Prawne instrumenty kontroli działalności samorządu w zakresie regulaminów wynagradzania I. Nadzór wojewody a) organ samorządu terytorialnego Wójt obowiązany.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Advertisements

Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
Prawo wewnątrzszkolne opracowanie: Izabela Grabowska.
DEPARTAMENT STRATEGII
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Techniki legislacyjne zajęcia w dniu 17 kwietnia 2010 r.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Zespół ds. Polityki Edukacyjnej ZG ZNP październik,2008 r.
Procedura prawna likwidacji szkoły publicznej.
UPRAWNIENIA ZAKŁADOWYCH ORGANIZACJI ZWIĄZKOWYCH Warszawa 2011r. 1.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Praktyka prawna samorządowej administracji oświatowej
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Szkolenie aktywu związkowego
RAZEM JESTEŚMY SILNI 1.
PRAWNE INSTRUMENTY KONTROLI JST W ZAKRESIE LIKWIDACJI PUBLICZNEJ SZKOŁY.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Właściwość sądów administracyjnych
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Zajęcia nr 2 czyli nadzór na samorządem terytorialnym w Polsce
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Sądy Administracyjne w Polsce
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Kształcenie dualne.
UST 3.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
TAX ALERT NR 63/2017   NSA: Ustalanie cen towarów sprzedawanych w zestawie służące zaniżeniu podstawy opodatkowania jest nadużyciem prawa 26 maja br. Naczelny.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
mgr Małgorzata Grześków
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
UST 5.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Sądy Administracyjne w Polsce
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Sądy Administracyjne w Polsce
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wpływ czynności niepodlegających opodatkowaniu na zakres prawa do odliczenia - Mariusz Marecki Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Anonimowość wnioskodawcy
Dodatkowe rozwiązania dla nauczycieli. Rozmowy ze związkami zawodowymi
Prawo pracy.
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Zapis prezentacji:

Prawne instrumenty kontroli działalności samorządu w zakresie regulaminów wynagradzania I. Nadzór wojewody a) organ samorządu terytorialnego Wójt obowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady gminy w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Jeżeli uchwała jest sprzeczna z prawem to organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia orzeka o nieważności uchwały w całości lub części. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa organ nadzoru (wojewoda) nie stwierdza nieważności uchwały ograniczając się jedynie do wskazania, że uchwałę wydano z naruszeniem prawa. Decyzję wojewody organ samorządu terytorialnego ma prawo zaskarżyć do sądu administracyjnego. (m.in. Rada Miejska w Kępnie, Rada Miejska w Bytomiu Odrzańskim, Rada Gminy Bojszowy)

Prawne instrumenty kontroli działalności samorządu w zakresie regulaminów wynagradzania b) zakładowa organizacja związkowa W przypadku kiedy uchwałę rady gminy wydano z naruszeniem prawa Związek ma także prawo do interwencji w organie nadzoru prawnego( wojewoda). Najczęściej występujące powody tej interwencji: - - brak procedury uzgadniania regulaminu wynagradzania nauczycieli - - niewłaściwy termin wejścia w życie regulaminu wynagradzania - - brak osiągania średnich ustawowych na terenie jst dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego zgodnie z zapisami art..30 ust.3 i 4 ustawy KN - - nieuwzględnianie nauczycieli przedszkoli jako kategorii nauczycieli uprawnionych do dodatku funkcyjnego( wyroki: WSA w Poznaniu z dnia 31 maja 2006r.sygn.IV SA/Po 205/06,WSA w Gliwicach z dnia 19 marca 2007r.,sygn.IV SA/Gl 34/07 i NSA z dnia 10 października 2007 r. I OSK 1194/07, NSA z dnia 12 października 2007 r., sygn. I OSK 1235/07 ) - - nieuwzględnianie w regulaminie wynagradzania wysokości nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego ( zgodnie z art..54 ust.7 ustawy KN )

