DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Advertisements

Wychowanie i pseudowychowanie
PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGICZNE
Wychowawca klasy- role i zadania
i edukacja dla bezpieczeństwa w nowej podstawie programowej
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Opracował J. Stryjkowski
Organizacja i zarządzanie firmą
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Indywidualny plan resocjalizacji
Indywidualne nauczanie
Gerontologia edukacyjna
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Metateorie teorii wychowania
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dla uczniów bardzo ważna jest otwarta komunikacja z wychowawcami, nauczycielami i dyrektorami. Stworzenie atmosfery sprzyjającej otwartej komunikacji może.
PRAWA DZIECKA.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE.
Janusz Leon Wiśniewski
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Człowiek jako istota społeczna
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Zagadnienie wadliwej pomocy czyli jak nie pomagać… Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie.
PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Małe dziecko w systemie edukacji
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Animus” Kwiecień 2013.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Postawa nauczyciela wobec trudnych zachowań uczniów
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
Zmiany w prawie oświatowym
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Edukacja Fizyczna w Późnej Dorosłości specjalność na kierunku Wychowanie Fizyczne studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne.
Prawa dziecka.
PROJEKT EDYKACYJNY JANUSZ KORCZAK człowiek o gorącym sercu
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGICZNE
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA Pedagogika behawiorystyczna Pedagogika konserwatywna Pedagogika humanistyczna Pedagogika liberalna Cel wychowania: rozwój wychowanka jako adaptacja do zastanych warunków życia tożsamość konwencjonalna, tożsamość roli Cel wychowania: rozwój wychowanka rozumiany jako samorealizacja, samowychowanie tożsamość postkonwencjonalna, tożsamość osoby

DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA Pedagogika behawiorystyczna Pedagogika konserwatywna Pedagogika humanistyczna Pedagogika liberalna Zadanie wychowania: kształtowanie wychowanków wg pożądanych i nienaruszalnych społecznie wzorców osobowych, to kierowanie jego rozwojem, urabianie określonych cech Zadanie wychowania: promowanie szeroko pojętej zmiany człowieka i świata, to bezinteresowne wspieranie swobodnego rozwoju wychowanka

DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA Pedagogika behawiorystyczna Pedagogika konserwatywna Pedagogika humanistyczna Pedagogika liberalna Istota zmian edukacyjnych: udoskonalać, ulepszać świat wg ustalonej już jego definicji Istota zmian edukacyjnych : rewizja obowiązujących definicji świata, wykraczanie poza dotychczasowe wyobrażenia o tym, co możliwe i pożądane

DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA Pedagogika behawiorystyczna Pedagogika konserwatywna Pedagogika humanistyczna Pedagogika liberalna Istota oddziaływań pedagogicznych: pośredni wpływ na dziecko polegający na organizowaniu sytuacji (okazji, warunków), sprzyjających rozwojowi umożliwianie wychowankom samopoznania edukacja bez przymusu, respektująca prawo jednostki do własnej drogi rozwoju akceptacja autonomii, indywidualności, podmiotowości wychowanka i wychowawcy Istota oddziaływań pedagogicznych: bezpośredni wpływ na dziecko przekazywanie gotowej wiedzy i gotowych wzorców zachowań zdyscyplinowany wysiłek podporządkowanie się wychowanka woli wychowawcy i zasadom wychowawczym

DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA Pedagogika behawiorystyczna Pedagogika konserwatywna Pedagogika humanistyczna Pedagogika liberalna Metody, środki i formy wychowania : współdziałanie, partnerstwo, nieoceniające nastawienie do dziecka odformalizowanie wychowania, elastyczna edukacja Metody, środki i formy wychowania: kary i nagrody oraz rywalizacja między wychowankami jako środek wychowania rygorystycznie określona formuła organizacyjna wychowania

DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA Pedagogika behawiorystyczna Pedagogika konserwatywna Pedagogika humanistyczna Pedagogika liberalna Edukacja : ceni się takie stosowanie wiedzy, które wymaga samodzielnego przełożenia jej na reguły osobistego działania Edukacja: ceni się pewność wiedzy, jej stabilność i bezpośrednią użyteczność

DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA Pedagogika behawiorystyczna Pedagogika konserwatywna Pedagogika humanistyczna Pedagogika liberalna Pomoc jako oferowanie: Wychowawca jest świadom tego, że każdy jest indywiduum i żyje we własnym świecie, toteż pomocy wychowawczej udziela się biorąc pod uwagę dwa założenia: ... Pomoc jako sterowanie: Powołanie kogoś na wychowawcę legitymizuje jego prawo do ingerowania w sprawy wychowanków według własnego zamysłu. Jest to jedynie problem natury technicznej. Poza wychowankiem przesądza się o tym, co jest cenne, wartościowe czy użyteczne, a co tym nie jest. Pomagający sam upoważnia siebie do tego, lub czyni to za niego jakaś władza, by on mógł: ...

DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA Pedagogika behawiorystyczna Pedagogika konserwatywna Pedagogika humanistyczna Pedagogika liberalna Pomoc jako oferowanie: ...dwa założenia: prawo do ingerowania w świat drugiego człowieka może przyznać on sam, prosząc wychowawcę o pomoc. Od niego też zależy zakres i treść upoważnień, jakimi będzie dysponował wychowawca. dopóki nie będzie spełniony pierwszy warunek, dopóty wychowawcy pozostaje postawa nieingerencyjna. Pomagający sam decyduje o formie i treści ofert, traktując je jako wypowiadane we własnym imieniu, a nie jako rady, czy zalecenia. Pomoc jako sterowanie: ...by on mógł: sterować innym człowiekiem w imię jego dobra, które wychowawca sam definiuje żądać od wychowanków postępowania zgodnego z radami i zaleceniami wychowawcy chronić ich przed błędami, wskazywać im właściwe sposoby postępowania