GLOBALNE BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE Wykład II

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekohumanizm w miejsce społecznego neo-darwinizmu
Advertisements

Ekospołecznie użyteczna podatność innowacyjna a informacyjna sprawność gospodarki.
Kryzys globalny - cz. II (zagrożenie i szansa) Ekologiczny holokaust albo upodmiotowianie ekohumanistyczne.
Backcasting w projektowaniu strategii Sustainable Development (SD)
Globalne bezpieczeństwo ekologiczne – Ujęcie cybernetyczne Homeostat i Orgware dla Cywilizacji Życia i Miłości/Ekohumanistycznej Wykład VI 14 kwietnia.
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Wykład I 10 października 2010.
Lesław Michnowski Wieloletni ( ) członek Komitetu Prognoz “Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk
Lesław Michnowski Członek Komitetu Prognoz “Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk
Globalne bezpieczeństwo ekologiczne – Ujęcie cybernetyczne Analiza systemowa w kształtowaniu Cywilizacji Życia i Miłości Cywilizacji Ekohumanistycznej.
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Wykład IV 13 lutego 2011.
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Wykład V 27 lutego 2011.
(…) budować razem, jeśli chce się uniknąć zagłady wszystkich. Jan Paweł II, SRS Ekohumanistyczna globalna współpraca jako warunek trwałego rozwoju.
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Wykład II 24 października 2010.
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Wykład III 14 listopada 2010.
Globalne bezpieczeństwo ekologiczne – Ujęcie cybernetyczne Fazy i etapy trwałego rozwoju Wykład V 24 lutego 2013.
Rola kultury informacyjnej w kształtowaniu trwałego rozwoju (sustainable development) światowej społeczności.
Kultura informacyjna w przezwyciężaniu kryzysu globalnego.
GLOBALNE BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE Wykład I
Globalne bezpieczeństwo ekologiczne – Ujęcie cybernetyczne Model konceptualny System Życia w budowie Cywilizacji Życia i Miłości (CŻM) - Cywilizacji.
EKONOMIKA ERY ZMIAN KLIMATYCZNYCH. Lesław Michnowski Członek Komitetu Prognoz Polska 2000 Plus przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Tematy prac zaliczeniowych.
Backcasting w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczno-rozwojowego.
GLOBALNE BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE Wykład III
NIEPEWNOŚĆ I NIESTABILNOŚĆ W GOSPODARCE (w ujęciu cybernetyki rozwoju) NIEPEWNOŚĆ I NIESTABILNOŚĆ W GOSPODARCE (w ujęciu cybernetyki rozwoju)
Lesław Michnowski Członek Komitetu Prognoz “Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk
CZY FAKTYCZNIE JUŻ PO KRYZYSIE? - wprowadzenie do debaty nt: Systemowe źródła obecnego kryzysu światowego. Referuje prof. Tadeusz Kowalik. (w Klubie Twórców.
Obecny kryzys: istota, przezwyciężanie Ujęcie cybernetyczne.
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Wykład VI 15 maja 2011.
KRYZYS GLOBALNY WSPÓŁPRACA albo KATASTROFA
Globalne bezpieczeństwo ekologiczne – Ujęcie cybernetyczne Wykład I Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego 21 października.
Kryzys globalny - cz. III (zagrożenie i szansa) Dalsze schładzanie światowej gospodarki albo ekohumanistyczne jej uprzemysławianie.
zarządzanie produkcją
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Podstawy metodologiczne ekonomii
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
M. Skotnicki Środowisko a rozwój społeczno-gospodarczy Grzegorz Łach, Aleksander Tittenbrun, Wojciech P. Wilczewski.
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Wprowadzenie do mikroekonomii
ROZWÓJ TRWAŁY (sustainable development) jako rozwojowe przekraczanie granic wzrostu światowej społeczności (Ujęcie cybernetyczne) Lesław Michnowski.
Ekohumanistyczne społeczeństwo informacyjne jako warunek życia w Sytuacji Zmian i Ryzyka.
Trwały Rozwój, MĄDROŚCIĄ sterowany, jako warunek PRZETRWANIA Wisdom Based Sustainable Development as Precondition of Survival.
Psychologia w zarządzaniu
Zarys cybernetycznej teorii trwałego rozwoju (sustainable development) Podatność innowacyjna – istotny warunek życia w SZiR Wykład VI 19 marca 2014.
Zarys cybernetycznej teorii trwałego rozwoju (sustainable development) Model konceptualny System Życia – cz. II, Wykład V 5 marca 2014.
Zarys cybernetycznej teorii trwałego rozwoju (sustainable development) Wizja społeczeństwa trwałego rozwoju Wykład VII 26 marca 2014.
Lesław Michnowski Wieloletni ( ) członek Komitetu Prognoz “Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk
Jan Paweł II - Papież Wolności
Zarys cybernetycznej teorii trwałego rozwoju (sustainable development) Wizyjne programowanie strategiczne/backcasting w zwiększaniu trwałości światowej.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Zarys cybernetycznej teorii trwałego rozwoju (sustainable development) Model konceptualny System Życia – cz. I , Wykład IV 26 lutego 2014.
Powstrzymać III Wojnę Światową Wprowadzenie do debaty nt: Sieci globalne a światowy kryzys społeczno-gospodarczy – referuje prof. Artur Śliwiński. opr.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
GLOBALNE BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE (GBE) – w ujęciu cybernetyki trwałego rozwoju (sustainable development-SD) Cybernetyka trwałego rozwoju w przezwyciężaniu.
GLOBALNE BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE – w ujęciu cybernetyki trwałego rozwoju (sustainable development) 2014/15 Wykłady I - VII Wersja scalona, skorygowana.
ZARYS POLITYKI TRWAŁEGO ROZWOJU (SUSTAINABLE DEVELOPMENT) - ujęcie cybernetyczne Wykład I – III (wersja scalona, uzupełniona) 14 kwietnia kwietnia.
ZARYS POLITYKI TRWAŁEGO ROZWOJU (SUSTAINABLE DEVELOPMENT/(SD)) - ujęcie cybernetyczne ETAPY TRWAŁEGO ROZWOJU SCT Wykład III 13 maja 2015.
ZARYS POLITYKI TRWAŁEGO ROZWOJU (SUSTAINABLE DEVELOPMENT/(SD)) - ujęcie cybernetyczne SYSTEMOWE UWARUNKOWANIA POPRAWNEJ STRATEGII SD Wykład II 21 kwietnia.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
ROLA I ZADANIA PAŃSTWA W XXI WIEKU Państwo Stanu Zmian i Ryzyka (SZiR) -ujęcie cybernetyczne.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Psychologia w zarządzaniu
Zapis prezentacji:

