„Malarstwo Hieronima Boscha, a filozofia średniowiecza.”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ukryte treści kwiatów i bukietów
Advertisements

Dzieje świętego Franciszka
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Eschatologia w pigułce
Co ważniejsze daty 325 r. - I Sobór Nicejski. Teodozjusz Wielki ogłosił chrześcijaństwo religią obowiązującą; (chrześcijaństwo stało się religią.
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
ŚREDNIOWIECZE Autorzy: Joanna Zajdel, Elwira Winiarska,
Orędzie Benedykta XVI na Wielki Post 2011
Co znaczy wierzyć?.
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI O BAŚNI
TEMAT : Wiara w Zmartwychwstanie
TEMAT: PRAKTYKA STAŁEGO PRZEZWYCIĘŻANIA GRZECHU
Temat: Zwycięzca piekła. Notatka: Nieprzyjaźń między Bogiem, a człowiekiem spowodował szatan, który nakłonił człowieka do przeciwstawienia.
Motyw śmierci w średniowieczu
Czy zastanawiałeś/ aś się, jak ważną umiejętnością dla maturzysty jest analiza tekstów kultury? Przecież obraz wspomaga nas w odbiorze dzieła literackiego,
Konferencje dla chcących wiedzieć więcej…
Fundamenty kultury europejskiej
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
Słowo Życia Słowo Życia Styczeń 2012 Styczeń 2012.
„Człowiek jest otwarty na Boga”
GRA ZE ŚMIERCIĄ W SZACHY
Pieter Bruegel „Miesiące”
Wtedy Pan Bóg rzekł do węża: „Ponieważ to uczyniłeś, bądź przeklęty wśród wszystkich zwierząt domowych i dzikich; na brzuchu będziesz się czołgał i proch.
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Maryja - Dziewica niepokalanie poczęta
ŚREDNIOWIECZE- EPOKA KONTRASTÓW
BIBLIA Zasady czytania.
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Średniowiecze.
Staraj się zwalczać wszelkie najmniejsze nawet wady, a czując się słabym, nie będziesz się wynosił z powodu cnót, jakie praktykujesz. Bój się twojej słabości,
Słowo Życia Październik 2014.
Rzeczywistość Obrazy użyte w tej prezentacji są tylko mizernym wyobrażeniem, które ma przybliżyć omawiane rzeczywistości.
Nie bój się mała trzódko, gdyż spodobało się Ojcu waszemu
Jan Paweł II - Papież Wolności
Sakramentów świętych. Siedem.
Życie się zmienia ale się nie kończy.
National Gallery of Art w Waszyngtonie
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
58. Kochać również po śmierci
27. Cztery prawdy ostateczne – wiara w życie bez końca
Bosch Malarz i jego symbole.
Odczytywanie trudnych fragmentów Pisma Świętego:
SESJA DRUGA Dlaczego Jezus umarł?.
Przebieg liturgii Wigilii Paschalnej
LUDZIE PLANUJĄ RÓŻNE RZECZY. RODZICE PRZYGOTOWUJĄ PLAN WYBUDOWANIA DOMU. WYCHOWAWCZYNI KLASY PLANUJE I PRZYGOTOWUJE WYCIECZKĘ, BY POKAZAĆ UCZNIOM INTERESUJĄCE.
PORANEK ZMARTWYCHWSTANIA
Koran Koran ksiega. Doktryna religijna Islamiści uważają Allaha za jedynego, doskonałego boga "On jest Bogiem jedynym Bogiem wiekuistym! Nie zrodził nikogo,
Jak Hans Memling przestawił koniec świata?. Które postacie są ubrane, a które nagie? Co to znaczy?
Teologia to nauka o Bogu.. Modlitwa to rozmowa z Panem Bogiem.
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”

Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Michał Anioł.
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Rozdziały 1. i 2. Księgi Joba opisują, jak szatan oskarżył Boga o bycie stronniczym w stosunku do Joba, i jak Job odpowiedział na problemy, jakie szatan.
Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci...
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Św. Franciszek Tomasz Mikuczewski III d.
Wizja raju w islamie W islamie raj nazywa się Dżannah. Według Koranu dostanie się tam po śmierci jest nagrodą za dobre czyny i wiarę. Koran szczegółowo.
POKONANIE GRZECHU Lekcja 7 na 18 listopada 2017.
Lekcja 6 na 11 listopada 2017 ADAM I JEZUS.
Obraz raju w religii chrześcijańskiej
W drodze do EDENU czyli oblicza raju w różnych religiach
KIM JEST CZŁOWIEK Z 7. ROZDZIAŁU LISTU DO RZYMIAN?
„Bóg widział, że były dobre.”
Zapis prezentacji:

„Malarstwo Hieronima Boscha, a filozofia średniowiecza.” Magdalena Doner

Główne nurty i filozofie epoki średniowiecza: Teocentryzm Augustynizm Tomizm Franciszkanizm Scholastyka Motyw śmierci Dualizm świata

