Ucz się ucz ,bo Nauka to potęgi klucz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Sposoby określania odczynu roztworów
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Doświadczenie z wodą i atramentem
Tajemnicze pismo z mąki
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Sprawozdanie z doświadczenia
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wirtualne Koła Naukowe – środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni. Henryk Szaleniec.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Metody badawcze w socjologii
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
OFERTA EDUKACYJNA na rok szkolny 2011/12 I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Opiekun: mgr Monika Frukowska , mgr Renata Gut
POZNAJEMY KATALOG RZECZOWY
DOŚWIADCZENIA Magda Woźnikowska Ewelina Drąg
Biologia jako nauka eksperymentalna
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
Gimnazjum Integracyjne nr 75
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
Praca na kółku chemicznym gimnazjalistów
Barwa wskaźników w roztworze kwasu octowego:
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum - INTERBLOK Gimnazjum im. Królowej Jadwigi.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
1.
Tego roku chętni uczniowie klasa pierwszych zgłosili się do projektu unijnego Rozwój przez kompetencje. Chcemy pokazać w naszej prezentacji jak przebiegały.
Badanie odczynu produktów użytku domowego za pomocą wskaźników.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Adrianna Romaniec prezentacja końcowa Grupa 1015
przewodnictwo elektryczne roztworów,
Sok z czerwonego buraka
Witamy w Gimnazjum Nr 3 im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.
Wybierz swoją klasę niezależnie od języków obcych. IA1 HUMANISTYCZNA IB BIOLOGICZNO- CHEMICZNA IC MATEMATYCZNO- INFORMATYCZNA ID WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
istotne cechy kryterium:
Ciekawe doświadczenia chemiczne.
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
Wyniki diagnoz w klasach pierwszych i drugich Wrzesień 2014.
Metody sprawnego uczenia się.
Na zajęciach z matematyki umiejętnie rozwijamy swoje zdolności logicznego myślenia, argumentacji, jak również ćwiczymy sprawność stosowania poznanych.
Doświadczenie z atramentem
Skala ph.
Co to jest wolontariat? ?.
Chemia w kolorach tęczy
Rekrutacja 2014/2015. Propozycje klas na rok szk. 2014/2015.
Komputer w procesie dydaktycznym Komputer w procesie dydaktycznym Komputer jest wykorzystywany obecnie w polskich szko łach głównie do nauczania informatyki.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Badanie wód jezior lobeliowych
Kółko biologiczne Izolacja DNA z cebuli.
Klasa dziennikarska – I A Jeżeli masz duszę humanisty, temperament dziennikarza, poszukujesz inspiracji, cechujesz się otwartym umysłem i chcesz rozwijać.
Wpływ różnych napojów na wzrost i rozwój roślin
Rozkład normalny Klasyfikacja nauk Metodologia badań w naukach behawioralnych IV.
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Scenariusz lekcji chemii: „Woda jako rozpuszczalnik”
Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska
Filozofia kognitywistyki
Poranek małego chemika w Przedszkolu Nr 10 w Koszalinie
Wizualizacja zbiorów Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej według dziedzin nauki na podstawie UKD Stan na październik 2015 Cel: Zilustrowanie zawartości.
Odczyn roztworu Skala pH
Projekt Gimnazjalny – ,,Chemia bawi i uczy”
WYNIKI ANKIET EWALUACYJNYCH
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Społeczna Szkoła Podstawowa w Budziskach
Opracowanie: Agata Hachaj Danuta Zawadzka Bogusław Sitko
Kolorowa chemia czyli indykatory naturalne i sztuczne
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Zapis prezentacji:

Ucz się ucz ,bo Nauka to potęgi klucz

Co to jest nauka ? Co to jest nauka? Nauka to pojęcie wszystkim bardzo dobrze znane. Trudno jednak na szybko określić czym tak naprawdę jest nauka. Konfucjusz tak mówił o nauce – „Wiedzieć, że się wie, co się wie i wiedzieć, że się nie wie, czego się nie wie – oto prawdziwa wiedza”. Nauka to nic innego jak wiedza. Wiedzą, którą możemy posiąść, a robimy to w ciągu całego naszego życia. Nauka może okazać się zatem sposobem do tego, aby lepiej zrozumieć cały świat, który nas otacza. Aby wiedza w ogóle mogła być kojarzona z nauką, musi być w odpowiedni sposób usystematyzowana oraz zweryfikowana. Dlatego w nauce ciągle prowadzone są wnikliwe badania oraz analizy. Według tradycyjnej systematyki nauka dzielona jest na nauki ścisłe, nauki przyrodnicze oraz nauki humanistyczne. W przypadku tych pierwszych mówimy oczywiście przede wszystkim o matematyce oraz logice. Nauki przyrodnicze zaś to głównie fizyka, chemia, biologia, a do nauk humanistycznych zaliczamy historię, filozofię, psychologię, socjologię czy ekonomię. Podział tego rodzaju wydaje się być bardzo osobisty. Ale pojawia się tutaj jednak sporo wątpliwości. Weźmy na przykład geografię, która jest właściwie i nauką przyrodniczą i humanistyczną. Poszczególne dziedziny jednak nawzajem się uzupełniają, np. językoznawstwo jako nauka humanistyczna wymaga znajomości logiki.

Podział nauk Pod pojęciem „nauka” kryje się wiele pojęć, badań i hipotez. Aby jednak wszystko usystematyzować i zrozumieć, warto dowiedzieć się w jaki sposób dzieli się nauka. W przypadku tradycyjnej systematyki nauki wyróżniamy nauki formalne (to nauki ścisłe takiej jak logika, matematyka oraz nauki strukturalne) oraz nauki realne. Nauki realne dzielą się zaś na nauki przyrodnicze (fizyka, biologia, chemia, nauki o Ziemi, astronomia, geografia, medycyna…), nauki inżynieryjne, nauki humanistyczne (historia, antropologia, filozofia, lingwistyka) oraz nauki społeczno – ekonomiczne (historia, geografia, psychologia, socjologia, pedagogika itd.). Jeżeli chodzi o Polskę i prawno – formalny podział na dziedziny naukowe w Polsce zawarty jest w uchwale Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów (z dnia 24 października 2005 roku). Wielu bardzo wybitnych polskich naukowców i członków Polskiej Akademii Nauk dokonali podziału dziedzin nauki w Polsce. Usystematyzowanie nauk w Polsce to podział na nauki społeczne, biologiczne, rolnicze, medyczne czy nauki o ziemi. Podziałów nauki jednak jest bardzo wiele. Wszystko wynika z tego, że jest to bardzo rozległa dziedzina, pod którą kryje się mnóstwo pojęć.  

Co to jest wiedza??? wiedza - to utrwalone treści w ludzkiej pamięci w rezultacie zdobytych doświadczeń i uczenia się. Wiedza swoim zakresem obejmuje każdą formę świadomości społecznej (nauka, ideologia, religia, itp.) Największe znaczenie w życiu mają: wiedza praktyczna – oparta na doświadczeniu, dostarcza informacji jak zmieniać rzeczywistość; wiedza teoretyczna (naukowa) – dostarczająca danych o tym, jaka jest rzeczywistość. Wiedza teoretyczna może zostać przekształcona w praktyczną.  

Jak zdobywamy wiedzę??? Dedukcja - Poprzez ścisłe dowody matematyczne –wiedza jest zawsze pewna .Przykładem szkolnym tak budowanej wiedzy są twierdzenia matematyczne ,np. twierdzenie Pitagorasa Indukcja –Poprzez doświadczenia .Wiedza ta może okazać się nieprawdziwa . Indukcję wykorzystujemy najczęściej w przedmiotach przyrodniczych .