GLOBALNE BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE Wykład II

Lesław Michnowski Członek Komitetu Prognoz “Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk http://www.psl.org.pl/kte kte@psl.org.pl

Informacje dotyczące wykładu: http://www. psl. org. pl/kte/wyklady-sw Informacje dotyczące wykładu: http://www.psl.org.pl/kte/wyklady-sw.htm (w przygotowaniu) Zapytania, uwagi słuchaczy: kte@psl.org.pl leslaw.michnowski@neostrada.pl

Meadows, D.H., …Granice wzrostu (1972)

Dwa podejścia do problemu przeciwdziałania globalnej katastrofie: I - czym więcej ludzi, tym więcej zanieczyszczeń środowiska przyrodniczego i mniej dostępnych zasobów naturalnych, a zatem szybciej globalna katastrofa; II – czym więcej ludzi zdolnych do MĄDREJ - na dobro wspólne ukierunkowanej poznawczo-intelektualnej, - aktywności twórczej, tym większe szanse przekształcania tych zanieczyszczeń w czynniki podtrzymywania życia ludzi i przyrody oraz zapewniania dostępu do do nowych lub alternatywnych źródeł zasobów naturalnych

Dwie koncepcje przezwyciężania kryzysu globalnego: 1 – socjal-darwinistyczna, „wzrostu (silnych) kosztem (ich słabszego) środowiska społecznego” - współcześnie (co najmniej) „zerowego wzrostu” – poprzez zmniejszanie ilości (zwłaszcza NIECO słabszych) konsumentów deficytowych zasobów (naturalnych i przyrodniczych). albo 2 – ekohumanistyczna, Cywilizacji Życia i Miłości, trwałego rozwoju (sustainable development) „dobra wspólnego/wspólnego interesu”, oparta na zasadzie „rozwoju razem ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym”.

Według Jana Pawła II: „przykazanie «nie zabijaj» staje się wezwaniem do czynnej miłości, która ochrania i troszczy się o ROZWÓJ życia bliźniego (...)”[1]. [1] Encyklika Veritatis Splendor, p. 15.

