Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
W poszukiwaniu uwarunkowań planów edukacyjnych młodzieży gimnazjalnej (na przykładzie Podkarpacia) dr Wojciech Broszkiewicz Instytut Socjologii UR.
Wykład I Co to jest socjologia?.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Przygotował Witold Przychoda
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
O aktywności dorosłych i seniorów
KULTURA ORGANIZACYJNA
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Duże dzieci – wielkie sprawy
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
Meandry współczesnej gospodarki i nauki ekonomii Andrzej Stanisław Barczak 26 wrzesień 2008.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Kapitał społeczny wsi pomorskiej: wyniki badań
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Wsparcie dla rozwoju technologii
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
Skierniewice, Al. Niepodległości 4 tel. (0-46) , (0-46) fax. (0-46)
Ekonomia rozwoju Wykład 1.
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Systemy emerytalne a koncepcja nowych ryzyk socjalnych
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
NAUKI EKONOMICZNE DLA ZRÓWNOWAŻONEGO I SPOŁECZNIE INKLUZYWNEGO ROZWOJU
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Nowoczesność i „późna nowoczesność” (WDS 2008/2009 nr 28)

Nowoczesność i „późna nowoczesność” (WDS 2008/2009 nr 28) 1. Przykład – czy Polacy są nowocześni? (CBOS, listopad 2008): wskaźniki nowoczesności (osobistej nowoczesności): telefon komórkowy, konto w banku, bytność za granicą, korzystanie z internetu, posługiwanie się kartą płatnicza przy zakupach, znajomość języka obcego, korzystanie z zagranicznych mediów, praca zarobkowa za granicą, uczestnictwo w zagranicznych kursach, studia zagraniczne lub stypendia; zróżnicowanie tych umiejętności ze względu na płeć, wiek, wykształcenie i miejsce zamieszkania. zróżnicowanie nowoczesności – 4 grupy respondentów w społeczeństwie polskim: nienowocześni, o niskim stopniu nowoczesności, o średnim stopniu nowoczesności i wysokim stopniu nowoczesności.

Nowoczesność i „późna nowoczesność” (WDS 2008/2009 nr 28) 2. Pojęcie „tradycji” w socjologii: czas w społeczeństwie - społeczeństwo jako fenomen „trans-czasowy”, jest ono „konstytuowane” w czasie; powiązanie „teraźniejszości z przeszłością” jako podstawa istnienia tradycji, co pozwala na wyjaśnienie zachowanie ciągłości w zmianach oraz zmian w tej ciągłości; tradycja wiąże się z trwałym istnieniem „przeszłości” w teraźniejszości, a kluczową kwestią dla tradycji jest zawsze nastawienie współczesnych wobec obiektów i idei pochodzących z przeszłości. „konstruowanie” tradycji (tradycja „wymyślona”) - po co?, gdyż: symbolizuje spójność wspólnoty; legitymizuje status i władzę; socjalizuje do określonych wartości, norm. „nowa tradycja” – czy jest to tylko popularność tradycji?

Nowoczesność i „późna nowoczesność” (WDS 2008/2009 nr 28) 3. Nowoczesność jako główny temat socjologii: socjologia jako „naukowa samoświadomość nowoczesności” – inaczej socjologia jako projekt kultury nowoczesnej; „nowoczesność” – rozumienie (w klasycznej socjologii): historyczne – nowoczesność jest związana z konkretnym czasem i miejscem: pojawia się od wieku XVI do XIX; wpływ - rewolucji francuskiej i amerykańskiej; znaczenie rewolucji przemysłowej (Wielka Brytania). analityczne – jakie cechy związane są z „nowoczesnością” oraz jakie ich kombinacje? - przykłady: Weberowska opozycja dwóch typów społeczeństw (społeczeństwo tradycyjne versus kapitalistyczne); „zmienne” porządkujące T. Parsonsa (społeczeństwo tradycyjne versus nowoczesne).

