Edukacja mieszana – ale to już było

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ŚLEDZTWO MULTIMEDIALNE
Advertisements

Katarzyna Szypuła-Sajon
VI Konferencja DZB, Głogów - Bądzów, X.2012 r.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
i z jakich korzysta narzędzi
Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
Internet Czyli wirtualny świat.
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
(na podstawie badań ankietowych)
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
narzędzie w językowych pracach projektowych
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
WSPÓŁCZESNE TECHNIKI INFORMACYJNE I ICH WPŁYW NA SPOSÓB KOMUNIKOWANIA
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Co to jest TIK?.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Technologia informacyjna
Od glinianej tabliczki do dysku pamięci cyfrowej
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
Bezpieczne korzystanie z środków przekazu medialnego.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
KODEKS 2.0 Szkoły Podstawowej w Licheniu Starym
TARGI
-wyszukiwanie informacji.
Wyrównywanie szans edukacyjnych Zespół Szkół nr 2 w Tychach.
Autorzy: BEZPIECZEŃSTWO W SIECI Karolina Bielecka
Organizacja wspomagania szkół
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Blogi w nauczaniu języka obcego.
Zapraszamy na nowy kierunek
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
Bezpieczeństwo w sieci
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
PROJEKT EDUKACYJNY – blog Pomoce z języka angielskiego Opracowanie: Agnieszka Osińska.
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Program „SZKOŁA Z KLASĄ 2.0” w Zespole Szkół Nr 3 w Lubinie II II edycja rok szkolny 2012/2013.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Multimedia To media, które wykorzystują różne formy informacji oraz różne formy ich przekazu (np. tekst, dźwięk, grafikę, animację, wideo) w celu dostarczania.
Metody komunikacji.
Komunikowanie się dawniej i dziś
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Metody komunikacji dawniej i dziś
Komunikacja międzyludzka
Metody komunikacji.
Metody komunikacji dawniej i dziś
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
Przeszłość Teraźniejszość Przyszłość
Metody komunikacji ludzi
BLISKĄ I DALEKĄ. Komunikacja to proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Ludzie od zawsze odczuwali potrzebę komunikowania się.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Debata szkolna Zestawienie Odpowiedzi na pytania udzielone przez uczniów klas I-VI (SP7 Głogów)
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Edytor wzorów matematycznych dla platformy e-learningowej Moodle
TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE
w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UW– rola, funkcje i wartość dodana
Wyszukiwanie partnerów do projektów międzynarodowych Możliwość wspólnej pracy nad wnioskiem i współpracy projektowej w ramach tzw. Collaborative.
Sopocka Akademia Tenisowa
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Zapis prezentacji:

Edukacja mieszana – ale to już było Dr inż. Elżbieta Gajek 10 października 2008 http://www.ils.uw.edu.pl/~egajek

Przemiany środków komunikacji historia Kultura oralna Kultura pisma – początek edukacji mieszanej Kultura druku Kultura cyfrowa

Kultura oralna Wspólnota – silna spójność społeczna Komunikacja bezpośrednia Mało wiedzy Cała wiedza społeczności w pamięci ludzkiej Jeden język porozumiewania się w plemieniu Naturalne sprawności językowe: mówienie i słuchanie Bogactwo intonacyjne i emocjonalne przekazu Nauka języków obcych incydentalna lub bezpośrednia Blisko 20% ludności świata – analfabeci pozostają w kulturze oralnej - nieco zmodyfikowanej przez media – głównie TV

Kultura pisma Możliwa komunikacja pośrednia – pismo Więcej wiedzy Wiedza społeczności gromadzona poza pamięcią ludzką Nauka języków zamierzona Podręczniki dwujęzyczne: grecko- łacińskie Samotność autora i czytelnika Pismo dla celów rachunkowych – kultura mykeńska Martwota tekstu pisanego Sprawności czytania i pisania były sprawnościami opanowanymi osobno – Czytanie głośne, pisanie tekstu dyktowanego

