Michał Kulikowski Junior Area Export Manager Adamed sp. z o.o.
Plan prezentacji Trochę o mnie samym…………….. Adamed sp. z o.o. – Polak potrafi Specyfika internacjonalizacji w branży farmaceutycznej Dział Projektów Zagranicznych – coś na wzór business development Dlaczego „eksport” a nie marketing czy finanse J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
Dlaczego Koźmiński…………………….. J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
To ja……………….. Rocznik 1982 Aktualnie kończę studia w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego Zaliczony wyjazd na stypendium Socrates-Erasmus w Rydze Znajomość dwóch języków obcych Angielski – LCCI Niemiecki – Wirtschaft Deutsch W pracy uczę się rosyjskiego W firmie Adamed pracuję od stycznia 2006 – wcześniej odbyłem w tej firmie dwumiesięczną praktykę. Interesuję się wszystkim i niczym J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
Adamed sp. z o.o. – polskie innowacyjne przedsiębiorstwo farmaceutyczne "Inwestowanie w badania i rozwój jest integralną częścią misji naszej firmy. Chcemy tworzyć leki o najwyższej światowej jakości i udostępniać bezpieczną terapię każdemu pacjentowi" Maciej Adamkiewicz J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
Trochę historii………………. 1986 Dr Marian Adamkiewicz rozpoczyna działalność firmy którą dziś jest Adamed sp. z o.o. 1991 Wprowadzenie na rynek Furaginy – produtk bardzo szybko staje się liderem na rynku. 1996 Adamed zmienia formę własności na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. 1998 Wprowadzenia na rynek polski Amlozka 2000 Wprowadzenie na rynek podjęzykowego progesteronu – dwa lata póżniej dopochwowa firma podania 2002 Zolafren oraz Zafiron – dwa kolejne produkty na runku 2003 2004 Dynamiczny rozwój eksportu – Hiszpania, Portugalia, Czechy, Słowacja Węgry oraz Chorwacja Zatwierdzenie urządzenia medycznego Kolpexin przez FDA – początek wejścia na rynek USA J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
Czy istnieje granica wzrostu….. Mln. USD J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
……nie, nie istnieje……………… Rozwijanie eksportu jest jedną z możliwości na utrzymanie trwałego wzrostu oraz na przedłużenie żywotności produktów. J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
Podział firm farmaceutycznych Firmy innowacyjne – np. GSK czy Pfizer, są to przedsiębiorstwa które starają się zaistnieć na kolejnych rynkach zazwyczaj poprzez otwarcie przedstawicielstwa, nie wykluczają jednak współpracy z lokalnymi firmami w danym kraju Firmy generyczne – zajmujące się produkcją leków odtwórczych, czyli w uproszczeniu kopii leków innowacyjnych np. Zentiva Firmy generyczno-innowacyjne – są to firmy które swoją pozycje zbudowały dzięki produktom generycznym i równocześnie prowadzą zaawansowane prace badawcze np. Adamed J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
Specyfika internacjonalizacji w branży farmaceutycznej Ocena atrakcyjności rynku farmaceutycznego, a w szczególności rynku danej grupy terapeutycznej w danym kraju – ograniczony dostęp do informacji ze względu na jej cenę Ograniczenia patentowe Data exclusivity – blokowanie dostępu do rynku produktom generycznym przez przepisy prawa Proces rejestracji – czasochłonny oraz kosztowny Wybór odpowiedniego partnera lokalnego Codzienna współpraca z zagranicznym partnerem J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
Dział Projektów Zagranicznych w Adamed sp. z o.o. Jeden z najmłodszych działów w całej firmie Sukcesywnie zwiększany jest udział eksportu w całości przychodów firmy Konieczność poszukiwania nowych rynków ze względu na ograniczone możliwości rynku polskiego W dwóch krajach firma jest bezpośrednio obecna na danym rynku – działania są koordynowane z Polski Reprezentowanie firmy na wielu międzynarodowych konferencjach, targach oraz wystawach J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
Na czym polega moja praca….. Stanowisko – Młodszy Kierownik Regionalny ds. Współpracy Międzynarodowej Projekty realizowane: Ukraina - przedstawicielstwo, Cypr Północny, Argentyna Projekty do zrealizowania: Grecja, Bułgaria, Kazachstan, Jordania, Jemen License-in, czyli współpraca z firmami oferującymi produkty (najczęściej „in bulk”) na sprzedaż J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
Dlaczego branża farmaceutyczna………. Dynamiczny wzrost polskiego eksportu w ostatnich latach J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
Dlaczego eksport…………. J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
Praca w eksporcie to dla mnie………… Wyzwanie i sprawdzenie się Możliwość korzystania ze znajomości języków obcych na co dzień Poznawanie nowych ludzi z różnych miejsc na świecie Dużo wyjazdów zagranicznych Nauka i zbieranie doświadczeń – współczesny świat biznesu jest światem super globalnym i warto od początku kariery doświadczać tego zjawiska Przy tak dużym zainteresowaniu polskich firm zaistnieniem na rynkach zagranicznych praktyczna znajomość zagadnień eksportowych to w miarę pewne zatrudnienie J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa
Dziękuję za uwagę Michal.Kulikowski@adamed.com.pl J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa