W obiekcie hotelarskim Rola recepcji W obiekcie hotelarskim
Recepcja Słowo wywodzące się z języka łacińskiego ,,receptio”, które oznacza – przyjęcie. Obecnie jest definiowane jako przyjmowanie gości i interesantów, stąd też pochodzi określenie recepcja hotelowa, oznaczające ,,biuro hotelowe zajmujące się przyjmowaniem gości i zawiadywaniem pokojami”
W skład recepcji hotelowej wchodzą: Część zewnętrzna Część wewnętrzna
Część wewnętrzna zaplecza biurowego recepcji, Składająca się z: zaplecza biurowego recepcji, technicznych urządzeń sygnalizacyjno-alarmowych i kontrolno- sterujących, wyposażenia związanego z rezerwacją i środkami łączności.
Część wewnętrzna Jest uzależnione od charakteru, kategorii i wielkości obiektu, stosowanej w nim organizacji w pracy oraz stopnia powiązania między innymi zespołami hotelowymi. Znajdują się w niej m.in.: zaplecze biurowe (z wydzielonym pomieszczeniem dla kierownika), węzeł sanitarno-socjalny (szatnia, WHS, pomieszczenie socjalne i gospodarcze), depozyt hotelowy (dostępny z hallu recepcyjnego i z zaplecza recepcji zapewniający prywatność i bezpieczeństwo), Bagażownia.
Część zewnętrzna Składająca się z: części ogólno dostępnej – hallu recepcyjnego, recepcyjno-usługowej z najbardziej widoczną ladą recepcyjną.
Część zewnętrzna to: Hall recepcyjny Lada recepcyjna Stanowiska recepcyjne Klucznica Kasa Bagażownia Depozyt hotelowy
Hall recepcyjny Pełni różnorodne funkcje, najważniejszą jest bezpośrednie doprowadzenie gościa do recepcji, aby mógł załatwić wszystkie formalności związane z pobytem. Pełni ponadto rolę: informacyjno-reklamową miejsce chwilowego wypoczynku, spotkań czy kontaktów węzła komunikacji poziomej i pionowej zaspokojenia indywidualnych potrzeb gości w punktach handlowo-usługowych zapewnienia podstawowych usług gast. dostępu do wewnętrznej i zewnętrznej łączności dostęp do przechowywania bagażu
Lada recepcyjna dopasowana do wielkości hotelu i ilości gości, ustanawia łatwo rozpoznawalny atrakcyjny element meblowy pełniący funkcje informacyjno-dyspozycyjną, dostosowana do warunków antropometrycznych i ergonomicznych wynikających z pracy recepcjonisty i obsługi gości (nawet tych niepełnosprawnych).
Stanowiska recepcyjne kompleksowa obsługa gościa umieszczamy na nich cennik i regulamin hotelowy , telefony wewnętrzne, materiały informacyjno-promocyjne, popielniczki, czasopisma, długopisy i papier firmowy dostępne dla gości
Kasa wyposażone w kasę fiskalną, terminal płatności kartami kredytowymi i płatniczymi widoczne kursy walut, wykaz akceptowanych kart
Bagażownia funkcjonuje cała dobę dostępna przed zajęciem i po zwolnieniu pokoju przez gościa kwit bagażowy (dokument potwierdzający przyjęcie bagażu)
Depozyt hotelowy funkcjonuje całą dobę bezpłatne wydawana karta depozytowa w nowoczesnych hotelach najwyższych kategorii małe skrytki depozytowe otwierane kluczem i/lub kodem wybranym przez gościa w jm.
Klucznica schowana ze względów bezpieczeństwa wydzielonych elementach lady recepcyjnej znajdują się tam klucze, indywidualnie kodowane karty magnetyczne otwierające drzwi do pokoi, klucze awaryjne w hotelu (przewiduje się miejsca na korespondencje i przesyłki dla gości hotelowych)
No i wreszcie koniec