Pismo - krytyka Platon: ten wynalazek niepamięć w duszach ludzkich posieje, bo człowiek, który się tego wyuczy, przestanie ćwiczyć pamięć; zaufa pismu i będzie sobie przypominał wszystko z zewnątrz, ze znaków obcych jego istocie, a nie z własnego wnętrza, z samego siebie. Więc to nie jest lekarstwo na pamięć, tylko środek przypominania sobie. Uczniom swoim dasz tylko pozór mądrości, a nie mądrość prawdziwą. Posiądą bowiem wielkie oczytanie bez nauki i będzie im się zdawało, że wiele umieją, a po części nie będą umieli nic i tylko obcować będzie z nimi trudno; to będą mędrcy z pozoru, a nie ludzie mądrzy naprawdę. (Platon 1958:120)

Platon cd. Coś strasznie dziwnego ma w sobie pismo, Fajdrosie, a prawdę rzekłszy, to i sztuka malarska. Toż i jej płody stoją przez tobą jak żywe, a gdy ich zapytasz o co – wtedy uroczyście milczą. A tak samo słowa pisane. Zdaje ci się nieraz, że one myślą i mówią. A jeśli ich zapytasz o coś z tego, o czym mowa, bo się chcesz nauczyć, one wciąż tylko jedno wskazują; zawsze jedno i to samo. A kiedy się mowę raz napisze, wtedy się ta pisana mowa toczyć zaczyna na wszystkie strony i wpada w ręce zarówno tym, którzy ją rozumieją, jak i tym, którym nigdy w ręce wpaść nie powinna, i nie wie, do kogo warto mówić, a do kogo nie. A kiedy fałszywie ją oceniają i niesłusznie hańbią, zawsze by się jej ojciec przydał do pomocy, bo sama ani się od napaści uchronić nie może, ani jej odeprzeć nie potrafi. (Platon 1958:121)

Pismo - technika Pismo jest technologią wymaga materiałów i znajomości procesu technologicznego Sprawności językowe: pisania i czytania zależą od techniki

Druk – upowszechnienie pisma Druk jest technologią: wymaga materiałów i znajomości procesu technologicznego Sprawności językowe: czytanie druku zależy od techniki. Przez stulecia nie było indywidualnego pisania tekstów drukowanych. Obniżenie jakości tekstów. Krasicki: „Nie jedno głupstwo wydrukowali”

Druk – upowszechnienie pisma Czytanie książek – recepcja Wielojęzyczność Tłumaczenia Nauczanie języków Skorowidze alfabetyczne: słowniki, encyklopedie Sprawności językowe: posługiwanie się alfabetem Zniszczenie komunikacji obrazowej – została tylko w sztuce Uczenie się samodzielne z tekstów drukowanych Samotność – indywidualizm Powszechna zmiana sposobu myślenia na liniowy

Media cyfrowe 1 Są technologią: wymagają materiałów i znajomości procesu technologicznego Zmniejszanie dystansu pomiędzy profesjonalistami i amatorami Zmniejszenie roli pamięci indywidualnej Instrukcje obsługi komputera wpływają na nasz sposób myślenia Większa wszechstronność użytkownika Nowe sprawności językowe Przez stulecia nie było indywidualnego pisania tekstów drukowanych Zwiększenie samotności (przeciwdziałanie przez tworzenie sieci społecznych)

20% ludności świata posługuje się internetem Media cyfrowe 2 Zwiększenie znaczenia komunikacji obrazowej Pisanie (tworzenie) tekstu audiowizualnego wymaga wielu dorosłych specjalistów lub jednego nastolatka Media masowe coraz częściej korzystają z wideo amatorów Brak chęci do uczenia się „na przyszłość” 20% ludności świata posługuje się internetem

Edukacja komplementarna Recepcja: Dostęp do stron internetowych Interakcja i kooperacja: Możliwości komunikacyjne, współpraca z wykorzystaniem sieci Kreatywność: Własne publikacje tekstowe i audiowizualne Platformy edukacyjne, inne narzędzia techniki Wspólnota bezpośrednia ponad granicami geograficznymi Otwarcie na innych ludzi, inne kultury, języki Podręczniki są nieaktualne w chwili druku

przyzwyczajenia odbiorców Komunikacja Tekstowa: poczta, blogi, wiki Głosowa: komunikatory, skype, podcasty Obrazowa: albumy z fotografiami Filmowa: nagrania filmów lub prezentacji z filmami Wideokonferencje: w parach lub grupach przyzwyczajenia odbiorców

Stosowanie nowych mediów w edukacji Można robić to co dotychczas Można robić to szybciej, lepiej efektywniej Można robić to, co dotychczas nie było możliwe lub było bardzo trudne do zrobienia

