Koszty jakości Jacek Węglarczyk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Zarządzanie logistyczne

Analiza ryzyka projektu
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
zarządzanie produkcją
KOSZTY JAKOŚCI.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
10 błędów / wg E. Cochran’a /
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Kontrola jakości.
Rachunek kosztów jakości
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Adam Walicki - 30 września 2010
K o s z t y j a k o ś c i Opracował do celów dydaktycznych: A. Wierzbicki na podstawie i z wykorzystaniem: Sł. Wawak „Zarządzanie jakością Teoria.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Zarządzanie jakością projektu
Struktura Organizacyjna Gospodarki Naprawczej (remontowej)
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
INFORMACJA MARKETINGOWA
„Nie ma nic łatwiejszego niż być zajętym i nic trudniejszego niż być efektywnym” R. Alec Mackenzie.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Model łańcucha wartości
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Przykłady analiza i projektowanie
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
1 WADY KALKULACJI DOLICZENIOWEJ Sztuczność związku przyczynowego i przypadkowość wyboru klucza podziałowego wpływają na wzrost skali błędu i stopień zdeformowania.
ZASADY USTALANIA CEN.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Zintegrowane systemy informatyczne
1 Dodatkowe slajdy prof.nadzw.dr hab. Zofia Zymonik (Koszty jakości)
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
POMIAR PROCESÓW – GWARANCJA SZYBKIEGO PODNIESIENIA EFEKTYWNOŚCI
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

Koszty jakości Jacek Węglarczyk

Jakość nic nie kosztuje. Nie jest prezentem – ale mamy ją za darmo Jakość nic nie kosztuje. Nie jest prezentem – ale mamy ją za darmo. Kosztuje brak jakości – czyli działanie spowodowane niewykonaniem pracy dobrze za pierwszym razem. P. Crosby

Koszty działaniu podejmowanym przez podmioty gospodarcze. Koszty stanowią zawsze punkt wyjścia w działaniu podejmowanym przez podmioty gospodarcze. Każde działanie związane jest z ponoszeniem kosztów – nie ma działań bezkosztowych. Koszty należą więc do podstawowych kryteriów decyzyjnych w każdym przedsiębiorstwie.

Koszty jakości ... wszystkie wydatki służące zapewnieniu, utrzymaniu i poprawie poziomu jakości produktów i usług, jaki jest przez klienta oczekiwany lub został z nim wiążąco ustalony. Ich wysokość wzrasta proporcjonalnie do czasu, dzielącego moment ustalenia błędu / wyrobu niezgodnego / do jego usunięcia. Istnieje wiele metod klasyfikacji kosztów jakości, które mają praktyczny wpływ na metody ich liczenia w przedsiębiorstwie.

Cel określania kosztów jakości dostarczanie kierownictwu / różnych szczebli / informacji dot. wielkości i struktury ponoszonych kosztów jakości identyfikacja miejsc powstawania kosztów ustalanie przyczyn powstawania i struktury kosztów optymalizacja kosztów Praktycznie Rozpoznanie słabych punktów i tendencji Eliminowanie źródeł błędów Obniżanie kosztów / produkcji i serwisu / Ocena skuteczności i efektywności systemu

Trzy rodzaje podejścia Przez koszty jakości - A Przez koszty wytwarzania - B Przez straty jakościowe - C Szczególnie popularne jest podejście A ; podejście C jest w praktyce rozszerzonym lustrzanym odbiciem A ; podejście B jest najbardziej biznesowe i procesowe !!!.

