1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Planowanie kariery zawodowej mój wybór – moja przyszłość
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Psychologia Zarządzania
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
TEMPERAMENT.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
TYPY TEMPERAMENTALNE - CHARAKTERYSTYKA
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Lider- Przywódca.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wyzwania przedsiębiorczości
TECHNIK EKONOMISTA.
Psychologiczne podstawy przedsiębiorczości
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Przedsiębiorczość bez tajemnic
Projekt realizowany w Zespole Szkół nr 5 im. Józefa Rymera VII Liceum Ogólnokształcące i V Liceum Profilowane w latach
Moja przedsiębiorczość
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
„Zawodoznawstwo” MODUŁ Klasa II.
„Zainteresowania i predyspozycje zawodowe”
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość !
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Co dalej po gimnazjum ? LICEUM..? ZAWODÓWKA..?? TECHNIKUM..?
Temperament – czyli trudny świat emocji
Planowanie własnej przyszłości
PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 5 SPOTKANIE
Mądrze zaplanuj swoją przyszłość
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Co to jest osobowość??? Osobowość to zespół cech psychicznych charakterystycznych dla każdego człowieka. Cechy te w dużej mierze są dziedziczone ale.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
MÓJ WYBÓR – MOJA PRZYSZŁOŚĆ
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Co dalej po gimnazjum ? TECHNIKUM..? LICEUM..? ZAWODÓWKA..??
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KIM CHCIAŁBYM BYĆ ?. Zanim zostaniesz dyrektorem, prezesem biznesmenem musisz się ciężko napracować i zacząć od samego dołu czyli od początku!!!
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

1

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja: Zespół Szkół nr 2 ID grupy: 97/34_P_G1 Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Osobowość a rozwój człowieka Semestr/rok szkolny: Piąty/2011/2012 2

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Wielkopolskich w Środzie Wielkopolskiej ID grupy: 97/50_P_G1 Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Osobowość a rozwój człowieka Semestr/rok szkolny: Piąty/2011/2012 3

Osobowość a rozwój człowieka Analiza osobowości człowieka… Cześć , jesteśmy grupą uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Stargardzie. Bierzemy udział w projekcie AS KOMPETENCJI, a przed nami nowe, ciekawe semestralne zadanie. Jakie?? Analiza osobowości człowieka… To do dzieła 

Czasami ludzie nas obserwują, a później mówią: „Ty to zachowujesz się jakbyś był z kosmosu”. Na potrzeby tego projektu postanowiliśmy stać się kosmitami, którzy zapomnieli jak wygląda życie na Ziemi. To pomoże nam w analizie osobowości badanej zbiorowości oraz lepszym zrozumieniu wybranego zagadnienia  5

KROK 1 – POZNAWANIE MATERIAŁU WTÓRNEGO – CZYTANIE KSIĄŻEK, CZASOPISM Cel: poznanie zagadnienia i analiza naszych osobowości

Na początek zastanówmy się co to jest osobowość??? Osobowość to zespół cech psychicznych charakterystycznych dla każdego człowieka. Cechy te w dużej mierze są dziedziczone ale także rozwijają się pod wpływem otoczenia w którym człowiek żyje.  Zauważamy, że każdy z nas jest inny, nie ma dwóch osób o identycznej osobowości.

W TAKIM RAZIE JAKI JEST CEL POZNAWANIA I ANALIZY OSOBOWOŚCI??? Poznanie własnej osobowości ma na celu: zrozumienie zachowań innych ludzi, zrozumienie samego siebie - swoich zachowań, wykorzystanie odpowiednich cech charakteru do odpowiedniej formy aktywności życiowej.

ELEMENTY SKŁADOWE OSOBOWOŚCI postawy przekonania uczucia motywy (motywacje) zdolności (zainteresowania) inteligencja temperament samoocena samoakceptacja

CZYM CECHUJE SIĘ OSOBOWOŚĆ CZŁOWIEKA?? Do najważniejszych cech osobowości zalicza się: TEMPERAMENT – zespół względnie stałych właściwości psychomotorycznych człowieka tj. łatwość powstawania, intensywność, czas trwania czy przebieg przeżyć psychicznych oraz szybkość, siła i przebieg wykonywania czynności. Uwarunkowany genetycznie, podlega jedynie niewielkim zmianom w trakcie rozwoju człowieka.

