PRACA NA CZARNO OCZAMI PRACODAWCY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRACA NIEREJESTROWANA W BUDOWNICTWIE
Advertisements

Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Wspólnotowe Prawo Podatkowe
Zobowiązania płatnika składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Składki ZUS Rodzaj składek na ubezpieczenie społeczne jakie muszą płacić poszczególne osoby, zależy od ich statusu, a więc od tego, czy prowadzą działalność.
WITOLD POLKOWSKI EKSPERT KONFEDERACJI PRACODAWCÓW POLSKICH
Bartosz Lach | Paweł Kulpiński III H
Podstawy Prawne Biznesu
Postawy przedsiębiorców wobec prawa
Rejestracja firmy i obowiązki przedsiębiorcy.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Sytuacja na rynku pracy
Istota i funkcje podatku
Podatki w przedsiębiorstwie
SYSTEM PODATKOWY I KONSTRUKCJA PRAWNA PODATKU oooO0Oooo
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Społeczno-ekonomiczne znaczenie III filara systemu emerytalnego
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Polityka godzenia ról w Republice Czeskiej oraz rządowe plany poparcia dla rodziny Katerina Cadyova Ministerstwo Pracy i Spraw Socjalnych.
Uprawnienia emerytalne nauczycieli
Stypendium Marii Curie
0 zwrot kosztów przejazdu zwrot kosztów zakwaterowania dofinansowanie podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą kosztów wyposażenia miejsca pracy.
Ubezpieczenie wypadkowe
Patryk Andrzejewski kl.I G
Rynek pracy a osoby niepełnosprawne – stan obecny i perspektywy zmian
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
„UMOWY ŚMIECIOWE” W ŚWIETLE USTAWY
Konferencja Dialogu Społecznego: Dodatkowe ubezpieczenia emerytalne: Niezbędny filar godnej starości Rola sektora ubezpieczeniowego w rozwoju trzeciego.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Praca Tymczasowa korzyści dla pracowników i dla pracodawców
Dr hab. Ryszard Szarfenberg Warszawa,
Wprowadzenie do rynku pracy
Rejestracja firmy i obowiązki przedsiębiorcy.
1.
Różne rodzaje opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w zależności od formy prawnej podmiotu gospodarczego Różne rodzaje opodatkowania podatkiem.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS)
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Kobiety na rynku pracy.
Elastyczne formy zatrudnienia czy „umowy śmieciowe”?
Procedura podejmowania działalności gospodarczej
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej O rozliczeniach z ZUS Projekt jest współfinansowany ze środków.
Elastyczne formy zatrudnienia czy „umowy śmieciowe”?
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Działalność gospodarcza polskich przedsiębiorców w Republice Czeskiej Opole, Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Freelancer w gąszczu przepisów Wojciech Wawrzak | praKreacja.pl aspekty prawne i podatkowe pracy na własny rachunek.
URZĄD PRACY POWIATU KRAKOWSKIEGO Pomoc dla pracodawców Kraków, 20 listopada 2015.
OKRES WYPOWIEDZENIA DR JACEK BOROWICZ.
1. Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
Prawo pracy.
1 Osoby starsze na rynku pracy
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Opodatkowanie pracy w krajach OECD. Analiza porównawcza i wnioski dla Polski Anna Krajewska Katedra Makroekonomii UŁ Konferencja „W POSZUKIWANIU RACJONALNEGO.
Płaca minimalna – ratunek czy kłopot?. Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 2 – komiks – zalety i wady płacy minimalnej 3. Zadanie 3 – skutki.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Osoby starsze na rynku pracy
Krajowy Fundusz Szkoleniowy zasady działania i perspektywy w 2017 r.
Katerina Cadyova Ministerstwo Pracy i Spraw Socjalnych
Kobiety na rynku pracy.
Kobiety na rynku pracy.
System emerytalny Powinien być: bezpieczny uczciwy przejrzysty
OKRES WYPOWIEDZENIA DR JACEK BOROWICZ.
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Rejestracja firmy i obowiązki przedsiębiorcy.
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
Zapis prezentacji:

