Nowe Centrum Łodzi – Miasto czy węzeł autostradowy?
30 ha na działalność kulturalną 60 ha na działalność komercyjną Co wiemy? 90 ha powierzchni 30 ha na działalność kulturalną 60 ha na działalność komercyjną 200 tys. pasażerów dziennie 30 tys. mieszkań ogromna powierzchnia biurowa SSS – 40 tys. m2 SSK – 90 tys. m2 CFK – 300 tys. m2 Źródło: EC 1 Miasto Kultury
Co wiemy? 145 tys. m2 powierzchni biurowej (2009) 30,7% tej powierzchni to pustostany w całym kraju w 2009 oddano 240 tys. m2 powierzchni biurowej 48 tys. m2 oddano w 2009 w Łodzi Źródło: Colliers International
135 tys. mieszkań oddano do użytku w całej Polsce w roku 2010 Co wiemy? 135 tys. mieszkań oddano do użytku w całej Polsce w roku 2010 54 tys. spośród tych mieszkań to mieszkania developerskie w Łodzi oddano do użytku w roku 2010 2082 mieszkania, z czego 1400 na sprzedaż lub wynajem Źródło: GUS, Łódzki Ośrodek Badań Regionalnych
Ilość pasażerów dziś Dworzec Łódź Fabryczna jest dworcem kategorii B od 1 do 2 mln pasażerów rocznie maks. 5,5 tys. pasażerów dziennie po ponownym otwarciu dworca nie wszystkie dotychczas dojeżdżające tam pociągi wrócą na ten dworzec nawet przy skierowaniu wszystkich pociągów (KDP, IC, TLK, Regio) nie osiągniemy liczby 200 tys.
Koszty węzeł multimodalny przy dworcu Łódź Fabryczna – 365 mln 750 tys. przebudowa węzła drogowego wokół dworca Łódź Fabryczna – 133 mln 566 tys. pozyskane dofinansowanie zewnętrzne: brak
Planowany układ drogowy pn-pd: Nowotargowa (2x2) Tramwajowa (tunel pod Węglową, 1x2) Przędzalniana/Wierzbowa (1x2) Kopcińskiego (2x3) Razem: 14 pasów ruchu
Planowany układ drogowy wsch-zach: Narutowicza (1x2) Nowowęglowa/Składowa (2x2) Tuwima (1x2, 2x2 do Wierzbowej do Kopcińskiego)* Razem: 8 pasów ruchu * Docelowo 2x2 od Kilińskiego do Kopcińskiego
Pomysł na Tuwima/Struga konsultacje społeczne nt. infrastruktury drogowej i organizacji ruchu na ul. Tuwima/Struga (od Wólczańskiej do Kilińskiego) przeprowadzone metodą warsztatową pomiędzy VI a X 2011 mieszkańcy poznali 4 koncepcje ZDiT, opracowali 3 swoje i zagłosowali na najlepszą propozycję
Wariant wybrany w głosowaniu Uspokojony ruch Zwężenie pasa dla samochodów Buspas z możliwością poruszania się po nim rowerzystów Kontrapas rowerowy Likwidacja parkowania przykrawężnikowego Poszerzenie chodników Zachowanie kostki brukowej
Planowany układ drogowy pn-pd (propozycja): Nowotargowa (1x2) Lindleya/Wodna (1x2) Tramwajowa (1x2) Przędzalniana/Wierzbowa (1x2) Nowa/przebicie do Narutowicza (1x2) Kopcinskiego (2x3) Razem: 16 pasów ruchu
Planowany układ drogowy wsch-zach (propozycja): Narutowicza (1x2) Nowowęglowa (1x2) Nowowęglowa bis (południowa strona torów, 1x2) Tuwima (1x2) Razem: 8 pasów ruchu
Różnice brak uciążliwych barier urbanistycznych mniejsze, łatwiejsze do zagospodarowania kwartały „miejska” siatka ulic łatwiejsza dostępność kwartałów brak szerokich arterii zachęcających do przejazdów międzydzielnicowych większa ilość pasów ruchu pn-pd i taka sama wsch-zach bez konieczności budowy szerokich arterii
Dziękuję za uwagę.