Open AGH i inne platformy Otwartych Zasobów Akademickich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Platformy e-learningowe Krzysztof Andrelczyk IS, WIMiIP, III rok
Advertisements

Podstawowe pojęcia e-learningu
Katarzyna Szypuła-Sajon
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Nauczanie na odległość a standaryzacja materiałów edukacyjnych
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Poradnik dla wyższych uczelni
Prawne aspekty publikowania obiektów cyfrowych w modelu Open Access
Małgorzata Rychlik, Emilia Karwasińska
Jak korzystać z platformy e-learningowej? Podsumowanie
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
Wykorzystanie Platformy Moodle w dydaktyce języków obcych
Benefity dla Nauczycieli. Partners in Learning ( PIL ) Globalna inicjatywa Microsoft, obecna w 115 krajach, w 36 językach. Portal Partners in Learning.
Spotkanie nauczycieli i autorów Zadania e-Rolnictwo Projektu (wersja skrócona) Mirosław Woźniakowski Warszawa, 12 lipiec, 2010.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Czy e-learning jest popularny wśród dolnośląskich bibliotekarzy ?
OPEN ACCESS A PRAWO AUTORSKIE
Technologie informacyjne w kształceniu na Politechnice Gdańskiej Wykład 3 Platformy, narzędzia, zasoby Dr inż. Anna Grabowska
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
„Ukryte” zasoby Internetu
Implementacja cech Web 2.0 w systemach e-learning
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Rachunek zwrotu inwestycji na przykładzie studiów eksternistycznych
Nowoczesne formy kształcenia w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
Zdalne Nauczanie w Praktyce Nowoczesne Metody Nauczania (NMN)
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Założenia PROJEKTU
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
Systemy informatyczne w zarządzaniu e-learning
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Model i etapy tworzenia repozytorium instytucjonalnego na podstawie badań własnych i doświadczeń bibliotek zagranicznych Emilia Karwasińska, Małgorzata.
Licencja Creative Commons
Platforma Edukacyjna Szkoły Podstawowej nr 67 w Krakowie Z tej krótkiej prezentacji dowiemy się, do czego będzie służyć uczniom platforma edukacyjna, jak.
Rodzaje kursów e-learningowych 12 stycznia 2011 dr Magdalena Jasińska Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wprowadzenie o obsługi platformy e-learningowej
Nauka przenosi się do sieci
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Gdzie ich szukać? Flickr.comFlickr.com – CC Open Clip Art LibraryOpen Clip Art Library – grafika w domenie publicznej.domenie publicznej.
OPEN ACCESS października międzynarodowy tydzień open access Oprac. na podst. Przewodnik po otwartej nauce, Justyna Hofmokl i in., Warszawa 2009.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja.
Czym jest Fronter? Gdańsk, wrzesień 2014
Obowiązki uczelni w zakresie dostępności serwisów internetowych Piotr Witek Utilitia.pl Ten utwór jest dostępny na licencji Creative.
Opracowała Edyta Drabek Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy W Katowicach Filia w Chorzowie.
Korzystając z materiałów kopiowanych z Internetu, zawsze podajemy ich źródło oraz autora.
Uniwersytet Rzeszowski
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
Ochrona danych osobowych i kwestie prawa autorskiego §
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Andrzej Wodecki Polski Uniwersytet Wirtualny Ogólnopolska Konferencja
RePolis Repozytorium Publikacji Naukowych Politechniki Śląskiej.
otwartymandat.pl Wyniki wszystkich badań finansowanych ze środków publicznych powinny być dostępne w trybie Open Access.
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Katarzyna Panasiewicz Modele otwartego dostępu.
Targi grudnia 2013 r.. Kodeks 2.0 Punkt 9 Chronimy prawa autorskie.
Slajd 1 Tradycyjne podejście w adaptacji do brajla  Adaptacja skoncentrowana na tworzeniu wersji tekstowej  Polecenia i ćwiczenia oparte na grafice pomijane.
Baza Wiedzy Politechniki Warszawskiej – uregulowania prawne, organizacja Jolanta Stępniak Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej.
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
Tydzień Otwartej Nauki października Otwartość w działaniu.
Edytor wzorów matematycznych dla platformy e-learningowej Moodle
Dr inż. Ilona Pawełoszek Katedra Informatyki Ekonomicznej
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
III. Wykorzystanie portalu
Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie
Science in English Innowacyjne nauczanie języka angielskiego
Zapis prezentacji:

Open AGH i inne platformy Otwartych Zasobów Akademickich Karolina Grodecka Centrum e-Learningu AGH

Materiały, które są publicznie dostępne w Internecie, opublikowane wraz z prawem do dalszego wykorzystania i rozwijane w otwarty sposób Ikony z Open ClipArt Libraray http://openclipart.org/

używaj/ kopiuj/ zmieniaj/ twórz Źródło: http://www.flickr.com/photos/opensourceway/4581855658/in/photostream

Publikacje o otwartym dostępie są zwykle określane mianem publikacji badawczych z jakiegoś powodu udostępnionych na wolnej licencji. OZE odnoszą się do materiałów edukacyjnych i szkoleniowych udostępnionych również na takowej licencji. Jasne jest, że szczególnie w przypadku szkolnictwa wyższego te dwa pojęcia się zazębiają, gdyż publikacje naukowe stanowią znaczną część ogólnie rozumianego zestawu literatury przedmiotu, z którą muszą zapoznać się studenci chcący ukończyć ten etap kształcenia, szczególnie jeśli chodzi o studia podyplomowe i doktoranckie. Mimo tych podobieństw, warto jest te dwa pojęcia rozgraniczyć, gdyż pozwala to na prowadzenie bardziej szczegółowej dyskusji i przygotowywanie znacznie bardziej szczegółowych planów definiujących, jakie rodzaje otwartych licencji są najodpowiedniejsze do określonych zasobów. dziel się

piramida otwartości Piramida otwartości na podstawie wykresu. Aut. Karolina Grodecka, dostępne na licencji CC BY-SA, 2011, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piramida_otwartosci.svg

Kryteria doboru platformy dla OZE potrzeby pracowników-autorów CEL kompetencje informatyczne autorów oczekiwania autorów komunikacja ocenianie zasobów przez społeczność recenzowanie stabilność narzędzia istniejąca na uczelni infrastruktura wsparcie administratorów liczba użytkowników

Modele udostępniania OZE wspieranie samodzielnego uczenia się / szerszy dostęp do treści dydaktycznych, etc. (MIT, OpenAGH) wspieranie uczenia się w społecznościach (OpenLearn UK, Peer2Peer University) wspieranie (współ)tworzenia treści (WikiEducator, WikiBooks, Wikiversity, Curriki, Connexions)

WIKI przejrzystość, jednolitość formatu i wyglądu treści = spójna struktura otwarty kod źródłowy = łatwe dostosowanie do potrzeb autorów dostępność treści dla osób niewidomych i niedowidzących Wikimedia Commons - baza zasobów multimedialnych na wolnych licencjach czy Wikiversity - platforma OZE dla naukowców, studentów, badaczy Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW - dla studentów kierunku matematyka, CC BY-NC-ND, w 4 formatach - HTML, MathML, do wydruku PDF, slajdy PDF Wydział Fizyki UW - zasoby dla studentów fizyki,biologii i medycyny, CC BY-SA

eduCommons tworzone w ramach OpenCourseWare Consortium przez Uniwersytet Utah 40 uniwersytetów z całego świata, które dzielą się zasobami dydaktycznymi swoich pracowników dedykowane dla OZE kompatybilny z innymi narzędziami, eksportu i importu kopii zasobów do / i z innych platform, np. Moodle elementy: opis kursu, wymagania techniczne, osoba prowadząca, sylabus, harmonogram, dodatkowa literatura, zadania, narzędzia, egzamin, wykłady wideo Uniwersytet Stanowy Utah,100 kursów na licencji Creative Commons BY-NC-SA

