Prawo administracyjne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Advertisements

Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Kontrola administracji dr Paweł Dąbrowski
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m. st. Warszawy
Administracja publiczna
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
ORGAN administracji publicznej
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Zrozumieć samorząd Beata Matyjaszczyk.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH M.ST. WARSZAWY.
Organy właściwe do kontroli podatkowej
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Planistyczne działania wspierające.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Diagnoza. Diagnoza Informowanie I alarmowanie.
1. Porozumienie jako forma przekazywania zadań i kompetencji w administracji publicznej. 2. Władze jednostek samorządu terytorialnego. 3. Zakres podmiotowy.
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
Sądy Administracyjne w Polsce
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Prawo administracyjne mgr Paweł Dąbrowski

Warszawa - różnice z innymi jednostkami terytorialnymi Warszawa jest z mocy prawa gminą mającą status miasta na prawach powiatu; Dodatkowe zadania m.st. Warszawy (art. 3 ustawy warszawskiej); Utworzenie jednostek pomocniczych – dzielnic jest obowiązkowe (art. 5) Ustawa określa strukturę organów dzielnic

Warszawa

Dzielnice Bemowo; Białołęka; Bielany; Mokotów; Ochota; Praga - Południe; Praga – Północ; Rembertów Śródmieście; Targówek; Ursus; Ursynów; Wawer; Wesoła; Wilanów; Włochy; Wola; Żoliborz

Zakres działania dzielnicy Dzielnica działa na podstawie statutu dzielnicy nadanego przez Radę m.st. Warszawy; Do zakresu działania dzielnicy należą w szczególności sprawy lokalne: Utrzymywanie placówek oświatowych; Zadania związane z ochroną zdrowia; Utrzymywanie zieleni i dróg lokalnych.

Europejska Karta Samorządu Terytorialnego Zasada samorządności terytorialnej musi być uznana w prawie wewnętrznym oraz, w miarę możliwości w Konstytucji; Każda zmiana granic społeczności lokalnej wymaga uprzedniego przeprowadzenia konsultacji z zainteresowaną społecznością, najlepiej w drodze referendum; Zasadą jest, że społeczności lokalne powinny móc samodzielnie ustalać swoją strukturę wewnętrzną; Kontrola administracyjna może być dokonywana co zgodności z prawem. W przypadku zadań zleconych - także co do celowości.

Europejska Karta Samorządu Terytorialnego cd. Społeczności lokalne mają prawo odwołania na drodze sądowej w celu zapewnienia swobodnego wykonywania uprawnień oraz ochrony samorządności

Zadania samorządu terytorialnego Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych (art. 163 Konstytucji); Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego nie zastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego.

Zadania samorządu terytorialnego Województwo (art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa): „Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i gminy.” Powiat: (art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym) – wyliczenie enumeratywne. 2. Do zadań publicznych powiatu należy również zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży. Gmina: (art. 6 ust. 1ustawy o samorządzie gminnym):  „Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.”

Zadanie własne i zlecone Art. 166 Konstytucji: Zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne. Jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych.

Zadania zlecone i własne - różnice Odpowiedzialność za wykonanie zadań własnych ponosi jednostka samorządu terytorialnego, a za wykonanie zadań zleconych – administracja rządowa; Zadania własne są wykonywane ze środków własnych samorządu, zlecone ze środków administracji rządowej. W razie braku tych środków, samorząd nie ma obowiązku wykonywania zadań zleconych; W sprawach zadań własnych organem odwoławczym jest samorządowe kolegium odwoławcze, w sprawach zadań zleconych – organ administracji rządowej, najczęściej wojewoda.

Zadania zlecone gminie Art. 8 ust. 1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów. 2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji. 2a. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii Art. 50 ust. 1. Nadzór nad uprawami maku lub konopi włóknistych sprawuje wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce położenia tych upraw. Art. 51. W przypadku stwierdzenia prowadzenia upraw maku lub konopi włóknistych (…) wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje nakaz zniszczenia tych upraw przez zaoranie lub przekopanie gruntu, na koszt prowadzącego uprawę; Art. 52. Zadania, o których mowa w art. 47, 50 i 51, są wykonywane przez gminę jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

Ustawa o pomocy społecznej Art. 18 ust. 1. Do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez gminę należy: 1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych; 2) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia; 3) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi; 4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną; 5) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi; 6) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

Zadania zlecone powiatu Ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat. Ustawy mogą nakładać na powiat obowiązek wykonywania zadań z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów. Powiat może zawierać z organami administracji rządowej porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych z zakresu administracji rządowej.

Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie Do zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat należy w szczególności: 1) tworzenie i prowadzenie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie; 2) opracowywanie i realizacja programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.

Zadania zlecone samorządu wojewódzkiego Ustawy mogą określać sprawy należące do zakresu działania województwa jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez zarząd województwa. Ustawy mogą nakładać na województwo obowiązek wykonywania zadań z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

Prawo wodne Art. 11 ust. 1 Prawo wodne.  Prawa właścicielskie w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa, z zastrzeżeniem art. 13, wykonują: (…) marszałek województwa, jako zadanie z zakresu administracji rządowej wykonywane przez samorząd województwa - w stosunku do wód istotnych dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa, służących polepszeniu zdolności produkcyjnej gleby i ułatwieniu jej uprawy (..)

Kontrakty wojewódzkie Kontrakty wojewódzkie są formą porozumienia z rządem, ale nie oznaczają zlecenia zadań administracji rządowej. Art. 11 ust. 4 ustawy o samorządzie województwa.  Samorząd województwa może w związku z realizacją strategii rozwoju województwa: występować o wsparcie ze środków budżetu państwa na realizację zadań zawartych w programach wojewódzkich, zawierać kontrakt wojewódzki z Radą Ministrów na podstawie odrębnej ustawy.