Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Od glinianej tabliczki do dysku pamięci cyfrowej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Od glinianej tabliczki do dysku pamięci cyfrowej"— Zapis prezentacji:

1 Od glinianej tabliczki do dysku pamięci cyfrowej
Dr inż. Elżbieta Gajek 27 października 2008

2 Biblioteki i technika 1 W kulturze oralnej nie było bibliotek.
Cała wiedza była w umysłach ludzi. Wiedzy było niewiele, pamięć ludzka była jedynym miejscem jej przechowywania. Obecnie analfabeci także do bibliotek nie zaglądają.

3 Kirkor środkowa Azja 2400 p.n.e.
Pismo jako technika Pismo jest techniką – potrzeba materiałów i narzędzi poddanych działaniu ludzkiego umysłu Sumeryjskie 2600 p.n.e. Kirkor środkowa Azja 2400 p.n.e.

4 Biblioteki i technika 2 Mezopotamia tabliczek glinianych lat p.n.e. Egipt – zwoje papirusu lat p.n.e. Asyria – tabliczki gliniane p.n.e. Pompeje

5 Biblioteki antyczne Zwoje papirusowe Prywatne Zwoje ze skóry Publiczne
Cele: Akademickie Rozrywkowe Snobistyczne

6 Druk jako technika Druk jest techniką – potrzeba materiałów i narzędzi, maszyn poddanych działaniu ludzkiego umysłu. Złoty wiek bibliotek Narodowe Uniwersyteckie Królewskie Instytucjonalne Prywatne

7 Inkunabuły jasnogórskie
Starodruki Siena

8 Technika cyfrowa Cyfryzacja zasobów Biblioteka Mediateka Interneteka
Mediatheck-Bibliothek Media Library Médiathèque Zjawisko iryzacji

9 Médiathèque de Lisieux
Mediateki Nowy Orlean Médiathèque de Lisieux

10 Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń
Zmiany 1 Dawno temu pisanie i czytanie były czynnościami opanowywanymi osobno. Zwiększenie znaczenia komunikacji obrazowej Pisanie (tworzenie) tekstu audiowizualnego wymaga wielu specjalistów Media masowe coraz częściej korzystają z wideo amatorów Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń

11 Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń
Zmiany 2 Zmniejszanie dystansu pomiędzy profesjonalistami i amatorami Instrukcje obsługi komputera wpływają na nasz sposób myślenia Większa wszechstronność użytkownika Manovich 2004 Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń

12 Internet Z internetu w edukacji korzystamy:
Receptywnie: Dostęp do stron internetowych Interaktywnie i kooperacyjnie: Możliwości komunikacyjne, współpraca z wykorzystaniem sieci Kreatywnie: Własne publikacje tekstowe i audiowizualne

13 przyzwyczajenia odbiorców
Komunikacja Tekstowa: poczta, blogi, wiki Głosowa: komunikatory, skype, podcasty Obrazowa: albumy z fotografiami Filmowa: nagrania filmów lub prezentacji z filmami Wideokonferencje: w parach lub grupach przyzwyczajenia odbiorców

14 Współpraca Platformy edukacyjne Learning Management System
Virtual Learning Environment Moodle Ilias Dokeos Sakai Programy widoekonferencyjne zoho ooVoo dimdim megameeting

15 Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń
Twórczość Teksty - publikacja Zdjęcia – publikacja albumów Nagrania dźwiękowe - podcasty Nagrania wideo – serwery wideo Własne strony www Ewaluacja korzyści i świadomość zagrożeń

16 Zadania z blogiem Blogi - współtworzenie tekstów
Literacki - pisanie historyjki (jeden za drugim) Tematyczny, kulturowy Pamiętnik internetowy Serwer blogowy: Edublogs: ECML Blogging

17 Zadanie z fotografiami
Tworzenie esejów fotograficznych Z narracją obrazową Komiksów Z narracją dźwiękową Serwery do publikacji zdjęć, np. picasa Programy do tworzenia albumów zdjęć Programy do tworzenia filmów: Fotostory, Movie Maker

18 Zadanie z wiki Wiki – współtworzenie tekstu
Wspólne pisanie jednego tekstu Pisanie tekstu do wikipedii Serwer wiki

19 Zadanie z podcastem Podcasty – wspólne tworzenie nagrań
Podomatic Łódzka platforma podcastingowa Audiacity (GNU) Sound capture

20 Zadanie z filmem Własne media:
Film: z kamery, aparatu fotograficznego, komórki Edycja: Windows Movie Maker, Windows DVD Maker, PowerPoint Producer Film 1- 2 min. maksymalnie

21 Zadanie z filmem Własne media:
Film: z kamery, aparatu fotograficznego, komórki Edycja: Windows Movie Maker, Windows DVD Maker, PowerPoint Producer Film 1- 2 min. maksymalnie

22 Przyszłość – otwarcie edukacji
Wspólna tablica interaktywna dla wielu grup uczniów Mediablogi, vodcasty, mobile learning Współpraca codzienna ponad granicami Kreatywność audiowizualna

23 Rosnące znaczenie godności kobiety i dziecka
Bezpieczeństwo Najskuteczniejszą barierą dla zagrożeń jest świadomość i edukacja: Model skandynawski – wskazanie dzieciom zagrożeń i sposobów reagowania Model tradycyjny – ochrona dzieci przed świadomością zagrożeń Rosnące znaczenie godności kobiety i dziecka

24 Przykład Biblioteka w Ursusie www.bpursus.waw.pl 4 projekty
EDM Reporter – The Electronic Digital Media Reporter partnerów Readcom 7 partnerów

25 Motto projektu "Naród, który niewiele czyta, niewiele wie. Naród, który niewiele wie, podejmuje złe decyzje – w domu, na rynku, w sądach, przy urnach wyborczych. Te decyzje ostatecznie odbijają się na całym narodzie. Niewykształcona większość może przegłosować wykształconą mniejszość– to bardzo niebezpieczny aspekt demokracji." (Jim Trelease, autor „Podręcznika głośnego czytania”)

26 Wnioski Zmiany: Biblioteki mediateki
Tabliczki gliniane dyski pamięci cyfrowej Pobieranie informacji tworzenie informacji Teksty pisane teksty audiowizualne Zmiany w edukacji: Zamknięcie otwarcie Obcość współpraca Odbiór wiedzy współtworzenie wiedzy

27 eTwinning W projektach eTwinning uczniowie i nauczyciele rozwijają: sprawności: Językowe – język ojczysty i języki obce Interkulturowe Techniczne umiejętności Współpracy Poszukiwania uniwersalnych wartości postawy Współodpowiedzialności za przyszłość Europy i świata Szacunku dla różnorodności

28 Dziękuję


Pobierz ppt "Od glinianej tabliczki do dysku pamięci cyfrowej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google