Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Tlen.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

Zanieczyszczenia powietrza.
Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
Budowa atomu Porównanie aktywności metali i wodoru
Problem naszej grupy: Jakie właściwości i zastosowania mają takie dwa składniki powietrza jak: wodór i hel?
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Budowa atomu Alotropia siarki
Witamy na pokazach chemicznych 19,
Budowa atomu Adsorpcyjne właściwości węgla
Azot i fosfor – pierwiastki życia codziennego
Sucha destylacja węgla i jego produkty
  OK konspekt z chemii.
POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE
Chrom.
H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM
Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Działdowie
Mangan (Mn).
Tlen i azot jako składniki powietrza
SIARKA I JEJ ZWIĄZKI Marek Skiba.
SÓD I JEGO ZWIĄZKI Elżbieta Radoń.
SZCZUPAK Szczupak pospolity, szczupak – szeroko rozprzestrzeniona, drapieżna ryba z rodziny szczupakowatych. Jej okołobiegunowy zasięg występowania jest.
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Doświadczenie: Wpływ kreta , sody oczyszczonej , octu , wody i soli kuchennej na proces utleniania żelaza Żelazo jest bardzo rozpowszechnionym pierwiastkiem.
Nauka przez obserwacje
Sztuczki chemiczne Projekt realizowany w Zespole Szkół – Szkoła P{odstawowa i Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej pod opieką mgr inż. Lidii Tuszyńskiej i Centrum.
My favourite sportsperson is Justyna Kowalczyk.. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu Trzeci poziom konspektu Czwarty.
Wycieczka w chemię żywności
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Doświadczenia Chemiczne
Najlepsi sportowcy ostatnich lat z Gimnazjum nr 3 w Żywcu.
Tlen. Co to właściwie jest?
Na terenie gminy Częstochowa
Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu – Drugi poziom Trzeci poziom – Czwarty poziom » Piąty poziom.
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
„Zaczarowany Świat Chemii”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Otrzymywanie wodoru.
Z MANGANIANU (VII) POTASU (KMnO4)
Repetytorium z chemii.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Ciekawe doświadczenia chemiczne.
 Prezentacja przygotowana w ramach projektu edukacyjnego przez uczniów Gimnazjum w Rymaniu.
PREZENTACJA OPRACOWANA PRZEZ ZESPÓŁ z 7c. Z jednej strony niezbędny do życia, z drugiej – zabójcza trucizna. Obdarzony mocą bezwzględnej destrukcji objawiającej.
„Zielone płuca ziemi żagańskiej”
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Edukacyjny program społeczny „Jeżdżę z głową” Jeżdżę z głową Nasza drużyna Ankiety i deklaracje Ankiety i deklaracje.
„Tutaj wszyscy na Ciebie czekają…” Wolontariat w Hospicjum im. Aleksandry Gabrysiak.
Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty.
Chemia to premia Od Boga dla człowieka Klucz do świata By można było
ALKINY.
Szkola im. Wł. Syrokomli. Klasa 9c Rajmonda Maleckiego 2015 r.
Ogień !.
Substancje i ich przemiany
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Scenariusz lekcji chemii: „Woda jako rozpuszczalnik”
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Rodzaje paliw kopalnych
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
(Mg, łac. magnesium) po raz pierwszy został uznany za pierwiastek przez Josepha Blacka, zaś wyodrębniony w formie czystej w 1808 roku przez Humphry’a.
Wodór i jego właściwości
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Ile gramów 3% roztworu saletry potasowej (KNO 3 ) można otrzymać mając do dyspozycji 50 g tego związku i wodę? Gęstość roztworu 1,1 kg/litr.
TEMAT 10: Podstawy fizykochemii spalania
Weronika Piecuch, kl. 1cG.  Ditlen - postać cząsteczek dwuatomowych (0 2 );  Tritlen (ozon) – postać cząsteczek trzyatomowych (0 3 );  Tetratlen (czerwony.
Układ Tytuł Podtytuł.
Który gaz ma najmniejszą gęstość?
3.
SKŁAD I ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA
Podtytuł Układ Tytuł.
Zapis prezentacji:

Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Tlen

Nasza grupa postanowiła, że rozwiąże następujący problem: Jakie właściwości i zastosowania ma tlen?

