kształcenia zawodowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

„Wszechstronne Wykształcenie – Lepsza Przyszłość”
PRAKTYKA CZYNI MISTRZA!
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Projektanci Podlasia Niektóre szanse trafiają się tylko raz!
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
1 1.
1 1 MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W MAŁOPOLSCE PROJEKT SYSTEMOWY WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO Kraków, 17 listopada 2009 r.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Działania zrealizowane w roku szkolnym 2008/09 Nowoczesne kształcenie zawodowe – szansa na dobry start Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
POKL /12. GRUPA DOCELOWA Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli kształcenia zawodowego zamieszkałych lub zatrudnionych na terenie.
Realizator projektu: Realizator projektu: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Czas trwania: – Zasięg: całe województwo Małopolskie.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
PROJEKT AKTYWNY W SZKOLE –
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Planowany sposób wdrażania POKL w Małopolsce w 2012r. Najważniejsze konkursy i kryteria Roman Ciepiela Wicemarszałek.
Priorytet IX PO KL Podkarpacie stawia na rozwój Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Województwo Podkarpackie.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki projekt edukacyjny.
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
„Zagraniczne praktyki i standardy pracy czynnikiem poprawy kompetencji zawodowych oraz zwiększenia szans na rynku pracy” Nr projektu: PL1-LEO
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
Spotkanie informacyjne projektu: E -fektywne F -unkcjonalne S -zkoły.
Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego.
WSPÓŁPRACA KANY Z WOJEWÓDZTWEM MAŁOPOLSKIM W DZIEDZINIE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Stanisława Klimczak Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Szkoleniowego w Krakowie.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Zak up współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo.
„Mobilny uczeń – dobry pracownik” Program „Uczenie się przez całe życie” Leonardo da Vinci Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji.
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA DOLNYM ŚLĄSKU II Zespół Szkół Zawodowych w Wołowie.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Projekty zrealizowane w ZS1
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Zapis prezentacji:

kształcenia zawodowego Modernizacja systemu kształcenia zawodowego w Małopolsce

Komplementarność wsparcia szkolnictwa zawodowego Działanie 9.2 PO KL Wsparcie uczniów i szkół zawodowych Działanie 9.4 PO KL Wsparcie kadry pedagogicznej szkół zawodowych Projekt systemowy (2010 – 2014) Projekt systemowy Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce Modernizacja systemu doskonalenia kadr szkół zawodowych w Małopolsce 70% Dodatkowe uprawnienia zawodowe 30% Wsparcie kompetencji kluczowych 2 2

Cel strategiczny projektu Dostosowanie kwalifikacji kadr pedagogicznych szkół zawodowych do wymogów związanych ze strategicznymi kierunkami rozwoju Małopolski w zakresie kształcenia zawodowego

Cele główne projektu 1 Przygotowanie szkół i nauczycieli do planowej reformy kształcenia zawodowego i do podejścia modułowego 2 Przygotowanie JST do wspierania realizacji programów rozwojowych i programów modułowych 3 Zbudowanie systemu doskonalenia n-li szkół zawodowych 4 Wsparcie n-li szkół biorących w projekcie z dz. 9.2 POKL 5 Przygotowanie n-li do egzaminowania w specjalnościach w zawodzie nadających kwalifikacje na terenie całej UE

Do czego dążymy Jak to realizujemy

Nowy typ absolwenta Rynek pracy Nowy typ nauczyciela Możliwość programowania metod pracy nauczycieli i szkół z wykorzystaniem modułowego systemu kształcenia

N-le przedm. zawodowych N-le przedmiotów ogólnokszt. Pracodawcy N-le przedm. zawodowych N-le przedmiotów ogólnokszt. Dyrektorzy szkół, liderzy zmian, JST Struktura systemu

Bieżące reagowanie na zmiany na rynku pracy Możliwość programowania metod pracy nauczycieli i szkół z wykorzystaniem modułowego systemu kształcenia Podział zawodu „szkolnego” na kwalifikacje zawodowe w oparciu o tzw. klasyfikację gospodarczą Bieżące reagowanie na zmiany na rynku pracy Łatwość zdobywania kwalifikacji w tym samym zawodzie i zawodzie pokrewnym Możliwość przystosowywa--nia programu nauczania do aktualnych potrzeb rynku pracy

