Taktyka instruktorska Opracowanie: Marek Kujawiński.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces aktywizacji zawodowej i społecznej byłych więźniów
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Technologia informacyjna według MENiS
Badania w Public Relations program zajęć dydaktycznych z przedmiotu
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
ORGANIZACJA JAKO OBIEKT BADAŃ
- Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej Program
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Kształcenie praktyczne
Rola instruktora w klubie
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
Zasady konstruowania programów projakościowych
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI PROJEKTU DOBRE PRAWO – DOBRE RZĄDZENIE.
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
ale (a może przede wszystkim)
PROGRAM COMENIUS.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Szkolenie praktyczne obejmuje : Zajęcia praktyczne Praktykę zawodową i jest realizowane poza terenem szkoły w renomowanych warszawskich hotelach np.:
Obszar nr 2. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Teoria i praktyka kształcenia
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Cele kształcenia.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Technologia kształcenia zawodowego
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Szkolenia bhp pracowników
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
Indywidualizacja treningu jako podstawowe zadanie OSPR Wojciech Nowiński Program dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w roku 2015.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY
Metodyka rekreacji ruchowej
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Andrzej Syguła, „Metoda warsztatu w nauczaniu informatyki z wykorzystaniem platformy.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE ”- ROK 1 Prezentacja grup: - - STOKROTKI - - SŁONECZKA - - DELFINY.
KWARTALNIK DLA RODZICÓW NR /2016. Poznanie najbliższego środowiska Wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa Rozbudzenie zainteresowań.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
DLA PRACODAWCÓW I OSÓB KIERUJĄCYCH PRACOWNIKAMI
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Poszerzamy Kadr” Projekt:
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Podsumowanie dysputy o jakości kształcenia na Wydziale Lekarskim
Kierowca – najważniejszy system bezpieczeństwa w każdym pojeździe
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Zapis prezentacji:

Taktyka instruktorska Opracowanie: Marek Kujawiński

Taktyka (gr. taktiká ) teoria i praktyka posługiwania się warsztatem instruktorskim w celu osiągnięcia zamierzonego celu. gr.

Taktyka Pochodzi od greckich słów: Pochodzi od greckich słów: tássein tássein táttein táttein Oznacza: Oznacza: układanie układanie porządkowanie porządkowanie ustawianie w szyku ustawianie w szyku

1. Faza przygotowawcza do szkolenia

Zdefiniowanie celów szkolenia: Cel sprawnościowy – doskonalenie techniki poruszania się w skale Cel sprawnościowy – doskonalenie techniki poruszania się w skale Cel techniczny – doskonalenie techniki posługiwania się sprzętem Cel techniczny – doskonalenie techniki posługiwania się sprzętem Cel taktyczny – kształtowanie samodzielności Cel taktyczny – kształtowanie samodzielności

Znajomość terenu: Znajomość terenu skalnego i związanych z nim niebezpieczeństw Znajomość terenu skalnego i związanych z nim niebezpieczeństw Znajomość topografii rejonu działania Znajomość topografii rejonu działania Instruktorska znajomość dróg wspinaczkowych Instruktorska znajomość dróg wspinaczkowych Przygotowanie niezbędnego sprzętu Przygotowanie niezbędnego sprzętu

Podstawowe pytania szkoleniowca Co? Gdzie? Kiedy? Jak? Co? Gdzie? Kiedy? Jak? Jakie są cele priorytetowe, a jakie poboczne? Jakie są cele priorytetowe, a jakie poboczne? Gdzie leży granica bezpieczeństwa? Gdzie leży granica bezpieczeństwa? Jakie zajęcia wypełniają założenia programowe? Jakie zajęcia wypełniają założenia programowe?

