*POSTMODERNIZM Jackson Pollock, No 5 (‘48)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYBRANE KIERUNKI SZTUKI
Advertisements

Historia idei komunikacji
Postmodernizm Postmodernizm:
czyli Wprowadzenie do filozofii
Wybrane przykłady dzieł sztuki
Filozofowie analityczni
Filozofia współczesna
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
ŚREDNIOWIECZE Autorzy: Joanna Zajdel, Elwira Winiarska,
Net art czyli sztuka sieci
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Ekonomia Pozytywna a Ekonomia Normatywna
Sztuki plastyczne
Kulturapojęcie i problem
APOLLIŃSKOŚĆ I DIONIZYJSKOŚĆ.
od II połowy XX wieku Wykonał Bartosz Babicz Klasa II d
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Co to za miasto?.
Sofiści.
Postmodernizm.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Literatura współczesna
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
GLOBALIZACJA (nowa etyka, nowy język) ZACHODNIEJ KULTURY
Metateorie teorii wychowania
Geometria w Sztuce Dorian Wójtowicz i Szymon Sitkiewicz.
Muzyka ROZRYWKOWA AUTOR: EWA OŻÓG kl.V. 2012r..
- izmy na przełomie wieków
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
SZtuKA WspÓŁczeSnA.
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
Od narratologii do narratywizmu
SURREALIZM Salwador Dali.
ŚREDNIOWIECZE- EPOKA KONTRASTÓW
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Prawda jako mit Renata Ziemińska.
Które ugrupowania artystyczne XX-lecia międzywojennego zaproponowało najbardziej uniwersalny i ponadczasowy program dla sztuki? Faustyna Rzechółko.
istotne cechy kryterium:
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
Prezentacja Multimedialna Wykonana Przez :
Malarstwo 1. połowy XX wieku
FUTURYZM To z Włoch rzucamy w świat ten nasz manifest gwałtowności niszczycielskiej i podpalającej, którym ustanawiamy dziś Futuryzm, ponieważ chcemy uwolnić.
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Pojmowanie dzieła sztuki i piękna
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Teorie jako struktury –
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Jackson Pollock.
Architektura współczesna
ANTYKWARIAT B I Z U T E R I A ART DECO ..
PERIODYZACJA CO BYŁO PO KOLEI.
MODERNIZM WIARĄ W NOWOCZESNOŚĆ.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
Rzeźba współczesna.
1. Podstawy estetyki i makijażu
Jak poznać Ks. Bosko? I Część.  Czy ja dobrze Go znam?  Jakie mam o Nim wyobrażenie?
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Zapis prezentacji:

*POSTMODERNIZM Jackson Pollock, No 5 (‘48) Pojęcie postmodernizmu już co najmniej 30 lat temu na stałe weszło do słownika; używane jest w odniesieniu do współczesnych przeobrażeń społecznych oraz różnorodnych zjawisk w sztuce (architekturze, malarstwie, muzyce, filmie poezji, literaturze) i filozofii; jednocześnie jest wszechstronnym wyrazem głębokiego kryzysu cywilizacji, nauki i kultury europejskiej, odzwierciedla upadek wiary w dotychczasowy racjonalistyczny obraz świata. w szerokim sensie a zarazem w sensie etymologicznym jest odrzuceniem modernizmu

Postmodernizm w sztuce Punkt wyjścia postmodernizmu: Odrzucenie teoretycznych założeń modernizmu. Postmodernizm w kontekście sztuki wychodzi z założenia, iż modernizm (inaczej sztuka awangardowa) pierwszych dekad XX w. uległa wypaleniu, wyczerpaniu. Główne założenia modernizmu w sztuce: indywidualizm - (wyrażanie swojej indywidualności), awangardyzm (podstawa to nowość i oryginalność), elitaryzm (uznanie istnienia istotnej granicy między wielką, prawdziwą sztuką a sztuką popularną, masową). *

Przykłady modernizmu w sztuce: * w sztukach plastycznych (abstrakcyjne formy, poszukiwanie nowości): kubizm – Pablo Picasso surrealizm Salvador Dali, Max Ernes, Joan Miro, Frida Kahlo w architekturze - tzw. sztuka secesyjna -rozwijała się w latach 1895-1914 (wyzwolenie formy budynku z czystego naśladownictwa dawnych epok i wytworzenia nowego stylu. w literaturze (złożone formy, niejasny styl): Franz Kafka, Marcel Proust, Thomas Eliot;

