Open AGH i inne platformy Otwartych Zasobów Akademickich Karolina Grodecka Centrum e-Learningu AGH
Materiały, które są publicznie dostępne w Internecie, opublikowane wraz z prawem do dalszego wykorzystania i rozwijane w otwarty sposób Ikony z Open ClipArt Libraray http://openclipart.org/
używaj/ kopiuj/ zmieniaj/ twórz Źródło: http://www.flickr.com/photos/opensourceway/4581855658/in/photostream
Publikacje o otwartym dostępie są zwykle określane mianem publikacji badawczych z jakiegoś powodu udostępnionych na wolnej licencji. OZE odnoszą się do materiałów edukacyjnych i szkoleniowych udostępnionych również na takowej licencji. Jasne jest, że szczególnie w przypadku szkolnictwa wyższego te dwa pojęcia się zazębiają, gdyż publikacje naukowe stanowią znaczną część ogólnie rozumianego zestawu literatury przedmiotu, z którą muszą zapoznać się studenci chcący ukończyć ten etap kształcenia, szczególnie jeśli chodzi o studia podyplomowe i doktoranckie. Mimo tych podobieństw, warto jest te dwa pojęcia rozgraniczyć, gdyż pozwala to na prowadzenie bardziej szczegółowej dyskusji i przygotowywanie znacznie bardziej szczegółowych planów definiujących, jakie rodzaje otwartych licencji są najodpowiedniejsze do określonych zasobów. dziel się
piramida otwartości Piramida otwartości na podstawie wykresu. Aut. Karolina Grodecka, dostępne na licencji CC BY-SA, 2011, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piramida_otwartosci.svg
Kryteria doboru platformy dla OZE potrzeby pracowników-autorów CEL kompetencje informatyczne autorów oczekiwania autorów komunikacja ocenianie zasobów przez społeczność recenzowanie stabilność narzędzia istniejąca na uczelni infrastruktura wsparcie administratorów liczba użytkowników
Modele udostępniania OZE wspieranie samodzielnego uczenia się / szerszy dostęp do treści dydaktycznych, etc. (MIT, OpenAGH) wspieranie uczenia się w społecznościach (OpenLearn UK, Peer2Peer University) wspieranie (współ)tworzenia treści (WikiEducator, WikiBooks, Wikiversity, Curriki, Connexions)
WIKI przejrzystość, jednolitość formatu i wyglądu treści = spójna struktura otwarty kod źródłowy = łatwe dostosowanie do potrzeb autorów dostępność treści dla osób niewidomych i niedowidzących Wikimedia Commons - baza zasobów multimedialnych na wolnych licencjach czy Wikiversity - platforma OZE dla naukowców, studentów, badaczy Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW - dla studentów kierunku matematyka, CC BY-NC-ND, w 4 formatach - HTML, MathML, do wydruku PDF, slajdy PDF Wydział Fizyki UW - zasoby dla studentów fizyki,biologii i medycyny, CC BY-SA
eduCommons tworzone w ramach OpenCourseWare Consortium przez Uniwersytet Utah 40 uniwersytetów z całego świata, które dzielą się zasobami dydaktycznymi swoich pracowników dedykowane dla OZE kompatybilny z innymi narzędziami, eksportu i importu kopii zasobów do / i z innych platform, np. Moodle elementy: opis kursu, wymagania techniczne, osoba prowadząca, sylabus, harmonogram, dodatkowa literatura, zadania, narzędzia, egzamin, wykłady wideo Uniwersytet Stanowy Utah,100 kursów na licencji Creative Commons BY-NC-SA
MOODLE platforma e-learningowa open source ułatwiająca tworzenie, prowadzenie i administrowanie kursami edukacyjnymi 40 tys. placówek w blisko 200 krajach, przez ponad 20 milionów osób także kanał dystrybucji dla twórców otwartych zasobów akademickich OpenLearn Open University UK wdrożył platformę Moodle jako otwarte środowisko pracy i komunikacji studentów, fragmenty lub całymi otwartymi kursami online, CC BY-NC-SA LabSpace udostępnił otwarte środowisko eksperymentowania
