EMV w świecie SEPA - problemy i wyzwania migracji Tomasz.Nowak@bzwbk.pl
Agenda Wstęp Inicjatywa SEPA Implementacja SEPA Dlaczego musimy przejść na EMV Dlaczego chcemy przejść na EMV Jakie problemy i wyzwania nas czekają Jak pomagamy przejść na EMV Podsumowanie
Co to jest SEPA ? Wstęp EMV w SEPA Projekt restrukturyzacyjno – harmonizacyjny, który radykalnie zmienia cały europejski rynek płatności Zakres Płatności standardowe (płatności masowe) Waluta: EURO Na terytorium Unii Europejskiej (międzynarodowe i krajowe) Instrumenty płatnicze SEPA polecenie przelewu (Credit Transfer) SEPA polecenie zapłaty (Direct Debit) SEPA płatności kartowe
Misja: Wstęp EMV w SEPA Doświadczenie użytkownika karty w obszarze SEPA nie będzie zależeć od kraju, w którym została wydana karta, ani od kraju gdzie jest akceptowana Wspólny Rynek UE => Wspólny Rynek Usług Finansowych => Wspólny Rynek Płatności => SEPA dla kart = SEPA Cards Framework (SCF) Data ostatecznego zakończenia migracji na EMV to: 31.Grudzień 2010 roku
Inicjatywa SEPA - korzyści Dla klientów indywidualnych: Bezpieczeństwo transakcji Posiadacze kart w standardzie SEPA mogą dokonywać płatności i wypłat wszędzie Spodziewane zmniejszenie kosztów operacji Dla firm i instytucji: Punkty usługowe mogą wybierać dowolny system kartowy i podpisać umowę z dowolnym bankiem Większy wybór spośród konkurencyjnych ofert banków ponadregionalnych
Inicjatywa SEPA - korzyści Dla banków: Niskie lub brak barier wejścia na nowy rynek Możliwość zaoferowania usług na europejskim rynku Wyższe wolumeny płatności Konsolidacja przetwarzania płatności Konsolidacja infrastruktury
Inicjatywa SEPA – wady Dla banków: Koszty wdrożenia Czas wdrożenia Koszty plastików Konkurencja Likwidacja lokalnych systemów
Inicjatywa SEPA - korzyści Gdzie możemy wykorzystać potencjał rynku Europejskiego (SEPA) ? SEPA = EU 27 + rest of EEA CH EU 27 Euro area
Implementacja SEPA BZ WBK BZ WBK w świetle implementacji standardów SEPA karty płatnicze w standardzie EMV pierwsza karta 2004 rok bankomaty w standardzie EMV pierwszy bankomat 2004 rok Obsługa przychodzących poleceń przelewu (SEPA Credit Transfer)
Implementacja SEPA Identyfikacja potrzeb rynkowych Implementacja technologii EMV Odpowiedź BZ WBK: Udostępnienie sukcesów wdrożeniowych EMV partnerom Zaoferowanie świadczenia usług w zakresie wydawnictwa i obsługi kart EMV Zaoferowania usług wdrożenia standardu EMV w bankomatach Rozszerzenie usług personalizacji inni producenci kart Rozszerzenie funkcjonalności kart Karty bezstykowe
Implementacja SEPA partnerzy BZ WBK BZ WBK realizuje EMV dla swoich partnerów: Wydawnictwo kart płatniczych w standardzie EMV kilka banków już w całości wydaje karty EMV w oparciu o technologię EMV w BZWBK (Lukas, Santander, BWE) Obsługa bankomatów w standardzie EMV jedna z sieci ATM uzyskała już certyfikację organizacji druga sieć ATM w trakcie projektów organizacji Obsługa przychodzących poleceń przelewu (SEPA Credit Transfer)
Dlaczego musimy przejść na EMV ? Wymagania SEPA Wymagania organizacji kartowych Migracja grup przestępczych do Polski Coraz większa ilość transakcji fraudowych Liability Shift Większe bezpieczeństwo transakcji
Dlaczego chcemy przejść na EMV ? Wymagania SEPA Minimalizacja fraudów Świadomość naszych klientów Możliwość implementacji dodatkowych aplikacji
