WYCHOWANIA CIAŁA (LEKARSKIEGO)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jędrzej Śniadecki KRYTYKA WYCHOWANIA
Advertisements

Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Warsztaty psychologiczne
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Studia stacjonarne i niestacjonarne
czyli Wprowadzenie do filozofii
USPRAWNIANIE DZIECI Z WADAMI POSTAWY
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Teoria Wychowania Fizycznego
ANDRZEJ PAWŁUCKI WYCHOWANIE DO RÓŻNYCH ZNACZEŃ WARTOŚCI CIAŁA
Nowoczesność wychowania fizycznego
im. ks. J. Popiełuszki we Włocławku
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Program wychowawczy szkoły
Profilaktyka wad postawy dla Każdego
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
KATEDRA DYDAKTYKI SPORTU
Innowacja o charakterze organizacyjno – programowo - metodycznym dla pierwszego etapu kształcenia Spędzajmy aktywnie czas wolny Łódź 2008.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Scenariusz lekcji pływania.
ZAJĘCIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO w klasie III b przeprowadzone przez wychowawcę klasy BARBARĘ KOSZTOŁOWICZ.
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
PREZENTACJA - krok po kroku
Wiesław Wojtanowski1 Agnieszka Jankowicz-Szymańska1,
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Indywidualny plan resocjalizacji
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 22 WE WROCŁAWIU
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Profilaktyka wad postawy dla Każdego
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Teoria i praktyka kształcenia
Projekt edukacyjny dla uczniów
Dydaktyka ogólna.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wychowanie jako proces
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Historia Gimnastyki.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
naszą sprawność fizyczną?
Adam Grabowski.  Dobór ć wiczeń pozwalających na realizację tematu (zgodnego z programem nauczania)  Zastosowanie metod aktywizujących, jako czynnika.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Metodyka rekreacji ruchowej
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
REALIZACJA PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE” W PRZEDSZKOLU NR3 IM. MATKI POLKI W RACIBORZU W LATACH
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA ZBIÓRKA HARCERSKA UDZIELANIE PIERWSZEJ POMOCY.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
TRENING FUNKCJONALNY encyklopedia PWN : “funkcjonalny”
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Studia stacjonarne i niestacjonarne
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGICZNE
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
Zapis prezentacji:

KRYRYTYKA KONCEPCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Z PRADYGMATY BIOTECHNOLOGICZNEGO

WYCHOWANIA CIAŁA (LEKARSKIEGO) KRYRYTYKA WYCHOWANIA CIAŁA (LEKARSKIEGO) 1) Zbytnia koncentracja na celach doraźnych w wychowaniu fizycznym (ćwiczeniach cielesnych, hartowaniu, pielęgnacji itp.).   2) Ujęcie wychowania fizycznego wyłącznie jako wychowania lekarskiego (zdrowotnego). 3) Nie zwrócenie uwagi na cele perspektywiczne (osobowościowe) w wychowaniu fizycznym (w tym zdrowotnym).

WYCHOWANIA PRZEZ CIAŁO KRYRYTYKA WYCHOWANIA PRZEZ CIAŁO 1) Błędne przekonanie o tym, że wyłączne usprawnianie ciała prowadzi do wszechstronnego rozwoju osobowości, w tym osobowości dbającej o ciało.   2) Zbytnia koncentracja na celach doraźnych wychowania fizycznego.

I PRZEŁOM PARADYGMATYCZNY czyli KSZTAŁTOWANIA CIAŁA I WYCHOWANIA PO RAZ PIERWSZY UJMOWAŁ WYCHOWANIE FIZYCZNE JAKO ODDZIAŁYWANIE NA OSOBOWOŚĆ, ALE GŁÓWNIE MORALNĄ, UCZNIA.

CELE KSZTAŁTOWANIA CIAŁA I WYCHOWANIA: 1) swoiste, bezpośrednie, bezwzględnie osiągalne, czyli kształtowanie ciała: struktury somatycznej czynności wegetatywnych, narządów zmysłowych nawyków i upodobań ruchowych ogólnych cech sprawności (szybkości, zręczności, siły, wytrzymałości)   2) nieswoiste, pośrednie, względnie osiągalne, czyli naciski wychowawcze: rozbudzanie społecznie pożądanych postaw życiowych rozbudzenie zainteresowań wpajanie wiary w swe siły

CELE SWOISTE WAŻNIEJSZE OD NIESWOISTYCH Cele nieswoiste muszą pokrywać się ze swoistymi, nadawać im kierunek, być uzasadnieniem ich sensu i weryfikatorem ich społecznej wartości, lecz wychowawca fizyczny powinien realizować przede wszystkim cele swoiste.

KSZTAŁTOWANIA CIAŁA I WYCHOWANIA KRYRYTYKA KSZTAŁTOWANIA CIAŁA I WYCHOWANIA 1) W praktyce podporządkowanie celów nieswoistych (nacisków wychowawczych) celom swoistym (kształtowaniu ciała).   2) Zbytnia koncentracja na celach swoistych wychowania fizycznego. 3) Ograniczenie celów nieswoistych do kształtowania moralności ucznia (społecznie pożądanych postaw życiowych ).

Za tydzień kolokwium z TWF Oprócz zagadnień z ćwiczeń proszę również przeczytać 1) Henryk Grabowski, 1997, Teoria fizycznej edukacji. Warszawa: WSziP. Część 2. Rozdział 1.2. Cele wychowania fizycznego w wersji biotechnicznej (ss. 59-62).   2) Wiesław Osiński, 1996, Zarys teorii wychowania fizycznego. Poznań: AWF. Rozdział 1. Główne ośrodki kształtowania się myśli teoretycznej o wychowaniu fizycznym w Polsce od końca XVIII wieku (ss. 6-15). 3) Z książki Jędrzeja Śniadeckiego pt. „O fizycznym wychowaniu dzieci” tylko WSTĘP - ss. VII-XXI, a z niego podrozdziały: Nota biograficzna, Traktat o wychowaniu fizycznym, Krytyka wychowania, Program wychowania, Metodyka wychowania, Proces wychowania.