Nauka to nie tylko kucie na pamięć!!! Eksperyment (łac. experimentum - doświadczenie, badanie) – w naukach przyrodniczych i społecznych zbiór działań wzbudzających w obiektach materialnych określone reakcje i zjawiska w warunkach pozwalających kontrolować wszelkie istotne czynniki, które poddaje się dokładnej obserwacji Doświadczenie jest powszechnym pojęciem składającym się z wiedzy lub umiejętności w obserwacjach pewnych rzeczy, wydarzeń, uzyskanych poprzez zaangażowanie w ujawnienie tych rzeczy lub wydarzeń. . Przykłady prostych doświadczeń które można wykonać w domu

Ocena pH roztworu za pomocą soku z czerwonej kapusty Odczynniki: sok z czerwonej kapusty (zalewamy dwa liście czerwonej kapusty gorącą wodą) ,mydło,ocet lub woda z kwaskiem cytrynowym ,woda Sprzęt i szkło: trzy słoiczki, szklanki lub małe zlewki,bagietka lub łyżeczka Przebieg doświadczenia: W pierwszym pojemniku rozpuszczamy mydło. (Roztwór musi być mocny, czyli zabarwiony mocno na biało). Do drugiego wlewamy ocet lub Mocny roztwór kwasku cytrynowego w wodzie. W trzecim pozostawiamy czystą wodę. Wlewamy trochę soku z czerwonej kapusty do: roztworu mydła, octu lub rozpuszczonego kwasku i wody. Wniosek: W pojemniku pierwszym roztwór zabarwił się na niebiesko lub zielono - odczyn zasadowy. W drugim na różowo - odczyn kwaśny. W trzecim pojemniki pojawił się kolor fioletowy - odczyn obojętny. Sok z czerwonej kapusty może być naszym domowym "wykrywaczem" pH.

Ukryte pismo Odczynniki: cytryna woda płyn Lugola lub jodyna Sprzęt i szkło miska lub kuweta (laboratoryjna) bagietka lub łyżeczka ewentualnie szczypce kartka Przebieg doświadczenia: Wyciskamy sok z cytryny i pędzelkiem piszemy coś na kartce. Odstawiamy na ok. 1 godzinę. Nalewamy trochę wody (tak aby zanurzyć kartkę) do kuwety lub miski. Dolewamy jodynę lub płyn Lugola ok. 10 - 15 kropel. Zanurzamy kartkę w przygtowanym roztworze. - kartka zabarwia się na niebiesko-fioletowy kolor. Wyjmujemy ją szczypcami. Jeśli nie zanurzaliśmy jej w całości wyjmujemy ją ręką. Wniosek: Kartka zabarwiła się oprócz tego, co napisaliśmy sokiem z cytryny. Dzieje się tak, ponieważ zawarta w papierze skrobia zostaje zabarwiona. Sok z cytryny zapobiega temu zjawisku.

Tak więc nauka może okazać się bardzo przyjemna Tak więc nauka może okazać się bardzo przyjemna . Za pomocą eksperymentów, doświadczeń lub obserwacji naukowych możemy się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy. Zgłębiamy wtedy tajemnice nauki i stajemy się mądrzejszymi ludźmi. Człowiek ucząc się na podstawie doświadczeń bardziej uzmysławia sobie pewne rzeczy niż czytając je tylko z książki. Moja klasa bierze udział w projekcie pt. ,,Akademia uczniowska”. Są to zajęcia Szkolnego koła Naukowego. W naszej grupie są trzy zespoły które chcą pokazać jak ciekawa może być nauka pokazywana przez doświadczenia , badania pod mikroskopem czy wzajemne nauczanie w formie teleturnieju.

Projekt ,,Akademia Uczniowska” Pierwszy zespół omówił tkanki czyli zespoły komórkowe wykonujące w roślinie określone zadania oraz proces fotosyntezy bez którego nie da się żyć. Mogliśmy również obejrzeć różne preparaty pod mikroskopem. Drugi zespół pokazał doświadczenie jakie zapachy wywołują największą wrażliwość narządu powonienia . Trzeci zespół prowadzi wzajemne nauczanie polegające na nauce lecz w formie teleturnieju .W taki sposób można łatwo i skutecznie utrwalić poznane już dotąd wiadomości.