Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży JESTEM im. Św
Advertisements

PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Ubóstwo w Polsce: wiek, płeć, wykształcenie
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ PRAWNYCH W EUROPIE
Determinanty aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn
Projekt systemowy „Człowiek najlepsza inwestycja – jako rozwój zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy” Projekt współfinansowany.
Development Partnership Compromise on labour market – innovative model of women professional reintegration Projekt Obszar 1: Rodzice. Działania w zakresie.
Ekonomia bezrobocie dr Robert Pater.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Rodzice Wolontariuszami Udział i zaangażowanie rodziców 26 listopada 2011 – Warszawa Johannes THEINER, Prezes EPA.
1 Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Rekomendacje dla polityki Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwiec.
Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
Program aktywizacji zawodowej kobiet wychowujących dzieci Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
Warunki życia mieszkańców obszarów wiejskich
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
BLOK 5 Zwierzęta - a rozwój dzieci
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Dr Paweł Kubiak.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Jakość kształcenia przez całe życie 25 marca 2010.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Statystyczny Uczeń Naszej Szkoły
Instytut Statystyki i Demografii
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
kobiet – „Kobieta pracująca…”
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat płocki otrzymał ponad.
Projekt systemowy współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjny Kapitał Ludzki
Szymanik Elżbieta Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat sochaczewski.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Psarach realizuje dwuletni projekt systemowy na lata Praca się opłaca współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Polityka Zatrudnienia w UE.
mieszkańców pomorskiej wsi
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Wrocław, 10 czerwca 2013r. Magdalena Kocjan– Wydział ds. Osób Niepełnosprawnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Kobiety na rynku pracy.
1 Prognoza demograficzna dla miasta Opola do 2020 r. (Analiza wpływu zmian demograficznych na sytuację rynku pracy z uwzględnieniem czynników społecznych.
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011 Diagnoza Społeczna 2011 Irena E. Kotowska, Dorota Węziak-Białowolska, Piotr Białowolski, Izabela.
Reorientacja zawodowa rolników i członków ich rodzin Podsumowanie warsztatów tematycznych „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Aktywni zawodowo” „Aktywni zawodowo” projekt realizowano na.
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
AKTYWNOŚĆ KOBIET Radosław Mołoń Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Małopolski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁÓŚĆ! Kraków, dnia 13 czerwca 2008 roku Rafał Solecki Dyrektor.
Systemy emerytalne a koncepcja nowych ryzyk socjalnych
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zapis prezentacji:

Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwca 2007 Aktywność edukacyjna Konferencja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Posiadanie dzieci a aktywność edukacyjna Teoretycznie posiadanie dzieci powinno zmniejszać skłonność do kształcenia się z dwóch powodów: Po pierwsze, prowadzi ono do spadku dochodu na osobę w gospodarstwie domowym, przez co ogranicza możliwość sfinansowania kształcenia. Po drugie, konieczność sprawowania opieki nad (małymi) dziećmi zmniejsza ilość czasu, który można przeznaczyć na naukę.

Podstawowy cel badania Weryfikacja tezy, iż obecność dzieci w gospodarstwie domowym wiąże się z mniejszą skłonnością członków tego gospodarstwa do kształcenia się.

Szczegółowe pytania badawcze Czy posiadanie dzieci wpływa na prawdopodobieństwo kształcenia się przez ich rodziców w systemie szkolnym (w tym w na poziomie wyższym)? Czy posiadanie dzieci wpływa na prawdopodobieństwo udziału ich rodziców w szkoleniach zawodowych? Czy posiadanie młodszego rodzeństwa wpływa na prawdopodobieństwo kształcenia się przez młodzież w systemie szkolnym (w tym na poziomie wyższym)? Jeśli zaś powyższe zależności mają miejsce, to czy są zróżnicowane według płci?

Metoda badania Analiza ilościowa danych indywidualnych z ankiety podstawowej (ZD) Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności z II kwartału 2005 roku: Statystyka opisowa (podstawowe rozkłady udziału w kształceniu szkolnym oraz w szkoleniach) Badanie ekonometryczne determinant udziału w kształceniu szkolnym oraz w szkoleniach.

Statystyka opisowa Nauka w systemie szkolnym: 2. Szkolenia: wiek typ szkoły klasa miejscowości 2. Szkolenia: wykształcenie

Badanie ekonometryczne Specyfikacje 2. Metoda estymacji model logitowy wielomianowy model logitowy 3. Wyniki

Wyniki (1/3) Duża część uzyskanych wyników potwierdza słuszność badanej tezy, gdyż wskazuje na występowanie istotnej statystycznie ujemnej zależności pomiędzy liczbą dzieci (do 15. roku życia) oraz liczbą osób powyżej 15. roku życia w gospodarstwie domowym a prawdopodobieństwem udziału w kształceniu.

Wyniki (2/3) Co więcej, słuszność tej tezy wydaje się dość uniwersalna, gdyż oczekiwaną zależność zaobserwowano: w różnych grupach wieku – zarówno u osób w wieku 15-24 lata, jak również 25-64 lata, w przypadku różnych typów kształcenia – zarówno w przypadku nauki w szkole, jak i udziału w szkoleniach,

Wyniki (3/3) 3. dla obu płci – choć duża liczba osób w gospodarstwie, a tym samym niski dochód na głowę, częściej ogranicza aktywność edukacyjną mężczyzn niż kobiet, zapewne „wypychając” ich do zatrudnienia. 4. w przypadku osób będących głowami gospodarstw domowych lub ich partnerami, jak i dziećmi mieszkającymi z rodzicami.

Wniosek Skoro ograniczenie dochodowe oraz czasowe związane z posiadaniem dzieci w sposób istotny redukują udział w kształceniu, to wydaje się, że polityka nakierowana na złagodzenie bariery dochodowej oraz czasowej mogłaby się przyczynić do wzrostu inwestycji w kapitał ludzki.