PRACA NA CZARNO OCZAMI PRACODAWCY Anna Kornacka Prezes Zarządu Związku Pracodawców Pomorza Zachodniego Lewiatan

„Szara strefa” Zgodnie z definicją zawartą w Systemie Rachunków Narodowych (SNA - System of National Accounts), szara strefa obejmuje następujące obszary problemowe: potajemna produkcja (działalność legalna, ale nie zgłoszona władzom), produkcja nielegalna (działalność zabroniona przez prawo), nieformalna produkcja gospodarstw domowych na własny użytek. W związku z trudnością szacowania szarej strefy, instytucje, zarówno polskie (GUS) jak i międzynarodowe (Komisja Europejska, OECD), do szarej gospodarki zaliczają tylko pracę nierejestrowaną. Poza obszarem ich zainteresowania znajduje się zatem działalność przestępcza zwana niekiedy czarną strefą. Główny Urząd Statystyczny do pracy nierejestrowanej zalicza: pracę najemną wykonywaną bez nawiązania jakiejkolwiek pisemnej umowy między pracodawcą a pracownikiem (umowy o pracę, umowy-zlecenia, umowy o dzieło lub jakiejkolwiek innej umowy pisemnej bez względu na sektor własności, również u osób fizycznych i w indywidualnych gospodarstwach rolnych), nieopodatkowaną pracę na własny rachunek.

Skala Udział szarej strefy w ogólnej liczbie pracujących według typu zatrudnienia nierejestrowanego. Udział danego typu zatrudnienia nierejestrowanego w szarej strefie ogółem Pracujący w szarej strefie w pracy głównej 8,5% 91,6% • Pracownicy najemni bez umowy pisemnej 2,8% 29,8% • Pracownicy najemni z umową pisemną ale nie opłacający podatków i składek 0,8% 8,2% • Pracownicy najemni z umową pisemną opłacający częściowo podatki i składki 1,8% 19,2% Samozatrudnieni w sumie 3,2% 34,3% – Samozatrudnieni niezarejestrowani 1,2% 12,4% – Samozatrudnieni ukrywający część przychodów 2,0% 21,9% Pracujący w szarej strefie w pracy dodatkowej 0,9% 10,0% • Pracownicy najemni bez umowy pisemnej 0,4% 4,4% • Pracownicy najemni z umową pisemną, ale nie opłacający podatków i składek 0,1% 1,5% • Pracownicy najemni z umową pisemną, opłacający częściowo po-datki i składki 0,1% 0,1% Źródło: Wyniki badań CASE.

Obszary zatrudnienia nierejestrowanego Osoba prywatna (gospodarstwo domowe) 172 39,9 % Firma prywatna lub spółdzielnia w innym systemie niż chałupniczy (nakładczy) 83 19,3 % Gospodarstwo rolne/ogrodnicze 43 9,9 % Firma prywatna lub spółdzielnia w systemie pracy chałupniczej (nakładczej) 25 5,9 % Pracowałem na własny rachunek 23 5,4 % Firma państwowa 1 0,2 % Brak danych 85 19,5 % Ogółem przebadanych osób 432 100,0 % Źródło: wyniki badań IPiSS.

Rodzaje wykonywanych prac Usługi budowlane i instalacyjne Prace ogrodniczo-rolne Handel Działalność produkcyjna Opieka nad dzieckiem lub starszą osobą Usługi gastronomiczne Usługi transportowe – przewozy Prace domowe (np. sprzątanie) Przeglądy i naprawy samochodów oraz innych maszyn Usługi krawieckie Usługi transportowe – przeprowadzki Ochrona i pilnowanie mienia Usługi fryzjerskie i kosmetyczne Korepetycje Naprawa sprzętu elektrotechnicznego Usługi lekarskie i pielęgniarskie Usługi księgowe Usługi turystyczne i hotelarskie Inne prace Źródło: wyniki badań IPiSS.

