Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Motywacja do nauki.
PEDAGOG SZKOLNY.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ 2013/2014. W roku szkolnym 2013/2014 kolejny raz podjęliśmy działania mające na celu podniesienie jakości pracy naszej.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
MAŁGORZATA STEFANIAK KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. WIOSNY LUDÓW W KSIĄŻU WIELKOPOLSKIM
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Praca metodą projektu edukacyjnego
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Wychowanie do życia w rodzinie
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Zapis prezentacji:

Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?

Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy oraz rozumienia otaczającego ją świata.

Czynniki warunkujące sukces w procesie kształcenia ucznia: 1.Rodzina 2.Szkoła: -lekcje -zajęcia pozalekcyjne 3. Zajęcia pozaszkolne 4. Grupa rówieśnicza 5. Mass media

Rodzina - pierwsze i najważniejsze środowisko wychowawcze przygotowujące młodego człowieka do życia w określonym systemie społecznym i wychowawczym.

W niej dziecko przyswaja elementarne wartości i postawy społeczne, Najistotniejsze dla efektywności kształcenia młodego człowieka są czynniki: klimat rodziny, stosunek emocjonalny do dziecka i faktyczny wpływ rodziców na jego postępowanie.

Młody człowiek jest skłonny do naśladownictwa zachowań i przyswajania informacji płynących z najbliższego otoczenia. Nie bez znaczenia dla efektywności kształcenia są warunki mieszkaniowe rodziny. Trudne warunki lokalowe rozpraszają uwagę i utrudniają uczenie się.

Istotny wpływ na efektywność kształcenia ma status kulturalny rodziców- ich poziom wykształcenia i preferowany w rodzinie system wartości i sposób spędzania czasu wolnego. W rodzinie młody człowiek uczy się szacunku, zaufania, tolerancji, współdziałania, pracowitości i obowiązkowości.

Działania szkoły w zakresie podnoszenia efektywności kształcenia: -realizowanie materiału nauczania z wykorzystaniem ciekawych metod nauczania na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych -systematyczne diagnozowanie wyników nauczania (klasyfikacja końcoworoczna i wyniki egzaminów zewnętrznych) -praca z uczniem zdolnym i mającym trudności w nauce (konsultacje) -podejmowanie działań w sytuacji stwierdzenia różnic pomiędzy zaplanowanymi a osiąganymi wynikami pracy szkoły

Propozycje zmian w statucie szkoły IV. Wprowadza się nowy zapis w § 20 nowy punkt 3 o brzmieniu: Punkt 3: Wychowawcy klas pierwszych informują uczniów i rodziców, a nauczyciele przedmiotów informują uczniów na początku roku szkolnego o nowej formie oceniania uczniów klas pierwszych – oceniania kształtującego. Ten typ oceniania wprowadzono w ramach działań Programu Efektywności Kształcenia od roku szkolnego 2009/2010. Dotychczasowy punkt 3 zmieniony jest na punkt 4.

V. W załączniku nr 19 ( Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego) wprowadza się nowy zapis § 2 punkt 3. Punkt 3. Ocenianie kształtujące polega na uzyskiwaniu i interpretacji danych na użytek uczniów i ich nauczycieli, na podstawie których można określić, na jakim etapie są w realizacji założonych celów edukacyjnych, dokąd powinni zmierzać i jakie działania będą temu sprzyjały.

V. Wprowadza się nowy zapis w § 14punkt 5. Pełną odpowiedzialność prawną i cywilną za bezpieczeństwo uczniów, którzy przebywają bez zgody nauczyciela uczącego lub nauczyciela dyżurnego poza terenem szkoły podczas trwania zajęć lekcyjnych lub przerw śródlekcyjnych ponoszą opiekunowie prawni uczniów niepełnoletnich oraz sami pełnoletni uczniowie.

Wpływ grupy rówieśniczej na efektywność kształcenia ucznia - - wymiana i wzbogacanie doświadczeń - - doskonalenie przyjmowania norm i zachowań społecznych - - podejmowanie decyzji i ponoszenie za nie odpowiedzialności - - nawiązywanie relacji z drugim człowiekiem - spędzanie czasu wolnego w sposób bezproduktywny

Wpływ mediów na efektywność kształcenia ucznia - - preferowanie biernego sposobu spędzania czasu wolnego - - dostarczanie wzorów postępowania i rozwiązywania problemów ( (często opartych na agresji i przemocy) - - wzbogacanie wiedzy z zakresu życia - społecznego i rożnorodnych zagadnień do - wykorzystania w praktyce szkolnej

Opracowała: Pedagog szkolny – Bożena Góra