Teocentryzm w dziełach Boscha. Częstym tematem obrazów Hieronima Boscha była religia chrześcijańska. Wiele swoich dzieł komponował wg średniowiecznej filozofii teocentrycznej ( jej przedstawicielem być św. Franciszek), w której to Bóg był najważniejszy, stanowił najwyższą wartość. Przykładem takiego dzieła jest „Sąd ostateczny” najbardziej znany obraz Boscha, pełen symbolii nadzwyczaj często stosowanych przez artystę. Składa się z dwóch planów: boskiego i ziemskiego. Centralną postacią obrazu jest Jezus Chrystus. Miejsce w którym została umieszczona jego postać, jest odniesieniem do filozofii teocentryzmu. Nosi czerwoną szatę - symbolem zwycięstwa. Pozycja w której został utrwalony wskazuje na czynność sądzenia. Widzimy również promień tęczy symbolizujący wszechwładzę boską, dotykającą wszystkich ludzi. Jezus otoczony jest przez dwunastu świętych, sześciu z nich klęczy. Liczba sześć oznacza pokój i szczęście. Po Jego prawej i lewej stronie widnieją ubrane na biało anioły z trąbami symbolizujące siedem pieczęci.

„Ogród ziemskich rozkoszy” Bosch przedstawia tu Stworzenie Świata oraz wpływ zła i grzechu na ludzi. Po lewej stronie tryptyku ukazany jest raj, po prawej piekło. Środkowy panel przedstawia upadek ludzkości, zwycięstwo grzechu. Nadzy ludzie wszystkich ras oddają się rozpuście. Na pierwszym planie widzimy grupy kochanków. Fantastyczne stworzenia jak gigantyczne ptaki są częścią życia tych ludzi, bawią się razem z nimi wbrew zasadzie drabiny bytów (Tomizm). Celem obrazu było potępienie wad i słabości skazujących ludzi na piekło. Bosch jednocześnie nawiązuje do filozofii św. Augustyna mówiącej o wewnętrznym rozdarciu człowieka pomiędzy pragnieniem trafienia do nieba, a zaznaniem ziemskich rozkoszy.

Śmierć jako element kultury średniowiecza. Dla ludzi średniowiecza istotne było jak człowiek umiera. Do „ars moriendi” nawiązuje obraz Boscha pt „Śmierć skąpca”. Na malowidle widzimy bogatego kupca, ubranego skromnie, chowającego coś drogocennego do skrzyni. Powyżej pokazany jest on na łożu śmierci. Na jego twarzy dostrzec można zaskoczenie i trwogę przed nadchodzącą śmiercią. W jego pobliżu znajdują się demony. Jeden z nich kusi kupca woreczkiem pieniędzy. Na obrazie widać, że śmierć w średniowieczu zaskakiwała, dopadała nagle i nie pozwalała uciec. Była traktowana makabrycznie i kojarzono ją z karą za grzechy, czymś strasznym. Drugim elementem filozofii średniowiecza jest tu nawiązanie autora do nauk św. Franciszka: „Człowiek jest wolny i szczęśliwy, tylko wtedy gdy posiada tyle, ile jest mu niezbędne do życia.Ktoś, kto ma wiele martwi się o swój majątek, jest jego niewolnikiem.” Tak jak skąpiec, dla którego wartości materialne są najważniejsze i nawet na łożu śmierci sięga po sakwę monet. Artysta na swym obrazie potępia taką postawę.

Moralizatorska wymowa dzieł i dualizm świata. Dzieło składa się z kilku małych obrazów w formie okręgów: cztery małe ukazujące śmierć, sąd ostateczny, piekło, niebo oraz większy, na którym przedstawione są grzechy główne. W centrum dużego okręgu znajduje się mniejszy, symbolizujący oko Boga, na którym Bosch przedstawił zmartwychwstałego Chrystusa. Poniżej wizerunku Chrystusa znajduje się łacińska inskrypcja: Cave Cave Deus Videt (Strzeż się, strzeż się, Bóg widzi) przypominająca, że żaden grzech nie pozostaje niezauważony. Grzechy główne przedstawione są w formie scenek rodzajowych. Każda ze scen posiada łacińską nazwą grzechu. O dydaktycznym charakterze dzieła świadczą dwa cytaty z Księgi Powtórzonego Prawa. Dzieło Boscha nawiązuje do podstawowego założenie scholastyki: dogmaty i prawdy wiary są niepodważalne. Wszystkie prace malarza w sposób charakterystyczny dla średniowiecza przedstawiają świat poprzez skrajne preciwieństwa: dobro i zło, jasność i mrok, niebo i piekło.

Bibliografia. www.sredniowiecze.klp.pl www.wikipedia.org/wiki/Hieronim_Bosch