CZYM CECHUJE SIĘ OSOBOWOŚĆ CZŁOWIEKA?? CECHY INSTRUMENTALNE – UMIEJĘTNOŚCI UMYSŁOWE I PRAKTYCZNE – warunkujące skuteczność rozwiązywania zadań np.: umiejętność pisania, czytania, liczenia, kierowania zespołem czy obsługi komputera.

ZATEM JAKIE NA ZIEMI WYSTĘPUJĄ TYPY OSOBOWOŚCI – JAKIE TYPY MY REPREZENTUJEMY??? Typ osobowości charakteryzuje nastawienie człowieka do otaczającego go świata, opisuje jego zachowanie w różnych sytuacjach i określa wartości, do których przywiązuje on szczególną wagę. Nie ma typów osobowości „lepszych” i „gorszych”, po prostu ludzie są różni. Każdy typ osobowości może się sprawdzić w określonych zawodach oraz w przyjaźni. Trzeba tylko umieć wykorzystać mocne strony danej osobowości, tak by były one atutem w pracy i w życiu rodzinnym.

TYPY OSOBOWOŚCI WEDŁUG HIPOKRATESA Charakterystyka osobowości Typ osobowości Charakterystyka osobowości Sangwinik Optymista, radosny, umiejący realizować swoje cele, działający dynamicznie Melancholik Depresyjny, niewiedzący co chce osiągnąć w życiu, za wszystkie niepowodzenia obwiniające inne osoby Choleryk Impulsywny i drażliwy, robiący wiele rzeczy naraz, ma zapał tylko na początku realizacji jakiegoś zadania, często popada w konflikty Flegmatyk Powolny, niedążący do żadnych zmian w życiu, zadowolony z tego co osiągnął do tej pory

TYPY OSOBOWOŚCI WG KRYTERIUM WARTOŚCI PREFEROWANYCH W ŻYCIU Typ osobowości Charakterystyka osobowości Ekonomiczny Ceni sobie trwałe wartości materialne, szczególnie gdy łączą się z nagrodą finansową, ma bardzo praktyczne podejście do życia Społeczny Najważniejsza dla niego jest miłość do innych ludzi, dba o dobrą atmosferę między ludźmi, odczuwa satysfakcję, kiedy może pomagać innym Polityczny Lubi współzawodnictwo, za wszelką cenę dąży do osiągnięcia założonego celu, zawsze odgrywa dominującą rolę Teoretyczny Typowy intelektualista, ceni dociekanie prawdy i zdobywanie informacji, lubi rozważać różnego rodzaju teoretyczne problemy Estetyczny Najważniejsze dla niego jest docenianie piękna we wszystkim co go otacza, chce poświęcić każdą chwilę urozmaiconym doznaniom Religijny Najbardziej ceni doznania duchowe, jest osobą zamkniętą w sobie, dużo czasu poświęca rozważaniom

Szwajcarski psycholog C. G Szwajcarski psycholog C.G.Jung wyróżnił dwa przeciwstawne typy osobowości: interwertyka - nieśmiałego i zamkniętego w sobie ekstrawertyka – towarzyskiego i otwartego E. Kretschmer przypisał ludziom o danej budowie ciała określone cechy psychiczne wyróżniając typy osobowości: asteniczny – wątły, nieśmiały, drażliwy pykniczny – otyły i niski, towarzyski o zmiennych nastrojach atletyczny – muskularny, opanowany i nieufny

TYPY OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ WG J.L. HOLLANDA realistyczny - reprezentowany jest przez osoby, które lubią poprzez działanie rozwiązywać różne problemy. Wymagane umiejętności: zdolności mechaniczne, manualne, siła fizyczna, koordynacja wzrokowo-ruchowa, talenty praktyczne, przestrzeganie reguł. Preferowane wartości: zdrowy rozsądek, uczciwość, korzyści materialne uzależnione od efektów pracy, mocny charakter, odważny styl życia.

TYP REALISTYCZNY Typowe zawody: elektryk, grawer, kierowca, mechanik, optyk, pilot, tokarz, tapicer i inne zawody rzemieślnicze. Zawody związane z przetwórstwem surowców, leśnik, ogrodnik, rolnik.

TYPY OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ WG J.L. HOLLANDA badawczy - dąży do zrozumienia otaczającego świata, poszukuje prawdy analizując rzeczy, zjawiska, myśli, uczucia. Lubi w pracy spotykać się z abstrakcyjnymi, skomplikowanymi problemami, wyzwaniami, oceniać, tworzyć teorie. Wymagane umiejętności: studiowania i pogłębiania wiedzy, naukowe, analityczne, matematyczne, techniczne, łatwość wysławiania się i pisania prac wzbogacających aktualny stan wiedzy. Preferowane czynności: intelektualne, analityczne, ukierunkowane na pokonywanie nieoczekiwanych utrudnień.

TYP BADAWCZY Typowe zawody: antropolog, astronom, archeolog, biolog, chemik, filozof, geolog, geograf, fizyk, farmaceuta, matematyk, historyk, meteorolog, programista, politolog, statystyk, socjolog.

TYPY OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ WG J.L. HOLLANDA artystyczny - lubi zajmować się sztukami pięknymi, muzyką, literaturą, rozwija pomysły, koncepcje, tworzyć nowe rzeczy. Preferuje zachowania kreatywne, niecodzienne sytuacje, wymianę myśli. Woli pracować w sytuacjach nieplanowanych, wykorzystując swoją wyobraźnię i zdolności twórcze. Wymagane umiejętności: sprawność rąk, oczu, wyostrzony słuch, inteligencja i kreatywność, aby z fantazją uprawiać sztuki piękne, muzykę oraz pisarstwo. Preferowane wartości: oryginalność, niezależność, idealizm, piękno.

TYP ARTYSTYCZNY Typowe zawody: aktor, architekt, dyrygent, dekorator wnętrz, fotograf ilustrator, kompozytor, malarz, muzyk, pisarz, projektant mody, plastyk, reżyser, rzeźbiarz, tancerz, wizażysta.

TYPY OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ WG J.L. HOLLANDA społeczny - lubi zajęcia z innymi ludźmi: pomaga, doradza, wyjaśnia, informuje, opiekuje się innymi, leczy. W pracy z innymi używa słów uczuć, idei. Wymagania: uzdolnienia - talenty społeczne, umiejętność kontaktowania się i postępowania z innymi, empatii, życzliwości, towarzyskości, kojącego oddziaływania na innych. Preferowane wartości: sprawiedliwość, odpowiedzialność, idealizm, rozumienie innych, troska o ich dobro.

TYP SPOŁECZNY Typowe zawody: fizykoterapeuta, bibliotekarz, hostessa, ksiądz, kelner, lekarz, logopeda, masażysta, nauczyciel, psycholog, pracownik socjalny, policjant, ratownik, pielęgniarka, stewardesa, trener.

TYPY OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ WG J.L. HOLLANDA przedsiębiorczy - lubi pracę z ludźmi, ale ukierunkowaną na osobiste korzyści. Lubi mieć władzę, pieniądze, wpływać na innych, kierować, przewodzić, przekonywać innych do celów organizacyjnych lub osiągnięć ekonomicznych. Wymagania: umiejętności z zakresu kierowania, nakłaniania innych, organizowania, pewność siebie, zdolności krasomówcze. Preferowane wartości: władza, sukces finansowy i społeczny, wpływy.

TYP PRZEDSIĘBIORCZY Typowe zawody: adwokat, agent ubezpieczeniowy akwizytor, dyplomata, doradca np. podatkowy księgarz, makler, menedżer, notariusz, prawnik, zaopatrzeniowiec.