(...) Własność prywatna ma z natury swojej charakter społeczny, oparty na prawie powszechnego przeznaczenia dóbr. (...) Człowiek używając tych dóbr powinien uważać rzeczy zewnętrzne, które posiada (…) za wspólne w tym znaczeniu, by nie tylko jemu, ale i innym przynosiły pożytek (wspólny interes – LM)"

„Własność środków produkcji (…) jest słuszna wtedy, gdy służy użytecznej pracy; przestaje natomiast być uprawniona, gdy nie jest produktywna, lub kiedy służy przeszkadzaniu pracy innych, lub uzyskiwaniu dochodu, którego źródłem jest nie globalny rozwój pracy i społecznego majątku, lecz wyzysk, niegodziwe wykorzystywanie, SPEKULACJA i rozbicie solidarności świata pracy”.

„Z wielką precyzją, chociaż w sposób jednostronny i wybiórczy, Marks opisał sytuację swojego czasu i z wielkim talentem analitycznym przedstawił drogę do rewolucji – nie tylko teoretycznie: z partią komunistyczną, która zrodziła się z manifestu komunistycznego z 1848 roku, konkretnie ją zainicjował.”

„Wówczas miały bowiem zostać zniesione wszystkie sprzeczności (…) Odtąd wszystko miało toczyć się samo słuszną drogą, ponieważ wszystko miało należeć do wszystkich, a wszyscy mieli chcieć dla siebie nawzajem dobra.”

(. ) BUDOWAĆ RAZEM, jeśli chce się UNIKNĄĆ ZAGŁADY WSZYSTKICH (...) BUDOWAĆ RAZEM, jeśli chce się UNIKNĄĆ ZAGŁADY WSZYSTKICH. (…) dobro (…) i szczęście (…) nie dadzą się osiągnąć bez (…) WYRZECZENIA SIĘ własnego EGOIZMU (…) Jan Paweł II, SRS p. 26

Socjal-darwinizm („kultura śmierci”): wzorowany na mechanizmach ewolucji biologicznej sposób dostosowywania form życia (podmiotów życia społeczno-gospodarczego) do nieuchronnie zachodzących zmian w uwarunkowaniach życia „ante factum”, czyli poprzez mnożenie „mutacji” i śmierć podmiotów „niedostosowanych” (do nowych uwarunkowań życia) lub wyrzucanie „na śmietniki” wyrobów „nietrafionych”.

Ekohumanizm, to partnerskie współdziałanie dla dobra wspólnego – wszystkich ludzi (bogatych i biednych, społeczności wysokorozwiniętych i w rozwoju opóźnionych), ich następców oraz środowiska przyrodniczego – powszechnie wspomagane nauką i wysoką techniką.

Jay. W. Forrester (MIT – USA) 1970 – kryzys globalny, bo zbyt dużo: - ludzi; - żywności, - opieki zdrowotnej, czyli NIESPRAWNOŚĆ DOTYCHCZASOWYCH METOD SOCJAL-DARWINIZMU 1995 – brak: - INFORMACYJNYCH NARZĘDZI WSPOMAGANIA POLITYKI, oraz - wiedzy o właściwościach systemów społecznych.

Stan Zmian i Ryzyka (SZiR jako skutek rozwoju nauki i techniki, w tym organizacji): - gdy tempo zmian w Ś i inercja SCT powodują konieczność „feedforward” („ante factum”, pre-emptive) na skutek moralnego zdegradowania się, jako wyłącznej, metody „post factum” – „feedback”. Ryzyko wynika z konieczności kształtowania - w takiej sytuacji - polityki na podstawie prognoz - z natury niepewnych.

W Sytuacji Zmian i Ryzyka moralna destrukcja staje się głównym KRYZYSOGENNYM czynnikiem degradacji światowej społeczności

E = mc2 Nie ma bezwzględnego deficytu materialnych zasobów życia (surowców, paliw, zasobów ekologicznych). Brakuje natomiast: - wiedzy, - technologii, - aktywnego potencjału intelektualnego i - poprawnie wartościującego sumienia, oraz - czasu. czynników koniecznych do ograniczania zbędnego zużywania deficytowych zasobów oraz stwarzania dostępu do zasobów alternatywnych w miarę wyczerpywania źródeł aktualnie eksploatowanych.

Główne wnioski z tych badań: 1 - kryzys globalny jest skutkiem niedostosowania światowej społeczności do życia wspomaganego wysoko rozwiniętą nauką i techniką, czyli w STANIE ZMIAN I RYZYKA (SZR); 2 -- „nie ma granic dla MĄDRZE kierowanego wzrostu i trwałego rozwoju (sustainable development) światowej społeczności; 3 - opanowanie zdolności trwałego rozwoju wymaga dokonania ekohumanistycznej przemiany cywilizacyjnej, w tym ukształtowania wysoce sprawnego układu sterowania FEEDFORWARD

Zadania badawcze: 1 – czy metodą „zerowego wzrostu” można przezwyciężyć kryzys globalny? 2 – czy opanowanie – za pomocą ekohumanizmu - zdolności trwałego rozwoju (SD) jest konieczne dla uniknięcia globalnej katastrofy? 3 – co i w jakiej kolejności należy czynić aby tą (SD) drogą ukształtować CŻM?