Przyczyny wchodzenia w „szarą strefę” CZYNNIKI SOCJOLOGICZNE Wpływ tych czynników jest znaczący. Przeprowadzone badania wskazują, że duża część badanych wybrałaby pracę nierejestrowaną nawet, gdyby miała możliwość wyboru pracy rejestrowanej. Wolą żyć w sferze więzi nieformalnych niż sformalizowanych. Przekonanie o dużo większej skuteczności działań opartych na więzach nieformalnych niż na przestrzeganiu zapisanych norm jest w społeczeństwie polskim powszechne.

Czy zgadza się Pan(i) z tym, że załatwianie rozmaitych spraw częściej kończy się pomyślnie wtedy, kiedy pomagają nam krewni lub znajomi, niż wtedy, kiedy trzymamy się ogólnie obowiązujących zasad postępowania? / wyniki badań IPiSS w %

Przyczyny wchodzenia w „szarą strefę” CZYNNIKI EKONOMICZNE Brak możliwości znalezienia pracy rejestrowanej 230 53,2 Niewystarczające dochody z zasiłków 118 27,4 Pracodawca proponował wyższe wynagrodzenie bez rejestrowania umowy o pracę 93 21,5 Sytuacja rodzinna bądź życiowa nie pozwala na podjęcie regularnej pracy na podstawie sformalizowanej umowy 73 17,0 Poziom podatków płaconych przez pracownika zniechęca do rejestrowania dochodów 49 11,5 Brak kwalifikacji do pracy rejestrowanej 46 10,6 Poziom składki na ubezpieczenie społeczne (ZUS) zniechęca do rejestracji dochodów 43 9,9 Możliwość porzucenia pracy z dnia na dzień 40 9,4 Niechęć wiązania się na stałe z miejscem pracy 35 8,0 Możliwość utraty niektórych świadczeń społecznych przy podjęciu pracy rejestrowanej 14 3,2 Inne 100 23,1 Ogółem przebadanych osób 432 100,0 Źródło: wyniki badań IPiSS.

Świadomość Badania wskazują też, że korzyści z rejestracji zatrudnienia – świadczenia socjalne, ochrona pracy, wysokość przyszłej emerytury są odsunięte w czasie i przez to mniej istotne. Co więcej, wielu w ogóle nie postrzega potrzeby rejestracji i nie widzi niewłaściwości tego postępowania. Interesującym przykładem może być pytanie o sposób zabezpieczenia sobie przyszłych świadczeń emerytalnych. Aż 80% badanych uważa że będzie miało prawo do emerytury z tytułu pracy rejestrowanej. Wielu z nich nie ma świadomości, że będzie to jedynie prawo do emerytury na poziomie ustawowego minimum.

Ślepa uliczka Podjecie pracy nierejstrowanej, nawet z intencją szybkiego zamienienia jej na oficjalną, działa często jak swoista pułapka. Im dłużej się tu pracuje tym trudniej przejść do pracy legalnej (brak stażu, kwalifikacji, uprawnień) a jednocześnie rynek nierejestrowany jawi się jako przejrzysty a praca tu jako rzecz normalna. Brak ubezpieczenia zdrowotnego przy wykonywaniu pracy nierejstrowanej mógłby być teoretycznie istotnym czynnikiem ryzyka, zwiększającym skłonność do pracy rejestrowanej. Badania pokazały jednak, że osoby wykonujące pracę nierejestrowaną nie mają problemu z zapewnieniem sobie ochrony zdrowotnej.