TYPY OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ WG J.L. HOLLANDA konwencjonalny - lubi zajęcia i zawody z danymi, ich porządkowaniem i strukturalizowaniem. Lubi porządek i bezpieczeństwo. Rozwiązuje problemy według ustalonych zasad, instrukcji, reguł i procedur działania, pole ceń zwierzchników. Wymagania: uzdolnienia urzędnicze i organizacyjne, rzetelność, dokładność, subordynacja, umiejętność ścisłego przestrzegania instrukcji. Wartości preferowane: oszczędność, konformizm, zarabianie pieniędzy.

TYP KONWENCJONALNY Typowe zawody: archiwista, bileter, agent celny, agent ubezpieczeniowy, edytor, inkasent, kasjer, kosztorysant, księgowy, notariusz, radca prawny, recepcjonista, rzeczoznawca, statystyk, syndyk, stenograf, urzędnik biurowy, technik BHP, wizytator.

TYPY OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ WG J.L. HOLLANDA Typy te tworzą układ sześciokątny.

DLACZEGO WARTO ZNAĆ TYPY OSOBOWOŚCI ? Znajomość typów osobowości powinna być sposobem poznawania siebie, rozwoju osobowości swoich predyspozycji i możliwości związanych z podejmowanymi działaniami. Każdy typ osobowości ma dobre strony, przydatne w życiu. Trzeba tylko umieć je rozpoznać i efektywnie wykorzystać w życiu . Podstawową zasadą rozwoju osobowości jest koncentracja na swoich mocnych stronach oraz polubienie własnej osoby . Ważne jest również poznanie swoich słabych stron, dążenie do ich zmiany na lepsze albo ich zaakceptowanie.

CECHY I UMIEJĘTNOŚCI KONIECZNE DO ROZWIJANIA OSOBOWOŚCI: umiejętność pokonywania stresu asertywność kreatywność przedsiębiorczość.

UMIEJĘTNOŚĆ POKONYWANIA STRESU Stres to stan ogólnej mobilizacji sił organizmu, który jest odpowiedzią na silny bodziec fizyczny lub psychiczny. Często wywiera on bardzo negatywny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Dlatego każdy człowiek powinien umieć przeciwdziałać stresowi.   Umiejętność radzenia sobie ze stresem pozwala racjonalnie postępować w trudnych sytuacjach.

UMIEJĘTNOŚĆ POKONYWANIA STRESU Sposób postępowania w życiu człowieka określają trzy wymiary: psychologiczny (rozciągający się między szczęściem a depresją), duchowy (rozciągający się między integracją a alienacją), fizyczny (rozciągający się między zdrowiem a chorobą). Wymiary te są ze sobą sprzężone. Gdy jeden z nich osiąga poziom niezadowalający, następuje brak równowagi i powstaje sytuacja stresowa.

ASERTYWNOŚĆ Asertywność to umiejętność pozostawiania sobą, wyrażania swoich uczuć i pragnień z poszanowaniem praw innych osób. Osoba asertywna jest stanowcza, umie przedstawić swoje poglądy w sposób jednoznaczny, a jednocześnie daje się przekonać do stanowiska innej osoby, jeżeli zostaną jej przedstawione racjonalne argumenty.

CECHY OSÓB ULEGŁYCH, ASERTYWNYCH I AGRESYWNYCH

ZACHOWANIA ASERTYWNE A ZACHOWANIA ULEGŁE I AGRESYWNE Zachowania agresywne Ze względu na naszą przyjaźń pożyczę Ci pieniądze (mimo, że nie chcę pożyczyć pieniędzy). Nie pożyczę Ci pieniędzy, ponieważ mi ostatnio ich nie oddałeś. Nie pożyczę Ci pieniędzy, bo nie. Zgadzam się z twoją oceną mojego zachowania (mimo, że się nie zgadzam). Ocena mojego zachowania wygłoszona przez ciebie jest tylko twoją opinią, ja mam inne zdanie na ten temat. Jesteś złośliwy wydając taką ocenę mojego zachowania, nie będę z tobą więcej rozmawiał. Nic nie rozumiem z tego, co mówi nauczyciel na lekcji fizyki i nie chcę go prosić o ponowne wytłumaczenie. Przepraszam, czy mógłby pan profesor jeszcze raz wytłumaczyć wcześniejsze zagadnienia. Pan profesor źle tłumaczy i ja nic z tego nie rozumiem.

