Taniec jako sposób na wyrażenie siebie WebQuest
Struktura WebQuestu: Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Podręcznik dla nauczyciela
Wprowadzenie Moi Drodzy! Wyobraźcie sobie, że poznajecie osobę, która w wieku piętnastu lat odzyskała wzrok i słuch. Nigdy nie widziała tańczących ludzi, nigdy nie słuchała muzyki, sama próbowała tańczyć czując tylko rytm drgania parkietu. Przed Wami stoi trudne zadanie, bo musicie przedstawić jej w ciekawy sposób krótką historię grupy tańców, region świata, z którego pochodzą, muzykę, jaka im towarzyszy, znaczenie tych tańców, ich miejsce w kulturze oraz nauczyć ją podstawowego kroku jednego z tańców.
Zadanie Zadaniem Waszej grupy jest ukazanie różnych tańców w ciekawy i niebanalny sposób, przy użyciu różnych urządzeń oraz nauczenie kroku podstawowego osób w grupie. Informacje możecie czerpać z Internetu, książek lub przeprowadzając udokumentowane wywiady z kompetentnymi w danej dziedzinie osobami. Do prezentacji wyników Waszej pracy możecie użyć prezentacji komputerowych, filmów, zdjęć, nagrań audio. Stworzycie prezentacje. Ocenie podlega zaangażowanie wszystkich członków zespołu oraz efekty Waszej współpracy, które zaprezentujecie na lekcji.
Proces Podzielcie się losowo na cztery grupy i wybierzcie spośród Was lidera, pisarza, prezentera i łącznika. Lider to osoba odpowiedzialna za podział pracy, pisarz to osoba, która zapisze Wasze wnioski, prezenter – będzie zbierał i prezentował reszcie grupy efekty Waszej pracy oraz zajmie się końcowym pokazem, natomiast łącznik to osoba, która w razie potrzeby zwróci się do innych grup z pytaniami i wątpliwościami. Pamiętajcie jednak, że mimo przydzielonych funkcji pracujecie na wspólny sukces i każdy zostanie oceniony za wkład w efekty pracy zespołu.
Proces – grupa I Zadaniem Waszej grupy jest przedstawienie tego, czym jest taniec, kiedy powstał, jaką ma genezę. Możecie wykorzystać filmy, pokazujące wygląd niektórych tańców. Następnie przedstawicie polskie tańce narodowe, ich historię, pochodzenie, znaczenie, stroje. Także można wykorzystać filmy/zdjęcia. Pamiętajcie o tym, by prezentacja była ciekawa dla Waszego rówieśnika, który właśnie odzyskał wzrok i słuch. Przygotujcie odpowiednią muzykę i nauczcie grupy podstawowych kroków wybranego tańca narodowego lub ludowego.
Źródła http://pl.wikipedia.org/wiki/Taniec http://pl.wikipedia.org/wiki/Polskie_ta%C5%84ce_narodowe http://www.google.pl/search?q=polskie+ta%C5%84ce+ludowe&hl=pl&client=firefox-a&hs=Nn0&rls=org.mozilla:pl:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=zH3qTsGMCcTasgb7_vynBw&ved=0CEoQsAQ&biw=1024&bih=605
Proces – grupa II Zadaniem Waszej grupy będzie przedstawienie tańców standardowych, a więc wymienienie i krótkie przedstawienie historii, pochodzenia i znaczenia tej grupy tańców oraz wszystkich tańców wchodzących w jej skład. Wyszukanie i pokazanie krótkich filmów prezentujących wszystkie tańce. Nauczenie się kroków podstawowych wybranego tańca i przekazanie tej wiedzy pozostałym osobom w grupie.
Źródła http://pl.wikipedia.org/wiki/Taniec_towarzyski http://pl.wikipedia.org/wiki/Walc_angielski http://pl.wikipedia.org/wiki/Tango_%28taniec_towarzyski%29 http://pl.wikipedia.org/wiki/Walc_wiede%C5%84ski http://pl.wikipedia.org/wiki/Fokstrot http://pl.wikipedia.org/wiki/Quickstep
Proces – grupa III Zadaniem Waszej grupy będzie przedstawienie grupy tańców latynoamerykańskich, a więc pochodzenie, historia, znaczenie całej grupy tańców oraz każdego tańca wchodzącego w jej skład. Przy okazji prezentowania każdego tańca, pokażcie krótki filmik obrazujący taniec, o którym mówicie. Nauczcie grupę kroków podstawowych wybranego tańca należącego do tej grupy tańców.
Źródła http://pl.wikipedia.org/wiki/Ta%C5%84ce_latynoameryka%C5%84skie http://pl.wikipedia.org/wiki/Samba_%28taniec_towarzyski%29 http://pl.wikipedia.org/wiki/Cha-cha http://pl.wikipedia.org/wiki/Rumba http://pl.wikipedia.org/wiki/Pasodoble http://pl.wikipedia.org/wiki/Jive
Proces – grupa IV Wasza grupa będzie miała za zadanie wybrać z pozostałych tańców pięć dowolnych, Waszym zdaniem najciekawszych tańców, które nie zostaną zaprezentowane przez inne grupy, pokazanie ich historii, pochodzenia, znaczenia. Możecie też wspomnieć o tańcu sportowym i turniejach tanecznych lub o tańcu nowoczesnym. W trakcie prezentacji wyświetlcie filmiki pokazujące dany taniec. Nauczcie grupy kroków podstawowych wybranego przez Was tańca.
Źródła http://pl.wikipedia.org/wiki/Taniec_towarzyski - tutaj skorzystajcie z linków do różnych tańców, nie będę ich tu wszystkich umieszczała http://pl.wikipedia.org/wiki/Taniec_ludowy - Tutaj też skorzystajcie z linków do różnych tańców, nie będę ich tu wszystkich umieszczała
Ewaluacja Wymagania Podstawowe Rozszerzone Dopełniające Wykraczające Punkty Dobór i wykorzystanie informacji Brak informacji potrzebnych do udzielenia odpowiedzi na postawione pytania Zgromadzone informacje i materiały nie wystarczają do realizacji zadania Zgromadzono większość potrzebnych informacji, materiałów, ale nie wykonano zadania w pełni Wszystkie informacje i materiały pozwalają na pełną realizację zadania 1-4 Atrakcyjność przygotowanego materiału Przygotowany materiał nie spełnia żadnego z kryteriów zadania Przygotowany materiał jest nieciekawy dla grupy Przygotowany materiał jest ciekawy i generalnie poprawny pod względem merytorycznym. Przygotowany materiał interesuje uczniów, jest poprawny pod względem merytorycznym Prezentacja Prezentacja nie spełnia żadnego z kryteriów założonego w zadaniu Prezentacja spełnia niektóre kryteria określone w zadaniu Prezentacja spełnia wszystkie kryteria określone w zadaniu z niewielkimi uchybieniami Prezentacja jest ciekawa, atrakcyjna dla uczniów, spełnia wszystkie wymogi postawione w zadaniu. Umiejętność pracy w grupie Brak współpracy w grupie, nieterminowość wykonywania zadania. Grupa ze sobą współpracuje, ale nie w realizacji wszystkich zadań Dobra współpraca w grupie, zadania wykonane terminowo Grupa bardzo dobrze współpracuje, wszyscy są zaangażowani w realizację zadania oraz kreatywnie rozwiązują zadania
Konkluzja Przedstawicie wiele ciekawych informacji na temat tańca, mam nadzieję, że zainspirują Was one do własnych poszukiwań w tym temacie. Czekam z niecierpliwością na efekty Waszej pracy!!!