Przykład podziału zawodu na kwalifikacje w zawodzie elektryk Zawód elektryk Kwalifikacja 1 Kwalifikacja 2 Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych Montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych

Nowy typ nauczyciela Posiadający doświadczenie zawodowe w zawodzie nauczyciela Dobry strateg i dydaktyk stosujący nowe technologie w zakresie uruchamiania procesów uczenia się i nauczania http://www.imav.tv/403/wydarzenia.html

Praktyka lub staż jeden raz w roku Staż obowiązkowy 1 miesiąc Pracujący w zawodzie przed wykonywaniem zawodu nauczyciela Praktyka lub staż jeden raz w roku Nie pracujący w zawodzie przed wykonywaniem zawodu nauczyciela Staż obowiązkowy 1 miesiąc + raz w roku praktyka

Uruchamiający procesy myślenia przyczynowo- skutkowego u ucznia Elastycznie planujący proces dydaktyczny Stosujący ocenianie kształtujące Refleksyjny praktyk

Rynek pracy Zbudowanie partnerstwa JST z pracodawcami dotyczącego współpracy ze szkołami Stała modyfikacja „Mapy Zawodów” Stworzenie „banku” kwalifikacji zawod. Planowanie pracy szkoły: JST+ dyrektor+ pracodawca Włączenie pracodawców do systemu egzaminowania

Nowy typ absolwenta Posiadający kwalifikacje zgodne z ECVET Reagujący na potrzeby rynku pracy Nowy typ absolwenta

N-le przedmiotów ogólnokształcących Droga rozwoju szkoły N-le przedmiotów ogólnokształcących szkolenia dla n-li przedmiotów: mat – przyrod.; j.obcych; ICT Przygotowujące do prowadzenia wystandaryzowanych zajęć pozalekcyjnych; 200 osób (min.) 40 h szkoleniowych Dyrektorzy szkół - szkolenia przygotowujące do zarządzania szkołą w aspekcie wprowadzania programów modułowych (reforma szkolnictwa zawodowego MEN) – 200 osób; 40 h. szkoleniowych Szkolni liderzy zmian szkolenia przygotowujące do wdrażania programów rozwojowych szkół ; 200 osób; 40 h. szkoleniowych Pracownicy JST szkolenia przygotowują-ce do wdrażania programów rozwojowych szkół na terenie powiatu 23 osoby; 40 h. szkoleniowych

Inauguracja realizacji projektu 22.09.2010 r. OSW Rożnów Inauguracja realizacji projektu Gośćmi honorowi byli: Wicemarszałek Województwa Małopolskiego – Pan Roman Ciepiela Małopolski Kurator Oświaty – Pan Aleksander Palczewski Kierownik Projektu z dz.9.2 POKL – Pan Dariusz Styrna

Koordynatorzy dz. 9.2. POKL z trenerem A. Suhakiem

Sesja strategiczna

Efekty: 1. 200 dyrektorów znających kierunek zmian w kształceniu zawodowym 2. 200 dyrektorów przygotowanych do zarządzania szkołą w duchu nowej reformy

200 dyrektorów 200 n-li zmiany 20 grup szkoleniowych 800 h /szkoleniowych

Efekty: 200 n-li potrafiących opracowywać PRS szkoły 200 n-li potrafiących ewaluować PRS 200 szkół mogących sprostać reformie kształcenia zawodowego

Korzyści: Możemy być gotowi na przyjęcie reformy (nie boimy się) Mamy informację „z pierwszej ręki” (o której jeszcze nikt nie wie w szkołach w Polsce) W skali ogólnopolskiej tylko n-le i szkoły w woj. są kompleksowo przygotowani na zmiany 5 dni pobytu w komfortowych hotelach Wady Więcej się to nie powtórzy (chyba że…) Nie wszyscy (chętni) mogli wziąć udział

Nasze propozycje Wyzwania i założenia Kształcenie zawodowe ściśle połączone z kształceniem ogólnym Podstawą myślenia są związki przyczynowo – skutkowe Pracodawcy chcą ludzi myślących i chętnych do uczenia się Wyzwólmy u ucznia chęć uczenia się przez całe życie Nauczyciel - mentorem i przewodnikiem a nie „wyrocznią” – nowy/stary paradygmat Nauki ścisłe są dostępne każdemu Jestem kim jestem - odpowiedzialność – moja szkoła/ja Wyzwanie współczesności – komunikacja językowa – nasz uczeń komunikuje się z partnerem/pracodawcą Nasze propozycje