KREATYWNOŚĆ Kreatywność sprzyja otwartemu poszukiwaniu nowych możliwości oraz pozwala utrzymać właściwy stosunek do siebie i innych.

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Nieodzowną cechą rozwoju osobowości jest przedsiębiorczość. Człowiek przedsiębiorczy potrafi wykorzystać szanse, które pojawiają się w jego otoczeniu i przekształcić je w sukces (np. osoba, która widzi, że jest duże zapotrzebowanie na remontowanie mieszkań, zakłada firmę wykonującą takie usługi).

CECHY I UMIEJĘTNOŚCI OSOBY PRZEDSIĘBIORCZEJ Cechy osobowości Umiejętności - pewność siebie - ambicja, orientacja na osiągnięcia i sukcesy - asertywność - odporność na stres - upór i stanowczość - inteligencja - odwaga - kreatywność - przedsiębiorczość - komunikatywność - szybkie podejmowanie decyzji - takt i talenty dyplomatyczne - wytyczanie zadań, organizowanie pracy - motywowanie i kontrolowanie pracowników

CECHY LIDERA umiejętność komunikowania się wyrazistość umiejętność pracy w zespole odpowiedzialność koncentracją wiara w siebie wiarygodność odwaga spostrzegawczość zaangażowanie kreatywność

LIDER NASZEJ GRUPY 97/34_P_G1 ALICJA WIĘCEK – SANGWINIK – TYP PRZEDSIĘBIORCZY – EKSTRAWERTYK

JACY JESTEŚMY ….. Artur – przedsiębiorczy realista Michał – przedsiębiorczy społecznik Mateusz – przedsiębiorczy badacz Norbert – przedsiębiorczy konwencjonalista Laura – przedsiębiorcza dusza artystyczna Magda – przedsiębiorcza konwencjonalistka Sandra – przedsiębiorcza realistka Angelika – przedsiębiorcza dusza artystyczna Aneta – przedsiębiorcza realistka Milena – przedsiębiorczy społecznik Robert – przedsiębiorczy realista Bartek – przedsiębiorczy realista Damian – przedsiębiorczy konwencjonalista

MECHANIZMY REGULUJĄCE ZACHOWANIE SIĘ CZŁOWIEKA piramida potrzeb Maslowa - zachowanie człowieka jest motywowane przez niezaspokojone potrzeby - działania motywacyjne są skazane na niepowodzenie, jeśli zaspokaja się pewien poziom potrzeb, ignorując poziom hierarchicznie niższy.

NAUKOWA TEORIA KULTURY BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO Człowiek posiada pewną liczbę wrodzonych predyspozycji, na których nadbudowuje się dopiero kultura. Kultura jest ogromnym aparatem do zaspokojenia potrzeb i zespołem reakcji na te potrzeby. Opisać kulturę to opisać warunki, jakie muszą być spełnione, aby zbiorowość była w stanie przetrwać.

7 POTRZEB WG MALINOWSKIEGO odpowiednie warunki fizyczne, metabolizm, reprodukcja odpowiednie warunki fizyczne, bezpieczeństwo, ruchliwość, rozwój, zdrowie.

