Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kartezjusz i Racjonalizm
Advertisements

Kantowska koncepcja czasu i przestrzeni
Jak mówić o Bogu?.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Liberalizm.
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Epoka starożytnej Grecji
Wielkie systemy klasyczne Platon a Arystoteles
RENESANS Burckard stwierdził słusznie, że:
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Źródła i granice poznania
Źródła poznania.
Filozofia polityki.
Filozofia polityki 2.
Dziedzictwo oświecenia
Skąd pochodzą zasady moralne?
mgr M. Tomczyk Gimnazjum Nr 2 w Tarnowie
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
EMPIRYZM BRYTYJSKI PROBLEM ŹRÓDEŁ I METOD POZNANIA
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
„Człowiek jest otwarty na Boga”
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Małgorzata Trzcielińska
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
o roli państwa w gospodarce
Sławni matematycy PITAGORAS TALES Z MILETU EUKLIDES KARTEZJUSZ
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Prawa człowieka.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
EkonomiaPopyt i podażRównowagaRynekWartośćPieniądz POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki.
Wartości w życiu człowieka
Demokracja.
Filozoficzno-Teologiczne
Spór między bogami i tytanami
Przełom XVI / XVII w. Epoka rewolucji naukowej: „Więcej jest rzeczy na ziemi i w niebie niż się ich śniło waszym filozofom” (Szekspir)
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Platon ( pne). Arystoteles ( pne).
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
FilozofiA.
Reformacja w XVI w. To jest temat Mapa z XVI w..
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Economic methodology is dead – thirteen thesis on the new economic methodology D. Wade Hand Prezentację przygotował: Łukasz Jacek Gołaszewski.
Historia doktryn politycznych, prawnych i administracyjnych ĆWICZENIA 1.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki
CECHY XIX-WIECZNEGO LIBERALIZMU:
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
KARTEZJUSZ i PASCAL
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Zapis prezentacji:

Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu z umiarkowanym racjonalizmem

1) jest twórcą i jednym z głównych przedstawicieli angielskiego empiryzmu, czyli koncepcji, która za swoją podstawę wszelkiego poznania uznaje się doświadczenie; 2) pierwsze pełne opracowanie systemu państwa demokratycznego; 3) pierwsze pełne opracowanie koncepcji tolerancji religijnej; Rozważania dotyczące rozumu (1690) (krytyka kartezjanizmu) Dwa traktatach o rządzie (1690) Listy o tolerancji (1689)

Punkt wyjścia: całkowicie odrzucił Kartezjańską koncepcję idei wrodzonych (wiedzy wrodzonej), którą mielibyśmy posiadać z chwilą urodzenia. Dusza jest tabula rasa

Punkt dojścia: - skrajny empiryzm teoriopoznawczy – zgodnie z którym wszelkie poznanie zakotwiczone jest w empirycznej rzeczywistości, tzn. w doświadczeniu zmysłowym. - wszelka rzetelna wiedza jako że odnosi się wyłącznie do doświadczenia, zatem musi dotyczyć wyłącznie tego, co konkretne. Ergo Rzetelny dyskurs naukowy porzuca wszelkie zagadnienia metafizyczne, czyli zagadnienie Boga, duszy, substancji itd..

Locke ma wyznawać Religię naturalną (deizm) – gdzie zastępuje się : pojęcie Boga - pojęciem natury; wieczne prawa boskie – wiecznymi prawami natury. odrzuca kwestie objawienie (jako że nie można go zweryfikować doświadczalnie) Prawo naturalne – powie Locke – jest czymś wpisanym w rozumną i wolną naturą człowieka

Podstawą jego filozofii politycznej jest uznanie istnienia trzech praw naturalnych: - Prawo do życia - -Prawo do wolności - -Prawo do własności prywatnej Jego liberalizm obejmuje 3 płaszczyzny: o ekonomiczną – wolny rynek o polityczną – demokracja i trójpodział władzy o filozoficzno-światopoglądową – wolność myśli i wyznania