Nowoczesność i „późna nowoczesność” (WDS 2008/2009 nr 28) 4. Aspekty (cechy) nowoczesności (nowoczesność jako przeciwieństwo tradycji i tradycjonalizmu): indywidualizm („triumf jednostki”) – jednostka zajmuje centralne miejsce w społeczeństwie, obok społeczeństwa , narodu i państwa; zróżnicowanie społeczne (dyferencjacja i złożoność), dotyczy głównie sfery pracy, ale także coraz bardziej sfery konsumpcji oraz „szans życiowych”; racjonalność - w działaniu organizacji i instytucji publicznych dominuje kalkulacja i bezosobowość („biurokratyzacja” Webera); ekonomizm – zdominowanie życia społecznego przez ekonomiczną aktywność, jej cele i kryteria efektywnościowe; ekspansywność nowoczesności (rozszerzanie jej zasięgu geograficznego i społecznego „w głąb”) – „nowoczesność jest ze swej natury globalizująca” (A. Giddens).

Nowoczesność i „późna nowoczesność” (WDS 2008/2009 nr 28) 5. „Osobowość nowoczesna” (charakterystyki): otwartość na nowe doświadczenia, innowacje i zmiany; gotowość do wyrabiania sobie własnych opinii na wiele tematów oraz akceptacja różnorodności przekonań (pozytywna tego ocena); nastawienie bardziej na teraźniejszość i przyszłość niż na przeszłość, przestrzeganie harmonogramów, punktualność; skuteczność i planowanie (antycypowanie i organizowanie przyszłych działań zorientowanych na zakładane cele) ; przekonanie o przewidywalności życia społecznego (reguł gospodarczych, polityki rządu itp.), co daje możliwość kalkulowania i planowania działań; ocena ludzi według zasług (poczucie sprawiedliwości); nastawienie na edukację szkolnej i kształcenie formalne; szacunek dla drugiej osoby oraz empatia.

Nowoczesność i „późna nowoczesność” (WDS 2008/2009 nr 28) 6. Krytyka „nowoczesności” - wiek XIX jako era triumfującej nowoczesności, ale i jej ostra krytyka. Główne tematy to: alienacja - nie tylko w dziedzinie pracy, ale w również w innych dziedzinach życia (polityka, edukacja, kultura itp.); anomia - postępujący rozkład norm i wartości, sprzyja zagubieniu i rozwojowi przestępczości (dewiacjom); dezintegrujące skutki społeczeństwa masowego („rozkład wspólnoty”) – negatywne skutki uprzemysłowienia, urbanizacji i demokratyzacji na poziomie „makro” i „mikro”; ekologia – bariery wzrostu i potrzeba rozwoju zrównoważonego (kontrolowanego) ze względu na środowisko naturalne; nierówności światowe (globalne) – teorie zależności i systemu światowego, podział: Północ wobec Południa; skala wojen i militaryzacji społeczeństw (skala, brutalizacja i destrukcyjność wojen w epoce nowoczesnej).

Nowoczesność i „późna nowoczesność” (WDS 2008/2009 nr 28) 7. Nowoczesność jako „wielki temat” klasycznej socjologii (przykłady): „wiedzieć, przewidywać, kontrolować”: kontrola rzeczywistości jako temat A. Comte’a. formacje społeczno-ekonomiczne i wyzysk klasowy: nierówności społeczne jako temat K. Marksa. więź „mechaniczna” i „organiczna”: organizacja życia społecznego w mieście/ urbanizm jako temat E. Durkheima. „wspólnota” i „zrzeszenie”: „samotny tłum” jako temat F. Tonniesa. biurokratyzacja życia społecznego („żelazna klatka racjonalności”): nowoczesna polityka i administracja jako temat M. Webera.

Nowoczesność i „późna nowoczesność” (WDS 2008/2009 nr 28) 8. Nowoczesna teoria nowoczesności - Anthony Giddens: instytucjonalne wymiary nowoczesności: nadzór (kontrola informacji i kontrola społeczeństwa); władza militarna (kontrola środków przemocy w kontekście industrializacji wojny); industrializm (transformacja przyrody: rozwój „wytworzonego”); kapitalizm (akumulacja kapitału w kontekście konkurencyjnych rynków: towarowego i pracy) właściwości („meta-instytucjonalne”) nowoczesności: rozdzielenie czasu i przestrzeni (uzewnętrzniania relacji społecznych poza konkretnym czasem i przestrzenią); mechanizmy wykorzeniające (oddzielają interakcje od specyficznych własności miejsca – środki symboliczne i systemy eksperckie); refleksyjność instytucjonalna (uregulowane wykorzystanie wiedzy o życiu społecznym jako element jego organizacji i zmian).

