Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
Advertisements

KUJAWSKO-POMORSKIE mocne i słabe strony sektora MSP.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
RAPORT.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Warszawa, 09 października 2013 Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konfederacja Lewiatan CZY PRZEDSIĘBIORSTWA OBRONIŁY.
DEPARTAMENT STRATEGII
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Wrzesień Kilka słów o nas Przedstawienie kadry GOBLL Aeroklub Polski – sytuacja i plany Wyniki finansowe 2009, 2010 GOBLL na tle naszej konkurencji.
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
MSP WOBEC OSŁABIENIA GOSPODARCZEGO Kto będzie zwalniał, a kto będzie zatrudniał? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa - jak widzą 2011 r. i czy będą zatrudniać, zwiększać wynagrodzenia i inwestować w 2012 r.? Badania Monitoring sektora.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
ROK WDRAŻANIA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH MOCNE I SŁABE STRONY SYSTEMU
Przedsiębiorcy i ich gospodarstwa domowe
KONDYCJA PRZEDSIĘBIORSTW W 2004 r. dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
FUNDUSZE STRUKTURALNE – CO DALEJ ?
CZY GOSPODARKA EUROPEJSKA I GOSPODARKA POLSKA SŁABNIE? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek 17 sierpnia 2011 r.
Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek
ROK PO AKCESJI DO UE SZANSE I WYZWANIA DLA PRZEDSIĘBIORSTW dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Przedsiębiorcy i rozwój
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ROZWOJU WIELKOPOLSKICH MŚP dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Piła, 30 października 2012 Prezentacja.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PHU MAXIMUM
ul. Dąbrowskiego 40 Poznań Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Spółdzielnia Usługowo Produkcyjna Kółek Rolniczych „PROAGRO” ul. Polna Chrzypsko Wielkie.
Ul. Juliana Tuwima 9 Turek Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo Wielobranżowe PA-CO Paweł Minkwitz Głażewo Łowyń Zespół konsultantów:
Ul. Rolna 14 Wronki Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa ALBA THYMENT Sp
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Otocznie i strategia Raport przygotowany we współpracy z firmą 6 grudnia 2010 Organizatorzy Projektu:
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Łamigłówki matematyczne
KONKURENCYJNOŚĆ SEKTORA MSP POMORSKIE MSP NA TLE MSP W POLSCE.
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Grupa BRE Banku Szlifujemy diamenty. 2 KRYZYS ? KRY.
Podstawy funkcjonowania organizacji – cz
Podsumowanie wyników próbnego egzaminu zawodowego przeprowadzonego w ZS 1 we Władysławowie dnia 15 stycznia 2010 r.
Anioły biznesu – kluczowy
RES POLONA Kazimierz Żylak. OPANOWANIE UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNYCH PRZEZ GIMNAZJALISTÓW.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Nowa strategia MultiBanku: klienci zamożni i małe firmy
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Leasingowe CV MMŚP Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują leasingu. Na podstawie wyników badania przygotowanego przez Konfederację Lewiatan.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
2015 rok - plany i wyzwania pomorskich MMŚP Konkurencyjność sektora MMŚP na Pomorzu. Jak wypadamy na tle Polski? Na podstawie wyników badania „Monitoring.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców funkcjonującej w ramach Zespołu ds. uproszczeń MRR dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Zapis prezentacji:

Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek

2 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 62,3% 55,6% 44,8% 42,7% 17,2% 14,3% Mali i średni przedsiębiorcy zaczynali działalność gospodarczą w oparciu o: (1) pomysł na produkt/usługę i (2) budowanie dobrych relacji z klientami.

3 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 83,6% 47,5% 19,0% 15,2% 14,1% Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH Były skoncentrowane na rynku polskim i liczyły na rozwój branży, w której rozpoczynały działalność.

4 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 34,5 29,3 46,7 Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH oraz Monitoring kondycji sektora dużych przedsiębiorstw 2010, PKPP Lewiatan i Deloitte Dzisiaj celem strategicznym większości małych i średnich przedsiębiorców jest utrzymanie się na rynku.

5 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 64,7% 57,0% 19,4% 15,0% 56,9% 47,3% Ale jego realizacja to już nowy model biznesowy – oparty na (1) jakości i (2) szyciu na potrzeby klienta.

6 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 90,3% 87,5% 75,1% 72,8% 80,7% 86,4% 72,0% A kluczowymi zasobami nie są – majątek rzeczowy i finansowy, ale: (1) wiedza, (2) menedżerowie i (3) pracownicy.

7 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 62,3% 55,6% 44,8% 42,7% 17,2% 14,3% 57,7% 54,0% 39,6% 36,3% 21,9% 14,9% W najbliższych 3-5 latach model biznesowy małych i średnich przedsiębiorców nie ulegnie zmianie. Będą nastawieni na: (1) klienta, (2) elastyczność i (3) nowe produkty/usługi.

8 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 74,3% 42,1% 25,5% 21,5% 16,4% 16,0% 83,6% 47,5% 19,0% 15,2% 14,1% Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH Aby mogli się rozwijać zawsze będą potrzebowali dobrej koniunktury i rozwoju branży, w której działają. Ale także niższej stawki VAT, łatwiejszego dostępu do finansowania i zmniejszenia biurokracji.

9 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH WNIOSKI Mali i średni przedsiębiorcy rozpoczynali swoją działalność mając pomysł na biznes. Pomogła im dobra koniunktura i rozwój branży, w której działali. Dzisiaj ich celem ciągle jest przetrwanie. Zależy ono nie tylko od dobrej koniunktury i rozwoju branży, w której działają firmy, ale także od stawek VAT, dostępu do finansowania zewnętrznego i zmniejszenia obciążeń administracyjnych. Ale model biznesowy, na którym się opierają, aby przetrwać, jest nowoczesny – bazuje na współpracy z klientami, elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniającego się rynku i potrzeb klientów oraz na nowych produktach i usługach. Jednak rozwój małych i średnich firm będzie ciągle odtwórczy – tylko dla 0,3% firm kluczowym czynnikiem mogącym przyspieszyć rozwój są inwestycje w B+R (dla 3,2% jest to jeden z najważniejszych czyników).

10 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH DZIĘKUJĘ.