„Szara strefa” okiem pracodawcy Inna perspektywa badawcza, zarysowana zarówno w badaniach IPiSS jak i CASE wiąże się ze sposobem widzenia „szarej strefy” przez pracodawców. Tu w badaniach wyróżniono dwie kategorie podmiotów zatrudniających bez rejestracji – firmy (działające legalnie i nie) oraz gospodarstwa domowe. Wśród tych pierwszych dominują mikroprzedsiębiorstwa. Dla nich bowiem ograniczenie kosztów i procedur formalnych jest szczególnie istotne. Jednocześnie w dużej ilości małych podmiotów trudno jest często i skutecznie przeprowadzać kontrole Rodzaj motywacji pracodawców do poszukiwania pracowników nierejestrowanych zależy w dużej mierze od charakteru lokalnego rynku pracy. Gdy jest trudno o pracowników, uzyskiwane „oszczędności” mają pozwolić na ich lepsze wynagrodzenie, gdy jest bezrobocie, pracodawcy narzucają zatrudnionym niekorzystne warunki pracy dla podwyższenia swoich zysków. Pracodawcy wskazali także na szereg barier, utrudniających im zwiększanie zatrudnienia nierejestrowanego

Pracodawcy Jak wynika z raportu CASE z 2007 roku, do podstawowych powodów prowadzenia działalności w szarej strefie należy: unikanie opłacania składek na ubezpieczenie społeczne, unikanie procedur administracyjnych, takich jak: wypełnianie kwestionariuszy statystycznych lub innych formularzy typu administracyjnego, sztywne stosunki z pracownikami (płaca minimalna, maksymalny czas pracy, przestrzeganie standardów BHP). Wg wskazań pracodawców spośród ww. najważniejszymi i najczęstszymi powodami zatrudniania na czarno są wysokie podatki oraz składki na ubezpieczenie społeczne, ponieważ przyczyniają się one do wzrostu kosztów pracy. Im większa jest różnica między kosztami pracy, a wysokością dochodów z pracy (po opodatkowaniu), tym praca w szarej strefie staje się bardziej atrakcyjna. Duże znaczenie mają również procedury administracyjne. Zbyt skomplikowane - skutecznie utrudniają prowadzenie działalności. Trudność w wypełnianiu formularzy statystycznych to tylko jedna strona medalu. Pozostają również ograniczenia w postaci zbyt intensywnych regulacji prawnych. W okresie deficytu niektórych zawodów i specjalności, duży problem stanowią na przykład ograniczenia w zatrudnianiu obcokrajowców. Niejednokrotnie jedynym sposobem na szybkie i tanie "skompletowanie" pracowników jest nieformalne zatrudnienie.

Skutki gospodarcze zmniejsza oficjalne zasoby środków produkcji, osłabia efektywność gospodarki, zmniejsza zaufanie społeczeństwa do państwa, zwiększa wydatki ponoszone z budżetu państwa na programy socjalne. (Źródło: rynekpracy.pl)

Rekomendacje Uświadamiać, że praca na czarno jest przestępstwem. Również karać i podwyższyć kary dla pracodawców tak, aby przestały się one w jakikolwiek sposób kalkulować nieuczciwemu przedsiębiorcy. Należy też sobie uświadomić, że im bardziej skomplikowany system podatkowy, tym więcej osób decyduje się go omijać. Z badań prof. Friedricha Schneidera z Uniwersytetu Johannesa Keplera w Linzu wynika, że szara strefa w krajach OECD sięga średnio 18 proc. PKB, a im wyższe i bardziej zawiłe podatki, tym więcej ludzi pracuje i zatrudnia na czarno. Problem w tym, czy nasze państwo może sobie pozwolić na obniżenie podatków? Czy obniżenie skali o jeden punkt procentowy pomoże zlikwidować szarą strefę? Rodzą się obawy, że niekoniecznie, ze ci, którzy działają i zatrudniają zgodnie z prawem i płacą zobowiązania fiskalne i ubezpieczeniowe będą wciąż to robić, a ci którzy tego unikają, dalej będą unikać, zaś „zaoszczędzone” przez przedsiębiorców kwoty z podatków zostaną przeznaczone na konsumpcję, a może właśnie na zatrudnienie kolejnej osoby na czarno. Może zatem skuteczniej będzie promować i nagradzać tych, którzy tworzą miejsca pracy, a w celu zmniejszania rozmiaru szarej strefy skuteczne okazałyby się mechanizmy z rodzaju abolicji – dla zatrudnionych i zatrudniających na czarno? Może, przejściowo, tym, którzy zdecydują się wyjść z szarej strefy należałoby zaoferować system ulg podatkowych?