Historia tlenu Pierwszy odkrywca tlenu najprawdopodobniej żył w XVI wieku na dworze Zygmunta III Wazy. Był to alchemik Michał Sędziwój. Otrzymał tlen z rozkładu saletry potasowej podczas jej prażenia, które to doświadczenie opisał w swoim dziele z 1604 r. p.t."Dwanaście traktatów o kamieniu filozofów". 5 kwietnia 1883r. ciekły tlen po raz pierwszy otrzymali profesorowie Uniwersytetu Jagiellońskiego: Zygmunt Wróblewski i Karol Olszewski. Zygmunt Wróblewski Karol Olszewski Michał Sędziwój

Występowanie tlenu Tlen jest najbardziej rozpowszechnionym pierwiastkiem na Ziemi – zawartość tlenu w jej skorupie wynosi 46,4%. Stanowi też 20,95% objętości atmosfery ziemskiej. Ponadto powietrze rozpuszczone w wodzie zawiera 35,6% tlenu.

. Wiadomości, które możemy odczytać z układu okresowego o tlenie to: Nazwa pierwiastkatlen SymbolO Charakter chemicznyniemetal Grupa16 Okres2 Liczba atomowa (Z)8 Liczba masowa (A)16u Liczba protonów w jądrze8 Liczba neutronów w jądrze16 - 8=8 Liczba elektronów w atomie8 Liczba elektronów walencyjnych6 Liczba powłok elektronowych2 Rozmieszczenie elektronów w atomie 2,6

CZAS NA EKSPERYMENTY

Doświadczenie 1 Otrzymywanie tlenu i badanie jego właściwości Źródło, z którego korzystaliśmy: Autorzy: Kulawik, T. Kulawik, M. Litwin Tytuł książki:,,Chemia Nowej Ery Wydawnictwo: Nowa Era Rok i miejsce wydania: 2009 Warszawa Strony:

Cel doświadczenia Celem doświadczenia jest otrzymanie tlenu z manganianu (VII) potasu oraz zbadanie jego właściwości.

Odczynniki i sprzęt : manganian (VII) potasu, woda, 2 probówki, zlewka, palnik spirytusowy, korek i wężyk, zapałki, statyw, łapa metalowa, łuczywko.

Przebieg doświadczenia

Weź probówkę i wsyp manganianu (VII) potasu.

Umocuj probówkę w łapie statywu i zamknij jej wylot korkiem z rurką odprowadzającą.

Nalej wody do zlewki.

- Weź drugą probówkę i napełnij ją wodą. - Umieść odwróconą dnem do góry probówkę w zlewce.

Podgrzej probówkę z manganianem (VII) potasu (pierwszych porcji gazu nie zbieraj).

Koniec rurki odprowadzającej włóż do probówki, która znajduje się w zlewce.

Zacznij zbierać gaz.

- Po napełnieniu probówki gazem, podpal łuczywko i umieść je w probówce. - Obserwuj co się dzieje.

Obserwacje: - W probówce z wodą pojawiły się pęcherzyki gazu, które wyparły z niej wodę. - Tlące się łuczywko, wprowadzone do probówki z gazem, zapaliło się jasnym płomieniem.

Wnioski - W wyniku termicznego rozkładu manganianu (VII) potasu powstaje tlen. - Właściwości tlenu, które potwierdziło przeprowadzone doświadczenie: g az, bezbarwny, bezwonny, słabo rozpuszcza się w wodzie, podtrzymuje spalanie.

Inne właściwości tlenu niemetal łączy się z niemetalami i metalami, tworząc tlenki podtrzymuje spalanie, sam się nie pali

Doświadczenie 2 Burza w probówce Źródła, z których korzystaliśmy: * *Autorzy: A. Burewicz, P. Jagodziński Tytuł książki: Doświadczenia chemiczne dla szkół podstawowych cz. 1 Wydawnictwo WSiP Rok i miejsce wydania: 1997 Warszawa Strony:

Cel doświadczenia Celem doświadczenia jest przedstawienie reakcji utleniania alkoholu etylowego za pomocą manganianu (VII) potasu.

Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu Piąty poziom konspektu Szósty poziom konspektu Siódmy poziom konspektu Ósmy poziom konspektu Dziewiąty poziom konspektuKliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Potrzebne materiały: - kwas siarkowy (VI), - alkohol etylowy (denaturat), - manganian (VII) potasu, - probówka, - łyżeczka, - łapa drewniana.

Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu Piąty poziom konspektu Szósty poziom konspektu Siódmy poziom konspektu Ósmy poziom konspektu Dziewiąty poziom konspektuKliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Przebieg doświadczenia Do probówki wlewamy stężony kwas siarkowy (VI).

Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu Piąty poziom konspektu Szósty poziom konspektu Siódmy poziom konspektu Ósmy poziom konspektu Dziewiąty poziom konspektuKliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom W kolejnym etapie ostrożnie dolewamy alkoholu etylowego. Ciecze mają różne gęstości, więc nie zmieszają się - denaturat pozostanie na górze.

Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu Piąty poziom konspektu Szósty poziom konspektu Siódmy poziom konspektu Ósmy poziom konspektu Dziewiąty poziom konspektuKliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Następnie wsypujemy kilkanaście kryształków manganianu (VII) potasu.

Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu Piąty poziom konspektu Szósty poziom konspektu Siódmy poziom konspektu Ósmy poziom konspektu Dziewiąty poziom konspektuKliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Obserwacje: Na granicy cieczy można zobaczyć błyski. Ponadto słyszymy dźwięki przypominające odgłosy grzmotów.

Wniosek : Najpierw reaguje stężony kwas siarkowy (VI) z manganianem (VII) potasu. Powstaje tlenek manganu (VII), który dalej reaguje z kwasem siarkowym (VI). Wówczas powstaje atomowy tlen, który reaguje z alkoholem powodując jego zapalenie.

Doświadczenie 3 Ogień pod wodą Źródło, z którego korzystaliśmy: Autorzy: C. Harder, J. Schumacher, C. Wagner Tytuł książki: Fontanna z coli i ręka potwora Wydawnictwo Jedność Rok i miejsce wydania: 2009 Kielce Strony:

Potrzebne materiały: - zlewka z wodą, - 10 zimnych ogni owiniętych taśmą, - zapalniczka

Przebieg doświadczenia: -Bierzemy 10 zimnych ogni. -Owijamy szarą warstwę taśmą (tylko na czubku pozostawiamy pół centymetra). -Podpalamy owinięte taśmą zimne ognie. -Wkładamy je do zlewki z wodą.

Obserwacje: Zimne ognie palą się pod wodą.

Wniosek: Ilość tlenu rozpuszczonego w wodzie jest bardzo mała. W związku z tym, w wodzie można zgasić np. palącą się zapałkę. Sztuczne ognie jednak palą się w wodzie, ponieważ mają tlen w sobie. W skład szarej warstwy wchodzi azotan baru Ba(NO 3 ) 2, który dostarcza tlen do spalania.

CIEKAWOSTKA FAJERWERKI NA MORZU Podobnie działają race odpalane na morzu w kryzysowych sytuacjach. Palą się one przez minutę jasnym światłem, również pod wodą. Mogą one wówczas uratować komuś życie.

Zastosowania tlenu

W medycynie tlen stosowany jest w przypadku problemów z oddychaniem.

Tlen stosuje się do uzyskania wysokich temperatur w palnikach tlenowo-acetylenowych, około 3000˚C. W tej temperaturze można spawać lub ciąć metale. l/

Tlen znalazł szerokie zastosowanie w hutnictwie, w procesach wytopu stali.

Tlen zmieszany z azotem stosowany jest aparatach tlenowych, używanych np. przez nurków.

Czy rozwiązaliśmy problem projektu edukacyjnego? Problem został rozwiązany, ponieważ zbadaliśmy właściwości tlenu oraz podaliśmy przykłady zastosowań tego gazu (niektóre były nam już znane). A przy okazji odkryliśmy wiele ciekawostek na jego temat.

Realizując projekt edukacyjny nauczyliśmy się: - wyszukiwać najważniejsze informacje, a także zapisywać skąd je wzięliśmy, - współpracować w grupie (słuchaliśmy siebie nawzajem, dobrze się porozumiewaliśmy, a czasami szliśmy na kompromis). Praca z kolegami i koleżankami wniosła wiele dobrego.

Zespół projektowy: Adam Konieczka Rafał Jadrych Jakub Nowaczyk Paulina Bielawska Martyna Bruch Opiekun projektu: p. Irena Nowak