Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Advertisements

Metodologia jakościowa w badaniach współczesnej nauki o informacji
Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UJ
Użytkownicy informacji
Nauka o informacji w XXI wieku
Metodyka pracy umysłowej -Sporządzanie bibliografii
Na podstawie: Analyzing Political Rhetoric autor: Martin Reisigl
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Joanna Dziak Urszula Długaj Halina Skrzypiec
Próba eksperymentalnej oceny metody PROBE
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Oddział Informacji Naukowej Biblioteki Głównej Akademii Świętokrzyskiej e-źródła.
Brill Wydawnictwo cyfrowe z 330-letnią tradycją
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
mgr inż. Marek Kamiński Katedra Inżynierii Oprogramowania WETI PG
Życiorys mgr inż. Zbigniew Paszkiewicz Katedra Technologii Informacyjnych WIGE UEP Urodzony: r. Wykształcenie: studia na kierunku.
mgr inż. Adam Łukasz Kaczmarek Katedra Inżynierii Wiedzy, WETI PG
Życiorys mgr inż. Julian Szymański Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na wydziale.
mgr Magdalena Katarzyna Godlewska Katedra Inżynierii Wiedzy, WETI PG
Metodyka pracy umysłowej -Sporządzanie bibliografii
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
Biblioteka Główna Akademii Morskiej w Szczecinie
Przykład wykorzystania komercyjnych i niekomercyjnych źródeł informacji w pracy Biblioteki Chemicznej ZUT Agnieszka Bajda
Swets Blackwell: Partner, który przy pomocy technologii multi-leve-linking zaprowadzi Państwa od cytatu do pełnego tekstu. Magdalena Kozakiewicz-Hildebrandt.
Bibliografia Geologiczna Polski Baza danych
Kurs CMKP Podstawy zdrowia publicznego
PROGRAM ESPON - KALENDARZ Katarzyna Wojnar, Krajowy Punkt Kontaktowy ESPON EUROREG, Uniwersytet Warszawski.
OPISY BIBLIOGRAFICZNE I ZESTAWIENIA TEMATYCZNE DLA KLAS III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO.
Pedagogika ogólna.
Biblioteka Centrum Myśli Jana Pawła II Biblioteka jest instytucją, która samym swoim istnieniem świadczy o rozwoju kultury. Jest ona bowiem skarbnicą piśmiennictwa,
Technologia informacyjna
TEORIA I METODOLOGIA INFORMATOLOGII (NAUKI O INFORMACJI)
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Warszawa, 13 listopada 2012 r. Wiedza w procesach decyzyjnych polityk publicznych.
INFORMACJE O DOROBKU NAUKOWYM KIEROWNIKA,
Licencjonowanie aplikacji serwerowych
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Successes and failures in the transformation of economics Richard G. Lipsey Radosław Gałecki.
XML – eXtensible Markup Language
Języki i środowiska programowania systemów rozproszonych, Wykład 01, Slajd Języki i środowiska programowania systemów rozproszonych Wykładowca:
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
Metody zbierania danych empirycznych
Analiza dyskryminacji
Droga poszukiwań informacji na dany temat oprac. M. Tofil Napisanie referatu, przygotowanie maturalnej prezentacji, wymaga zgromadzenia odpowiedniej ilości.
Wstęp do ekonomiki informacji
SOCJOLINGWISTYCZNE BADANIA FRANCUSKIE Monika Szczupak
- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich
Analiza dorobku naukowego dzięki wykorzystaniu narzędzi: InCites, Journal Citation Reports, Essential Science Indicators Marcin Kapczynski Strategic Business.
Wyszukiwanie informacji w internecie
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania
Metodologia badań empirycznych
Sporządzanie bibliografii
PODSTAWY NAUKI O PRACY ERGONOMIA.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, pl. Trzech Krzyży 3/5, Warszawa; Experiences with macromodelling for assessing.
Zarządzanie ryzykiem w projekcie
Język R zagadnienia wstępne
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Polskie Konsorcjum NATURE. Elastyczny model licencji NPG Wybór tytułów wg preferencji użytkowników Dowolny termin rozpoczęcia prenumeraty Cena ustalana.
Rozwój technologii komputerowych w świetle filozoficznej refleksji nad nauką i techniką Dr Mariusz Szynkiewicz UAM w Poznaniu Zakład Filozofii Nauki
Ukryty Internet (Web).
Technologia kształcenia zawodowego
Dr inż. Krzysztof Rzymkowski Sekretarz Generalny.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Źródła informacji. Społeczeństwo informacyjne społeczeństwo charakteryzujące się przygotowaniem i zdolnością do użytkowania systemów informatycznych,
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
INFORMACJA NAUKOWA JAKO MODEL I WYOBRAŻENIE WIEDZY SCIENTIFIC INFORMATION AS A MODEL AND REPRESENTATION OF SCIENCE Henryk Hollender Lazarski University.
Poradnik: Wirtualna Biblioteka Nauki - Jak szukać literatury na wybrany temat w Bibliotece i Centrum Informacji Naukowej PMWSZ w Opolu.
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
A prototype of distributed modelling environment
Zapis prezentacji:

Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UJ Metodologia badań użytkowników informacji w świetle anglojęzycznej literatury przedmiotu w XXI wieku Sabina Cisek Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UJ X Forum Informacji Naukowej i Technicznej, Zakopane, 22-25 września 2009

Spis problemów Co to jest metodologia? Czym i jaki jest z dzisiejszego punktu widzenia obszar badawczy zwany ‘Użytkownicy informacji’? O czym właściwie mówimy? Zagadnienie metodologii badań użytkowników informacji – dwa wymiary Strategie, metody i techniki badawcze w badaniach empirycznych faktycznie prowadzonych w XXI wieku

Co to jest metodologia? Ogólna metodologia nauk? Teoria metody naukowej? Metodologie poszczególnych dziedzin wiedzy? Charakterystyka akceptowanego w danej dyscyplinie postępowania badawczego? Czy obejmuje tylko część wypowiadaną explicite, tj. ‘przepisy’ na badania czy również część przyjmowaną implicite, np. założenia o podstawowym charakterze?

Użytkownicy informacji – o czym mówimy: nazwy w językach polskim i angielskim W literaturze anglojęzycznej problematyka użytkowników informacji współcześnie, tj. w XXI wieku, z reguły określana jest terminem Information Behavior albo Information Behavior Research Czyli – termin Information Behavior oznacza: (1) obszar badawczy, kierunek dociekań w ramach nauki o informacji – szeroko rozumiane badanie ludzi jako użytkowników informacji (a nie tylko – badanie wykorzystania dokumentów czy systemów przez ludzi) albo (2) zachowanie/zachowania informacyjne – zachodzące w rzeczywistości

Information Behavior jako jeden z obszarów badawczych nauki o informacji Information Behavior – jest ‘subdyscypliną’ nauki o informacji (Information Science) (Wilson, 2008, p. 460) lub bibliotekoznawstwa i nauki o informacji (Library and Information Science) (Fisher; Erdelez; McKechnie eds., 2005, p. XX) Zaakceptowana, ukształtowana ‘ostatecznie’ na przełomie XX i XXI wieku (Fisher; Erdelez; McKechnie eds., 2005, p. XIX)? Stanowi stosunkowo spójny obszar badań, dotyczący zachowań informacyjnych i tego, co się z nimi wiąże – konteksty, przyczyny, skutki, uwarunkowania

Information Behavior = zachowania informacyjne zachodzące w rzeczywistości Dominuje szerokie rozumienie (Wilson, 2000), (Fisher; Erdelez; McKechnie eds., 2005), (Godbold, 2006), (Case, 2007) Zachowania informacyjne = wszystkie zachowania ludzi związane ze źródłami i kanałami informacji, w tym aktywne i celowe poszukiwanie informacji, jej pasywny odbiór, a także wykorzystanie informacji. „Information Behavior is the totality of human behavior in relation to sources and channels of information, including both active and passive information seeking, and information use. Thus, it includes face-to-face communication with others, as well as the passive reception of information as in, for example, watching TV advertisements, without any intention to act on the information given” (Wilson, 2000, p. 49).

Information Behavior = zachowania informacyjne zachodzące w rzeczywistości Zachowania informacyjne obejmują – jak ludzie potrzebują, poszukują, zarządzają, podają/udzielają i wykorzystują informację w różnych kontekstach „(…) we conceptualize information behavior as including how people need, seek, manage, give, and use information in different contexts” (Fisher; Erdelez; McKechnie eds., 2005, p. XIX)

Information Behavior = zachowania informacyjne zachodzące w rzeczywistości Zachowania informacyjne obejmują zarówno (świadome) poszukiwanie informacji, jak i inne niezamierzone albo pasywne zachowania (takie jak ‘zerknięcie’ albo przypadkowe ‘natknięcie się’ na informację) oraz celowe zachowania niezwiązane z poszukiwaniem, takie jak aktywne unikanie informacji. „Information behavior (…) encompasses information seeking as well as the totality of other unintentional or passive behaviors (such as glimpsing or encountering information), as well as purposive behaviors that do not involve seeking, such as actively avoiding information” (Case, 2007, p. 5).