Ramy czasowe i miejsce szkolenia Kursy poprzedzone przygotowaniem teoretycznym Kursy poprzedzone przygotowaniem teoretycznym Kursy ciągłe Kursy ciągłe Kursy weekendowe Kursy weekendowe Kursy w jednym / wielu rejonach skalnych Kursy w jednym / wielu rejonach skalnych

2. Czynności wstępne przed szkoleniem

Poznanie Poznanie Sprawy formalne Sprawy formalne Zapoznanie z programem kursu Zapoznanie z programem kursu Liczebność grupy i podział na zespoły Liczebność grupy i podział na zespoły Zapoznanie z terenem działania Zapoznanie z terenem działania Zasady współpracy i dyscypliny Zasady współpracy i dyscypliny Kryteria zaliczenia kursu Kryteria zaliczenia kursu Rozdzielenie i kontrola sprzętu Rozdzielenie i kontrola sprzętu Zasady korzystania z udostępnionego sprzętu. Zasady korzystania z udostępnionego sprzętu.

3. Faza szkolenia

Etapy szkolenia Poznawanie Poznawanie Unifikacja Unifikacja Doskonalenie Doskonalenie Samodzielność. Samodzielność.

Prowadzenie zajęć w grupach Lider w grupie Lider w grupie Wybór prowadzącego Wybór prowadzącego Sposób wiązania się Sposób wiązania się

Wytrzymałość na trudy szkolenia Długość trwania zajęć Długość trwania zajęć Zmęczenie i odwodnienie Zmęczenie i odwodnienie Brak woli walki Brak woli walki Przerwy Przerwy Miejsce odpoczynku Miejsce odpoczynku Czas wolny po zajęciach (higiena wypoczynku) Czas wolny po zajęciach (higiena wypoczynku)

Ocena i motywowanie kursantów Egzekwowanie ustalonych reguł (utrzymywanie dyscypliny) Egzekwowanie ustalonych reguł (utrzymywanie dyscypliny) Motywowanie (bodźce pozytywne, negatywne) Motywowanie (bodźce pozytywne, negatywne) Błędy marginalne i kardynalne Błędy marginalne i kardynalne Hierarchia w korygowaniu błędów Hierarchia w korygowaniu błędów Ocena ciągła czy w formie egzaminu? Ocena ciągła czy w formie egzaminu?

Sytuacje awaryjne Wypadek Wypadek Choroby lub niedyspozycje Choroby lub niedyspozycje Złe relacje w grupie Złe relacje w grupie Nienadążanie za procesem szkolenia Nienadążanie za procesem szkolenia Brak zainteresowania Brak zainteresowania

Dydaktyka – nauka o uczeniu się i nauczaniu

Metoda nauczania świadomie i systematycznie stosowany sposób postępowania nauczyciela, prowadzący do zamierzonego celu we wszystkich wypadkach danego typu.

Podstawowe reguły metodyczne: Teoria powinna poprzedzać praktykę Teoria powinna poprzedzać praktykę Stopniowanie trudności dróg Stopniowanie trudności dróg Dobór i dostosowanie celów do możliwości i stopnia zaawansowania, formy podopiecznego Dobór i dostosowanie celów do możliwości i stopnia zaawansowania, formy podopiecznego

Zasady nauczania normy postępowania dydaktycznego, których przestrzeganie pozwala na unikanie błędów.

Zasady dobrego szkolenia: Wzorowy pokaz Wzorowy pokaz Precyzyjny komentarz Precyzyjny komentarz Stała kontrola bezpieczeństwa Stała kontrola bezpieczeństwa Fizyczna bliskość w kluczowych momentach Fizyczna bliskość w kluczowych momentach

Podstawowe błędy instruktorskie Nieznajomość terenu Nieznajomość terenu Nonszalancja Nonszalancja Brak stanowczości Brak stanowczości Nadopiekuńczość Nadopiekuńczość Lekceważenie objawów zmęczenia Lekceważenie objawów zmęczenia Podejmowanie nadmiernego ryzyka Podejmowanie nadmiernego ryzyka Rywalizacja z innymi instruktorami Rywalizacja z innymi instruktorami

KONIEC