Dali, Narcyz, 1937

Dali, Oblicze wojny, 1940

Frida Kahlo Co mi dała woda 1938

Sagrada Familia Bazylika w Barcelonie Budowa rozpoczęta w 1882 (w 2007 zakończona)

*Typowe dla sztuki postmodernistycznej hasła to: zasypać przepaść między kulturą elitarną a masową; profesjonalizmem a amatorstwem (antyelitaryzm) sztuką jest wszystko zasypać przepaść między artystą, krytykiem a publicznością (antyindywidualizm) artystą jest każdy aktywna rola odbiorcy nastała epoka wolności i różnorodności (pluralizm) zanegowanie roli nowości i oryginalności (kres awangardy)

Klein, The blue Epoch

Peter Hale (geometryczny abstrakcjonizm)

Nam June Paik, Techno Buddha (instalacja)

Enbankment Instalation Rachel Whitread

Ad. Literatury postmodernistycznej * najbardziej wyraziste cechy to: eklektyzm, wielowarstwowość, niejednoznaczność, uwypuklanie bezsensu wszelkich wyższych racji; mieszanie iluzji i rzeczywistości. czytelnik często zostaje postawiony w obliczu niewyjaśnionej labiryntowej zagadki; James Joyce Milan Kudera Gabriel García Márquez Vladimir Nabokov Umberto Eco Pop-art. to szczególna odmiana postmodernizmu główne hasło – przeobrazić banał w dzieło sztuki i uczynić z niego wyznacznik nowej estetyki; Andy Warhol, David Hockney, Peter Blake

Postmodernizm w filozofii Modernizmem w filozofii nazywa się w tym kontekście całą epokę nowożytną, czyli od Kartezjusza do ok. połowy XIX w. Cechy filozofii nowożytnej: ogromna – wiara w ludzki rozum, - abstrakcyjność, systematyczność, - wysoki ton naukowy - swoisty elitaryzm . Modernizm można również nazwać scjentyzmem. Punkt wyjścia postmodernizmu: Odrzucenie teoretycznych założeń modernizmu. (Modernizm jednak jest definiowany inaczej)

Friedrich Nietzsche (1844-1900) Ideowy prekursor postmodernizmu * należy zlikwidować przeświadczenie o możliwości poznania obiektywnego należy zerwać z kultem racjonalności i postępu jedyną słuszną postawą jest relatywizm i sceptycyzm piętnował chrześcijańskie ideały cnoty pokory i miłosierdzia, którym przeciwstawiał wolę życia oraz wizję nadczłowieka również w stylu filozoficznym proklamował zerwanie z tradycyjnym racjonalistycznym i systematycznym podejściem – zatarł granicę między filozofią a literaturą, wypowiadał się w sposób metaforyczny i poetycki.

Przedstawiciele postmodernizmu w filozofii Jean-Francois Lyotard (1924- 1998) Jacques Derrida (1930 – 2004) Michel Foucault (1926-1984) Georges Bataille (1897-1962) Richard Rorty (1931-2007) Giovanni Vattimo (ur. 1936) Giorgio Agamben (ur. 1942)

*Główne cechy fil. postmodernistycznej DEKONSTRUKCJONIZM – postmodernizm ma charakter negatywny – tzn. poddaje krytyce najróżniejsze zjawiska współczesnego świata ANTYLOGOCENTRYZM – postmodernista powie - istnieją tylko narracje, tj. interpretacje, niemożliwością jest stworzenie jednego systemu opisującego całość rzeczywistości.

PLURALIZM ŚWIATOPOGLĄDOWY, EYTYCZNY I POLITYCZNY – jedyna autentyczna podstawa dla autentycznej tolerancji oraz sprawiedliwości społecznej. SKRAJNY RELATYWIZM –wszelka prawda, wiedza jest względna, czyli nic nie ma wartości absolutnej. Wszystko jest historycznie i kulturowo wykreowane.

Zostanie Co znaczy pojęcie „postmodernizmu”; Główne założenia modernizmu w sztuce; Postmodernizm w sztuce – główne hasła; Modernizm w filozofii – czym się odznacza; Główne cechy fil. postmodernistycznej.