Rodzaje zachowań informacyjnych (Godbold, 2006) Pozyskiwanie informacji (information gathering) aktywne, celowe poszukiwanie i gromadzenie informacji rutynowe zbieranie informacji przypadkowe pozyskiwanie informacji Reagowanie na informację (people respond to information) upowszechnianie zdobytej informacji, dzielenie się z innymi etc. taking mental note (‘może się kiedyś przyda’) unikanie lub ignorowanie informacji niezgoda lub niewiara w informację ukrywanie lub niszczenie informacji

Rodzaje zachowań informacyjnych – kilka terminów (w porządku alfabetycznym) Information encountering Information gathering Information retrieval Information searching Information seeking Information transfer Information use … (Case, 2007, p. 5), (Godbold, 2006), (Materska, 2007, s. 114, 115), (Wilson, 2000, p. 49)

Zagadnienie metodologii badań użytkowników informacji – dwa wymiary (1) Wymiar dyskusji i refleksji meta-naukowej, meta-teoretycznej i metodologicznej Co i jak generalnie można poznać w obszarze użytkowników informacji? Co jest warte badania, co powinno się badać i dlaczego? Jak należy to ‘konkretnie’ robić, jak postępować by badania ‘miały sens’? (2) Wymiar rzeczywiście prowadzonych badań empirycznych z próbą – w efekcie – tworzenia uogólnień teoretycznych, wykrywania prawidłowości, tworzenia modeli. Jakie strategie, metody i techniki badawcze są faktycznie stosowane w XXI wieku w odniesieniu do problematyki użytkowników informacji?

(1) Wymiar dyskusji i refleksji meta-naukowej, meta-teoretycznej i metodologicznej Przypuszczalnie dwie najważniejsze publikacje obejmujące ‘całość’ problematyki metateorii, metodologii etc. badań użytkowników informacji: (Fisher; Erdelez; McKechnie eds., 2005) i (Case, 2007). Przydatna jest również krótka synteza, omawiająca także dzieje badań użytkowników informacji i zmiany paradygmatu: (Wilson, 2008). Najważniejsze czasopisma: amerykański JASIST i europejski Information Research (Wilson, 2008, p. 461) W anglojęzycznej literaturze przedmiotu w XXI dyskutuje się: Metateorie, paradygmaty, podejścia Koncepcje, modele, teorie Perspektywy, strategie badawcze Metody i techniki badań Precyzyjne rozgraniczenie poszczególnych ‘poziomów’ metodologii jest nieproste

Wymiar dyskusji i refleksji meta-naukowej, meta-teoretycznej i metodologicznej: paradygmaty Paradygmat – wizja świata, w dużej mierze nieuświadomiona i przyjmowana bezrefleksyjnie – co i jak istnieje w rzeczywistości danej dyscypliny, obszaru badań, co i jak można poznać, co jest warte poznania W badaniach użytkowników informacji w nauce o informacji – dwa paradygmaty (w uproszczeniu) ‘stary’ – od lat 50. XX wieku ‘nowy’ – od lat 80. XX wieku (m.in. Dervin, Wilson)

Wymiar dyskusji i refleksji meta-naukowej, meta-teoretycznej i metodologicznej: koncepcje, modele użytkowników lub zachowań informacyjnych Przypuszczalnie najciekawsze/najważniejsze: ELIS Reijo Savolainena, Information Encountering Sandy Erdelez, Information Search Process Carol Kuhlthau, modele Toma Wilsona, Sense-Making Brendy Dervin Dyskusję i przegląd różnych koncepcji, modeli i teorii można znaleźć m.in. w: (Case, 2007), (Fisher; Erdelez; McKechnie, eds., 2005), (Godbold 2006) http://InformationR.net/ir/11-4/paper269.html

Wymiar dyskusji i refleksji meta-naukowej, meta-teoretycznej i metodologicznej: strategie badawcze Strategia interpretywna = ‘jakościowa’ Strategia ‘pozytywistyczna’ = ‘ilościowa’

(2) Wymiar rzeczywiście prowadzonych w XXI wieku badań empirycznych z zakresu użytkowników informacji Baza LISTA: Library, Information Science and Technology Abstracts udostępniana przez EBSCOhost Deskryptor z tezaurusa DE „INFORMATION behavior” and method* plus zasięg chronologiczny 2001-2009 (20 września 2009) plus Scholarly (Peer Reviewed) Journals – 150 publikacji

