Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb,
13. Kontrolowanie agresji
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
ANALIZA MATERIAŁU BADAWCZEGO
MOBBING definicja zjawiska
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Program „Szkoła bez przemocy”
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
rodzaje przyczyny rozpoznanie
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
Agresja i przemoc w szkole
STOP – przemocy i agresji
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Problemy wychowawcze szkoły
Dydaktyka ogólna.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Ankietowaniem objęto uczniów kl. IV – VI, oraz rodziców Liczba ankietowanych uczniów – 29 na 32 ogółem Liczba ankietowanych rodziców – 4 na 15 wydanych.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
Co chcieliśmy osiągnąć?
Dr Ewa Szumigraj Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
CZYM JEST AGRESJA.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Godność ucznia a postawa nauczyciela
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
1  Zamość  ul. Okrzei 24  ;  
Skuteczne grono pedagogiczne: kiedy mamy szanse wygrywać z przemocą? Tomasz Wojciechowski.
Czym jest agresja i przemoc?
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Doskonalenie nauczycieli granty
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Co chcieliśmy osiągnąć?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki Agresja jako rezultat kryzysu wychowania w rodzinie i szkole „Alarm dla przemocy i okrucieństwa rówieśniczego” – skuteczne sposoby rozwiązywania konfliktów Łódź 2006 Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki

Problematyka wystąpienia Analiza wyników badań uczniów szkół województwa łódzkiego Determinanty agresji Rodzina jako środowisko agresogenne Szkoła jako środowisko agresogenne Syndrom agresji u nauczycieli Identyfikacja celów agresji u młodzieży Kontrolowanie i socjalizacja agresji

1. Miejsce kontaktu z agresją i przemocą

2. Miejsce kontaktu z agresją i przemocą

3. Przejawy agresji w szkołach

4. Przejawy agresji w szkołach – z podziałem na płeć badanych uczniów

5. Zjawisko fali w szkołach

6. Zachowania agresywne u nauczycieli

Rodzina jako środowisko agresogenne 1. Nieprawidłowe relacje pomiędzy rodzicami i dziećmi 2. Akceptacja zachowań agresywnych i zachęcanie do nich 3. Dostarczanie dzieciom wzorców zachowań agresywnych

Krzywdzenie Zaniedbanie Średnia liczba 6,00 Kontrola 5,00 4,00 3,00 2,00 1,00 0,00 -1,00 -2,00 -3,00 -4,00 Agresja Wycofanie Zachowania prospołeczne Wykres 3. Wpływ przemocy rodzicielskiej, zaniedbania i kontroli na zachowania prospołeczne, wycofanie i poziom agresji dzieci ( Prino i Reyrot za: Krahe 2005 )

Szkoła jako środowisko agresogenne Szkoła jako instytucja - przymus, ograniczenie samodzielności - anonimowość uczniów, rzeczowe stosunki z nauczycielami - przeciążenie uczniów, niewłaściwy proces oceniania Nieprawidłowe relacje pomiędzy uczniami a nauczycielami - brak poszanowania godności uczniów - stosowanie presji dydaktycznej - krytykowanie, ośmieszanie - brak uznania dla osiągnięć uczniów - manieryzm, agresja fizyczna, słowna, pośrednia - role agresora i ofiary

Syndrom agresji u nauczycieli Motywy wyboru zawodu nauczycielskiego Charakterystyka nauczycieli o wysokim syndromie agresji: - niska samoocena ( niezadowolenie z siebie ) - brak odporności na sytuacje trudne - niska wrażliwość na potrzeby innych - niska potrzeba afiliacji ( tendencja do izolowania się ) - koncentracja na sobie - sztywność, konfliktowość = brak szans na samorealizację zawodową

Identyfikacja celów agresji u uczniów Przeżywanie radości ze zwyciężania ( agresja jako zabawa ) Unikanie obrażeń, przezwyciężanie strachu ( agresja jako obrona ) Wyrównywanie krzywd ( agresja jako reakcja na frustrację ) Badanie granic ( agresja jako „wywiad” - walka o władzę ) Pozyskanie zainteresowania i wsparcia ( agresja jako ukryte pragnienie miłości )

Kontrolowanie agresji Program profilaktyki agresji w szkole: - budowanie środowiska wychowawczego - gratyfikacja potrzeb psychospołecznych uczniów - ustalanie jasnych dla wszystkich reguł postępowania i ich przestrzeganie - budowanie właściwych interakcji pomiędzy nauczycielami i uczniami - wypracowywanie bezpiecznego systemu oceniania - skuteczna współpraca z rodzicami - uczenie zachowań prospołecznych

Kontrolowanie agresji Program interwencyjny w szkole: - diagnoza problemu w środowisku szkolnym - identyfikacja celów agresji - indywidualne programy interwencyjne - stosowanie mechanizmu „przerywania roli” - stała troska o przestrzeganie reguł ( granice i konsekwencje w atmosferze akceptacji i gratyfikacji potrzeb ucznia )