Nauczyciel.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kursy języka polskiego i niemieckiego dla dzieci
Advertisements

Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
,,Poznaję swój zawód…” Technik ekonomista.
Październik Kariera na rynku kapitałowym - makler / doradca inwestycyjny.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Praca domowa w procesie dydaktycznym
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
dr Anna Okońska-Walkowicz Warszawa, r.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Arleta Szychiewicz-Łypko
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Jak to robią
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Publiczne Gimnazjum Nr 2 im. F. D. Kniaźnina w Puławach
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Recepta na sukces nauczyciela
logopedyczny-prezentacja
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
NARZĘDZIA W PORADNICTWIE ZAWODOWYM WSPOMAGAJĄCE PRACĘ DORADCÓW ZAWODOWYCH W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W JAWORZNIE.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Witamy w Gimnazjum Nr 3 im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Jak osiągnąć sukces?! Jak osiągnąć dobry wynik ze sprawdzianu, testu?! Na przykładzie małej szkoły wiejskiej, której wyszło!!!
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Język obcy w przedszkolu
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Wyniki ankiety przeprowadzonej na III roku FG/SN cykl kształcenia Olsztyn, Listopad 2014.
CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE UCZNIÓW
Co dalej…..
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Animus” Kwiecień 2013.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Kryteria wyboru projektów w ramach XI Osi Priorytetowej RPO WP Jakość edukacji i kompetencji w regionie Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
LICENCJAT I CO DALEJ?. Praca…. 1) Przedszkola, kluby przedszkolaka, punkty przedszkolne i inne formy wychowania przedszkolnego (minimum ½ etatu w jednym.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Wnioski z analizy arkuszy organizacyjnych szkół i placówek
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
„Między tablicą a smartphone”-
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Nauczyciel

Ogólnie Zawód nauczycielski należy do najstarszych zawodów na świecie i od wielu lat był przedmiotem zainteresowania psychologów, pedagogów i filozofów różnych krajów i orientacji politycznych. Zawód nauczycielski odgrywa bardzo ważną rolę.

Nauczyciel- wychowawca ma decydujący wpływ na kształtowanie oblicza młodych potem całej dojrzałej społeczności. Jarosław Rudziński stwierdza, ze:” we współczesnej epoce wychowanie odgrywa lub odgrywać powinno role najważniejszą, a zawód nauczyciela jest w rzeczywistości najważniejszym ze wszystkich obecnie istniejących”. Nauczyciel to człowiek niewzruszonych zasad i szerokich horyzontów. To uczony w swojej specjalności i znawca duszy młodzieży. Umysł systematyczny, starannie planujący działania na podstawie naukowej wiedzy. Nauczyciel ma skutecznie nauczać, ale nie stresować, być sprawiedliwy. Ma dokształcać się i doskonalić zawodowo, utrzymywać kontakt z nowatorską pedagogiką.

Jak zostać nauczycielem? Ze względu na obecne wymagania stawiane nauczycielowi, przed kandydatem do tego zawodu jest właściwie tylko jedna droga: odpowiednie studia. Najlepiej, rzecz jasna, trafić do jednej ze szkół (akademii) pedagogicznych, które wyspecjalizowały się w kształceniu nauczycieli. Ale, kończąc studia na uniwersytecie, politechnice, akademii ekonomicznej czy w szkole niepaństwowej, nie jest się pozbawionym szans na uprawianie tego zawodu, ponieważ oprócz kwalifikacji pedagogicznych liczą się tu bardzo kwalifikacje merytoryczne.

Kandydat na nauczyciela rozpoczyna więc studia na kierunku, którym jest zainteresowany, pod warunkiem, że posiada on specjalność nauczycielską. Nauczyciel języka polskiego powinien studiować polonistykę o profilu nauczycielskim, nauczyciel matematyki - matematykę nauczycielską (czasem łączoną z informatyką), wreszcie nauczyciel wychowania fizycznego - wychowanie fizyczne na jednym z AWF-ów.

Zarobki Nauczyciele najlepiej zarabiają w Warszawie i Wrocławiu. Najniższe dochody mają nauczyciele zatrudnieni w Gdańsku i Lublinie. Płace w szkolnictwie rosną wraz ze wzrostem stanowiska. Wynagrodzenia rosną z wiekiem, stażem pracy oraz poziomem wykształcenia. Znajomość języków obcych nie ma istotnego wpływu na wysokość płacy w branży. Nauczyciele w Polsce zarabiają na rękę na jednym etacie od 600 zł do ok. 2 tys. Pracują na to teoretycznie 18 godz. w tygodniu, w praktyce poświęcają jeszcze czas na: przygotowanie lekcji, sprawdzanie uczniowskich prac, wywiadówki, szkolenia. Coraz częściej też decydują się na dodatkowe podyplomowe studia, żeby łączyć w etacie godziny z różnych przedmiotów, bo uczniów coraz mniej i coraz trudniej uzbierać pełen etat, ucząc jednego przedmiotu. Studia opłacają z własnej kieszeni.

