Gospodarka morska jako sektor innowacyjny Gdańsk, 6 listopada 2009 r. Koncepcja Short Sea Shipping na przykładzie hiszpańsko-polskiej wymiany towarowej
Przewozy owoców i warzyw z Hiszpanii do Polski w 2007 r. było to ponad 511 tys. ton, z czego samych owoców południowych – ok. 290 tys. ton Hiszpania jest głównym dostawcą owoców południowych do Polski (65% ogółu importu tych towarów) Oznacza to wykorzystanie ok. 23.000 samochodów-chłodni rocznie – wysokie koszty zewnętrzne transportu! Przejęcie chociaż 1/3 (tj. ok. 170 tys. ton) – ok. 6.000 kontenerów 40’ REF rocznie, czyli średnio ok. 120 tygodniowo
Determinanty wyboru środka transportu: koszt jednostkowy transportu czas dostawy (lub też dostępność towaru do odbioru), jej terminowość i bezpieczeństwo prostsze procedury i korzyści w rozliczeniach finansowych i podatkowych
Koszt jednostkowy transportu (EUR/tona) Porównanie odległości i kosztów przewozu owoców południowych na trasie Walencja – Warszawa Przybliżona odległość w km Walencja - Warszawa Maksymalna ilość ton brutto na środek transportu Koszt transportu za samochód / kontener (w EUR) Koszt jednostkowy transportu (EUR/tona) Transport drogowy w szczycie sezonu 2.750 km 22,5 3.500 – 3.800 156 – 169 Transport multimodalny morsko-drogowy via Bilbao 4.100 km a) 3.800 – 4.400 b) 3.600 – 3.800 a) 169 – 195 b) 160 – 169 Transport multimodalny morsko-drogowy 5.500 km 29,5 5.300 – 5.500 180 – 186 Transport naczepami samochodowymi (serwis ro-ro Transfennica) Transport w kontenerach „reefer”
Porównanie czasu transportu owoców południowych na trasie Walencja – Warszawa Rodzaj transportu Czas transportu (transt time) w dniach Drogowy, bezpośrednio z okolic Walencji do Warszawy 3 – 4 Multimodalny drogowo-morski z okolic Walencji via Bilbao do Warszawy 10-12 szansa na skrócenie nawet do 8 dni Multimodalny drogowo-morski z Walencji do Warszawy 17-19
Prostsze procedury i korzyści w rozliczeniach finansowych i podatkowych centrum dystrybucyjne owoców w porcie polskim Międzynarodowe „konsorcjum owocowe” + internetowa platforma logistyczna Korzyści z tzw. efektu wielkiej skali Niższe koszty dostaw dzięki dofinansowaniu ze środków UE (1 € / 500 tkm, od 20 do 85% na inwestycje w portach, do 35% kosztów eksploatacji statków)
Dogodna lokalizacja oraz wyposażenie polskich portów morskich do obsługi dostaw 3 x S owoców i warzyw z Hiszpanii
Centrum Logistyczne w porcie Gdynia – symulacja komputerowa
Pomorskie Centrum Logistyczne w Gdańsku–Porcie Północnym – symulacja komputerowa
Korzyści dla polskich importerów dzięki wdrożeniu koncepcji „3 x S” oraz stworzeniu centrum dystrybucyjnego owoców w porcie polskim lub jego bezpośrednim sąsiedztwie: uniezależnienie się od dostępności lądowych środków transportu (zwłaszcza w szczycie sezonu) ustabilizowanie ceny transportu skrócenie czasu dostawy z kilku dni do zaledwie kilku godzin możliwość bezpośredniego dostępu do towaru loco magazyn Gdynia/Gdańsk poprawa pozycji konkurencyjnej mniejszych importerów, zmniejszenie ryzyka wahań kursów walut przejęcie czynności spedycyjno-transportowych, dokumentacyjnych, celnych, sanitarnych, kontrolnych, ubezpieczeniowych, prawnych, bankowych, reklamacyjnych itp. redukcja kosztów własnej infra- i suprastruktury
Prostsze procedury i korzyści finansowe dla polskich importerów dzięki „konsorcjum owocowemu” oraz internetowej platformie logistycznej: niższe ceny zakupu owoców i warzyw hiszpańskich; jeszcze lepsze warunki i niższe koszty transportu oraz wszelkich operacji z tym związanych; negocjowanie korzystniejszych warunków kredytowych i ubezpieczeniowych; dalsze usprawnianie procedur transportowych, celnych, sanitarnych, kontrolnych, informatycznych (IT) i in. przekonywanie władz do zastosowania szczególnych udogodnień podatkowych i finansowych dla importerów oraz firm wdrażających koncepcję „3 x S” poprzez np. odstąpienie, względnie częściowe odstąpienie (np. za odcinek morski) od naliczania podatku VAT za usługi transportu multimodalnego z portu w Hiszpanii do polskiego portu pozyskiwanie dopłat z UE (w ramach programu Marco Polo 2 i budowy highways of the sea)
Gwarancja współpracy ze strony: producentów/eksporterów hiszpańskich polskich importerów/odbiorców wszystkich podstawowych uczestników procesu transportowego (zarządy portów/operatorzy terminali, armatorzy, przewoźnicy i in.) władze administracji państwowej i lokalnej
Korzyści dla gospodarki regionu: Rozwój gospodarczy i wzrost zatrudnienia Zwiększone wpływy do budżetu z tytułu opłat i podatków Szansa na dopłaty z UE (m.in. program Marco Polo 2, budowa highways of the sea) Specjalizacja w określonej branży gospodarki, wdrażanie nowoczesnych technologii transportowo-informatycznych Możliwość dalszego rozwoju poprzez obsługę dostaw tranzytowych do krajów sąsiadujących z Polską
Tomasz Kubicki SEA-LOGISTICS Gdynia Dziękuję za uwagę Tomasz Kubicki SEA-LOGISTICS Gdynia