Europejskie stolice kultury Aspiracje, rozczarowania, osiągnięcia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rada Europy.
Advertisements

Trochę uwag o zmianach w edukacji
Ugrupowania integracyjne w Europie
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Ludność miasta Torunia
II Kongres Wolności w Internecie Panel tematyczny IV Przełożenia Polityki Integracji Cyfrowej na konkretne działania.
Prawo europejskie dr Edyta Martini.
SERDECZNIE WITAMY NA KONFERENCJI PROMUJĄCEJ PROJEKT
Polska w strefie Schengen
Europa NASZ DOM.
Modele i strategie międzynarodowej współpracy kulturalnej Dr Dragan Klaic Członek stały stowarzyszenia Felix Meritis w Amsterdamie Wizytujący profesor.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Unia Europejska.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
NATO.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Katarzyna Michalska kl.V a
Nasz dom- EUROPA.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
NATO „Nie wiem , jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej , ale czwarta będzie na maczugi „. Albert Einstein.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Polska prezydencja w Unii Europejskiej.
SERDECZNIE WITAMY NA KONFERENCJI PODSUMOWUJĄCEJ PROJEKT RAZEM DLA GMINY LUBOMIERZ Lubomierz 7 listopada2010 roku Gmina Lubomierz Lubomierz Plac.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Seniorzy Lata 1959 – mistrzostw - 43 medale ś rednia 3,58 11 medali z ł otych 19 medali srebrnych 13 medali br ą zowych.
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
Gospodarczo-polityczny związek demokratycznych państw europejskich
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Nazwa ECTAA - Group of National Travel Agents and Tour Operators Associations within the EU. ECTAA – Ugrupowanie Krajowych Stowarzyszeń Agentów Podróży.
UE w skrócie.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców dr Krzysztof Markowski Instytut Zarządzania i Marketingu Katolicki Uniwersytet Lubelski.
UNIA EUROPEJSKA Opracowała: Dorota Mysza.
Unia Europejska.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
„Nieście go na cały świat jako znak miłości Pana Jezusa do ludzkości i głoście wszystkim, że tylko w Chrystusie umarłym i zmartwychwstałym jest zbawienie.
Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego
Unia Europejska – zjednoczone państwa
Geneza i przebieg integracji europejskiej
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
1 Polskie ośrodki naukowo-badawcze w programie ESPON  Rozmieszczenie instytucji biorących udział w programie ESPON  Dotychczasowe uczestnictwo Polski.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Autorzy: Sebastian Piątkowski i Eryk Pawełczyk Gimnazjum nr 4 im.
Unia Europejska Wykonało: ETI IV rok.
Integracja polityczna państw świata
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Program INTERREG IV C oraz programy współpracy transnarodowej Europa Środkowa & Region Morza Bałtyckiego Agnieszka Osipiuk Natalia Madajczyk Oddział Programów.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Unia Europejska. Kraje członkowskie: AUSTRIA STOLICA: Wiedeń JĘZYK URZĘDOWY: niemiecki W Unii Europejskiej od: 1 stycznia 1995.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Historia rozszerzeń Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Jakub Mróz.
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Zapis prezentacji:

Europejskie stolice kultury Aspiracje, rozczarowania, osiągnięcia Lublin - kandydat do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 Europejskie stolice kultury Aspiracje, rozczarowania, osiągnięcia analiza krytyczna programów w latach 1985-2010 Dragan Klaic Stały członek stowarzyszenia Felix Meritis w Amsterdamie Wizytujący profesor Uniwersytetu Europy Środkowej w Budapeszcie 28 stycznia 2010 r. © D. Klaic 2010 1

Kwestie godne uwagi: Słaba znajomość programu przez mieszkańców Motywy polityczne, kontekst, powody Śledzenie rozwoju Zawiłości proceduralne Główne kwestie, wspólne wskaźniki, problemy strukturalne Owocne strategie, pozytywne przykłady Perspektywy na przyszłość Konkretna motywacja i szanse dla Lublina www.draganklaic.eu 2 2

Tło historyczno-polityczne Lata osiemdziesiąte: Wspólnota Europejska powoli i niechętnie angażuje się w obszarze kultury WE a Rada Europy Rok 1983, inicjatywa Meliny Mercouri: nowy bodziec polityczny poprzez symboliczny gest Ograniczone oddziaływanie, wspólnota 12 państw członkowskich Lata 1989/90, koniec zimnej wojny, normalizacja kontaktów kulturalnych, intensyfikacja współpracy kulturalnej Rok 1992, w Traktacie z Maastricht umieszczono zapis dotyczący kultury Szanse na rozszerzenie UE i daleko posuniętą integrację europejską Wzrost roli miast jako ambitnych uczestników polityki kulturalnej www.draganklaic.eu 3 3