Emerytura Nauczyciele mogą przejść na tzw. emeryturę bez względu na wiek albo z tytułu wykonywania pracy w szczególnym charakterze. Różnice w warunkach wymaganych do ich przyznania dotyczą m.in. wymiaru czasu pracy nauczycielskiej, konieczności rozwiązania stosunku pracy, charakteru ostatniego zatrudnienia.

Emerytowani nauczyciele Jak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z każdym rokiem zwiększa się liczba emerytowanych nauczycieli. Na koniec 2007 roku było ich 285 tysięcy.

Ile nauczycieli przeszło na emeryturę Niemal wszyscy nauczyciele - decydujący się na zakończenie pracy w szkole - korzystają z możliwości wcześniejszego przejścia na emerytury.

Średnia wysokość nauczycielskiej emerytury Średnia wysokość wcześniejszej emerytury jest nieco niższa od średniej dla wszystkich emerytur wypłacanych przez ZUS nauczycielom.

Dobry nauczyciel Dobrym nauczycielem jest taki, który wywiera duży wpływ wychowawczy na uczniów i odnosi - na ogół - powodzenie w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Jeżeli nauczyciel okaże prawdziwe zainteresowanie swoją pracą, rozbudzi w sobie zamiłowanie do niej i będzie świadomie dbał o własny rozwój jako człowieka i pedagoga, może osiągnąć bardzo wiele, gdyż rozwój możliwości ludzi jest w zasadzie nieograniczony.

Dobry nauczyciel powinien się odznaczać zdolnością wczuwania się, optymizmem, konsekwencją, pewnością siebie, spokojem i odwagą w działaniu, zwłaszcza w sytuacjach trudnych, głęboką wiarą w siebie, we własne zdolności, w prawdziwość swych przekonań. Powinien działać przez miłość, sympatię, chęć pomocy, obustronne zaufanie i szacunek. Jeżeli nauczyciel chce, aby wychowankowie go szanowali, nie wolno mu nie szanować osobowości dziecka. Należy działać przez przyjaźń, życzliwość, lecz być wymagającym, znać powierzone sobie dzieci, być zawsze rozsądnym, zrównoważonym i cierpliwym ich doradcą.

Nauczyciel powinien być bezinteresowny i sprawiedliwy Nauczyciel powinien być bezinteresowny i sprawiedliwy. Jego uwaga powinna być podzielna, powinien śledzić całość toku lekcji, obserwować wszystkich uczniów i kontrolować swoją własną pracę. Na lekcji nauczyciel powinien utrzymywać nastrój powagi pracy i wysiłku, połączony z zachętą i budzeniem u uczniów zaufania we własne siły. Ale też ma wywierać umiarkowany nacisk na sumienne wykonywanie obowiązków, na pobudzanie dobrej woli i wysiłku ucznia, np. przypominać o materialnych kosztach nauki młodzieży pokrywanych z pracy dorosłych. Nie można pracy w szkole traktować lekceważąco, przesadnie pobłażliwie i kpiąco.

Nauczyciel powinien się posługiwać językiem poprawnym gramatycznie, logicznym, jasnym i prostym, a jednocześnie bogatym, wystrzegać się wszelkich nawyków językowych, przestrzegać odpowiedniego tempa mówienia, modulacji głosu, akcentowania.

Dobry nauczyciel powinien się odznaczać dobrym zdrowiem, miłym wyglądem, statecznością, skromnością, poczuciem humoru, starannością, systematycznością, uczciwością, szczerością, wyrozumiałością, powagą, pracowitością, wytrwałością i punktualnością. Ma czuwać nad całym życiem dziecka i służyć mu pomocą zarówno w szkolnych, jak i w codziennych, życiowych sytuacjach, umieć nawiązać ścisłą współpracę z domem dziecka, dzięki czemu stosunkowo łatwiej osiągnąć dobre wyniki w pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Wykonały: Dorota Chrzanowska Marta Godlewska Koniec Wykonały: Dorota Chrzanowska Marta Godlewska