Model PAF Im większe P i A , tym mniejsze powinny być F / Prevention, Apraisal, Failure / - 1957 Zapobieganie - przeciwdziałanie potencjalnym przyczynom braku jakości Ocena - pomiary, sprawdzanie, kontrola jakości Błędy - szkody, koszt niespełnienia wymagań – przed i po dostawie Przyjmuje się, że koszty zapobiegania i oceny są rodzajem inwestycji ; szkody są oczywistą stratą. Im większe P i A , tym mniejsze powinny być F

Szkody … … wewnątrz organizacji – ponowne wykonanie wyrobu lub usługi, przeróbki i poprawki, ponowne badanie, złomowanie … na zewnątrz organizacji – obsługa i naprawa wyrobu, koszty gwarancji i zwrotów, koszty wycofania z rynku, koszty z tytułu odpowiedzialności prawnej, upusty i rabaty

Model normowy – ISO 9004 Koszty jakości Koszty wewnętrznego zarządzania jakością / operacyjne / Koszty zewnętrznego zarządzania jakością Koszty niezgodności Koszty zgodności Koszty błędów wewnętrznych Koszty błędów zewnętrznych Koszty zapobiegania Koszty oceny

Koszty wewnętrzne / operacyjne / zgodności – koszty zaspokojenia wszystkich ustalonych potrzeb klienta, przy równoczesnym prawidłowym przebiegu procesu niezgodności - koszty spowodowane nieprawidłowym przebiegiem procesu - p. dalej Koszty zewnętrzne niestety już musimy płacić klientowi …

Model procesowy … grupuje koszty wewnętrzne / zgodności i niezgodności / dla każdego procesu, przy założeniu, że obie kategorie mogą być źródłem oszczędności. Obecnie przyjmuje się, że ocena procesu bez uwzględnienia kosztów zewnętrznych nie daje pełnego obrazu jakości zarządzania, a także wyrobu.

Koszty zapobiegania – przykłady Zgodność … Koszty zapobiegania – przykłady Planowanie jakości / system / Poprawa jakości / programy naprawcze / Przeglądy jakości projektów Ocena podwykonawców Auditowanie wewnętrzne Szkolenia jakościowe Ocena satysfakcji klienta

Koszty oceny jakości – przykłady Zgodność … Koszty oceny jakości – przykłady Kontrola surowców i innych materiałów Kontrola i monitoring procesu Pomiary i badania wyrobu Zakupy i utrzymanie AKP Badania pilotowe

Koszty błędów wewnętrznych – przykłady Niezgodność … Koszty błędów wewnętrznych – przykłady Koszty braków – straty wyrobu Zagospodarowanie braków / sortowanie, naprawa, likwidacja, przekwalifikowanie / Koszty analizy przyczyn błędów Koszty ponownej kontroli Przestoje, awarie

Koszty błędów zewnętrznych – przykłady Niezgodność … Koszty błędów zewnętrznych – przykłady Reklamacje i naprawy gwarancyjne Rękojmia i jej skutki Zwroty wyrobów Błędy dostaw, terminy Procesy, odpowiedzialność prawna Straty biznesowe – rynki zbytu, klienci, marka

Koszty zewnętrznego zarządzania jakością – przykłady Opłaty za audity zewnętrzne niesystemowe – w konsekwencji opłaty za uzyskanie i utrzymanie certyfikatu, atestu, świadectwa wyrobu Opłaty certyfikacyjne systemowe Koszty pomocy zewnętrznej w doskonaleniu systemu - konsulting Koszty uczestnictwa w programach jakościowych / np. Polska Nagroda Jakości /

Spirala kosztów jakości Wykrycie błędu Na etapie projektowania - 1 zł Na etapie produkcji - 10 zł U klienta - 100 zł Zasada dziesięciokrotności mówi o potrzebie jak najwcześniejszego wykrycia wyrobu niezgodnego i likwidacji przyczyn wadliwości.

