SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Psychologia Zarządzania
Badania operacyjne. Wykład 1
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
EWOLUCJA I ISTOTA ZARZĄDZANIA PUBLICZNEGO DR JOANNA JOŃCZYK
Rachunkowość zarządcza – wykład 2
Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe
Definicje operacji.
Czym jest zarządzanie operacyjne
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Organizacja i zarządzanie firmą
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI STOSOWANEJ I ZARZĄDZANIA
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Analiza kluczowych czynników sukcesu
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
Wprowadzenie teoretyczne
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Teoria organizacji Wykład 1.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Teoria organizacji Wykład 1.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Synergia Synergia nie jest zjawiskiem nowym. Jej rodowód sięga średniowiecza i odrodzenia. Jednak dopiero w połowie XX w. stała się przedmiotem zainteresowania:
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
PYTANIA EGZAMINACYJNE Z PODSTAW ZARZĄDZANIA Profesor dr hab. Tadeusz Mendel.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
Menedżer i zarządzanie
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV Dr Joanna Jończyk

Sprawne zarządzanie będzie rozumiane jako zarządzanie spełniające sprawnościowe kryteria oceny skutków działań podejmowanych w ramach funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania zorientowanych na zasoby (osobowe, rzeczowe, finansowe, informacyjne) organizacji i jej otoczenia.

Kryteria sprawnościowe o podstawowym znaczeniu praktycznym: SKUTECZNOŚĆ I EKONOMICZNOŚĆ

SKUTECZNOŚĆ – wyraża zgodność wyniku z postawionymi celami;

Ekonomiczność – wyrażająca stosunek wyniku użytecznego do kosztu i określająca działanie jako ekonomiczne, gdy ten stosunek jest większy od jedności, jednocześnie umożliwia ona porównanie skutków różnych działań w czasie i przestrzeni a także informuje działającego o stopniu wykorzystania zasobów będących w jego dyspozycji

Terminy sprawność i skuteczność rozumiane są również jako efektywność kierowania (zarządzania) i stanowią miarę stopnia wyznaczania i osiągania celów. W rozwinięciu natomiast: sprawność, to „umiejętność minimalizowania zużycia zasobów przy osiąganiu celów organizacji”, czyli „umiejętność robienia rzeczy we właściwy sposób”; skuteczność – „umiejętność wyznaczania odpowiednich celów”, czyli „robienie właściwych rzeczy”

Termin organizacja publiczna znajduje już w literaturze krajowej dość rozległą Interpretację. Istotne znaczenie w tej interpretacji ma zestawienie podobieństw i różnic przedsiębiorstwa i organizacji publicznej, w którym cechy odniesione do organizacji publicznej obejmują:

1) przedmiot transakcji z otoczeniem – dobra publiczne; 2) charakter celów działania– publiczne i społeczne; 3) charakter działalności – publiczna i społeczna; 4) źródła władzy – własność środków publicznych, społecznych i prywatnych oraz mandat polityczny lub społeczny; 5) cechy procesu decyzyjnego – racjonalność, prakseologiczne kryteria oceny efektywności, procedury decyzyjne, przejrzystość, partycypacja społeczna, otwartość i demokracja.

To, co wyraźnie podkreśla specyfikę organizacji publicznych wynika z cech procesu decyzyjnego, mianowicie: przejrzystość działania; uczestnictwo różnych grup społecznych, otwartość i demokracja. Wskazuje się również na pewną zgodność w efektywnym zarządzaniu przedsiębiorstwem i organizacją publiczną ze względu na ich cel najwyższy – przetrwanie i rozwój. Zgodność ta dotyczy: 1) myślenia strategicznego i realizacji strategii; 2) innowacji i przedsiębiorczości wewnętrznej; 3) zaawansowanej technologii informacyjnej

Wskazuje się również na pewną zgodność w efektywnym zarządzaniu przedsiębiorstwem i organizacją publiczną ze względu na ich cel najwyższy – przetrwanie i rozwój. Zgodność ta dotyczy: 1) myślenia strategicznego i realizacji strategii; 2)innowacji i przedsiębiorczości wewnętrznej; 3) zaawansowanej technologii informacyjnej

W ujęciu syntetycznym organizacja publiczna została zdefiniowana „jako społecznoekonomiczny system, którego podsystemy celów i wartości, materialno-techniczny i podsystem struktury, a przede wszystkim podsystem zarządzania i relacje z otoczeniem wyróżniają się publicznością jako immanentną cechą odróżniającą ją od innych typów organizacji”

Zestawienie cech publiczności organizacji, w oparciu o literaturę badaczy brytyjskich i amerykańskich, przedstawia B. Kożuch uwzględniając: 1. Relacje z otoczeniem (większa złożoność wpływów otoczenia, większa otwartość na wpływy otoczenia, funkcjonowanie w mniej stabilnym otoczeniu, mniejsza presja konkurentów); 2. Cele organizacji (wyróżniający się charakter celów, np. sprawiedliwość i odpowiedzialność, zorientowanie na większą liczbę celów, niedookreśloność celów);

3. Struktury organizacyjne (bardziej skomplikowany charakter, procesy podejmowania decyzji charakterystyczne dla modelu biurokratycznego, mniejsza autonomia menedżerów); 4. Wartości menedżerów (mniejsze znaczenie motywacji materialnej menedżerów, częstsze zorientowanie menedżerów na działanie w interesie publicznym, mniejsze zaangażowanie w działania organizacyjne).

Ogólne warunki sprawnego zarządzania organizacją wynikające z dorobku nauki o zarządzaniu; Ogólne warunki sprawnego zarządzania organizacją mają odniesienie historyczne i łączą się z wpływem innych nauk, z dorobku których czerpie nauka o zarządzaniu (najczęściej wymienia się: filozofię, socjologię, psychologię, ekonomię, teorię systemów, cybernetykę) oraz wpływem warunków wewnętrznych organizacji i jej otoczenia.

Z uwzględnienia tych dwóch grup czynników wynika różne znaczenie i z tym związane różne postępowanie z zasobami w realizacji celów organizacji w warunkach zmienności otoczenia.

Analiza ewolucji nauki o zarządzaniu, uwzględniająca różne kierunki, nurty, podejścia i teorie (powstające pod wpływem wymienionych wcześniej czynników), może być prowadzona z różnych punktów widzenia i przyjętych założeń badawczych, stanowiących paradygmat. Takie podejście pozwoliło wyodrębnić trzy spojrzenia badawcze, których istotą jest człowiek lub grupy ludzi, stanowiące zmienne występujące w różnych relacjach ze strukturą i sposobem zarządzania. Te relacje wyznaczają ogólne warunki sprawnego zarządzania organizacją.