KROK II UDZIAŁ PRZEDSTAWICIELI NASZEJ GRUPY W SZKOLENIU: „PORADNICTWO KARIERY DLA KAŻDEGO UCZNIA” CEL: odkrywanie systemu wartości, zdolności i zainteresowań oraz technik formułowania celów S.M.A.R.T w kontekście planowania kariery zawodowej Zajęcia prowadził doradca zawodowy w Zespole Szkół nr 2 – p. Elżbieta Żwirko - Kujawiak 45

SZKOLENIE: „PORADNICTWO KARIERY DLA KAŻDEGO UCZNIA”

REZULTATY DOTYCHCZASOWYCH DZIAŁAŃ ZNAMY JUŻ ZAGADNIENIE OSOBOWOŚCI, ZNACZNIE WIĘCEJ WIEMY O SOBIE 

KROK III BADANIA OSOBOWOŚCI I SZKOLENIA PROWADZONE WŚRÓD WYBRANEJ GRUPY OSÓB CEL: ANALIZA ZEBRANEGO MATERIAŁU PIERWOTNEGO, PRZEKAZANIE ZDOBYTEJ WIEDZY INNYM OSOBOM

I. Przygotowanie badania: Cel badania:. poznawanie i analiza osobowości Metoda badania statystycznego: przygotowane testy i ćwiczenia Typ badania: badanie statystyczne - jakościowe - pierwotne Respondenci: grupa 30-tu uczniów technikum nr 2 w Zespole Szkół nr 2 w Stargardzie oraz grupa 15-tu losowo wybranych gimnazjalistów Termin badania: 19-20. 04. 2012 roku II. Zebranie danych: opracowanie informacji uzyskanych w trakcie badania (wykresy, analiza wypowiedzi respondentów).

CHARAKTERYSTYKA RESPONDENTÓW PODLEGAJĄCYCH BADANIU STATYSTYCZNEMU W DNIACH 19- 20.04.2012R. W STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM

BADANI RESPONDENCI POD WZGLĘDEM WIEKU

BADANI RESPONDENCI POD WZGLĘDEM PŁCI

ZADANIE NR 1

ZADANIE NR 1

ZADANIE NR 1

TYPY OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ WŚRÓD BADANYCH UCZNIÓW TECHNIKUM Źródło: opracowanie własne 56

ZADANIE NR 1 – WYNIKI BADANIA W naszej szkole (Zespół Szkół nr 2) wśród badanych uczniów przeważał typ osobowości zawodowej – przedsiębiorczy i realistyczny. Niewielki odsetek badanej zbiorowości stanowił typ artystyczny i badawczy.

ZADANIE NR 1 – WYNIKI BADANIA Wśród badanych uczniów gimnazjum przeważał typ osobowości zawodowej – społeczny i artystyczny. Niewielki odsetek badanej zbiorowości stanowił typ badawczy i konwencjonalny. Uzyskaliśmy zatem odmienne wyniki niż te uzyskane w trakcie badania uczniów technikum.

Wskaż zawód, który chciałabyś/chciałbyś w przyszłości wykonywać. ZADANIE NR 2 Wskaż zawód, który chciałabyś/chciałbyś w przyszłości wykonywać.

ZAWODY WSKAZANE PRZEZ UCZNIÓW TECHNIKUM Źródło: opracowanie własne

ZAWODY WSKAZANE PRZEZ UCZNIÓW GIMNAZJUM Źródło: opracowanie własne

BADANIE RELACJI: TYP OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ – PREFEROWANY ZAWÓD Wśród uczniów technikum zachodziła zgodność między typem osobowości zawodowej a wskazanym przez badanego zawodem. TYP OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ ZAWÓD WYBRANY PRZEZ UCZNIA REALISTYCZNY kierowca, żołnierz, pilot PRZEDSIĘBIORCZY doradca podatkowy, makler, logistyk, agent nieruchomości, adwokat SPOŁECZNY kelner, sędzia ARTYSTYCZNY dekorator wnętrz BADAWCZY statystyk KONWENCJONALNY księgowy, agent ubezpieczeniowy Źródło: opracowanie własne

