Taktyka instruktorska Opracowanie: Marek Kujawiński
Taktyka (gr. taktiká ) teoria i praktyka posługiwania się warsztatem instruktorskim w celu osiągnięcia zamierzonego celu. gr.
Taktyka Pochodzi od greckich słów: Pochodzi od greckich słów: tássein tássein táttein táttein Oznacza: Oznacza: układanie układanie porządkowanie porządkowanie ustawianie w szyku ustawianie w szyku
1. Faza przygotowawcza do szkolenia
Zdefiniowanie celów szkolenia: Cel sprawnościowy – doskonalenie techniki poruszania się w skale Cel sprawnościowy – doskonalenie techniki poruszania się w skale Cel techniczny – doskonalenie techniki posługiwania się sprzętem Cel techniczny – doskonalenie techniki posługiwania się sprzętem Cel taktyczny – kształtowanie samodzielności Cel taktyczny – kształtowanie samodzielności
Znajomość terenu: Znajomość terenu skalnego i związanych z nim niebezpieczeństw Znajomość terenu skalnego i związanych z nim niebezpieczeństw Znajomość topografii rejonu działania Znajomość topografii rejonu działania Instruktorska znajomość dróg wspinaczkowych Instruktorska znajomość dróg wspinaczkowych Przygotowanie niezbędnego sprzętu Przygotowanie niezbędnego sprzętu
Podstawowe pytania szkoleniowca Co? Gdzie? Kiedy? Jak? Co? Gdzie? Kiedy? Jak? Jakie są cele priorytetowe, a jakie poboczne? Jakie są cele priorytetowe, a jakie poboczne? Gdzie leży granica bezpieczeństwa? Gdzie leży granica bezpieczeństwa? Jakie zajęcia wypełniają założenia programowe? Jakie zajęcia wypełniają założenia programowe?
Ramy czasowe i miejsce szkolenia Kursy poprzedzone przygotowaniem teoretycznym Kursy poprzedzone przygotowaniem teoretycznym Kursy ciągłe Kursy ciągłe Kursy weekendowe Kursy weekendowe Kursy w jednym / wielu rejonach skalnych Kursy w jednym / wielu rejonach skalnych
2. Czynności wstępne przed szkoleniem
Poznanie Poznanie Sprawy formalne Sprawy formalne Zapoznanie z programem kursu Zapoznanie z programem kursu Liczebność grupy i podział na zespoły Liczebność grupy i podział na zespoły Zapoznanie z terenem działania Zapoznanie z terenem działania Zasady współpracy i dyscypliny Zasady współpracy i dyscypliny Kryteria zaliczenia kursu Kryteria zaliczenia kursu Rozdzielenie i kontrola sprzętu Rozdzielenie i kontrola sprzętu Zasady korzystania z udostępnionego sprzętu. Zasady korzystania z udostępnionego sprzętu.
3. Faza szkolenia
Etapy szkolenia Poznawanie Poznawanie Unifikacja Unifikacja Doskonalenie Doskonalenie Samodzielność. Samodzielność.
Prowadzenie zajęć w grupach Lider w grupie Lider w grupie Wybór prowadzącego Wybór prowadzącego Sposób wiązania się Sposób wiązania się
Wytrzymałość na trudy szkolenia Długość trwania zajęć Długość trwania zajęć Zmęczenie i odwodnienie Zmęczenie i odwodnienie Brak woli walki Brak woli walki Przerwy Przerwy Miejsce odpoczynku Miejsce odpoczynku Czas wolny po zajęciach (higiena wypoczynku) Czas wolny po zajęciach (higiena wypoczynku)
Ocena i motywowanie kursantów Egzekwowanie ustalonych reguł (utrzymywanie dyscypliny) Egzekwowanie ustalonych reguł (utrzymywanie dyscypliny) Motywowanie (bodźce pozytywne, negatywne) Motywowanie (bodźce pozytywne, negatywne) Błędy marginalne i kardynalne Błędy marginalne i kardynalne Hierarchia w korygowaniu błędów Hierarchia w korygowaniu błędów Ocena ciągła czy w formie egzaminu? Ocena ciągła czy w formie egzaminu?
Sytuacje awaryjne Wypadek Wypadek Choroby lub niedyspozycje Choroby lub niedyspozycje Złe relacje w grupie Złe relacje w grupie Nienadążanie za procesem szkolenia Nienadążanie za procesem szkolenia Brak zainteresowania Brak zainteresowania
Dydaktyka – nauka o uczeniu się i nauczaniu
Metoda nauczania świadomie i systematycznie stosowany sposób postępowania nauczyciela, prowadzący do zamierzonego celu we wszystkich wypadkach danego typu.
Podstawowe reguły metodyczne: Teoria powinna poprzedzać praktykę Teoria powinna poprzedzać praktykę Stopniowanie trudności dróg Stopniowanie trudności dróg Dobór i dostosowanie celów do możliwości i stopnia zaawansowania, formy podopiecznego Dobór i dostosowanie celów do możliwości i stopnia zaawansowania, formy podopiecznego
Zasady nauczania normy postępowania dydaktycznego, których przestrzeganie pozwala na unikanie błędów.
Zasady dobrego szkolenia: Wzorowy pokaz Wzorowy pokaz Precyzyjny komentarz Precyzyjny komentarz Stała kontrola bezpieczeństwa Stała kontrola bezpieczeństwa Fizyczna bliskość w kluczowych momentach Fizyczna bliskość w kluczowych momentach
Podstawowe błędy instruktorskie Nieznajomość terenu Nieznajomość terenu Nonszalancja Nonszalancja Brak stanowczości Brak stanowczości Nadopiekuńczość Nadopiekuńczość Lekceważenie objawów zmęczenia Lekceważenie objawów zmęczenia Podejmowanie nadmiernego ryzyka Podejmowanie nadmiernego ryzyka Rywalizacja z innymi instruktorami Rywalizacja z innymi instruktorami
KONIEC