Zatrudnienie ekspertów zagranicznych Dr Shoshi Reiter

Jedna z grup n-li przygotowanych z zakresu kształtowania kompetencji kluczowych - Rożnów

Szkolenie w Szczawnicy

Efekty: Zmiana świadomości

Rezultaty: 200 n-li zmieniających swój sposób myślenia 8 grup szkoleniowych 320h szkoleniowych „Ferment” w szkołach Uświadomiona niekompetencja Wystandryzowanie zajęć pozalekcyjnych Pakiety edukacyjne Chęć dalszego doskonalenia

j.obce branżowe 48 – n-li 4 grupy/160 h szkoleniowych Wnioski uczestników – więcej szkoleń Reakcja – 2012 r. 8 certyfikowanych szkoleń z j. branżowego z pogłębieniem umiejętności w trakcie zagranicznych seminariów zawodowych

Szkolenia branżowe śrd. 60 godzinne dla 7 branż Nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu oraz instruktorzy praktycznej nauki zawodu Szkolenia branżowe śrd. 60 godzinne dla 7 branż

Przykłady realizacji

Kurs SEP z egzaminem państwowym

Rezultaty: 56 n-li uzyskało nowe kwalifikacje (3 grupy) Placówka uruchomiła nowe kierunki kształcenia Wartość dodana – nowe kwalifikacje

Obróbka cyfrowa fotografii

60 h szkolenie 60 nauczycieli (4 grupy)

Praktyczna wizualizacja nabytych umiejętności

Kurs carvingu połączony z sommelierstwem

80 uczestników – 4 grupy 160h szkoleniowych Rezultat Nabycie kwalifikacji I stopnia z zakresu carvingu

Kurs barmański I stopnia 47 uczestników – 3 grupy 120h szkoleniowych Rezultat Nabycie kwalifikacji I stopnia barmana

Kurs spawania 20 uczestników 140 godz. szkoleniowych Uzyskanie kwalifikacji

Kurs kelnerski 44 osoby – 2 grupy 80 h szkoleniowych

Kurs techniki projektów reklamowych 18 osób 60 h szkoleniowych

Zastosowanie technologii RFDI w logistyce

Hity

Kurs projektantów programów modułowych

80 n-li 40 szkół 4grupy - każda 56h szkoleniowych

Efekty 80 n-li uzyskało certyfikat PSKM Pierwsze w Polsce programy zgodne z nową podstawą

Przygotowanie kadry do egzaminowania w systemie ECVET 5 pakietów; min Przygotowanie kadry do egzaminowania w systemie ECVET 5 pakietów; min. 100 h szkoleniowych Termin realizacji – 2013 r. Planowa liczba miejsc - 300.

Komponent ponadnarodowy Termin realizacji – 2012 – czerwiec 2014 40 dyrektorów 120 n- li zawodu 12 pięciodniowych seminariów w Niemczech i w Szkocji

Szkolenia rozpoczynające się w roku 2012 Praktyki i seminaria zawodowe 50 h Termin realizacji – od 2012 r. Planowa liczba osób - 560

Liczba BO - 900 Program wsparcia doskonalenia z wykorzystaniem technologii ICT (np. AutoCad) – 40 h.szkoleniowych

Certyfikowany kurs języka obcego branżowego – 40 h. szkoleniowych Liczba BO - 96 Certyfikowany kurs języka obcego branżowego – 40 h. szkoleniowych 8 grup (po 2 grupy z każdego języka tj. niemieckiego, angielskiego, francuskiego i rosyjskiego)

Liczba BO – 80/ cztery grupy Kurs projektantów programów modułowych

Kurs kształtowania kompetencji kluczowych Liczba BO – 100/ pięć grup Kurs kształtowania kompetencji kluczowych

Narzędzia wspomagające 7 branżowych programów modułowych modyfikowanych do potrzeb lokalnych Poradniki z ćwiczeniami do nauczania modułowego 3 specjalistyczne, mobilne pracownie komputerowe z programami do nauczania zawodu (np. AutoCad)

Kontakt Strona internetowa: www.kadrysz.edu.pl lub www.mcdn.edu.pl (przekierowanie)

Dziękujemy