Państwowa Inspekcja Pracy (PIP)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY
Advertisements

Małgorzata Mądra-Janeda
„Chodzi o to, by człowiek robił ochoczo to, co robić musi;
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Inspekcja Ochrony Środowiska
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Zwolnienia grupowe w polskim prawie pracy
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
ZATRUDNIANIE A WYKONYWANIE INNEJ PRACY ZAROBKOWEJ
w praktyce kontrolnej Inspektora pracy Opracował: Grzegorz Czapla
94 LAT INSPEKCJI PRACY W POLSCE
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Radzi Pomaga Informuje
Uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie legalności zatrudnienia, wynikające z przepisów ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy,
Nadzór i kontrola warunków pracy
Warunki pracy osób niepełnosprawnych w świetle kontroli Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzonych w roku 2005 Warszawa. kwiecień 2006 r.
Ubezpieczenie wypadkowe Seminarium ZUS, Warszawa 29 lutego 2012 r.
Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy. Zmiany
Zagadnienia podlegające kontroli inspekcji pracy w agencjach zatrudnienia pod kątem ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jak.
Szkolenie aktywu związkowego
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Przestrzeganie przepisów bhp,
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Wiedza o społeczeństwie
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Samorząd zawodowy lekarzy
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Mgr Przemysław Mazurek
Status radnego Mgr Michał Kiedrzynek.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Prawo pracy.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Zakres obowiązywania kpa
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
O zatrudnianiu pracowników tymczasowych
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Działalność Agencji Zatrudnienia na terenie Województwa Warmińsko – Mazurskiego Kamila.
Badania lekarskie pracowników
1 USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst ujednolicony przez GUNB) Rozdział 1 Przepisy ogólne Art.1. zakres regulacji, Art.2. wyłączenia ustawy.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
Nowe przepisy ograniczające stosowanie pracy tymczasowej
EFEKTY BIEŻĄCYCH KONTROLI U PRACODAWCÓW
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
mgr Małgorzata Grześków
Prawo pracy – ćwiczenia (VI)
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej.
Stosowanie elastycznych form zatrudnienia
Trybunał Konstytucyjny
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
DLA PRACODAWCÓW I OSÓB KIERUJĄCYCH PRACOWNIKAMI
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
przygotowała mgr Beata Spruch
Zapis prezentacji:

Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) Sylwia Kolira w46273

Państwowa Inspekcja Pracy Jest to polski organ nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy, w szczególności, przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej w zakresie określonym w ustawie.

Działalność PIP reguluje ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy z 13 kwietnia 2007 r. (Dz. U. Nr 89 poz. 589 z 2007 r. ).

Głównym celem PIP jest dążenie do systematycznej poprawy stanu warunków pracyi poszanowania praw pracowniczych w Polsce.

Państwowa Inspekcja Pracy jest organem podległym Sejmowi RP Państwowa Inspekcja Pracy jest organem podległym Sejmowi RP. Nadzór nad nią sprawuje Rada Ochrony Pracy (ROP). W skład ROP wchodzi 30 członków, których powołuje i odwołuje Marszałek Sejmu. Są oni wybierani spośród posłów, senatorów i kandydatów zgłoszonych przez Prezesa Rady Ministrów

Zadania inspekcji pracy : kontrola i nadzór przestrzegania przepisów prawa pracy i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia i innych świadczeń, czasu pracy, urlopów, ochrony pracy kobiet, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych, kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, wykonywania działalności oraz kontrola szczegółowych obowiązków z tym związanych, kontrola legalności zatrudnienia cudzoziemców, kontrola przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przy projektowaniu budowy, przebudowy i modernizacji zakładów pracy oraz stanowiących ich wyposażenie maszyn i innych urządzeń technicznych oraz technologii, wydawanie i cofanie zezwoleń na wykonywanie pracy zarobkowej przez dzieci do lat 16, ściganie wykroczeń przeciwko prawom pracownika

Organami Państwowej Inspekcji Pracy są: Główny Inspektor Pracy; Okręgowy Inspektor Pracy; Inspektor pracy, działający w ramach właściwości terytorialnej okręgowego inspektoratu pracy.

