Polskie powieści hipertekstowe w Sieci

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Advertisements

Prezentacja multimedialna
Biblioteka Cyfrowa - Regionalia Ziemi Łódzkiej
LITERATURA PIĘKNA DLA INTERNAUTÓW.
Prezentacja Organizacja informacji o zasobach w katalogu komputerowym
Support.ebsco.com Przewodnik Czytanie artykułu EBSCOhost.
Net art czyli sztuka sieci
Czyli o tym, czym jest liternet i powieść hipertekstowa.
LITERATURA I INTERNET.
Joanna Okoń, Maciej Kulczycki
Net art.
Polifoniczność dzieła filmowego Polifoniczność oznacza o typie budowy utworów muzycznych, w których równocześnie prowadzone linie głosowe (dwie lub więcej)
Support.ebsco.com EBSCOhost Wyszukiwanie podstawowe dla Bibliotek akademickich Szkolenie.
WEBLOG jako źródło informacji. Definicja Webloga Blog (Weblog) to rodzaj strony internetowej, na której autor umieszcza datowane wpisy, wyświetlane kolejno,
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
Praca z dokumentem wielostronicowym - zakładka hiperłącze
Wstęp do programowania obiektowego
Wstęp do interpretacji algorytmów
stosowany w bibliografii załącznikowej
1. Wprowadzenie 2. Wybrane funkcjonalności serwisu 3. Strategie na przyszłość 4. Oferta inwestycyjna.
Multimedia Multimedia, ogólna nazwa technik komputerowych umożliwiających łączenie rozmaitych sposobów przekazywania informacji - dźwięku, obrazu, animacji,
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
Podstawowe usługi internetu
Hiperłącza Co to jest? Autor: dalej.
SKANOWANIE.
Technologia informacyjna
Co to jest TIK?.
Poszukiwanie informacji w bibliotece oprac. Iwona Basak
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Technologia informacyjna
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
Autor: Justyna Radomska
Biblioteka Politechniki Krakowskiej Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych września 2008 | Świnoujście Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej.
Bezpieczeństwo w sieci
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
SZtuKA WspÓŁczeSnA.
-wyszukiwanie informacji.
Sieć komputerowa – grupa komputerów lub innych urządzeń połączonych ze sobą w celu wymiany danych lub współdzielenia różnych zasobów, na przykład: korzystania.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Najsławniejsi Polscy pisarze dla dzieci.
Nie kradnij i nie daj się okraść!
Encyklopedie i słowniki jako źródła informacji
LITERATURA I INTERNET.
Strona startowa Wybierz … co Cię interesuje Nasza szkoła Strona Pracowni Strony WWW Prezentacja Wykorzystanie Internetu O autorze Redakcja Zadanie Należy.
Encyklopedie i słowniki jako podstawowe źródło informacji Oprac
Przygotowali: Róża Pasiuk i Rafał Czyżyk
Liternet - sztuka, moda czy konieczność?
Multimedia To media, które wykorzystują różne formy informacji oraz różne formy ich przekazu (np. tekst, dźwięk, grafikę, animację, wideo) w celu dostarczania.
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
Dlaczego Biblioteka Wirtualna Nauki? Marek Niezgódka ICM, Uniwersytet Warszawski Warszawa,
INTERNET jako „ocean informacji”
Prezentacje multimedialne
Metody komunikacji.
Wstęp do interpretacji algorytmów
Dr Michał Zając, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski Aplikacje książkowe dla dzieci: między literaturą a grą.
Metody komunikacji.
Urządzenie wej/wyj Marcin Wojnowski.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Biblioteka Zespołu Szkół nr 2 w Mławie opracowała Renata Jurczyńska.
Technik cyfrowych procesów graficznych
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Katalog Centralny Bibliotek Specjalistycznych Politechniki Śląskiej
Okno na Hooptymistyczny świat
GRAFIKA SZTUKA POWIELANIA.
Hipertekst HTML WWW.
SIEĆ KOMPUTEROWA I SIEĆ INTERNET.
Maciej Leszczyński Kl. 2c
Czy mój serwis internetowy jest dostępny dla wszystkich?
Zapis prezentacji:

Polskie powieści hipertekstowe w Sieci

1. topikę internetową w tradycyjnej literaturze LITERNET Termin użyty przez Jerzego Ablewicza podczas sesji literaturoznawczej w Krakowie. Termin ten obejmuje: 1. topikę internetową w tradycyjnej literaturze 2. archiwizacje literatury w Internecie 3. literaturę Sieci 4. literaturę w Sieci 5. życie literackie w Sieci 6. strony autorskie pisarzy i poetów 7. selfpublishing (wydawanie własnych prac, dzięki technice cyfrowej możliwe niewielkim kosztem)‏ 8. sieciowe czasopisma literackie, książki elektroniczne (e-booki)‏ 9. czaty 10. banalizm liternetowy oraz literacki e-commerce 11. hipertekst w literaturze 12. hiperfikcje czy hipertekstualizm 13. blogi, netspeak 14. e-mail art, netart, design, społecznosci liternetowe, cyberpunk

Hipertekst w literaturze i w Sieci – kilka definicji i porównań Książka elektroniczna elektroniczna wersja swojego drukowanego pierwowzoru. Tekst prezentowany jest na interaktywnych ekranach, a jego jednostka nadal pozostaje strona. Hiperksiążka książka elektroniczna o cechach hipertekstu.

W kontekście hiperksiążki ważne jest pojęcie hiperfikcji, przez którą rozumie się literaturę stworzoną i odczytywaną w środowisku hipertekstowym, najczęściej w Sieci lub w specjalnym hipertekstowym programie. Z cyberprzestrzenią hipertekst łączą wspólne cechy: przestrzenność i topografizacja. Powstaje tym samym przekaz pod względem struktury i formy odmienny zarówno od linearnego, jak te" od drukowanego.

Polskie powieści hipertekstowe Blok Sławomira Shutego Tramwaje w przestrzeniach zespolonych dr. Muto Gmachy Trwonienia Czasu xnauty Koniec świata według Emeryka Radosława Nowakowskiego W wymienionych powieściach użyto takich środków wyrazu, które są związane z cechami hipertekstu.

Tramwaje w przestrzeniach zespolonych dr. Muto Mamy do czynienia z onirycznym charakterem podróży po zakamarkach pamięci i świadomości, stymulowanym przez przypadkowe skojarzenia, działające na zasadzie encyklopedycznych linków. Zastosowane zostały zabiegi techniczne, dzięki którym autor stworzył tu własna, wielowarstwowa koncepcje linków.

Blok Sławomira Shutego W powieści tej literackiej wędrówki po mieszkaniach pewnego bloku z wielkiej płyty. Linki w Bloku prowadzą czytelnika w dwojaki sposób – topograficznie, czyli w sposób zgodny z układem pieter i mieszkań oraz – podobnie jak w Tramwajach – poprzez klasyczne hiperłącza.

Koniec świata według Emeryka Radosława Nowakowskiego Nowakowski dzieląc powieść na leksje – czyli topograficznie rozkładając tkankę tekstową w wirtualnej przestrzeni – w każdym fragmencie umieścił Postać. Semantyczna rola hiperłączy polega na splataniu monologujących postaci w układ wzajemnych powiązań i współzależności w czasie. Aspekt techniczny odsyłaczy umożliwia autorowi komputerową symulację dwóch znanych i ważnych technik literackich, stosowanych wcześniej w powieściach drukowanych: pierwsza z nich to nagłe zmiany perspektywy narracyjnej (spotykany tu w kilku miejscach układ odsyłaczy stworzył ponadto narracyjne pętle), druga – to spopularyzowany prawie 100 lat temu symultanizm. W powieści nie znajdziemy tradycyjnych rysunków ani fotografii osadzonych wokół tekstu. Szatę graficzną tworzy przede wszystkim kształt danej postaci, a czasami tylko jej ruch (np. ruch latającej muchy, niespokojny bieg rzeki) symbolizowany głównie poprzez sposób ułożenia i barwę tekstu (usychająca winorośl, pinia, cytryna, rozłupana jabłoń), Czasami także poprzez wzorzyste tło (kwiecista łąka, zbutwiała szopa) lub animacje (chmury, motyl). Technika komputerowa jest wiec tu niezbędna do prezentowania animacji.

Gmachy Trwonienia Czasu xnauty Mamy do czynienia z onirycznym charakterem podróży po zakamarkach pamięci i świadomości, stymulowanym przez przypadkowe skojarzenia, działające na zasadzie encyklopedycznych linków.

Autorka artykułu starała się na podstawie powyższych powieści znaleźć odpowiedzi na pytanie, czy łatwo dostępne i popularne nowinki technologiczne mogą wzbogacić świat zindywidualizowanych, artystycznych przeżyć.

BIBLIOGRAFIA Bożena Jarosz, Liternet – sztuka, moda czy konieczność? Polskie powieści hipertekstowe w Sieci.