Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt Gimnazjalny – ,,Chemia bawi i uczy”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt Gimnazjalny – ,,Chemia bawi i uczy”"— Zapis prezentacji:

1 Projekt Gimnazjalny – ,,Chemia bawi i uczy”

2 ,,Sztuczna krew” Sprzęt Odczynniki 2x zlewki 2x bagietki gaza
Chlorek żelaza (III) Rodanek potasu

3 Wykonanie Do dwóch zlewek nalewamy wody. Do jednej dodajemy chlorek żelaza(III),a do drugiej dodajemy rodanek potasu, mieszamy. Gazę moczymy w zlewce z rodankiem potasu i przecieramy nią np. rękę. Bagietkę moczymy w zlewce z chlorkiem żelaza(III) i nakładamy na rękę, która została wcześniej przetarta rodankiem potasu.

4 Wniosek Reakcją charakterystyczną jonu tiocyjanianowego jest powstanie krwistoczerwonych jonów kompleksowych z kationem żelaza(III).

5 ,,Szalona piana” Sprzęt Odczynniki 2x zlewka Kolba Drożdże (suche)
Płyn do naczyń Nadtlenek wodoru Jodyna Barwnik Woda

6 Wykonanie Drożdże rozpuszczamy w ciepłej wodzie. Do kolby wlewamy nadtlenek wodoru, dodajemy płyn do naczyń, dodajemy jodynę i wlewamy barwnik, który wcześniej został rozpuszczony w wodzie, mieszamy. Po chwili wlewamy drożdże.

7 Wniosek Za produkcję piany odpowiedzialny jest oczywiście detergent, jednak piana różni się znacznie od tej, którą widzimy podczas mycia naczyń czy kąpieli. Wszystkie malutkie bąbelki tworzące pianę wypełnione są normalnie powietrzem. W powyższym eksperymencie wypełnia je tlen uwalniany z nadtlenku wodoru według prostej reakcji:2H2O2 -> O2 + 2H2O Dodanie jodku potasu/drożdży znacznie przyspieszają i dynamizują powyższą reakcję, a tym samym cały proces tworzenia piany. Kolor szalonej piany zapewnia dodanie barwnika spożywczego.

8 ,,Bańki, które można dotykać”
Sprzęt Odczynniki Miska 2xszklanki Łyżeczka Gliceryna Woda Płyn do naczyń Bawełniana rękawiczka Coś do dmuchania baniek

9 Wykonanie Do miski wlewamy wodę, dodajemy płyn do naczyń, dodajemy glicerynę. Wkładamy bawełnianą rękawiczkę, robimy bańkę i odbijamy.

10 Wniosek Bańki powstają z wody i detergentu, w naszym przypadku płynu do mycia naczyń, który zmniejsza napięcie powierzchniowe wody i tworzy cienką warstwę na jej powierzchni. Użyta gliceryna zmniejsza parowanie wody, a tym samym wydłuża żywotność bańki.

11 Piasek kinetyczny Sprzęt Odczynniki Zlewka Miska Łyżeczka Mąka Olej

12 Wykonanie Odmierzamy 4 szklanki mąki oraz 0,5 szklanki oleju. Mąkę połączyć z olejem i zagnieść. Dodatkowo można użyć barwnika spożywczego do zabarwienia piasku

13 Podczas ściskania piasku możesz poczuć całą zabawę i przekonać się że piasek przylega tylko do siebie, a nie do twoich dłoni. Piasek w niezwykły sposób przepływa przez palce jak ciecz, ale pozostawia je suche.

14 Wykonany samodzielnie
Porównanie piasku kinetycznego wykonanego samodzielnie i kupionego w sklepie Wykonany samodzielnie Kupiony w sklepie

15 Chemiczna lokomotywa Sprzęt Odczynniki Kolba Zlewka Bagietka
Nadtlenek wodoru (Perhydrol) Manganian(VII) potasu

16 Wykonanie Do kolby stożkowej wlewamy niewielką ilość perhydrolu i wrzucamy do środka kilka kryształków manganianu(VII) potasu i natychmiast się oddalamy. Uzyskujemy wystrzeliwującą z naczynia parę. Kolba jest ciepła.

17 Wniosek Po wrzuceniu do perhydrolu kilku kryształków manganianu(VII) potasu rozpoczyna się burzliwa i gwałtowna reakcja, w czasie której trwania roztwór intensywnie się ogrzewa, co powoduje wrzenie wody i ucieczkę pary wodnej, wymieszanej z tlenem przez wylot kolby.

18 Wędrówka kropli Sprzęt Odczynniki Cylinder miarowy Zlewka Bagietka
Manganian(VII) potasu Olej Soda oczyszczona Kwasek cytrynowy

19 Wykonanie Do cylindra wsypujemy sodę oczyszczoną, na nią delikatnie wlewamy olej. Następnie dodajemy przygotowany wcześniej roztwór wody z kwaskiem cytrynowym i manganianem (VII) potasu. Obserwujemy wędrówkę kropli naprzemiennie w górę i w dół.

20 Wniosek Kropla kwasku cytrynowego jest cięższa od oleju i wędruje w dół. Tam natrafia na warstwę wodorowęglanu sodu. Zachodzi wtedy reakcja opisana równaniem w formie jonowej: HCO3- + H H2O + CO2 wydzielający się dwutlenek węgla wędruje ku górze unosząc ze sobą krople, gdy kropla dotrze już do górnej warstwy oleju, gaz się ulatnia, a ona sama znów wędruje w dół.

21 pod opieką Pani Izabeli Blabuś
KONIEC Projekt wykonały: Paulina Gralla Natalia Maślanka Wiktoria Wiora pod opieką Pani Izabeli Blabuś Dziękujemy za uwagę! PREZENTACJA ZAWIERA LOKOWANIE PRODUKTU


Pobierz ppt "Projekt Gimnazjalny – ,,Chemia bawi i uczy”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google