BADANIE RELACJI: TYP OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ – PREFEROWANY ZAWÓD Wśród uczniów technikum zachodziła zgodność między typem osobowości zawodowej a wskazanym przez badanego zawodem. TYP OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ ZAWÓD, W KTÓRYM UCZEŃ FAKTYCZNIE SIĘ KSZTAŁCI W TECHNIKUM REALISTYCZNY informatyk PRZEDSIĘBIORCZY logistyk, ekonomista, informatyk SPOŁECZNY obsługa gastronomiczna, ekonomista ARTYSTYCZNY ekonomista, hotelarz BADAWCZY ekonomista KONWENCJONALNY ekonomista, logistyk Źródło: opracowanie własne

BADANIE RELACJI: TYP OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ – PREFEROWANY ZAWÓD Po analizie zebranych danych pierwotnych można wywnioskować, że: kilku badanych uczniów wybrało kształcenie w technikum w zawodzie niezgodnym z własnym typem osobowości zawodowej, uczniowie mają świadomość tej niezgodności i na kolejnych etapach kształcenia chcą skorygować swoje plany zawodowe.

BADANIE RELACJI: TYP OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ – PREFEROWANY ZAWÓD Wśród uczniów gimnazjum nie zachodziła pełna zgodność między typem osobowości zawodowej a wskazanym przez badanego zawodem. TYP OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ ZAWÓD WYBRANY PRZEZ UCZNIA REALISTYCZNY kierowca, psycholog PRZEDSIĘBIORCZY adwokat, aktor SPOŁECZNY fotograf, sędzia, aktor ARTYSTYCZNY projektant mody, aktor, BADAWCZY kierowca, elektryk KONWENCJONALNY kierowca, Źródło: opracowanie własne

ZADANIE NR 3 BADANIE ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH

ZADANIE NR 3 BADANIE ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH

ZADANIE NR 3 BADANIE ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH

ZADANIE NR 3 BADANIE ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH

ZADANIE NR 3 – WYNIKI BADAŃ Analiza wyników badania zainteresowań zawodowych wśród uczniów technikum – najczęściej spotykaliśmy kolegów i koleżanki : kierowników i innowatorów Źródło: opracowanie własne

ZADANIE NR 3 – WYNIKI BADAŃ Analiza wyników badania zainteresowań zawodowych wśród uczniów gimnazjum – najczęściej spotykaliśmy osoby społeczne i innowacyjne. Źródło: opracowanie własne

KOSZT PROWADZONYCH PRZEZ NAS BADAŃ I SZKOLEŃ Przybliżona wartość w zł Materiał jm. Cena w zł Ilość Przybliżona wartość w zł Toner do drukarki szt. 75 1 Ryza papieru 10 długopisy 6 Oszacowaliśmy koszt naszych badań. Chcielibyśmy jednak zaznaczyć, że realizując swoje zadanie korzystaliśmy z tonera i papieru otrzymanego w ramach projektu AS KOMPETENCJI

Czasami faktycznie zachowujemy się jak nie z tej Ziemi  Na potrzeby tego projektu staliśmy się kosmitami, którzy zapomnieli jak wygląda życie na Ziemi. To bardzo pomogło nam w obiektywnej analizie osobowości własnej i osobowości badanych przez nas uczniów  73

OSOBOWOŚĆ A ROZWÓJ CZŁOWIEKA „Człowiek ujawnia swoją osobowość w sposobie traktowania innych.”  Stefan Wyszyński

CHARAKTERYSTYKA RESPONDENTÓW PODLEGAJĄCYCH BADANIU STATYSTYCZNEMU W DNIU 16.04.2012R. W ŚRODZIE WIELKOPOLSKIEJ I. Przygotowanie badania: Cel badania: poznawanie i analiza osobowości. Metoda badania statystycznego: przygotowane testy i ćwiczenia. Typ badania: badanie statystyczne - jakościowe – pierwotne. Respondenci: grupa 30-stu uczniów szkoły ponadgimnazjalnej – Liceum Ogólnokształcące oraz 20-stu gimnazjalistów – Gimnazjum nr 1 w Środzie Wielkopolskiej. II. Zebranie danych: opracowanie informacji uzyskanych w trakcie badania (wykresy, analiza wypowiedzi respondentów).