Prawne instrumenty kontroli działalności samorządu w zakresie regulaminów wynagradzania II. Postępowanie przed sądem administracyjnym II. Postępowanie przed sądem administracyjnym W przypadku, kiedy organ nadzoru prawnego( wojewoda) nie podzieli argumentacji zakładowej organizacji związkowej, to Związek może rozpocząć postępowanie administracyjne( art.101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) Rozpoczynając postępowanie administracyjne, należy: 1.Wezwać gminę do usunięcia naruszenia 2.Po bezskutecznym wezwaniu gminy do usunięcia naruszenia zaskarżyć uchwałę do WSA, w terminie: - po 30 dniach, jeżeli gmina odpowie, że nie usunie naruszenia bo nie podziela argumentacji, - po 60 dniach od wezwania gminy do usunięcia naruszenia, jeżeli gmina nie zareaguje w żaden sposób. 3.W przypadku, kiedy WSA uzna skargę zakładowej organizacji związkowej za niezasadną, bądź wyda wyrok niekorzystny Związek może skierować skargę do NSA. 3.W przypadku, kiedy WSA uzna skargę zakładowej organizacji związkowej za niezasadną, bądź wyda wyrok niekorzystny Związek może skierować skargę do NSA.

Prawne instrumenty kontroli działalności samorządu w zakresie regulaminów wynagradzania III.Z rozstrzygnięć nadzorczych wojewodów Analiza rozstrzygnięć nadzorczych wojewodów wskazuje,że powinniśmy unikać wprowadzania do regulaminów wynagradzania następujących zapisów: powtarzania zapisów zawartych w aktach prawnych hierarchicznie wyższych( rozporządzeniach, ustawach), bowiem może to skutkować stwierdzeniem ich nieważności( wyrok WSA we Wrocławiu z 26 kwietnia 2006 r. sygn. akt IV S.A./Wr 379/05) limitu godzin przepracowanych w warunkach trudnych czy uciążliwych jako warunku wypłacania dodatku – jest to ograniczanie prawa do tego dodatku i istotne naruszenie art..34 ust.1 KN, bowiem nauczycielowi pracującemu w tych warunkach przysługuje dodatek za każdą przepracowana godzinę o cofaniu dodatku motywacyjnego

Prawne instrumenty kontroli działalności samorządu w zakresie regulaminów wynagradzania III. Z rozstrzygnięć nadzorczych wojewodów – cd. ograniczających uzyskanie wynagrodzenia za godzinę zastępstwa doraźnego od kwalifikacji nauczycieli ( naruszenie art.35 ust.2a KN) dotyczących kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli, trybu zgłaszania kandydatów ( te kwestie powinny być raczej przedmiotem odrębnej uchwały) dotyczących sposobu wypłacania wynagrodzenia i dodatków ( z góry, z dołu), gdyż te zasady reguluje art..39 ust.3 i 4 KN. Odmienne zdanie Związek ma w kwestii uchylania przez organ nadzoru prawnego rozszerzania katalogu dodatków (np. sprawdzanie prac maturalnych, prace w komisjach egzaminacyjnych, nauka języków obcych, zielone szkoły itp.)

Prawne instrumenty kontroli działalności samorządu w zakresie regulaminów wynagradzania III. Z rozstrzygnięć nadzorczych wojewody – cd. Zdaniem Związku z treści art..30 ust.10,10a i 10b KN wynikają kompetencje dla organów prowadzących do zwiększania środków z dochodów własnych gminy na wynagrodzenia nauczycieli w tym na podwyższanie minimalnych stawek wynagrodzeń zasadniczych. Dodatkowo ustawodawca nie określa katalogu tych dodatków ani nie odsyła w tej materii do innych przepisów ( choćby do art..30 ust.6). IV. Ważne uwagi zakładowa organizacja związkowa corocznie przed negocjowaniem regulaminu powinna podjąć uchwałę o desygnowaniu do zespołu negocjacyjnego członków zarządu. jeśli zakładowa organizacja związkowa podpisze protokół uzgodnień i rozbieżności to nie wyklucza to zaskarżenia regulaminu wynagradzania. Opracowała: Jolanta Gałczyńska – ZG ZNP