Zidentyfikowane koncepcje, metateorie, ‘ramy’ metodologiczno-teoretyczne Activity theory Communities of practice Decision-theoretic approach Grounded theory Information Horizons Information Search Process Carol Kuhlthau Information Seeking Behavior Davida Ellisa Mixed-method approach Social network theory, Social network analysis Social psychology Sense-Making Brendy Dervin VRE – virtual research environments …

Zidentyfikowane metody i techniki badawcze: zbieranie danych empirycznych Ankieta (questionnaire, survey) – w różnych wariantach kwestionariusz tradycyjny, rozsyłany pocztą i online (web-based (questionnaire, web survey) masowa i nie Bazy danych – przeglądanie, analiza zawartości Dokumenty (Analysis of organizational documents) Eseje – pisemne obszerne wypowiedzi badanych na zadany temat Logi (Log data), usage statistics, web browser history Obserwacja użytkowników w trakcie wyszukiwania i wykorzystywania informacji uczestnicząca i nie w kontrolowanym środowisku – użytkownicy wykonują wyszukiwania na zadany temat (controlled searches), w tym technika ‘think aloud’ w naturalnym środowisku (naturalistic observation), w tym przez dłuższy okres czasu ruchu oczu i zmian ekranu w trakcie wyszukiwania (The screen shifts and eye movements … were captured)

Zidentyfikowane techniki badawcze: zbieranie danych empirycznych c.d. ‘Pamiętniki’ użytkowników (diaries), w tym foto-pamiętniki (photo diary) Wywiad – w różnych wariantach – indywidualny, zbiorowy osobisty, telefoniczny, półotwarty, otwarty, pogłębiony, reference interview strukturyzowany i pół-strukturyzowany (structed, semi-structed) time-line interview Inne

Zidentyfikowane metody i podejścia badawcze: analiza i opracowanie wyników Analiza dyskursu, analiza konwersacji, metody/techniki w ramach podejścia dyskursywnego (Content analysis of the discourse, Conversation analysis, Discourse-based approaches, Discursive approaches) Analiza fenomenograficzna (Phenomenographic analysis) Analiza i krytyka piśmiennictwa wariant narracyjny (Literature study, Review of literature, Review of research) wariant przegląd systematyczny (Systematic review) Analiza pojęć (In-depth conceptual analysis) Analiza tekstu Analiza zawartości – w różnych wariantach (Content analysis, Inductive content analysis) Kategoryzacja Metoda etnograficzna Metoda socjologiczna ‘tradycyjna’ Studium przypadku (Case study, Multiple case study) Metody informetryczne, np. analiza korelacji Metody statystyczne

Bibliografia 1 Case, Donald O. (2007). Looking for Information. A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. Second Edition. UK: Elsevier. Cisek, Sabina (2008). Badanie zachowań informacyjnych użytkowników bibliotek: metodologia Sense-Making [online]. W: Biblioteka: klucz do sukcesu użytkowników. Red. Maria Kocójowa. Kraków: IINiB UJ. http://www.inib.uj.edu.pl/wyd_iinb/s3_z5/cisek-n.pdf Cisek, Sabina (2008, 2009). Methodology and Philosophy of Information Science [online]. http://methodologyphilosophyinfoscience.blogspot.com/ Fisher, Karen E.; Erdelez, Sanda; McKechnie, Lynne (E. F.), eds. (2005). Theories of Information Behavior. USA: ASIST. Godbold, Natalya (2006). Beyond information seeking: towards a general model of information behaviour. Information Research [online], Vol. 11 No. 4, paper 269. http://InformationR.net/ir/11-4/paper269.html Grobler, Adam (2008). Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Aureus, Wydawnictwo Znak

Bibliografia 2 Materska, Katarzyna (2007). Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 108-124. Próchnicka, Maria (2004). Człowiek i komputer. Dialogowy model wyszukiwania informacji. Kraków: Wydaw. UJ. Talja, S., & McKenzie, P. J. (2007). Editors' introduction: Special issue on discursive approaches to information seeking in context. Library Quarterly, Vol. 77, p. 97−108. Wilson, T. D. [Tom] (1999). Models in information behaviour research. Journal of Documentation [online], Vol. 55 No. 3, p. 249-270. http://informationr.net/tdw/publ/papers/1999JDoc.html Wilson, T. D. [Tom] (2000). Human Information Behavior. Informing Science [online], Vol. 3 No. 2, p. 49-55. http://inform.nu/Articles/Vol3/v3n2p49-56.pdf lub http://informationr.net/tdw/publ/papers/2000HIB.pdf Wilson, Tom (2008). The information user: past, present and future. Journal of Information Science, Vol. 34 No. 4, p. 457-464.