Rekomendacje Działania podejmowane w Polsce przez władze publiczne, muszą mieć charakter kompleksowego, dobrze przygotowanego programu. Jego wdrażanie powinno być realizowane w dwóch etapach, tak aby uzyskać kumulację efektów pozytywnych, a równocześnie zminimalizować możliwy negatywny wydźwięk pojedynczych działań. W pierwszym etapie należy wdrożyć rozwiązania, które m.in. obejmują zachęty finansowe, usprawnienia organizacyjno-administracyjne, uelastycznienie stosunków pracy, indywidualną pomoc pracownikom nierejestrowanym w podejmowaniu pracy rejestrowanej , kampanie informacyjno-edukacyjne.

Rekomendacje W drugim etapie, wdrażanym sukcesywnie, w okresie od 3 do 12 miesięcy po pierwszym etapie, ale ogłoszonym już w momencie wdrażania pierwszego etapu, należy wzmocnić system kontroli oraz zaostrzyć sankcje wobec pracodaw-ców zatrudniających pracowników nierejestrowanych. Działania tego etapu powinny się koncentrować na podmiotach gospodarczych, nie powinny zaś być kierowane na gospodarstwa domowe (zatrudniające np. gosposie, opiekunki, korepetytorów). Działania władz publicznych wobec gospodarstw domowych powinny się koncentrować w najbliższych latach wyłącznie na systemie bodźców pozytywnych, realizowanych w powyżej wspomnianym pierwszym etapie. W niektórych krajach podejście do problematyki zatrudnienia nierejestrowanego jest dużo szersze – władze publiczne próbują regulować także formy pomocy sąsiedzkiej czy rodzinnej. W Polsce tego typu działania nie powinny być podejmowane w najbliższych latach. Nie należy więc ingerować w te formy, których podejmowanie nie wiąże się z obiegiem pieniądza, jak np. wzajemna pomoc sąsiedzka, nawet jeśli ma ona charakter bardziej zorganizowany niż spontaniczny.

Rekomendacje Zmiany w systemie ubezpieczeń społecznych Wdrażany system zachęt finansowych powinien objąć przede wszystkim wprowadzenie w systemie ubezpieczeń społecznych kwoty wolnej od składki na ubezpieczenie społeczne, z wyjątkiem składki emerytalnej, w wysokości ponad 5 tys. złotych rocznie Ważną zachętą finansową mogłoby być skrócenie okresu wypłaty przez pracodawców wynagrodzenia za okres zwolnienia chorobowego do 7 dni. Za dalsze dni absencji chorobowej płacić powinien FUS. Rozwiązanie to jest możliwe do sfinansowania bez zwiększenia dotychczasowej składki chorobowej opłacanej przez pracowników. Gdyby jednak okazało się w przyszłości, że jest konieczne nieznaczne zwiększenie składki chorobowej, powinni to sfinansować pracodawcy.

Rekomendacje Koniecznym działaniem staje się weryfikacja dotychczasowych przepisów, określających minimalną podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne (60% przeciętnego wynagrodzenia) i na ubezpieczenie zdrowotne (75% przeciętnego wynagrodzenia) osób prowadzących działalność gospodarczą i zróżnicowanie tych podstaw zależnie od osiąganych dochodów. Ponieważ uzgodnienie takiego rozwiązania wewnątrz rządu i z partnerami społecznymi może być trudne, za konieczne minimum należy uznać znaczące i trwałe obniżenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne dla części osób rozliczających się na zasadach karty podatkowej (co pozwoliłoby objąć takim rozwiązaniem pewne rodzaje działalności w zakresie sprzątania wnętrz, opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, usług edukacyjnych w zakresie udzie-lania lekcji na godziny).