Nowoczesność i „późna nowoczesność” (WDS 2008/2009 nr 28) 9. Kontynuacja - „późna nowoczesność” (Anthony Giddens „żyjemy w fazie radykalizacji nowoczesności”), a jej cechy to: zaufanie (problem „abstrakcyjnych systemów” wiedzy”) i ryzyko (jest ono nowe jakościowo) a jego cechy to uniwersalizacja, globalizacja, instytucjonalizacja oraz zwrotny charakter; zmiany świadomości ryzyka (wrażliwość i poczucie niedostatków wiedzy). „nie przejrzystość” nowoczesności (niepewny i płynny jej charakter): błędy „konstrukcyjne” i „operatorów” oraz nieuchronność żywiołowych skutków; refleksyjność wiedzy społecznej – społeczne skutki ciągłego „namysłu” nad życiem społecznym; zwiększona rola indywidualnych „wyborów” tam, gdzie były one regulowane dotychczas „tradycją”. postawy wobec „późnej nowoczesności”: pragmatyczna akceptacja, konsekwentny optymizm, cyniczny pesymizm, radykalne przeciwstawienie się.

Nowoczesność i „późna nowoczesność” (WDS 2008/2009 nr 28) 10.  Po-nowoczesność, „późna nowoczesność”, „druga nowoczesność”: społeczeństwo postindustrialne (Daniel Bell i Alain Touraine): gospodarka usług i społeczeństwo klasy usługowej; wiedza i rozwój technologiczny. „nowe” wspólnoty (ruch ekologiczny), „posthistoria” i „postcywilizacja”; „społeczeństwo ryzyka”: U. Beck – „druga nowoczesność”, która oznacza globalizację instytucji nowoczesnych oraz wyzwolenie się z tradycji i obyczaju; tam, gdzie post-moderniści widzą „chaos’, tam jest „ryzyko” i „niepewność”; jednostka w społeczeństwie ryzyka i rola „nowych” ruchów społecznych. „gospodarka sieci” („społeczeństwo sieciowe”): M. Castells – rola nowoczesnych technologii w przekształcaniu współczesnego świata („galaktyka internetu”); „otwartość” kształtowania swoich tożsamości.

Nowoczesność i „późna nowoczesność” (WDS 2008/2009 nr 28) 11. Zygmunt Bauman – koncepcja „płynnej nowoczesności” („późnej nowoczesności”): jest to kontynuacja i jednocześnie przeciwstawienie się nowoczesności; procesualna natura społeczeństwa; tożsamość jednostki w czasach „płynnej nowoczesności” - poczucie fragmentaryczności i epizodyczności; brak zaufania do „wielkich projektów” rozwojowych; niebezpieczeństwa po-nowoczesności: autonomizacja seksu; kryminalizacja biedy; re-stratyfikacja społeczna.

Nowoczesność i „późna nowoczesność” (WDS 2008/2009 nr 28) 12. „Wieloraka nowoczesność” S. Eisenstadt: rozumienie „modernizacji”/”nowoczesności” – jako projektu kulturowego (analizowanej jak wielkie religie przez M. Webera): akcent na sferę kultury symbolicznej; różnorodność „projektów” modernizacyjnych w historii i na świecie; rola ideologów i intelektualistów w kształtowaniu tych projektów. porównawcza analiza wielkich cywilizacji (axial civilizations): badanie napięć między globalizującym wpływem cywilizacji zachodniej a tradycjami lokalnymi. koncepcja „wielu modernizacji”: nowoczesność ulega przetworzeniu w wyniku reakcji lokalnych elit; wytwarzają się liczne odmienne scenariusze nowoczesności („nowoczesności zwielokrotnione”).