MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Psychologia Zarządzania
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Bez pozytywnej motywacji zdobywanie wiedzy przekształca się w uciążliwą, mozolną prace. "Tego się trzeba nade wszystko strzec, aby nie znienawidził nauki.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Psychologia w zarządzaniu
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Motywacja do nauki.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Tematyka prac magisterskich
Szkoła Współpracy.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Umiejętność motywowania i wyznaczania celów przez sędziego
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Motywacja do nauki. na początek nowego roku szkolnego.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Jak motywować dziecko do nauki ?
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Arkadiusz Król Grupa II a
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Psychologia w zarządzaniu
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak

Motywacja pochodzi od łacińskiego słowa movere „poruszać się” Motywacja pochodzi od łacińskiego słowa movere „poruszać się”. Oznacza to, że motywacja to coś, co wywołuje działanie. Powoduje podjęcie decyzji do określonego działania oraz podtrzymania działania aż po spodziewany efekt.

W psychologii mianem motywacji określa się „ zespół procesów psychicznych i fizjologicznych określających podłoże ludzkich zachowań i ich zmian. Procesy te ukierunkowują zachowania jednostki na osiągnięcie określonych, istotnych dla niej stanów rzeczy, kierują wykonywaniem pewnych czynności tak, aby prowadziły do zamierzonych wyników.”

Proces motywacyjny określają następujące zjawiska: - wzbudzanie energii, - ukierunkowanie wysiłku na określony cel, - selektywność uwagi tzn. odrzucanie bodźców nieistotnych, a zwrócenie uwagi na bodźce istotne, - konsekwentne kontynuowanie ukształtowanej czynności, dopóki warunki nie ulegną zmianie.

Motywacja ucznia

Poglądy na motywację wskazują, że nauczyciel, który mniej kontroluje, a umożliwia uczniom przejawianie autonomii, inicjatywy i autoekspresji - tworzy lepsze warunki do nauki i motywacji. W takich warunkach uczniowie wykazują większą kompetencję, poczucie własnej wartości.

Proces motywowania jest zjawiskiem wieloaspektowym, wymagającym poznania uczniów. Każdym z nich kierują inne motywy o innej sile oddziaływania. Wymaga to indywidualnego podejścia, gromadzenia różnorodnych argumentów i sposobów oddziaływania.

Czynniki warunkujące utrzymanie pozytywnego klimatu w klasie: okazanie uczniom szacunku, poszanowanie różnic kulturowych istniejących między dziećmi, jasne określenie reguł i sposobów postępowania, nauczyciele i uczniowie powinni być zaangażowani w określenie celów i sposobów postępowania, aby powstało poczucie wzajemnie podzielanej odpowiedzialności i wspólnoty, położenie nacisku na uczenie się uczniów i na przyjęcie przez nich odpowiedzialności, stwarzanie przez nauczyciela uczniom sposobności do inicjowania działań oraz do podejmowania odpowiedzialności przez dawanie możliwości wyboru - np. wybór interesujących tematów, wybór sposobu zademonstrowania czego uczeń nauczył się, nauczyciel nie powinien starać się być zawsze ostatecznym autorytetem, ale dzielić się swoją wiedzą z uczniami, akceptowanie i docenianie uczuć i pomysłów prezentowanych przez uczniów.

Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna Motywacja wewnętrzna jest silniejsza i ma duże znaczenie jednak nie umniejsza to wagi motywacji zewnętrznej, która może ją wspierać, ale też prowadzić do korekty motywacji wewnętrznej, gdy jest to pożądane. Motywacja zewnętrzna odgrywa znaczącą rolę, gdyż często zdarza się, że wewnętrzne siły są nie wystarczające by uczeń wytrwale siedział przed książkami. Pomóc w tych wysiłkach (tak jak i w innych nie związanych z edukacją) że skończona praca pomoże mu uzyskać nagrodę lub też dzięki jej wykonaniu uniknie nie przyjemności. Nagrody i kary to system wzmocnień, jakim dysponuje nauczyciel, dotyczą one zarówno wychowania jak i nauczania.

Nagroda jest wyrazem pozytywnej oceny, jest ona stosowana wówczas gdy chcemy przekonać dziecko, że dane zachowanie zasługuje na uznanie. Może ono mieć różnoraki charakter począwszy od słownej pochwały i uśmiechu, a skończywszy na konkretnej ocenie z zachowania lub wiedzy i umiejętności. Nagrody muszą być cenione przez ucznia, jeśli mają wzmacniać chęć do nauki.

Kara jest przeciwstawieniem nagrody, celem  jej jest powstrzymanie przed zachowaniami niepożądanymi. Kara spełnia swoją rolę gdy jest stosowana świadomie, konsekwentnie, jest adekwatna do czynu oraz umotywowana. Dziecko musi wiedzieć za co zostało ukarane i dlaczego, a co najważniejsze należy mu dać szanse naprawienia błędu. Taka kara nie zniechęca, ale mobilizuje do podjęcia wysiłku.

Często proces motywacyjny jest długi żmudny, a trzeba sięgać do różnorodnych rozwiązań ułożonych w odpowiednią całość. Nie bez znaczenia są sojusznicy (rodzice, pedagodzy szkolni, psychologowie). Czasem na efekty trzeba czekać długo ale mimo wszystko warto.

Motywacja nauczyciela Dyrektor szkoły musi stwarzać takie sytuacje, które motywują do lepszej pracy, ale jednocześnie dają satysfakcję i zadowolenie z dobrze wykonywanych zadań. Funkcja motywacji ma specyficzne znaczenie w środowisku nauczycielskim, bardzo sfeminizowanym, wrażliwym na stosunki w pracy, autorytet własny, prestiż zawodowy, poczucie sprawiedliwości i obiektywizmu.

Każdy nowy system wynagradzania powinien oddziaływać bardziej motywująco niż poprzedni, ponieważ lepsze wynagrodzenie na ogół powoduje większe zadowolenie z wykonywanej pracy a ...im bardziej człowiek jest zadowolony ze swojej pracy, tym wyższa jest jego wydajność.