Wskaźniki kosztów jakości Wybrane jako mierniki wartości kosztowe muszą być rozpatrywane w powiązaniu z miernikami biznesowymi – np. sprzedaż netto, koszty ogólne. PRZYKŁADY : całkowite koszty jakości / przychody ze sprzedaży ilość braków wewnętrznych / całkowity wolumen produkcji wartość braków wewn. i zewn. / zysk firmy wskaźnik reklamacji koszty niezgodności / koszty produkcji braki wewnętrzne / braki zewnętrzne

Analiza kosztów jakości / ABC ~ Pareto / Activity Based Costing Typ analizy opartej na zasadach znanej matrycy BCG. OBROTY / malejąco / Activity KOSZTY WAD / malejąco / Costs 1 – wysokie koszty wad 3 – niskie koszty wad w produkcie podstawowym 7 – wysokie koszty wad 9 – niskie koszty wad w produkcie marginalnym Oceny i wnioski dalej. 7 8 9 4 5 6 1 2 3

20 % produktów powoduje 80 % kosztów wad. Wnioski 1 , 2 - priorytet w kosztach jakości ; należy szukać i usuwać wady właściwie za wszelką cenę 3 - produkt przyszłościowy / mało wad, duże obroty / 7 , 8 - produkty do usunięcia z programu produkcji – minimalny udział, duże wydatki związane z kosztami jakości 6 , 9 - zwiększyć marketing i udział w obrotach / niskie koszty jakości / 4 , 5 - znaki zapytania ; należy dążyć do przesunięcia produktu do grupy 1 – 2 lub 7 – 8 / działania marketingowe lub zaniechanie / 20 % produktów powoduje 80 % kosztów wad.

rachunku kosztów jakości Koncepcja wdrożenia rachunku kosztów jakości Identyfikacja kosztu i kategorii kosztu jakości Stworzenie listy rankingowej w poszcz. kategoriach Powiązanie wybranych kosztów z miernikami biznesowymi Określenie wskaźników syntetycznych Wykonanie analizy na bazie w/w wskaźników / wg dowolnej metodyki / Określenie sposobów wykorzystania i wdrożenia wyników Systematyczny nadzór

Potrzeby techniczne Opracowanie procedur i instrukcji prowadzenia rachunku kosztów jakości Przeprowadzenie szkolenia jw. Dostosowanie systemu finansowo – księgowego do utworzonej bazy wskaźników oraz odpowiedniego raportowania Weryfikacja procedur procesowych Wyjściem praktycznym jest ścisła współpraca z działem controllingu odpowiedzialnym za zbieranie danych i wstępną analizę kosztów.

Metody prowadzenia ewidencji kosztów Jednorazowa diagnoza – szybkość, duże przybliżenie, ocena potencjalnych możliwości doskonalenia Systematyczna rejestracja – ocena trendów, możliwość szybkiej reakcji w przypadku nagłych odchyłek, możliwość ustalania związków przyczynowo – skutkowych, duży koszt i biurokracja Rejestracja wyrywkowa – tylko w wybranych obszarach / koniecznych i możliwych / ; na bazie jednorazowej diagnozy lub analizy danych księgowych Ponieważ rachunek kosztów jakości jest kosztem, musi być uzasadniony ekonomicznie.

W publikacjach … Koszty błędów 65 – 70 % - wewnętrzne do 30 % - zewnętrzne do 40 % Koszty oceny 20 – 25 % Koszty zapobiegania 5 – 10 % Koszty zapobiegania stanowią więc 1/20 całkowitych kosztów jakości.

Zagrożenia Zbyt dużo w zbyt krótkim okresie czasu Próba mierzenia wszystkich kosztów Zaliczanie do kosztów jakości elementów kontrowersyjnych Inne, np., pominięcie działu finansowego ; wyodrębnienie spornych kosztów ; sporządzanie jednego typu raportu ; wdrożenie systemu na zbyt szeroką skalę ; nieuwzględnianie specyfiki ; oczekiwanie, że sam rachunek załatwi problem – brak dalszego ciągu ; traktowanie systemu jako sprawy konkretnej osoby lub grupy.

Literatura E. Skrzypek, L. Czternastek Koszty jakości – aspekty teoretyczne i praktyczne PTE, Lublin 1998 2. T. Wawak Zarządzanie przez jakość, WIE Kraków 1999 3. K. Lisiecka, K. Cholewicka – Goździk, Z. Zymonik - artykuły w Problemach jakości