

Naród i mniejszości narodowe w Polsce (WDS 2008/2009 nr 14) 1. Powtórzenie i przykłady: pojęcia „etniczności” i „narodu”; „budowanie narodu” i jego rodzaje; ważne pojęcia: ideologia narodowa (nacjonalizm), państwo narodowe, kultura narodowa, pamięć narodowa, poczucie narodowe; państwo a „inni” etnicznie (segregacja, „unaradawianie” i asymilacja, weryfikacja narodowościowa, prze- i wy- siedlenia, „czystki etniczne”, eksterminacja); przykłady badawcze: postrzeganie mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce (CBOS, 2005). przejawy dystansu społecznego wobec innych narodów i religii (CBOS, 2007).

Naród i mniejszości narodowe w Polsce (WDS 2008/2009 nr 14) 2. Ideologia narodowa (nacjonalizm): nacjonalizm jako polityczna ideologia narodu (jego kulturowe i polityczne „dookreślenie”; naród jako „logo”); powiązanie idei państwa narodowego z nacjonalizmem: podziały narodowe winne pokrywać się z politycznymi, a ludzie sprawujący władzę winni należeć do tego samego narodu, co ich poddani; różnice semantyczne pojęcia „nacjonalizm”: w krajach anglosaskich jest ono neutralnym, zaś na wschodzie Europy jest czymś „złym” i nagannym (szowinizm versus patriotyzm); zjawisko nacjonalizmu jest zmienne w czasie (historycznie), jak i w przestrzeni (geograficznie); nacjonalizm sprawia, że naród staje się dla nas bytem realnym i jest traktowany jako nasza „druga natura” (coś zawsze istniejącego, naturalnego);

Naród i mniejszości narodowe w Polsce (WDS 2008/2009 nr 14) Nacjonalizm może być traktowany jako rodzaj dyskursu (narracji), który przedstawia wspólnotę polityczną jako „skończoną” i suwerenną. Założenia nacjonalizmu: naród jest grupą najważniejszą i naturalną, a przynależność do niego nie jest kwestią wolnego wyboru, lecz jest determinowane (głównie) urodzeniem;  naród jest jedynym źródłem władzy politycznej, stąd genetyczny związek między nacjonalizmem a ideą suwerenności;   każdy naród jest niepowtarzalny, który należy chronić i zachowywać jego dziedzictwo;   interesy narodowe są nadrzędne w stosunku do innych interesów zbiorowych i jednostkowych;   naród jest z natury grupa homogeniczną, cechuje go jedność kulturowa oraz solidarność jego członków;   to, co „rodzinne” (ojczyste) jest postrzegane jako lepsze od tego, co „obce”.

Naród i mniejszości narodowe w Polsce (WDS 2008/2009 nr 14) 3. Kształtowanie się nowoczesnego narodu – przykład Polski: etap I) Polska - od państwa do narodu: powstanie państwa i kształtowanie się Rzeczypospolitej szlacheckiej: pochodzenie nazwy „Polska”; państwo Mieszka I i chrześcijaństwo; XII wiek– świadomość wspólnej dynastii, historii i prawa; rozbicie dzielnicowe i jednoczenie kraju – przyłączenie Mazowsza do Korony w 1526 r.; XV i XVI wiek – świadomość „ciała królestwa polskiego” – bycie Polakiem ze względu na zamieszkiwanie na jego terytorium i podleganie władzy królewskiej; świadomość języka polskiego jako czynnika wyodrębnienia i jedności zbiorowości (wiek XVI).

Naród i mniejszości narodowe w Polsce (WDS 2008/2009 nr 14) cdn. I. od państwa do narodu - Rzeczypospolita szlachecka: unia lubelska (1569 r.) – połączenie Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego; powstanie „polskiego szlacheckiego narodu politycznego” (wspólnota polityczna - zamieszkanie na terytorium i udział w podejmowaniu decyzji politycznych, obejmuje ok. 8-10% populacji kraju); pojęcie „rzeczypospolitej” – jako politycznej i społecznej organizacji obywateli mającej na celu jej wspólne dobro; schyłek Rzeczypospolitej szlacheckiej - zagrożenie bytu państwowego: próby reform w końcu XVIII wieku; stan szlachecki a etniczno-kulturowe pojęcie narodu; Konstytucja 3 Maja (bardziej „otwarte” rozumienie narodu).

Naród i mniejszości narodowe w Polsce (WDS 2008/2009 nr 14) etap II) Polska od narodu do państwa: okres zaborów – tworzenie narodu kulturowego: wzrost roli języka polskiego (1807 r. Słownik języka polskiego Samuela B. Lindego, łączy szlachtę i chłopów oraz przekracza granice religijne, kierując ku wspólnemu dziedzictwu kulturowemu – „ojczyzna polszczyzna”) oraz rozwój oświaty (walka o język narodowy); znaczenie kultury (literatury) romantycznej; świadomość wspólnej historii (dziejów) oraz rola symboli narodowych (Wawel i Częstochowa); zmiany społeczno-gospodarcze (u-obywatelnienie chłopów); wzrost znaczenia świadomości narodowej „innych” – Litwinów, Ukraińców i Białorusinów.