open.agh.edu.pl
Open AGH pierwsze w Polsce uczelniane repozytorium Otwartych Zasobów Edukacyjnych około 100 materiałów - 1500-2000 godzin nauki całe kursy / podręczniki / ćwiczenia / skrypty uczelniane / jak i pojedyncze teksty / grafiki / symulacje / konspekty kursów / nagrania audio i wideo itp. materiały przygotowane przez wykładowców, doktorantów i najlepszych studentów AGH (konkurs Notatki w Internecie) średnio około 1000 osób dziennie
Open AGH: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 3.0 Polska Można: dowolnie wykorzystywać, kopiować, rozpowszechniać i adaptować Warunek: niekomercyjne wykorzystanie zasobów oraz w przypadku ich adaptacji opublikowanie na tej samej licencji Creative Commons, jak praca oryginalna
PODEJŚCIE BOTTOM-UP Władze AGH Jednostka pozawydziałowa (Centrum e-Learningu AGH)
http://otwartanauka.cel.agh.edu.pl/
Stosunek społeczności AGH do OZE metoda: ankieta cel: zbadanie poziomu wiedzy na temat OZE i nastawienia do ich tworzenia grupa: 260 osób
O co pytaliśmy w ankiecie? # Czy wykładowcy AGH wykorzystują Internet w praktyce dydaktycznej? # Jaka jest ich wiedza o otwartych licencjach prawnych? # Jaka jest ich wiedza o OZE? # Jaka jest ich wiedza o Open AGH? # Jak oceniają przydatność OZE, czy zamierzają z nich korzystać?
67% używa Internetu do wyszukiwania treści do zaprojektowania własnych zajęć lub pokazania studentom publikuje własne zasoby w Internecie udostępnia je na jednej z licencji Creative Commons 31% 15%
54% 65% 71% nie słyszało o otwartych licencjach CC czy GNU nie słyszało o OZE słyszało o OZE, ale nie korzystało 65% 71%
53% 47% 38% 51% 34% 26% nie ma zdania na temat korzyści OZE OZE to szansa na zdobycie ciekawych materiałów 38% spopularyzowanie swojej pracy 51% podpatrzenie jak inni nauczają 34% nawiązanie kontaktów OZE pomocne przy tworzeniu planowania przedmiotu 26%
nie będzie publikować ani korzystać z OZE 48% będzie publikować swoje OZE, skorzysta i będzie namawiać innych 52% nie będzie publikować ani korzystać z OZE
nie będzie publikować ani korzystać z OZE 52% nie będzie publikować ani korzystać z OZE wysoki odsetek braku gotowości do OZE 1) wątpliwości metodyczne: jak wykorzystywać OZE w kontekście tradycyjnej uczelni 2) wątpliwości prawne: > jak korzystać z Creative Commons (co jest, a co nie jest komercyjne), > niekorzystanie z OZE w ogóle lub łamanie prawa > zrzekanie się praw autorskich, plagiat, utrata kontekstu 3) niechęć do transparentności procesu dydaktycznego 4) brak doraźnych korzyści z OZE
będzie publikować swoje OZE, skorzysta i będzie namawiać innych 48% będzie publikować swoje OZE, skorzysta i będzie namawiać innych po ankiecie liczba osób, które zadeklarowały chęć skorzystania z OZE jest większa niż tych, którzy mieli z OZE jakikolwiek kontakt (71% słyszało) w kontekście 67% pracowników AGH, którzy używają Internet do wyszukiwania zasobów problem: 19% wyraża chęć skorzystania z OZE, ale nie chce się dzielić
SPOSOBY PROMOCJI OZE W ŚRODOWISKU UCZELNI 1) poszerzanie wiedzy o CC i prawie autorskim (szkolenia) 2) rozwiązania systemowe na poziomie uczelni np. grant, dodatkowe punkty w ocenia okresowej pracowników (punkty nie tylko za badania) 3) stworzenie repozytorium OZE na uczelni 4) stworzenie jednostki odpowiedzialnej za wsparcie pracowników - techniczne, prawne, metodyczne 5) otwarty mandat na OZE? (obligatoryjnie otwarte, bo publiczne środki)
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ karolina.grodecka@agh.edu.pl