Rekomendacje Celowym rozwiązaniem byłoby też wprowadzenie odrębnych, uproszczonych odmian druku ZUS-DRA, składanego co miesiąc (np. dla podmiotów zatrudniających jednego pracownika oraz dla tych, którzy chcieliby jednorazowo rozliczyć krótki okres zatrudnienia pracownika, bez konieczności składania co-miesięcznych deklaracji).

Rekomendacje Zmiany w systemie podatkowym Osobom płacącym podatek dochodowy od osób fizycznych należy umożliwić odliczanie od postawy opodatkowania kosztów zatrudniania pracowników w gospodarstwach domowych (wynagrodzenie i składki na ubezpieczenie spo-łeczne). Nie należy natomiast rozciągać tego rozwiązania na takie formy zatrudniania osób w gospodarstwach domowych, z którymi nie wiąże się opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne, zależnych od kwoty wypłacanego wynagrodzenia.

Rekomendacje Część osób wykonujących pracę nierejestrowaną, zaniżając w ten sposób udokumentowany dochód, ubiega się o różne świadczenia społeczne (świadczenia rodzinne, dodatki mieszkaniowe, świadczenia z pomocy społecznej). Przeciw-działając temu zjawisku należy nałożyć ustawowy obowiązek informowania urzędów skarbowych, przez wszystkie instytucje rozpatrujące wnioski o świad-czenia społeczne, o przypadkach, gdy uznają, że mają do czynienia z próbą wyłu-dzenia nienależnych świadczeń. W przypadku wprowadzenia w systemie ubezpieczeń społecznych kwoty wolnej od składki na ubezpieczenie społeczne, kwota wolna od podatku docho-dowego od osób fizycznych powinna być z nią zrównana, co w praktyce oznacza konieczność jej podwyższenia

Rekomendacje Zmiana sytuacji na polskim rynku pracy powoduje, że coraz częściej to nie pracodawca, lecz pracownik stawia warunki. Jest to najlepszy moment, aby dać obu stronom stosunku pracy możliwość zawarcia w umowie o pracę klauzuli opt out, a więc umożliwić wyłączenie, na zasadzie pełnej dobrowolności, stosowania pomiędzy stronami umowy o pracę określonych przepisów Kodeksu pracy oraz niektórych innych ustaw (np. rozwiązywanie stosunków pracy z przyczyn nie dotyczących pracowników). Katalog dopuszczalnych wyłączeń powinien być precyzyjnie określony, oczywiście nie może naruszać postanowień podstawowych norm prawa pracy, unijnych dyrektyw i przepisów konwencji Międzynaro-dowej Organizacji Pracy

Rekomendacje Zmiany w systemie podatkowym Osobom płacącym podatek dochodowy od osób fizycznych należy umożliwić odliczanie od postawy opodatkowania kosztów zatrudniania pracowników w gospodarstwach domowych (wynagrodzenie i składki na ubezpieczenie społeczne). Nie należy natomiast rozciągać tego rozwiązania na takie formy zatrudniania osób w gospodarstwach domowych, z którymi nie wiąże się opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne, zależnych od kwoty wypłacanego wynagrodzenia. W przypadku wprowadzenia w systemie ubezpieczeń społecznych kwoty wolnej od składki na ubezpieczenie społeczne, kwota wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych powinna być z nią zrównana, co w praktyce oznacza konieczność jej podwyższenia Część osób wykonujących pracę nierejestrowaną, zaniżając w ten sposób udokumentowany dochód, ubiega się o różne świadczenia społeczne (świadczenia rodzinne, dodatki mieszkaniowe, świadczenia z pomocy społecznej). Przeciw-działając temu zjawisku należy nałożyć ustawowy obowiązek informowania urzędów skarbowych, przez wszystkie instytucje rozpatrujące wnioski o świadczenia społeczne, o przypadkach, gdy uznają, że mają do czynienia z próbą wyłudzenia nienależnych świadczeń.

Rekomendacje Zmiany w sposobie działań służb publicznych Działania informacyjne i edukacyjne

. DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