Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek
2 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 62,3% 55,6% 44,8% 42,7% 17,2% 14,3% Mali i średni przedsiębiorcy zaczynali działalność gospodarczą w oparciu o: (1) pomysł na produkt/usługę i (2) budowanie dobrych relacji z klientami.
3 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 83,6% 47,5% 19,0% 15,2% 14,1% Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH Były skoncentrowane na rynku polskim i liczyły na rozwój branży, w której rozpoczynały działalność.
4 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 34,5 29,3 46,7 Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH oraz Monitoring kondycji sektora dużych przedsiębiorstw 2010, PKPP Lewiatan i Deloitte Dzisiaj celem strategicznym większości małych i średnich przedsiębiorców jest utrzymanie się na rynku.
5 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 64,7% 57,0% 19,4% 15,0% 56,9% 47,3% Ale jego realizacja to już nowy model biznesowy – oparty na (1) jakości i (2) szyciu na potrzeby klienta.
6 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 90,3% 87,5% 75,1% 72,8% 80,7% 86,4% 72,0% A kluczowymi zasobami nie są – majątek rzeczowy i finansowy, ale: (1) wiedza, (2) menedżerowie i (3) pracownicy.
7 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 62,3% 55,6% 44,8% 42,7% 17,2% 14,3% 57,7% 54,0% 39,6% 36,3% 21,9% 14,9% W najbliższych 3-5 latach model biznesowy małych i średnich przedsiębiorców nie ulegnie zmianie. Będą nastawieni na: (1) klienta, (2) elastyczność i (3) nowe produkty/usługi.
8 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH 74,3% 42,1% 25,5% 21,5% 16,4% 16,0% 83,6% 47,5% 19,0% 15,2% 14,1% Źródło: Badanie małych i średnich przedsiębiorstw2011, PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH Aby mogli się rozwijać zawsze będą potrzebowali dobrej koniunktury i rozwoju branży, w której działają. Ale także niższej stawki VAT, łatwiejszego dostępu do finansowania i zmniejszenia biurokracji.
9 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH WNIOSKI Mali i średni przedsiębiorcy rozpoczynali swoją działalność mając pomysł na biznes. Pomogła im dobra koniunktura i rozwój branży, w której działali. Dzisiaj ich celem ciągle jest przetrwanie. Zależy ono nie tylko od dobrej koniunktury i rozwoju branży, w której działają firmy, ale także od stawek VAT, dostępu do finansowania zewnętrznego i zmniejszenia obciążeń administracyjnych. Ale model biznesowy, na którym się opierają, aby przetrwać, jest nowoczesny – bazuje na współpracy z klientami, elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniającego się rynku i potrzeb klientów oraz na nowych produktach i usługach. Jednak rozwój małych i średnich firm będzie ciągle odtwórczy – tylko dla 0,3% firm kluczowym czynnikiem mogącym przyspieszyć rozwój są inwestycje w B+R (dla 3,2% jest to jeden z najważniejszych czyników).
10 © 2011 PKPP Lewiatan Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH DZIĘKUJĘ.