Sprawności językowe: mówienie Zmniejszenie sztuczności mówienia w klasie Mówienie do konkretnych osób Systemy mowa-tekst Rozmowa z botami

Sprawności językowe: słuchanie Wzrost roli słuchania Strony internetowe z nagraniami Oprogramowanie do nauki wymowy intonacji Jednoczesne czytanie i słuchanie. Słuchanie zamiast czytania – programy tekst-mowa Książki audio Translatory mowa-mowa

Sprawności językowe: czytanie Zastępowane przez słuchanie Większa różnorodność tekstów Teksty audiowizualne Teksty nieliniowe SMS Różne strategie czytania stosowane do różnych tekstów Słuchanie zamiast czytania: mowa-tekst Translatory: tekst-tekst

Sprawności językowe: pisanie Różne rodzaje tekstu: tekst nieliniowy, tekst audiowizualny, Różne narzędzia pisania: Prezentacja PowerPoint, (pecha – kucha 20*20sec), edytor tekstu Różne strategie pisania: tekst wspólny – Wiki, tekst konwersacyjny – fora, blogi Materiały referencyjne: bazy danych, korpusy, wyszukiwarki graficzne) Różni odbiorcy: publikacja na stronach internetowych, dla konkretnego odbiorcy - współpracownika

Sprawności językowe: mediacja Pomiędzy językami sprawnościami, np. tekst – mowa, mowa – tekst obrazem i tekstem gatunkami tekstu

Sprawności językowe: interakcja Telefon – rozmowa bez ograniczeń geograficznych Skype Wideokonferencje

Zadanie z fotografiami Tworzenie esejów fotograficznych Z narracją obrazową Komiksów Z narracją dźwiękową Serwery do publikacji zdjęć, np. picassa Programy do tworzenia albumów zdjęć Programy do tworzenia filmów: Fotostory, Windows Movie Maker, Windows DVD Maker,

Zadania z blogiem Blogi - współtworzenie tekstów Literacki - pisanie historyjki (jeden za drugim) Tematyczny, kulturowy Pamiętnik internetowy Serwer blogowy: http://mu.wordpress.org/download/ Edublogs: http://edublogs.org/ ECML Blogging http://www.ecml.at

Zadanie z wiki Wiki – współtworzenie tekstu Wspólne pisanie jednego tekstu Pisanie tekstu do wikipedii Serwer wiki http://pl.wikidot.com/new-site

Zadanie z podcastem Podcasty – wspólne tworzenie nagrań Podomatic http://www.podomatic.com/ Łódzka platforma podcastingowa http://www.podcasting.com.pl/ Audiacity http://audacity.sourceforge.net/ (GNU) Sound capture

Zadania z filmem Wykonaj film, umieść na You Tube You Tube Obejrzyj film – w klasie, w bibliotece lub w domu. Ćwiczenia jak do wideo: Oglądanie wizji bez głosu, słuchanie głosu bez wizji; Sprawdzanie rozumienia obrazu, tekstu słuchanego Wykonaj film, umieść na You Tube

Zadanie z filmem Własne media: Film: z kamery, aparatu fotograficznego, komórki Edycja: Windows Movie Maker, Window DVD Maker, PowerPoint Producer Film 1- 2 min. maksymalnie

Współpraca (Web 2.0, Web 3.0) Platformy edukacyjne Learning Management System Virtual Learning Environment Moodle Ilias Dokeos Sakai Programy widoekonferencyjne zoho ooVoo dimdim megameeting Serwery społecznościowe, np. google groups.

Przyszłość – otwarcie edukacji Wspólna tablica interaktywna dla wielu grup uczniów Mediablogi, vodcasty, mobile learning Współpraca codzienna Kreatywność audiowizualna

Media cyfrowe w edukacji Nasz uniwersytet powstał, zanim wynaleziono druk, który szybko przyjęliśmy w uczelni. Podobnie teraz stosujemy nowe techniki elektroniczne do realizacji misji uniwersytetu odpowiednio do potrzeb uczonych i studentów. Prof. Musioł rektor UJ (2005 rok konferencja EuroCall)

Trudności są w nas Kultura przeszłości Przesądy i determinizm Brak akceptacji zmiany i innowacji Maksymalizm i idealizm Złe historie innowacji edukacyjnych Stereotypy genderowe Brak holistycznej wizji edukacji

Dziękuję