Naród i mniejszości narodowe w Polsce (WDS 2008/2009 nr 14) Druga Rzeczypospolita: Polska jako państwo wielo-etniczne (mniejszości narodowe: 14%- Ukraińcy, 8,5%- Żydzi, 3,1%- Białorusini, 2,3%- Niemcy i 3,1%- inni); mniejszości jako jedna z ważniejszych kwestii politycznych; problem: naród państwowy, czy naród kulturowo-etniczny. II wojna światowa i jej konsekwencje społeczne (rola podziałów etnicznych w trakcie wojny, a przez to możliwości przeżycia); Polska w nowym kształcie terytorialnym po 1945 r.: wysiedlenia i weryfikacja narodowościowa oraz repatriacja; Polska jako państwo jednolite narodowościowo; ożywienie etniczne w latach 80-tych XX wieku (problem Niemców i Ślązaków).

Naród i mniejszości narodowe w Polsce (WDS 2008/2009 nr 14) termin „mniejszość narodowa” to grupa osób mniejsza liczebnie od pozostałej części ludności w państwie, której członkowie, będący jego obywatelami, mają etniczne, religijne lub językowe cechy odróżniające je od pozostałej części ludności oraz kierują się wolą zachowania własnej kultury, tradycji, religii lub języka; pojęcie „mniejszości narodowej” (kryteria i charakter): mniejsza liczebność wobec większości, odrębność kultury i nie dominujący status w ramach państwa (całości); połączenie obiektywnych kryteriów (np. pochodzenie narodowe, język, religia, kultura) z subiektywnym dążeniem do ich utrzymania; elementy te stanowią nie tylko o wyodrębnieniu mniejszości z całości politycznej, ale także o charakterze jej relacji z większością oraz innymi grupami mniejszościowymi.

Naród i mniejszości narodowe w Polsce (WDS 2008/2009 nr 14) (cdn. pkt. 4) mniejszości narodowe w Polsce: problemy w definiowaniu pojęcia „mniejszość narodowa”: zróżnicowanie świadomości narodowej: mniejszość narodowa, etniczna, grupa etniczna (etno-regionalna) i etnograficzna; zróżnicowanie wewnętrzne (kulturowe) grupy; trudności w określaniu liczebności (utożsamianie się z grupą).  · szacunki liczebności mniejszości narodowych w Polsce po 1989 r. i wyniki NSP 2002 r.; Polska jako kraj homogeniczny pod względem etnicznym - mniejszości narodowe liczą wg. szacunków 1 – 1,2 mln osób (2–3% społeczeństwa polskiego), a według NSP 2002 1,23% (niecałe 0,5 mln osób); jednolitość etniczna terytorium państwa polskiego (ale są małe wyjątki – Podlasie, Opolszczyzna).

Naród i mniejszości narodowe w Polsce (WDS 2008/2009 nr 14) 5. Charakterystyka mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce: mniejszości narodowe: Białorusini, Czesi, Litwini, Niemcy, Ormianie, Rosjanie, Słowacy, Ukraińcy, Żydzi; mniejszości etniczne: Karaimi, Łemkowie (Łemko-Rusini), Romowie (Cyganie), Tatarzy; społeczność posługująca się językiem regionalnym: język kaszubski (Kaszubi); inne grupy: Grecy i Macedończycy, Ślązacy, Warmiacy i Mazurzy, Wietnamczycy i Ormianie; inne, bardzo różne grupy o rodowodzie imigracyjnym, które z różnych przyczyn historycznych żyją w naszym kraju (liczebność każdej z nich oscyluje od kilkuset do paru tysięcy osób).

Naród i mniejszości narodowe w Polsce (WDS 2008/2009 nr 14) 6. Ochrona mniejszości narodowych po 1989 roku: konieczność ich ochrony demokratyzacja ustroju politycznego, integracja ze strukturami europejskimi, zmiany geopolityczne w Europie Środkowej; status prawny mniejszości w Polsce: prawo międzynarodowe (prawa człowieka, umowy dwustronne z naszymi sąsiadami). prawo krajowe: Konstytucja z 2.04.1997 r. (Preambuła oraz artykuły 35 i 27); Ustawa z 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym; regulacje oświatowe i ordynacja wyborcza do Sejmu; wspomaganie działalności kulturalnej.

Naród i mniejszości narodowe w Polsce (WDS 2008/2009 nr 14) 7. Perspektywy ewolucji „polskości”: przemiany kanonu kultury narodowej: czy następuje zerwanie z tradycją „romantyczną”?; państwo i polityka: idee narodowe w bieżącej polityce (dyskusja o patriotyzmie); naród a polityka pamięci historycznej. „mediatyzacja” idei narodowych: naród w kulturze popularnej - sport, kuchnia, turystyka; konkurencja i „widoczność” cywilizacyjna narodów. skutki integracji europejskiej i globalizacji: czy i jak przetrwa polskość w szerszym świecie? wyzwania wielokulturowości w Polsce (otwartość na świat i imigracja).