Osiągnięcia stolic kultury 1985 Ateny 1986 Florencja 1987 Amsterdam 1988 Berlin Zachodni 1989 Paryż 1990 Glasgow 1991 Dublin 1992 Madryt 1993 Antwerpia 1994 Lizbona 1995 Luksemburg 1996 Kopenhaga 1997 Saloniki 1998 Sztokholm 1999 Weimar 2000: Avignon, Bolonia, Bruksela, Praga, Kraków, Rejkiawik, Bergen, Helsinki Santiago de Compostela 2001 Rotterdam i Porto 2002 Brugia i Salamanka 2003 Graz 2004 Lille i Genua 2005 Cork 2006 Patras www.draganklaic.eu 4 4

Niedawne, obecne i przyszłe stolice kultury 2019 Włochy Bułgaria 2020 Rumunia Irlandia Chorwacja 2021 Grecja Islandia Szwajcaria 2022 W. Brytania Macedonia Turcja Zmiany proceduralne: międzynarodowe komisje ekspertów Większa konkurencja i oczekiwania Bardziej złożony proces przygotowania aplikacji; więcej czasu na przygotowanie programu Bardziej ambitne budżety. Niewielkie wsparcie UE: 3%? 07 Luksemburg i Sybin 08 Liverpool i Stavanger 09 Linz i Wilno 10 Istambuł, Essen i Pecs 2011 Tallin i Turku 2012 Maribor i Guimaraes 2013 Marsylia i Koszyce 2014 Umea i Ryga 2015 Belgia i Czechy 2016 Polska i Hiszpania 2017 Dania (Arhus?) Cypr 2018 Holandia i Malta www.draganklaic.eu 5 5

Opracowanie Palmer-Rae z roku 2004 Wygórowane oczekiwania i przesadne obietnice Spory polityczne spowalniające działania programowe Symboliczne budowle, rozwój infrastruktury Opóźnienia z inwestycjami względem roku festiwalowego Projekt bardziej polityczny niż kulturalny Trudności w tworzeniu koalicji społeczno-kulturalnej Rozczarowujące efekty, krótkotrwałe korzyści Ciągłość: zmiana mentalności, wytworzenie własnego wizerunku, większa pewność siebie Nowy kapitał: kompetencje, sieci kontaktów, partnerstwo www.draganklaic.eu 6 6

Napięcia i konflikty Opóźnienia w planowaniu i organizacji Problemy z osobami będącymi u władzy i od nich zależnymi Różnice zdań między organizatorami i księgowymi Przesadna zawartość programu Koncepcje a strona praktyczna Niezadowolenie osób niezaangażowanych i społeczności lokalnych Przedwczesne "wypalenie" organizatorów "Nasycenie" oczekiwań publiczności w zbyt krótkim czasie (3 miesiące) Sprawienie by dostrzegła nas reszta świata Zachowanie inicjatywy przez cały rok programowy i później www.draganklaic.eu 7 7

Dlaczego liczą się "mega" festiwale? Innowacyjność i witalizm twórców Wydarzenia i procesy Nowa publiczność, nowe lokalizacje i partnerzy Mobilizujący wpływ, zwiększenie uczestnictwa, budowa zaufania Nowa jakość życia w mieście, "demokracja" kulturalna Dialog międzykulturowy, kompetencje międzykulturowe Poczucie przynależności lokalnej i europejskiej Wpływ na region Wzmocnienie rządów www.draganklaic.eu 8 8

Szanse dla Lublina Napływ funduszy unijnych uzależniony jest od realnej strategii rozwoju Szczególna lokalizacja geopolityczna na skraju UE: współpraca w zakresie ruchu transgranicznego, wpływy regionalne Podniesienie jakości zasobów akademickich Dziedzictwo kulturalne we współczesnych ramach Wzmocnienie pozycji wyróżniających się organizacji kultury współczesnej poprzez uruchomienie międzynarodowego partnerstwa Wzmocnienie kompetencji i usprawnienie działań instytucji Centralne miejsce kultury w planowaniu przyszłości miasta www.draganklaic.eu 9 9