Główny Inspektor Pracy: kieruje działalnością Głównego Inspektoratu Pracy i okręgowych inspektorów pracy, rozpatruje odwołania od decyzji okręgowych inspektorów pracy, opracowuje programy działania PIP, sprawuje ogólny nadzór nad przestrzeganiem prawa pracy, a także postępowaniem mandatowym w sprawach o wykroczenia, nadaje i cofa uprawnienia rzeczoznawcy do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, do dnia 30 czerwca następnego roku przedstawia Sejmowi, Radzie Ochrony Pracy oraz Radzie Ministrów sprawozdanie z działalności za rok poprzedni, podając je równocześnie do wiadomości publicznej.

Okręgowy inspektor pracy: kieruje działalnością okręgowego inspektoratu pracy, sprawuje nadzór nad inspektorami pracy, dokonuje podziału zadań między inspektorów pracy, rozpatruje odwołania od decyzji inspektorów pracy, wydaje decyzje w sprawie nakazania zaprzestania prowadzenia działalności, gdy stan bezpieczeństwa i higieny pracy zagraża życiu lub zdrowiu pracobiorców, prowadzi ewidencję pracodawców działających na obszarze okręgowego inspektoratu pracy, powiadamia marszałka województwa lub właściwego starostę o stwierdzonych przypadkach naruszenia przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, sporządza roczne sprawozdanie z działalności inspektoratu i przekazuje je do końca lutego następnego roku Głównemu Inspektorowi Pracy oraz wojewodzie i marszałkowi województwa.

Inspektor pracy: przeprowadza kontrole przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy, w podmiotach, na rzecz których świadczona jest praca przez osoby fizyczne, w razie stwierdzenia naruszenia przepisów, może zażądać m.in. usunięcia uchybień lub natychmiastowego wstrzymania robót bądź skierowania pracowników do innych prac, za wykroczenie przeciwko prawom pracownika może ukarać sprawcę mandatem lub wystąpić do sądu z wnioskiem o ukaranie.

Podstawą działań inspektorów pracy są często skargi i wnioski zarówno pracowników, jak i różnych instytucji, głównie związków zawodowych. Najwięcej skarg wpływających do inspektoratów pracy dotyczy wynagrodzeń oraz niezgodnego z przepisami rozwiązywania umów o pracę, a także świadectw pracy.

Inspektor pracy w dowolnym czasie (o każdej porze dnia i nocy, bez uprzedzenia) może przeprowadzić kontrolę w zakładzie pracy. Zwykle inspektor uzgadnia z pracodawcą termin kontroli. Nie robi tego, gdy takie powiadomienie mogłoby znacząco wpłynąć na wynik postępowania.

Cele kontoli PIP: Ustalenie stanu faktycznego w zakresie przestrzegania prawa pracy, Zbadanie przestrzegania przepisów o legalności zatrudnienia, Udokumentowanie dokonanych ustaleń.

Jeśli inspektor stwierdzi naruszenia przepisów prawa pracy lub przepisów dotyczących legalności zatrudnienia, może nie tylko wydać nakaz natychmiastowego zamknięcia stanowisk pracy stwarzających zagrożenie dla życia pracowników, ale też ukarać pracodawcę mandatem.

Za wykroczenie przeciwko prawom pracownika, takie jak zatrudnienie na umowę cywilnoprawną zamiast na umowę o pracę czy zaleganie z wypłatą pensji, grożą kary od 500 do 1000 zł.

Inspektor może dodatkowo nałożyć mandat w wys Inspektor może dodatkowo nałożyć mandat w wys. 2000 zł w sprawach, w których inspekcja pracy jest oskarżycielem publicznym. Za poważne wykroczenia, takie jak zatrudnianie pracowników na czarno lub ewidentne lekceważenie zasad BHP, grozi mandat do 5000 zł, jeśli pracodawca popełnia to samo wykroczenie w ciągu 2 lat od ostatniego ukarania.

Podstawowymi wykroczeniami w sferze zagadnień ochrony pracy są naruszenia przepisów dotyczących m.in.: zawierania umów cywilnoprawnych w warunkach, w których powinna być zawarta umowa o pracę, obowiązku potwierdzenia na piśmie zawartej z pracownikiem umowy o pracę, stosowania wobec pracowników kar porządkowych, uprawnień związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych, czasu pracy, trybu rozwiązywania umów o pracę, urlopów wypoczynkowych, wydawania świadectw pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy, utrudniania działalności kontrolnej inspektorom pracy.