Zgodna z wymaganiami Stanu Zmian i Ryzyka (SZR) Sage’a koncepcja kształtowania polityki

Polityka jako zgodne z celami jej kreatorów sterowanie przebiegiem procesu życia społeczności będącej obiektem polityki oraz jej środowiska

Wszelkie zmiany (w tym chaotyczne) mogą być dokonywane (lub zachodzą) w ramach obiektywnie w danym czasie istniejących ograniczeń ich różnorodności.

Konieczność wiedzy ogólnej o zmienianych polityką obiektach oraz o ograniczeniach dokonywania rozwojowych zmian

Dla polityki w SZR konieczność: - dostępności adekwatnych do zmieniającej się rzeczywistości baz danych i wiedzy, ją odwzorowujących; - metod symulacji komputerowej; analizy systemowej; adekwatnego do rzeczywistości systemu wartościowania zmian w układzie: dana społeczność – środowisko.

Poprawny system wartości, w tym wartościowania rozwojowych przedsięwzięć, jako istotny element polityki rozwoju.

Adekwatny do rzeczywistości system wartościowania zmian będących skutkiem polityki jest zależny od aktualnego stanu, w tym kondycji układu: społeczność – środowisko.

Dla przykładu, w warunkach nadmiaru dostępnych w środowisku zasobów nie występuje konieczność uwzględniania kosztów ich zużywania Egoizm albo egoaltruizm, w SZR ekohumanizm

Model konceptualny rzeczywistości jako źródło wiedzy ogólnej o: - właściwościach polityką zmienianego obiektu, - ograniczeniach różnorodności dokonywanych zmian, oraz - adekwatnym w danych warunkach systemie ich wartościowania

Ogólny model konceptualny jako systemowe przedstawienie przydatnej w sterowaniu rozwojem społeczności wiedzy systemowo-filozoficznej

Metoda dedukcyjna jak podstawa cybernetyki rozwoju

J.M. Bocheńskiego koncepcja wykorzystywania wiedzy filozoficznej metodą teorii aksjomatycznej

Metoda aksjomatyczna Forrestera – Bocheńskiego jako sposób budowy ogólnego modelu konceptualnego: pojęcia niedefiniowane pojęcia zdefiniowane logiczne wnioskowanie badanie adekwatności modelu do rzeczywistości

Modelowanie konceptualne SCTŚ

OGÓLNY MODEL KONCEPTUALNY SYSTEM ŹYCIA (SŹ) jako pomoc dla polityki w Sytuacji Zmian i Ryzyka (A.P. Sage, W.R. Ashby) .- wiedza o porządku w chaosie.

Model o nazwie System Życia (SŻ), jako model konceptualny różnorodnej postaci systemów życia, w tym szczególnie systemów typu: człowiek – technika – środowisko (SCTŚ),

Podobieństwo systemów Izomorfizm Homomorfizm

Myślenie Myślenie abstrakcyjne Myślenie systemowe Metoda TOP - DOWN

Systemy życia: - organizmy biologiczne (w tym jednostki ludzkie); - organizmy społeczne (rodziny, przedsiębiorstwa, organizacje naukowo-wytwórcze, narody, cywilizacje itp.) - ekosystemy, - systemy ekospołeczne, i in.

Model SŻ odwzorowuje podstawowe stałe i podlegające okresowo zmianom statyczne i dynamiczne właściwości i cechy strukturalne systemów życia, w tym ich strukturę procesualną

W ujęciu modelu SŻ, życie to proces tworzenia informacji lub przeciwstawiania się zmniejszaniu jej poziomu (czyli wzrostowi entropii) w układzie: system życia – środowisko.

W ujęciu modelu SŻ: - informacja jako miara poziomu rozwoju systemu życia; - informacja odwzorowująca układ: system życia, środowisko, w tym jego właściwości dynamiczne; - informacja realna, zawarta w strukturze systemu życia i środowiska.

Tworzenie informacji polega na dokonywaniu właściwych zmian w czasoprzestrzennych konfiguracjach już istniejących elementów układu: system życia – środowisko. W wyniku - kształtowana jest coraz mniej prawdopodobna struktura tego układu

Dziękuję za uwagę leslaw.michnowski@neostrada.pl