Czas pracy kierowców Paweł Kmieć
Akty prawne dotyczące czasu pracy kierowców ustawa z dnia 16.04.2004r. o czasie pracy kierowców, kodeks pracy, umowa europejska AETR z dnia 01.07.1970r., od 11.04.2007r. rozporządzenie WE nr 561/2006 rozporządzenie rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20.12.1985r., ustawa z dnia 6.09.2001r. o transporcie drogowym
Badania kierowców badania lekarskie i psychologiczne: do ukończenia 60 lat-co 5 lat, Po ukończeniu 60 lat-co 30 miesięcy, lekarze posiadający uprawnienia do badań kandydatów na kierowców, terminy zharmonizowane z datami wystawiania świadectw kwalifikacji, koszty badań pokrywa pracodawca, badania te zastępują badania wstępne i okresowe odbywane na podstawie Kp.
Szkolenia okresowe powinny być odbywane co 5 lat, w formie kursu okresowego albo cyklu zajęć rozłożonych na okres całych 5 lat, prowadzone są w ośrodkach szkolenia kierowców w zakresie 2 bloków programowych-tak jak przy kwalifikacji wstępnej, kierowca uzyskuje świadectwo kwalifikacji zawodowej, wojewoda w terminie 21 dni przesyła odpowiednie informacje do centralnej ewidencji kierowców
Ważne definicje tydzień – okres między godziną 00.00 w poniedziałek, a godziną 24.00 w niedzielę, w kodeksie pracy tydzień to kolejnych 7 dni kalendarzowych począwszy od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego doba – 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy UWAGA! Doba pracownicza nie pokrywa się z dobą kalendarzową!
Okres przejściowy kwalifikacji wstępnej nie będą musieli w ogóle uzyskiwać kierowcy którzy: otrzymają prawo jazdy kategorii:D1,D1+E,D,D+E do 10.09.2008r., otrzymają prawo jazdy kategorii:C1,C1+E,C,C+E do 10.09.2009r., kierowcy ci muszą odbyć szkolenie okresowe i uzyskać wymagany wpis do prawa jazdy, do czasu uzyskania wpisu, kierowca powinien posiadać, wydane przez przewoźnika zaświadczenie, potwierdzające zatrudnienie i spełnienie powyższych wymagań
Rozporządzenie 561/2006 wyłącznie terytorium Wspólnoty, między Wspólnotą, a Szwajcarią i państwami stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, AETR w transporcie międzynarodowym: -na całej trasie-pojazdy zarejestrowane w WE lub w państwach będących stronami AETR, -w odniesieniu do części trasy na terenie WE lub państw stron AETR- pojazdy zarejestrowane w państwach spoza AETR
Transport drogowy transport drogowy-krajowy transport drogowy lub międzynarodowy transport drogowy, ale też: każdy przejazd drogowy wykonywany przez przedsiębiorę pomocniczo do dział. gosp. niespełniający warunków przewozu na potrzeby własne, działalność gosp. w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy transport drogowy-to zawsze działalność gosp. w zakresie przewozu osób lub rzeczy
Przewóz na potrzeby własne nie zarobkowy przewóz drogowy, po drogach publicznych z pasażerami/towarem lub bez, wykonywany przez przeds. pomocniczo do podstawowej dział. gosp. spełniający warunki: pojazd prowadzi sam przeds. Lub jego pracownicy, przeds. ma tytuł prawny do pojazdu, rzeczy są własnością przeds., a osoby to pracownicy lub ich rodziny, nie jest to przewóz w ramach usług turystycznych.
Czas jazdy okres prowadzenia pojazdu między dwoma odpoczynkami wynosi 9 godzin, można go przedłużyć dwa razy w każdym tygodniu do 10 godzin, w tygodniu maksymalnie 56 godzin (4dni x 9 godzin + 2dni x 10 godzin) Nie może powodować przekroczenia max. Tygodniowego czasu pracy – 60 godz.
Odpoczynek odpoczynek- każdy nieprzerwany okres obejmujący co najmniej 1 godzinę, podczas którego kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem rozporządzenie 561/2006 r. okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem, regularny/skrócony dzienny okres odpoczynku, regularny/skrócony tyg. okres odpoczynku.
