Post scriptum.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ukryte treści kwiatów i bukietów
Advertisements

JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Polskie powieści hipertekstowe w Sieci
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
LITERATURA I INTERNET.
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
HEJ. WY MAŁE SWYWOLNIKI. DO KSIĄŻECZKI, DO KSIĄŻECZKI
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Systematyka literatury
narzędzie w językowych pracach projektowych
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Lifelong Learning Programme- Comenius ( ) CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia Sposób.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
GARŚĆ INFORMACJI O PJM I LINGWISTYCE MIGOWEJ. Beata Gorczyńska/Katarzyna Marczak.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Biblioteka to nie tylko lektury
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Tworzenie prezentacji
Tworzenie komiksu MS PowerPoint Beata Sanakiewicz.
Wprowadzenie do HTML Informatyka Cele lekcji: Wiadomości:
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
Poznajemy KOMIKS.
Ilustrowanie dokumentów w edytorze elementami graficznymi
Temat 14: HTML - przykłady praktyczne
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
RODZAJE LITERACKIE.
Przygotowali: Róża Pasiuk i Rafał Czyżyk
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Sposoby komunikacji.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Komunikacja międzyludzka na przestrzeni wieków.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jeśli tak, jak my lubisz czytać powieści detektywistyczno-przygodowe…
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Definicja oraz metody komunikowania się.  Komunikacja ( łac. communicatio) – jest to wymiana informacji między jej uczestnikami. Do komunikacji służyć.
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
„ Wykorzystanie animacji filmowej oraz komiksów w pracy edukacyjnej ” Marek Taczyński Miejsko – Powiatowa Biblioteka Publiczna w Rypinie Rypin 2015.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Oprac. Teresa Marchwicka Grabowska
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Tożsamość książki w kulturze informacji
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Hipertekst HTML WWW.
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Systematyka literatury
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Materiał szkoleniowy dla doradców z zakresu: język polski
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Post scriptum

Fenomen Tytusa Czyżewskiego Mechaniczny ogród Rano Rosa Róże Słońce słoneczniki w dali góry Motyl paź królowej żółte róże trawa się śmieje i słońce śmieje się i ja i moja nadzieja Paź królowej Róża Róża biała Bratek Lewkonia Róża żółta Pierwio snek kwiatek Piwonia Piwonia

Fenomen Tytusa Czyżewskiego krew pepsyna krew żołądek serce krew ... telefon mego mózgu dynamo – mózgu trzy trzy trzy raz dwa trzy maszyna mojego ciała funkcjonuj obracaj się żyj

Julian Przyboś, GMACHY Poeta wykrzyknik ulicy dwurząd bloków, rozłupany powietrze,. masy wpółzatrzymane, z których budowniczy uprowadzili ruch, znieruchomiałe piętra. dachy. przerwane w skłonie. mury. wynikłe ściśle. góry naładowane trudem człowieczym. GMACHY. pomyśleć: każda cegła spoczywa na wyjętej dłoni.

HISTORYJKA OBRAZKOWA I KOMIKS JAKO WPROWADZENIE DO NARRACJI INTERMEDIALNEJ

Komiks typu cartoon

Hank Ketchman Denis Rozrabiaka

Charles Schultz, Fistaszki

Charles Schultz, Fistaszki

Charles Schultz, Fistaszki

Komiks jest kiepskim malarstwem i złą literaturą… CZYM JEST KOMIKS? Komiks jest kiepskim malarstwem i złą literaturą… (Jerzy Szyłak, Komiks: świat przerysowany)

CZYM JEST KOMIKS? Oba tworzywa: słowo i obraz dążą do zamienienia się miejscami. Obraz –opowiada, a słowa stają się znakami graficznymi.

KOMIKS I HISTORYJKA OBRAZKOWA Wykorzystuje ikoniczne walory języka i narracyjne walory obrazu. Pomaga w kształtowaniu sprawności komunikacyjnych i percepcyjnych.

KOMIKS I HISTORYJKA OBRAZKOWA Forma, w której obraz i słowo współpracują w tworzeniu znaczeń. Forma, która wymaga specyficznego procesu lektury.

KOMIKS I HISTORYJKA OBRAZKOWA Komiks operuje przestrzenią całej strony, Wymaga od odbiorcy umiejętności analizowania poszczególnych elementów i spajania ich w całość, W umyśle odbiorcy powstaje opowieść, to on staje się współautorem, Komiks dostarcza przyjemności w rozpoznawaniu kształtów, identyfikowaniu bohaterów, rozumieniu przebiegu zdarzeń.

ODBIÓR KOMIKSU Spojrzenie odbiorcy obejmuje całą stronę, sekwencję obrazów w ramkach, Rzut oka na całość daje ogólne pojęcie o przebiegu zdarzeń, Decyzja o kolejności obrazków i kolejności czytania tekstów w dymkach, Rozszyfrowywanie emocji na podstawie min i gestów.

POETYKA KOMIKSU Rola narratora , komentarz ograniczony z reguły do wykrzykników w rodzaju: Wtem!..., Nagle!..., Tymczasem!... . Dopowiedzenie znajduje się na obrazku.

TYPY NARRATORA literacki, trzecioosobowy, odautorski, pierwszoosobowy, hybrydowy.

KOMIKSOWE HYBRYDY Włączanie do komiksu różnych gatunków i form: folder turystyczny, fragment kroniki policyjnej, list, zapis nutowy, itp.

CZAS I AKCJA W KOMIKSIE Kadry i przestrzeń między nimi to akcja, Przestrzenie między kadrami ilustrują upływ czasu, Jeśli interwały są dłuższe autor informuje o tym odbiorcę,

MONTAŻ KOMIKSU Pozorna statyczność, ruch zaklęty w bezruchu, wielopłaszczyznowa, symultaniczna narracja. Podwójność narratora: mówiący i pokazujący.

Poetyka komiksu: Technika montażu, zbliżenie, spowolnienie akcji. Film Technika montażu, zbliżenie, spowolnienie akcji. Telewizyjny serial Sposób dystrybucji – zeszyty komiksowe. Teatr Mimika, parateatralne spięcia dialogowe.

POCZĄTKI KOMIKSU

ŹRÓDŁO KOMIKSU Malarstwo narracyjne, Tkanina z Bayeux

Początki komiksu:

Początki komiksu: Winsor Mc Cay Mały Nemo w krainie snów

Początki komiksu: J. Siegel, J. Shuster

PRZYKŁADY

Hermann Huppen, Wieże Bos Maury

Hugo Pratt, Ballade de la Mer Sale

Poetyka komiksu: Komiks to sztuka opowiadania prostych fabuł. Środki wyrazu: kadr, dymki, onomatopeje podkreślają dynamizm akcji.

Poetyka komiksu: kadr i ramka: rozmieszczenie na stronie, upływ czasu, kształt ramek, dymki: kształt i rola owalu, onomatopeje, liternictwo, znaki przestankowe, kolor.

Komiks jako wprowadzenie w świat kultury:

Dino Buzzati, Poemat w obrazkach

Dino Buzzati, Poemat w obrazkach

Dino Buzzati, Poemat w obrazkach

Edukacyjne pożytki z komiksu: nowe techniki odbioru, doskonalenie technik narracyjnych, aktywność odbiorcy, możliwość zetknięcia się z różnymi konwencjami.

NARRACJI INTERMEDIALNEJ. Komiks jako wprowadzenie do nowego sposobu opowiadania: NARRACJI INTERMEDIALNEJ.

Dziękuję za uwagę.