BADANI RESPONDENCI POD WZGLĘDEM WIEKU

BADANI RESPONDENCI POD WZGLĘDEM PŁCI

TYPY OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ WŚRÓD BADANYCH UCZNIÓW LICEUM W ŚRODZIE WIELKOPOLSKIEJ Źródło: opracowanie własne

ZADANIE NR 1 – WYNIKI BADANIA W Liceum Ogólnokształcącym wśród badanych uczniów zdecydowanie przeważał typ osobowości zawodowej – przedsiębiorczy. W dalszej kolejności znalazł się typ społeczny oraz realistyczny. Natomiast najmniejsza ilość respondentów wskazała na typ artystyczny.

ZADANIE NR 1 – WYNIKI BADANIA Wśród uczniów gimnazjum również przeważał typ osobowości zawodowej przedsiębiorczy. Niewielki odsetek badanej zbiorowości stanowił typ badawczy i artystyczny.

ZAWODY WSKAZANE PRZEZ UCZNIÓW LICEUM Źródło: opracowanie własne

ZAWODY WSKAZANE PRZEZ UCZNIÓW GIMNAZJUM Źródło: opracowanie własne

BADANIE RELACJI: TYP OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ – PREFEROWANY ZAWÓD Wśród uczniów LICEUM zachodziła zgodność między typem osobowości zawodowej a wskazanym przez badanego zawodem. TYP OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ ZAWÓD WYBRANY PRZEZ UCZNIA REALISTYCZNY informatyk, prawnik PRZEDSIĘBIORCZY bankowiec, makler, logistyk SPOŁECZNY nauczyciel, stomatolog ARTYSTYCZNY architekt BADAWCZY analityk KONWENCJONALNY agent ubezpieczeniowy Źródło: opracowanie własne

BADANIE RELACJI: TYP OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ – PREFEROWANY ZAWÓD Wśród uczniów gimnazjum nie zachodziła pełna zgodność między typem osobowości zawodowej a wskazanym przez badanego zawodem. TYP OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ ZAWÓD WYBRANY PRZEZ UCZNIA REALISTYCZNY informatyk PRZEDSIĘBIORCZY bankowiec, policjant, sprzedawca SPOŁECZNY nauczyciel ARTYSTYCZNY stomatolog BADAWCZY strażak KONWENCJONALNY kierowca Źródło: opracowanie własne

WNIOSKI Uczniowie gimnazjum nie potrafią jeszcze określić własnych predyspozycji zawodowych. Wskazujemy na konieczność wprowadzenia nauczania przedsiębiorczości oraz doradztwa zawodowego w szerszym zakresie już na tym etapie kształcenia.

ZADANIE NR 3 – WYNIKI BADAŃ Analiza wyników badania zainteresowań zawodowych wśród uczniów liceum– najczęściej spotykaliśmy: osoby społeczne i innowacyjne. Źródło: opracowanie własne

ZADANIE NR 3 – WYNIKI BADAŃ Analiza wyników badania zainteresowań zawodowych wśród uczniów gimnazjum– najczęściej spotykaliśmy: osoby społeczne i kierownicze. Źródło: opracowanie własne

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ  Nasz drogi odbiorco ! Liczymy na to, że po obejrzeniu naszej prezentacji już wiesz czym jest osobowość i jak bardzo wpływa na nasz rozwój 

BIBLIOGRAFIA Z. Makieta, T. Rachwał, Podstawy przedsiębiorczości, Nowa Era, 2002 S. Gregorczyk, M. Romanowska, A. Sopińska, P. Wachowiak, Przedsiębiorczość bez tajemnic, WSiP 2002 M. Biernacka, J. Korba, Z. Smutek, Podstawy przedsiębiorczości, OPERON 2010 F. Żurakowski, Podstawy przedsiębiorczości, MAC EDUKACJA, 2002 W. Kreft, S. Pakulniewicz – Błońska, Podręcznik Szkolnego Doradcy Zawodowego, FRPS, Warszawa 2005 Zasoby Internetu – elementy graficzne prezentacji Materiały autorskie udostępnione przez opiekuna grupy 89

90