Dlaczego chcemy przejść na EMV ? Interchange Wyższe stawki interchange transakcje kartami w terminalach zgodnych z EMV objęte dotychczas stawką, premiowane będą wg nowej wyższej stawki Za transakcje kartami EMV w pozostałych terminalach, będziemy również otrzymywać wyższe stawki interchange
Jakie problemy nas czekają ? Podjęcie jednoznacznej decyzji o migracji na EMV Analiza insourcing/in-house Polska tylko 25% kart jest w outsorcingu Europa Zachodnia – 75% Koszty technologii EMV nie uzasadniają realizacji tego in-house Kosztorys przedsięwzięcia Czas trwania projektu Ourtosorcing 3-4 miesiące In-house 9 miesięcy Określenie daty rozpoczęcia migracji Ustalenie z „procesorem” i organizacjami kartowymi możliwej daty realizacji projektu
Jakie problemy nas czekają ? Koszty implementacji EMV Ceny kart spadły, ale czy „procesor” nie narzuci nam dostawcy kart ? Niektóre ATM lepiej będzie wymienić niż dostosować do EMV Od czego zaczynamy: karty czy bankomaty ? Bankomaty - duża ilość transakcji fraudowych Karty – duże zmiany dla klientów, Czy nasz „procesor” jest w pełni zgodny z EMV Czy ma doświadczenie wydawnicze – personalizacja kart Czy ma doświadczenie w obsłudze kart Czy ma doświadczenie w obsłudze bankomatów Brak dużej sieci akceptacji. Brak dobrych szkoleń dla akceptantów z zakresu obsługi kart EMV Ok. 15% bankomatów zgodnych jest z EMV
Jakie wyzwania nas czekają ? Wybór dostawcy kart Czy procesor będzie w stanie je personalizować Perspektywy rozwoju dostawcy kart Czy procesor nie narzuca nam dostawcy kart Możliwości produkcyjne dostawcy/wielkość dostawcy Zbudowanie profilu EMV Oparcie o doświadczenia Organizacji kartowych Procesora (np. BZWBK) Kopiowanie szablonów EMV
Jakie wyzwania nas czekają ? Ustalenie sposobu migracji kart ze względu na numer karty Wymiana kart w ramach wznowień Zamiana karty „starej” na nową z nowym numerem karty (nowy numer BIN) Ustalenie sposobu migracji kart ze względu na czas trwania migracji Wymiana masowa kart Wydanie nowego produktu kartowego Zmiana numeru PIN Pułapki PIN offline/online Skrypty
Jak BZWBK pomaga w tych sprawach ? Dzielimy się doświadczeniem podczas implementacji Wykorzystujemy przetarte przez nas ścieżki projektowe Oferujemy rozwiązania sprawdzone przez naszych klientów Wiemy jak ważna dla Banków jest ciągłość obsługi klientów Możemy zaproponować wydawnictwo i obsługę kart jednego z czterech producentów kart Proponujemy wsparcie przy migracji bankomatów do standardu EMV
Podsumowanie dlaczego już teraz przejść na EMV Migracja do EMV a przestępstwa kartowe Zachowajmy pieniądze Ukróćmy przestępczy proceder Zyskajmy zaufanie naszych klientów Dobry moment na weryfikację usług naszego „procesora” W przypadku niektórych procesorów występuje konieczność uzyskania nowego numeru BIN na karty EMV Możliwość uczestniczenia w dalszy rozwoju EMV np. PayPass – dostępny również dla banków współpracujących. inne aplikacje na karcie
Pytania ? Podsumowanie Kontakt: . Tomasz Nowak . tel. 607 294 472 . Zapraszam wraz z organizatorami na jutrzejszy panel technologiczny gdzie będzie możliwość rozwinięcia omówionych tematów m.in.: EMV (karty i bankomaty), Karty bezstykowe Kontakt: . Tomasz Nowak . tel. 607 294 472 . Tomasz.Nowak@bzwbk.pl