Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Nad Niemnem ELIZY ORZESZKOWEJ
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
i wymagania szczegółowe
Sławomir Jacek Żurek Nowa podstawa programowa do języka polskiego
Powiązanie treści przedmiotowych z kształtowaniem świata wartości
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Promowanie i realizacja wychowania patriotycznego w szkole
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Pakiet edukacyjny do lekcji Gdzie i kiedy toczy się akcja „Zemsty”?
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
PROJEKT OPRACOWANY PRZEZ
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Kulturapojęcie i problem
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Życie To Miłość wcielona..
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
Naród i postawy wobec narodu
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Innowacja pedagogiczna
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Przyrzeczenie harcerskie
Edukacja chrześcijańska
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
Projekt Comenius Regio
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Wartości w życiu człowieka
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Język mniejszości - język niemiecki
Ogólnopolska konferencja „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego. Język polski” Lublin, 6-7 listopada 2008 r.
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Internet – szanse i zagrożenia
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Czy i jaki wpływ na literaturę i jej twórców mają wydarzenia historyczne?
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Życie To Miłość wcielona..
SPECJALNOŚĆ KOMPARATYSTYCZNA
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Wyniki sondażu przeprowadzonego wśród mieszkańców gminy Raba Wyżna
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej

Rozumienie pojęcia wartości wypracowywane zostało w ramach aksjologii, czyli nauki o wartościach. Aksjologia powstała na przełomie XIX i XX wieku jako nowa, samodzielna dyscyplina filozoficzna zajmująca się zagadnieniem wartości. ARTYKUŁ DLA ZAINTERESOWANYCH ZAGADNIENIEM WARTOŚCIOWANIA W UJĘCIU TEORETYCZNYM: http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=2142

„Wartości i wartościowanie to ostatni segment przynależny analizie tekstów kultury. W tym miejscu nauczyciel przede wszystkim musi mieć świadomość, ku czemu dąży proces lekturowy: ma to być doświadczenie estetyczne związane z kontaktem dziecka z dziełem i arcydziełem literackim, mające pomóc mu w budowaniu świata wartości, co stworzy szansę lepszego rozumienia rzeczywistości go otaczającej, a także siebie samego.”

PLATOŃSKA: prawda, dobro, piękno Wizja aksjologiczna w nowej podstawie programowej zogniskowana jest wokół czterech triad: PLATOŃSKA: prawda, dobro, piękno JUDEOCHRZEŚCIJAŃSKA: wiara, nadzieja, miłość NARODOWA: Bóg, honor, ojczyzna NOWOŻYTNA: wolność, równość, braterstwo

Analiza i interpretacja tekstów kultury (wartości i wartościowanie) SZKOŁA PODSTAWOWA: • uczeń odczytuje wartości pozytywne i ich przeciwieństwo wpisane w tekst kultury (np. przyjaźń –wrogość)

GIMNAZJUM • uczeń posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości; określa postawy z nimi związane (np. patriotyzm –nacjonalizm, piękno – brzydota), a także dostrzega ich obecność w życiu, literaturze, sztuce • omawia podstawowe pojęcia egzystencjalne (np. wiara, nadzieja, samotność, inność, starość, przyjaźń) • dostrzega zróżnicowanie postaw (społecznych, obyczajowych, kulturowych ,religijnych, etycznych ) i na tej podstawie buduje swoją tożsamość

SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA • uczeń dostrzega związek między językiem, a systemem wartości (język – narzędziem wartościowania) • zauważa w tekstach kultury wartości obyczajowe i narodowe • dostrzega konflikty wartości (np. równość i wolność)

„[…] aksjologia towarzyszy całemu segmentowi dotyczącemu analizy tekstów kultury, pokazując właściwy kierunek procesu lekturowego –doświadczenie estetyczne, mające pomóc dziecku w budowaniu świata wartości, lepszym rozumieniu samego siebie, a także rzeczywistości go otaczającej.”