TACHOGRAF JEŚLI W POJEŻDZIE JEST ZAINSTALOWANY TACHOGRAF , TO POMIMO BRAKU TAKIEGO OBOWIĄZKU ZE WZGLĘDU NA WYŁĄCZENIE DANEGO RODZAJU PRZEWOZU PRZEZ ROZPORZĄDZENIE EWG NR 561/2006 – TACHOGRAF POWINIEN BYĆ UŻYTKOWANY
TACHOGRAF INSPEKTORZY TRANSPORTU DROGOWEGO WYWODZĄ TEN OBOWIĄZEK Z ART. 66 UST. 2 USTAWY Z 20.06.1997R- PRAWO O RUCHU DROGOWYM Z KTÓREGO WYNIKA, ŻE URZĄDZENIE I WYPOSAŻENIE POJAZDU, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO RUCHU, POWINNY BYĆ UTRZYMANE W NALEŻYTYM STANIE ORAZ DZIAŁAĆ SPRAWNIE I SKUTECZNIE. DLATEGO TEŻ, JEŚLI W POJEŻDZIE ZNAJDUJE SIĘ TACHOGRAF, TO KIEROWCA POWINIEN GO UŻYWAĆ W TRAKCIE WYKONYWANYCH PRZEWOZÓW BEZ WZGLĘDU NA WYŁĄCZENIE TEGO RODZAJU POJAZDU
TACHOGRAF OBOWIĄZEK CZUWANIA NAD PRAWIDŁOWYM FUNKCJONOWANIEM TACHOGRAFÓW NALEŻY ZARÓWNO DO PRZEWOŻNIKA , JAK I KIEROWCY (ART. 13 ROZPORZĄDZENIA EWG NR 3821/85)
Terminy szkoleń okresowych dla kierowców KATEGORIE DATA UZYSKANIA UPRAWNIEŃ DATA UZYSKANIA WPISU DO PRAWA JAZDY C1, C, C1 + E, C + E do 31.12.1980 do 10.09.2010 od 01.01.1981 do 31.12.1995 do 10.09.2011 od 01.01.1996 do 31.12.2000 do 10.09.2012 od 01.01.2001 do 31.12.2005 do 10.09.2013 od 01.01.2006 do 10.09.2010 do 10.09.2014 D1, D, D1 + E, D + E od 01.01.1981 do 31.12.1990 od 01.01.1991 do 31.12.2000 od 01.01.2006 do 31.09.2010
Czas jazdy w dwóch tygodniach całkowity okres prowadzenia pojazdu w okresie dwutygodniowym nie może przekraczać 90 godzin, dotyczy to każdych dwóch następujących po sobie tygodni! np. I tydzień-54 godziny, II tydzień-36 godzin (90-54), III tydzień-54godziny (90-36) itd..
Jazda dzienna-przypadek nadzwyczajny kierowca może odstąpić od rozporządzenia w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku, o ile nie zagraża to bezpieczeństwu na drodze i pozwala na osiągnięcie odpowiedniego postoju, rodzaj i powód odstąpienia należy wpisać w wykresówce lub wydruku z urządzenia rejestrującego najpóźniej po przybyciu do miejsca postoju
Przerwy w prowadzeniu 45 min. po 4,5 godz. prowadzenia (4,5 godz. jazdy + 45 min. przerwy + 4,5 godz. jazdy) przerwy w odcinkach co najmniej 15 min. muszą być wykorzystane w trakcie 4,5 godz. lub bezpośrednio po tym okresie, przerwa może zostać nie udzielona, jeśli kierowca rozpoczyna okres odpoczynku, podczas przerwy kierowca nie może wykonywać żadnej innej pracy, w rozp. 561/2006 przerwa może być dzielona tylko na 2 części: 15 min. + 30 min.
Odpoczynek dzienny regularny – 11 godz. (w ust. o czasie pracy kierowców, umowie AETR i rozp. 3820/85 i 561/2006) Skrócony – do 9 godz. (max. 3 razy w tygodniu) musi zostać zrównoważony odpoczynkiem przed upływem następnego tygodnia, Uwaga! Rozp. 561/2006 nie przewiduje obowiązku zrównoważenia skróconego odpoczynku dziennego!
Czas pracy kierowców prowadzenie pojazdu załadunek i rozładunek oraz nadzór nad nimi kontrola i nadzór nad wsiadającymi i wysiadającymi Czynności spedycyjne Obsługa codzienna pojazdu i przyczep Niezbędne czynności administracyjne Utrzymanie pojazdu w czystości Inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa
Czas dyżuru definicja zgodna z regulacją kodeksu pracy jest to ponadto czas przerw w pracy i przerw w prowadzeniu dwóch kierowców-czas nie przeznaczony na kierowanie pojazdem nie może być wliczony do nieprzerwanego odpoczynku dziennego Wykorzystanie Dziennego Odpoczynku W Pojeździe Nie Jest Dyżurem!!!
Nie wlicza się do czasu pracy Czas dyżuru wyjątek dotyczy 15 min. przerwy, która zawsze wliczana jest do czasu pracy nieusprawiedliwionych postojów w czasie jazdy dziennego nieprzerwanego odpoczynku co z odpoczynkiem przerywany? przerw w ramach przerywanego czasu pracy