MOODLE platforma e-learningowa open source ułatwiająca tworzenie, prowadzenie i administrowanie kursami edukacyjnymi 40 tys. placówek w blisko 200 krajach, przez ponad 20 milionów osób także kanał dystrybucji dla twórców otwartych zasobów akademickich OpenLearn Open University UK wdrożył platformę Moodle jako otwarte środowisko pracy i komunikacji studentów, fragmenty lub całymi otwartymi kursami online, CC BY-NC-SA LabSpace udostępnił otwarte środowisko eksperymentowania

open.agh.edu.pl

Open AGH pierwsze w Polsce uczelniane repozytorium Otwartych Zasobów Edukacyjnych około 100 materiałów - 1500-2000 godzin nauki całe kursy / podręczniki / ćwiczenia / skrypty uczelniane / jak i pojedyncze teksty / grafiki / symulacje / konspekty kursów / nagrania audio i wideo itp. materiały przygotowane przez wykładowców, doktorantów i najlepszych studentów AGH (konkurs Notatki w Internecie) średnio około 1000 osób dziennie

Open AGH: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 3.0 Polska Można: dowolnie wykorzystywać, kopiować, rozpowszechniać i adaptować Warunek: niekomercyjne wykorzystanie zasobów oraz w przypadku ich adaptacji opublikowanie na tej samej licencji Creative Commons, jak praca oryginalna

PODEJŚCIE BOTTOM-UP Władze AGH Jednostka pozawydziałowa (Centrum e-Learningu AGH)

http://otwartanauka.cel.agh.edu.pl/

Stosunek społeczności AGH do OZE metoda: ankieta cel: zbadanie poziomu wiedzy na temat OZE i nastawienia do ich tworzenia grupa: 260 osób

O co pytaliśmy w ankiecie? # Czy wykładowcy AGH wykorzystują Internet w praktyce dydaktycznej? # Jaka jest ich wiedza o otwartych licencjach prawnych? # Jaka jest ich wiedza o OZE? # Jaka jest ich wiedza o Open AGH? # Jak oceniają przydatność OZE, czy zamierzają z nich korzystać?

67% używa Internetu do wyszukiwania treści do zaprojektowania własnych zajęć lub pokazania studentom publikuje własne zasoby w Internecie udostępnia je na jednej z licencji Creative Commons 31% 15%

54% 65% 71% nie słyszało o otwartych licencjach CC czy GNU nie słyszało o OZE słyszało o OZE, ale nie korzystało 65% 71%

53% 47% 38% 51% 34% 26% nie ma zdania na temat korzyści OZE OZE to szansa na zdobycie ciekawych materiałów 38% spopularyzowanie swojej pracy 51% podpatrzenie jak inni nauczają 34% nawiązanie kontaktów OZE pomocne przy tworzeniu planowania przedmiotu 26%

nie będzie publikować ani korzystać z OZE 48% będzie publikować swoje OZE, skorzysta i będzie namawiać innych 52% nie będzie publikować ani korzystać z OZE

nie będzie publikować ani korzystać z OZE 52% nie będzie publikować ani korzystać z OZE wysoki odsetek braku gotowości do OZE 1) wątpliwości metodyczne: jak wykorzystywać OZE w kontekście tradycyjnej uczelni 2) wątpliwości prawne: > jak korzystać z Creative Commons (co jest, a co nie jest komercyjne), > niekorzystanie z OZE w ogóle lub łamanie prawa > zrzekanie się praw autorskich, plagiat, utrata kontekstu 3) niechęć do transparentności procesu dydaktycznego 4) brak doraźnych korzyści z OZE

będzie publikować swoje OZE, skorzysta i będzie namawiać innych 48% będzie publikować swoje OZE, skorzysta i będzie namawiać innych po ankiecie liczba osób, które zadeklarowały chęć skorzystania z OZE jest większa niż tych, którzy mieli z OZE jakikolwiek kontakt (71% słyszało) w kontekście 67% pracowników AGH, którzy używają Internet do wyszukiwania zasobów problem: 19% wyraża chęć skorzystania z OZE, ale nie chce się dzielić

SPOSOBY PROMOCJI OZE W ŚRODOWISKU UCZELNI 1) poszerzanie wiedzy o CC i prawie autorskim (szkolenia) 2) rozwiązania systemowe na poziomie uczelni np. grant, dodatkowe punkty w ocenia okresowej pracowników (punkty nie tylko za badania) 3) stworzenie repozytorium OZE na uczelni 4) stworzenie jednostki odpowiedzialnej za wsparcie pracowników - techniczne, prawne, metodyczne 5) otwarty mandat na OZE? (obligatoryjnie otwarte, bo publiczne środki)

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ karolina.grodecka@agh.edu.pl